Nye Phantom bilder.

E304: Den mye omtalte bredbånds-spillkonsollen Phantom viser ansikt på E3-messen.

Phantom er en spillkonsoll med verken CD- eller DVD-stasjon. Spillkonsollen er helt og holdent en bredbånds-«mottaker», der alle spill simpelthen lastes ned fra nettet.
Infinium Labs, selskapet bak produktet, trosser ryktene om å være en useriøs bedrift med et fiktivt produkt, og har satt 18. november som lanseringsdato for spilltjenesten i USA.

Gir bort konsollen
Overraskende nok skal maskinvaren - altså selve Phantom-konsollen og tilhørende spillkontroll, tastatur og mus - gis bort uten ekstra kostnader til kunder som inngår et to-års abonnement til $29.95 (ca. 200,- kr) i måneden. Da får man tilgang til et utvalg gratis spill og oppdateringer, og samtidig anledning til å laste ned og kjøpe nye «premium»-titler hver måned.

Den så jo ut som et toast-jern :blunk:

Det så ganske elegant ut, men hvis det ikke er mer en max 1 spake tilkobling da er det ikke så kult :(
Tror dette bare blir humbug jeg. Det ser jo som sagt ut som et toast jern!

Det var jo en bra deal med abbonementet da.

Men jeg har heller ikke for tro på denne konsollen. Har det blitt annonsert noen spill som vil komme?
Tror ikke store utviklere tør satse på denne når de har PS2, Xbox og GC å velge mellom, kommende PSP og DS, i tillegg må de vel snart forberede seg på Xbox 2, "Nintendo Revolution" og PS3.

Det har vel egentlig aldri vært noen tvil; dette blir en flopp. Men lykke til.

Kilik

Lokal moderator
Opprinnelig skrevet av Jani@19.05.2004, 21.45

Tja, 30 dollar i 24 måneder vil si rundt 5000 kroner. Høres rimelig dyrt ut spør du meg. Spørs hva de mener med gratis spill, men er redd dette er snakk om 2. rangs Windows-spill som er tatt ned fra butikkhylla for lengst...

Men altså idéen er god den. Altså å laste ned spill i stedet for å ha de på et fysisk medium. Det er nok framtiden. Det samme med abbonementsordningen som de åpenbart har tatt fra mobiltelefonindustrien. Men jeg tror ikke Infinium har nok ressurser til markedsføring etc. at den vil være noen trussel på noen måte til dagens konsoller...

Det eneste positive med en konsoll som er dømt til å feil er at de alltids kan plukkes opp når det har skjedd til en ekstremt god pris og skaffe seg de få gode spillene som faktisk kom til den til en like god pris (les: Dreamcast).

I dette tilfellet vil jo ikke dette gå, siden spillene lastes ned fra nett og etterhvert vil jo serveren bli stengt og man sitter tilslutt igjen med en konsoll som kan brukes som bokstøtte (eller i dette tilfelle kan det vel bygges om til et pent vaffeljern?).

Erketor

My life is a void waiting to be filled with burgs
Ingen 3D-spaker på kontrollen? Og bare EN kontroller-port? :tommelned:

Jepp, hvis dette er ekte vare, blir det nok en solid flopp. Og det triste er at det ikke blir en god flopp, slik som Loco-Ono sa.

Opprinnelig skrevet av Jani@19.05.2004, 20.45

Men jeg har heller ikke for tro på denne konsollen. Har det blitt annonsert noen spill som vil komme?
Tror ikke store utviklere tør satse på denne når de har PS2, Xbox og GC å velge mellom, kommende PSP og DS, i tillegg må de vel snart forberede seg på Xbox 2, "Nintendo Revolution" og PS3.
nå har det seg slik at den spiller PC spill...

Øh... INGEN spaker?! Herregud! Då er sikkert håndkontrollen dritt elendig å bruke.

Men den såg nokså god ut å holde (Fin form! Sikkert god å ha i hånda).
Boksen derimot... mislykka utsjånad spør du meg.
Den ser liksom ikkje ut som noen seriøs konkurrent til Xbox, Playstation 2 eller Gamecube.
Den blir liksom for puslete.

Men håndkontrollen er fin. :tommelopp:
Men håndkontrollen er sikkert no råttent skrap å anvende. :tommelned:

Forresten er det ikkje lenge til Next Box ("Xbox 2") og Playstation 3 kjem (Er egentlig ikkje sikker på når PS3 kjem, men eg tviler på at det er lenge til) og då vil jo ikkje denne Phantom ha ein sjangs.

OMBESTEMT MEG!

Først såg den ut som no makkverk, men etter at storebror'n fortalte at den visst nok skal kunne spele alle typer spel (Xbox-spel, PS2-spel, GC-spel, PC-spel osv.) ombestemt eg meg med ein gong!
Herregud, tenk på det då! :tommelopp:

Endelig skal eg få spele Amped 2 (Prøvd 1'eren! RÅTT!)!
Denne skal eg ha!

Håper bare prisen ikkje blir så sjukt stor.
Gir blaffen i designet nå eg veit kva han yter! :D

P.S: Forresten... kan det egentlig vere lovlig at den kan spele alle typer spel?
Det blir jo som ein emulator, blir det ikkje?
Emulator er jo som kjent ulovlig så eg kan ikkje heilt forstå det.
Samme det, den er sikkert lovlig i og med at den er blitt vist på E3!

Om dette er sant og ikkje bare rykter: Dette blir 99% ikkje no'n flopp!

Kilik

Lokal moderator
Opprinnelig skrevet av Burton@20.05.2004, 01.13
Øh... INGEN spaker?! Herregud! Då er sikkert håndkontrollen dritt elendig å bruke.
Saken er at man ikke trenger å bruke håndkontroll, faktisk er det nok bedre med tastatur og mus da den for det meste kjører PC-spill. Unreal Tournament 2004 som de viste på E3 var nøyaktig likt PC-vesjonen. Man kobler til og med opp på samme servere som PC-versjonen. Men jeg må si det ser både latterlig og ukomfortabelt å sitte med tastaturet og musa i fanget som på den videoen.

Og vil jeg absolutt spille PC-spill på TV'en så bruker jeg heller TV-ut på skjermkortet til PC'en. Da har man nærmest også en ubegrenset mengde med spill man kan få tak i, mens man på Phantom må holde seg med en begrenset mengde med spill fra Infinums server.

Kilik

Lokal moderator
Opprinnelig skrevet av Burton@20.05.2004, 01.25
Først såg den ut som no makkverk, men etter at storebror'n fortalte at den visst nok skal kunne spele alle typer spel (Xbox-spel, PS2-spel, GC-spel, PC-spel osv.) ombestemt eg meg med ein gong!
Ikke hør på broderen. Han er full av dritt. Kun PC-spill ja.

Erketor

My life is a void waiting to be filled with burgs
Opprinnelig skrevet av Burton+20.05.2004, 00.25-->
Om dette er sant og ikkje bare rykter: Dette blir 99% ikkje no'n flopp! [/b]
99% hva? Dritt? Alkohol? Bananer? Lær deg å skrive, mann!

<!--QuoteBegin-Burton
@20.05.2004, 00.13
Men håndkontrollen er fin. :tommelopp:
Men håndkontrollen er sikkert no råttent skrap å anvende. :tommelned:
Hæ?

Jeg tror nok IKKE den kan spille alle PS2/Xbox/Gamecube-spill nei, ettersom det finnes en liten sak som heter copyright her på planeten. Brudd på den kan få allvorlige følger.

Lodin

Der Waaaah
Opprinnelig skrevet av Burton@20.05.2004, 00.25
Herregud, tenk på det då! :tommelopp:
Med andre ord, den vil måtte emulere GC, Xbox og PS2 spill. Er du klar over hvor kraftig den maskina vil måtte være for å kunne det?
Og hvorfor i alle dager skulle noen av konkurentene la dem gjøre det?
I bestefall kommer denne greia til å kunne kjøre PSX spill og i såfall vil Sony være der med et søksmål rimelig kjapt.

Dette er uansett hva Infinium sier bare en middelmådig PC uten DVD/CD-rom. For 200 dollar er det en helt grei pris (kan hackes og brukes som multimedia maskin), men ikke noe mer. Den kommer jo ikke engang til å kunne kjøre Doom3 eller Half Life 2 i noe særlig bra kvalitet.

Slik jeg ser det kommer fantomet til å feile spektakulært mens sjefene i Infinium stikker av med penga til en masse investorer. Tar jeg ikke helt feil så har det vært planen hele tida.

EDIT: Og en annen ting er den kontrollen. Har ikke jeg sett den et sted før?

ZOMG! Det er en Saitek P220 de har leasa. Det var jo orginalt.

Bonusbilde. En fyr som var innom standet deres på E3 bøffa et brød fra en kurv som stod bak i lokalet for å virke tøff. Bare så synd at det var av isopor...