Oh my god!! Metal Gear Solid 5?? Spoilere til tusen!

Som de fleste som har spilt mgs4 sikkert har fått med seg, så er det en video i spillet som hinter til en oppfølger(to faktisk). I andre akt ser vi en video der coverene fra alle mgs spillene, inkludert mgs4 rulle opp over skjermen. På slutten av "rullen" ser man to svarte firkanter uten bilder med teksten "under construction". Jeg klarer ikke se på dette som noe annet enn et hint på at flere spill vil komme, og siden 12. juni har jeg ventet på noe til å backe opp dette hintet.

And it har kommet.

Ikke mye til bekreftelse egentlig, men mer et hint som backer opp hintet:p Jeg hadde håpet på remakes av Metal Gear og Metal Gear 2. Ut ifra dette så er det ikke mye å håpe på, men jeg er som alltid håpfull.
De fleste som har lest noen av postene mine i det siste har sikkert fått med seg at jeg liker mgs serien en smule, så det burde være unødvendig å skrive hva jeg føler om temaet:D

Elsker hele MGS serien, og MGS4 var en utrolig opplevelse. Likevel måtte jeg humre litt når jeg leste dette:

"I'm happy we could wrap up Snake's story in MGS4 because... if we continue on with Metal Gear Solid 5 with more Solid Snake adventures, we'll get to the point where the game has absolutely no basis in reality."
Jaha, den grensen var vel allerede passert for lenge siden vel?

Hehe, tenkte det samme. Ikke minst etter mgs4:ler:

Steike, jeg er på alle måter klar for flere missions med big boss. Jeg håper ikke dette forblir bare et rykte. MGS har nok mer juice i seg ja.

Så det er bare jeg som klør etter Metal Gear Raiden med sønnen til Raiden i hovedrollen, og Sunny som Love Interest #1 og support? I tillegg til en ny, revolusjonerende måte å spille på? :(

Når det gjelder å ha basis i virkeligheten så har alltid Metal Gear-serien hatt det. Selv om mange av plotelementene nærmest er absurde så er det meste gjort på delikat måte. For eksempel er Psycho Mantis synsk og ferdig med det; de forsøker ikke å forklare det. Om de nå plutselig laget trehundre spill med Snake i hovedrollen hvor han alltid slåss mot en svær robot i slutten så ville det vært vanskelig å tro på det, for å ikke snakke om unødvendig med så mange andre figurer å ta i bruk. Dessuten er Metal Gear-verdenen på mange måter en alternativ versjon av vår verden (se på war economy-greia), det er ikke helt fantasy, og utenom retcons så trenger man ikke akkurat doublethink for å kunne henge med -- dermed har det en basis i virkeligheten.

Tross alt så er jo det at spillet, i hvert fall for meg, fortsetter å være troverdig til og med etter alt melodramaet og overnaturlighetsgreiene som mest har sørget for at jeg alltid har satt pris på serien. Selv om de bruker spøkelser slutter de liksom ikke å ta i bruk ekte ting vi kan kjenne oss igjen i som ekte organisasjoner, ekte merkevarer og realistiske våpen.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Hadde de bare klart å skrive et manus med figurer som framsto som mennesker i stand til å tenke rasjonelt, så hadde vi kunnet snakke om noe. Men akk. :(

Uansett, håper de finner på noe som ikke synker så djupt ned i myra denne gang. Så lenge Kojima holder pailabbene unna er det håp. :)

Kanskje serien bare ikke passer for deg? For jeg har absolutt ingen problemer med manuset. La MGS være MGS, og overlat tørre fantasiløse fortellinger til andre spill. Hele poenget med MGS for meg er nettopp den obskure historien og virkemidlene. Tar de vekk dette blir det bare nok et spill.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Jammen... historien i MGS4 er jo selve definisjonen på tørr og fantasiløs. Det er så mange plottwists og "Hæ?!"-øyeblikk at jeg har mista oversikten, og det finnes ikke spor av subtilitet eller andre fortellergrep enn kjedelig, uttværa eksposisjon. Det er en kjip historie, dårlig fortalt. Hvordan kan det gå an å synes at den er bra? Jeg forstår ikke. :(

Ingen av plotttwistene i mgs4 fikk meg til å tenke "hæ?", jeg tenkte stort sett "ahh, konge, shit, ikke kødd" osv. Jeg hadde ikke noe problem med å følge historien heller. Jeg antar at fan servicen er stor i dette spillet. Jeg kan glatt forstå at det ikke er et spill for alle, og at det ikke har en historie som alle vil sette pris på, men jeg mener fortsatt at i min verden er det det beste spillet som er lagd.

Men mgs5. Dæven steike. Lurer på hvilke deler av big boss sitt liv som blir lagd spill av.
Kanskje etter at han er "død"
Det kunne vært noe. Kanskje mer med gray fox. Eller, som jeg håper, ordentlige versjoner av mg og mg2. Jeg gleder meg stort til dette, og er ikke i tvil om at det neste spillet vil bli i mgs ånd, selv om kojima ikke styrer showet lengre. Jeg kommer til å bli oppriktig trist hvis dette ikke blir noe mer enn et rykte.

Yes, endelig. Jeg vet ikke med dere men jeg hadde dødd på meg om jeg ikke hadde fått mer fanservice.

Derfor fans synes det er genialt da vettu din balle. Skjønner virkelig ikke hva som er galt med å gjøre det på den måten for å avslutte Solid Snake sin historie. Hvis ikke du har fått det med deg, så har Snake et par fans rundt om i verden.

Hvis du ikke har fått det med deg, så er ikke fanservice noe man liker. Dårlig og lite gjennomførte spill kun laget for å selge til fans er ikke noe å hoppe i taket for, og jeg likte til og med mgs4, til en viss grad.

Jeg er ikke enig. Jeg er stor mgs fan, å jeg må si at jeg likte fanservicen svært godt. Selvfølgelig er jeg enig når det gjelder ting jeg ikke er fan av.

Er jo helt på trynet å omtale fanservice som noe negativt. Det er jo såre enkelt... du er fan, og du får spesiell service. Spillet er laget til fans av serien. WOW, SÅ GENIALT! Hvem hadde trodd det... :)

CyberK

Finner ikke på noe.
Med tanke på hvor tidstypisk tynn historien til Metal Gear 1 og 2 var, så blir det vel nesten som å lage en helt ny historie om de skal lage remake. Figurer som "Flamethrower Guy" må nok utdypes litt mer i bakgrunnshistorien, tenker jeg. Med tanke på at gameplay i dag er noe helt annet enn den gang, så vil baner og bosser også nødvendigvis bli noe ganske annet. I grunn vil en remake av Metal Gear knapt være noe annet enn å ta det grunnleggende premisset til spillet og lage noe helt nytt basert på det.

Er selvfølgelig enig. Tenkte mest på et spill i samme settinga. Snake sitt første mission i foxhound, redde gray fox, snakke med big boss over codec osv. Som den siste settningen i posten din forklarte så bra.

Edit: Men jeg ville blitt skuffa om jeg ikke fikk sloss mot machinegun kid.