På jakt etter et eldre arcadespill

#1
Yes

Jeg leter etter et gammelt Arcade spill som jeg elsket da jeg var mindre. Det fantes på spilleautomater, så lurer på om noen vet om det fins på PC i java format eller whatever idag :)

Aner ikke hva det het. Men det var en av disse spillene der du styrer et fly som må skyte fiender som kommer mot deg, så kan du plukke opp powerups slik at du får kraftigere og kraftigere våpen. Det finnes utallige varianter av spill av denne typen, har spillt noen av dem.

Det jeg hinter til kunne man spille 1 eller 2 jagerfly eller noe som fløy rundt og skøt ner andre fly, tanks, bakkemål, osv. Det var IKKE verdensrommet med andre ord :p Og det var relativt detaljert...for den tiden.

Alle tanker verdsettes :)
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#2
"Den tiden"? Så du har et ca-årtall å gi oss? Og var spillet vertikal-eller horisontal-scrollende?

Det jeg umiddelbart tenkte på var UN Squadron, kjent på arkade som Area 88:
 
#3
Har ikke årstall eller noen ting. Må være ca 10 år minst siden jeg prøvde det.

Og nei det der var ikke spillet men takk allikevel. For å svare på spørsmålet ditt så er det vel verticalt som er det korrekte. Asså vi ser flyet ovenifra.

Skal se om jeg finner et eksempel
 
#4
Tyrian2k
 

Novastrum

Feminist-elitist
#6
Høres ut som ett av "19XX"-spillene.

De heter 1942, 1941, 19XX og 1943. Du finner dem der sola skinner. (internet)

Bilder:

1942 (det første)
1941
1943
19xx (det siste)

Jeg tror det enten er 1943 eller 19xx du har spilt.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#7
Ellers finnes det en stor ressurs i form av SHMUP.com. Den er dessverre på fransk, men hvis du klikker "Moteur de recherche" nederst i den andre boksen til venstre vil du komme til Avansert søk-skjermen.

Support: Arcade
Joueurs (antall spillere): Deux simultanés eller Deux alternés (to samtidig eller to som veksler)
Scrolling: Vertical

Chercher! for søk, og du vil få opp en del titler. Kanskje du klarer å gjenkjenne spillet på navnet? Hvis ikke ligger alle spillene inne med screenshots.
 
#9
Det var ikke 1943 desverre Nova, men det lignet veldig.
Jeg orka ikke se gjennom alle de spilla som kom frem da jeg søkte på SHMUP :p Men kan hende det er der, var mange som ligna. Manglet bare det bittelille
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#10
Den beskrivelsen du gir passer jo til ca. 1932 forskjellige shmups, men prøver meg på Strikers 1945-serien.
 
#16
Sorry at det passer til mange spill da, men jeg husker ikke så mange detaljer :p

Uansett, jeg tror Raptor er vinneren. Det lignet ihvertfall evig bra. Er jagerfly, mye de samme powerupsa rundt fordi og bossene. Ekke 100% sikker though, og om det er PC spill som dere sier og ikke har vært på en spillboks så er det nok ikke det.
Men det lignet svært. På arcaden kunne man spille 1 eller 2 (om det går an på PC er vel en annen sak), så var det mange leveler som var relativt store, med powerups. De fleste, ihvertfall i starten, var tokter over land og mye grønt. Du var et jagerfly.

Så Raptor ligner uansett mest til nå :)
 

Lodin

Der Waaaah
#17
Raptor: Call of the Shadows er unikt i så måte at det er et vestelig SHUMP som ikke suger totalt egg. Som vi alle vet pleier disse å komme fra Japan, men dette er altså amerikansk. Ellers kan det nevnes at det kun ble gitt ut på PC så du har aldri sett det på en arkade maskin. Når det så og kan nevnes at spillet kun har 1 player begynner det å bli klart at det ikke er Raptor. Alikevel er det verdt å teste demoen fordi det enda kjører perfekt på moderne hardware (stort sett) og fortsatt er dritartig. Shareware versjonen ligger enda der ute og inkluderer det første av tre brett.

EDIT: Når jeg tenker meg om høres det ut som DonPachi eller en av oppfølgerne. Jagerfly, arkademaskin, lik setting som Raptor og 2 player.
 
#18
DonPachi så mer riktig ut, men raptor er selvfølgelig vinneren i gameplay, der man kunne oppgradere flyet sitt og kjøpe nukes :p

Mange gode minner der gitt - har forresten originalboksen i en hylle her et sted =)
 
#19
Begge ligner bra men tror ikke det var noen av dem
Men nå har jeg ikke testa dem ut da. Det jeg ser mest etter er egentlig selve jagerflyet, som er lite og relativt "vanlig", og det i Don Pachi lignet heller lite :p