På jakt etter s-video- eller komponentkabel

#1
Etter å ha kjøpt meg nytt tv, tenkte jeg at tiden kanskje var inne for å finne ut hva Playstation 2'en virkelig kan yte av bildekvalitet. Derfor la jeg ut på storferd mot byen for å finne meg noe som er bedre enn de vanlige 'rød- hvit- og gul'-kablene; en s-video- eller komponentkabel. Men siden de fleste butikkjedene ser ut til å synes at de forrige generasjonene av konsoller holder på å avgå med døden, er disse nærmest umulige å oppdrive i nettbutikker. I Bergen, vel å merke.

Det finnes noen Monster s-video & optisk kabel hos ei sjappe i sentrum, men da må jeg ut med 600,- og det gidder jeg selvsagt ikke. Så før jeg tyr til nettet og bestiller fra det ganske utland - er det noen som har noen kabler liggende å slenge?

Helst s-video, forresten. Så slipper jeg å måtte skifte kabler hele tiden (360'en opptar komponentinngangene).
 
#2
Er det HDTV? S-Video gir deg helt vanlige signal, på samme måte som RGB eller kompositt som du allerede har, høres det ut som. Men skal du ha HD signaler (progressive scan på et lite utvalg PS2 spill), så må du ha komponent. Vanlige tv'er støtter ikke komponent, så da får du holde deg til S-video eller RGB. Du bør også bemerke deg at LCD HDTV'er har dårlige bilde på analoge signaler enn standard TV'er har. Hvor bra bildet blir kommer helt an på TV'en. Selv har jeg en Sony Bravia nå, og er relativt fornøyd med bildet, selv om det ikke er optimalt. Men konsollene som støtter HD (Xbox 360, PS3) vil bildet bli krystallklart.

Alle typer kabler kan fås for en relativt billig penge på Gamezone.no.
 
#3
Riku, jeg har enten

GameLink 450 Component / Optisk
PGL450 CVDV-10
Ny pris: 1300

GameLink 400 Component AV Cable
PGL400 CVAA-10
Ny pris: 1000 kr

hvis jeg finner den, så er det mulig jeg kan selge den til deg for 500kr, spørs helt om du vil det, hvis ikke, så går det helt greit :)
 
#4
StarEye: Joda, har kjøpt meg HDTV. Litt merkelig det du sier, forresten; at s-video gir "vanlig signal". Jeg merket stor forskjell fra kompositt til scart når jeg kjøpte det til Gamecuben min, og de fleste stedene jeg har lest på nettet skryter man av langt skarpere bilde med s-video. Dog, når jeg oppgraderte kabelen til kuben hadde jeg den gamle CRT(bilderørs)-tv'en min. Sier du at dersom jeg kjøper meg s-videokabel vil jeg ikke merke noe særlig forskjell på bildekvalitet?

NiloPilo:
Optisk kabel har jeg (selvsagt) allerede, så om det er kombinasjonskabelen du har kommer jeg til å betale for noe jeg strengt tatt ikke trenger. Ellers takk, men da blir det nok billigere å kjøpe en enkel komponentkabel fra Play-Asia.

Redigert: ...Eit tv, fleire tv. Tv'et mitt? Ein tv. Tv'en min. Sånn.
 
#6
Det er akkurat det jeg nå lurer på. Om bildet blir omtrent det samme med s-videokabel vil jeg heller gå for det (blir så mye stress å skifte "hele tiden" mellom komponentkablene til 360'en og Playstation 2 om jeg kjøper det), men om s-video gir meg akkurat samme bilde som en komposittkabel på eit LCD-tv (som jeg nå har) er det jo ytterst pointless å kjøpe denslags. Da MÅ jeg jo ha komponent.

Ekspertise!
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#7
Har du ikke en forsterker med flere komponentinnganger?

Eventuelt finnes det sikkert en slags switcheting, Lik-Sang bruker å selge sånt.
 
#8
SITAT(Thinaran @ 06.11.06, 19.40) 32699
Har du ikke en forsterker med flere komponentinnganger?

Eventuelt finnes det sikkert en slags switcheting, Lik-Sang brukte å selge sånt.
[/b]
Fikset?

Men forøvrig: Du er pokkern ikke dum. Sjekket nettopp, og den friske Yamaha'en min fikser opptil flere komponentinnganger! Tjohei! Problem løyst, folkens! Da blir det nettbestilling. Takker og bukker for svar og råd.
 
#9
Det jeg mente var at du vil få bedre bilde uansett på en CRT enn en HDTV, så lenge maskinen ikke kjører i HD (progressive scan eller høyere). S-Video er klart bedre enn en kompositt, men forskjellen mellom komponent og s-video er ubetydelig så lenge du kun kjører vanlig oppløsning. Dersom du har tenkt å utnytte progressive scan modus, må du riktignok ha komponent, og det blir selvsagt langt bedre enn s-video. Men det er ikke så mange spill som støtter det.
 
#10
Dette er slik jeg vil rangere de forskjellige standardene etter kvalitet. Synkende naturligvis:
DVI/HDCP
VGA/Component
Scart/S-video
Composite

Kjører personlig ikke noe under component på noe som helst av utstyr her hjemme, syntes det er å gjøre skam på en verdig HD-ready tv. ;)