Påvirker voldelige spill deg?

Hvordan blir du påvirket avvoldelige spill?

  • Jeg tror at voldelige spill ikke påvirker meg i det hele tatt.

    Stemmer: 0 0,0%
  • Jeg tror at voldelige spill gir meg større aksept for vold i hverdagen

    Stemmer: 0 0,0%
  • Jeg tror at voldelige spill gir meg lavere grenser for å utøve vold

    Stemmer: 0 0,0%
  • -- påvirker meg positivt ved å få utslipp for aggresjon

    Stemmer: 0 0,0%

  • Totalt antall stemmer
    0
#21
Er det ikke naturlig at hvis man spiller mye voldelige spill og banker dritten ut hverandre på tv skjermen så får man en lavere terskel for det? Det virker jo stort sett ganske fornuftig at man aksepterer ting mer og mer jo mer man ser det.

Kommentarer?
 
#22
Nqon: Vel, ja... og nei.

Tror nok man blir påvirket av spill, og man aksepterer nok mer vold, men det er jo fortsatt bare virituell virkelighet. Mye av volden man ser i spill er jo ikke helt troverdig. Nyhetssendinger er nok det som er mest med på å gjøre at vold blir noe dagligdags. Og det er det jo. Nesten ukentlig, og til tider daglig får vi servert bilder og info om terroraksjoner, krig, blind vold og lignende. Dette er også fra virkeligheten, noe som gjør det lettere å akseptere.

Men selvfølgelig, spill er jo med på gjøre dette også. Alt annet er jo løgn og bortforklaringer. Se bare på meg! :ler:

Til slutt vil jeg bare tilføye at vold må være menneskets natur. Vi er flokkdyr som lever i samfunn, og i de fleste samfunn finnes det et instinktdrevet rangsystem. Med det følger det også rivalisering, både mellom medlemmene og forskjellige grupper. Verbale angrep er desverre ikke vanlige; det er den sterkestes rett som rår.

Merk: I dag er det ikke lenger nødvendig å være FYSISK sterk for å overleve om du er menneske.
 
#23
Jeg er litt uenig i at vold er av menneskets natur. Alle vet at makt er av menneskets natur og letteste måten og skaffe seg makt på er ved bruk av voldelige handlinger. Dette er selvfølgelig veldig primitivt og vi lever ikke i et primitivt sammfunn, men mange utfører fortsatt primitive handlinger, det er grunnen til at vi ikke lever i et Utopia, noe vi heller aldri kommer til å gjøre, nettopp på grunn av menneskets indre ønske etter makt.

Nå sporet jeg vel kanskje litt av her... :svette:
 
#24
Agahnim: Ja, du kan nok ha rett der. Det er jo forsåvidt sånn i alle arter som er flokkdyr. Mennesker har nok drevet det litt lenger enn andre pga. sin intelligens. Ulver f.eks, har aldri hatt et behov for å herske over hele den kjente verden. Det har holdt med et område og en flokk.

En annen måte å skaffe seg makt på var å danne en religion, og få folk til å følge den. Dette var ikke like enkelt som å bruke makt, siden det krevde forståelse av andre folks ønsker og evnen til å overtale dem. Mye mer effektivt en vold, om det funket. Men så, om to religioner støttet på hverandre ble det straks bruk for vold igjen. Dette har vi sett utallige ganger gjennom historien.

Kunne fortsatt med gjengmentalitet og lignende, men det blir ALTFOR off-topic. :svette: Det er vel på tide at vi ror oss inn igjen.
 

Nabbe

Har fin hatt.
#25
Nei, vold i spill påvirker meg ikke. Det gjør heller ei vold på film. Så lenge man har et klart skille mellom det som skjer på virkeligheten og det som skjer på TV-skjermen, så er det ingen fare.

Men, spill kan gjøre meg forbanna og irritabel, men det har lite med det voldelige innholdet å gjøre. Stuntman, for å gi et eksempel, kunne gjøre meg mildt sagt vanskelig, men er det er voldelig spill? Nei
 
#26
Nabbe: Så lenge du har et klart skille på på virkelighet og fiksjon er det liten sjanse for at du blir gal og dreper noen, men du blir like fullt påvirket på ett eller annet vis.

Som du sier trenger det ikke være volden som påvirker deg. Når du blir så rørt av en scene i et spill at du får tårer i øynene (FF VII, slutten av CD1 :grine: ), så er jo det også påvirkning, om enn av en helt annen grad.
Nå kan man jo si at alt kan påvirke deg i større eller mindre grad, fra hendelser til gode bøker. Hvor mye man blir påvirket er jo individuelt. De færreste har lyst til å drepe noen på bestialsk vis bare fordi de har spilt et mindre pedagogisk spill, men like fullt får du en god følelse hver gang du tar knekken på noen! =D
 
#27
Opprinnelig skrevet av Agradula@21.09.2004, 12.30
Må bare si at de av dere som stemte: "jeg tror ikke voldelige spill påvirker meg i det hele tatt" er idioter!!!

For å si det sånn. ALT OG ALLE PÅVIRKER!
til og med de irriterende brelett reklamene, ja til og med HOTEL CÆSAR!

jeg skal ikke si at alle blir påvirket i den retning av at man må gjøre det man blir påvirket av. Men på en eller annen måte påvirker det deg.
Hvis jeg sier at du er homo så påvirker det deg enten du vil eller ikke. Om du skal la deg påvirkes til å tenke negativt om det er opp til deg!
105672​
dette er ihvertfall idiotisk formulert, for de som stemte "jeg tror ikke voldelige spill påvirker meg i det hele tatt" ikke føler seg hjemme i de andre alternativene. Og da kan du jo godt si at da trenger de jo ikke stemme, men siden det er lagt opp til at du skal svare at du blir voldelig eller har større aksept for det hvis du ikke egentlig har det kan du jo like godt stemme "nei"..

Ser at noen svarer at de lett blir irritabel når de sitter med et spill, min erfaring med dette er at det har jo ingenting med hva slags spill du spiller, eller om du spiller et spill i det hele tatt. P.g.a langvarig spilling og at du er veldig fokusert og konsentrert på det du gjør kan du jo lett bli sinna når noen avbryter deg, dette gjelder alt du kan drive med som f.eks. gitar spill, tv-titting, skolearbeid, lytting til musikk..

Agradula, det er en selvfølge at alt påvirker, men det meste påvirker på en måte verken vi eller noen andre kan se/merke. Når forfatteren lagde dette emnet var det antageligvis nettopp dette han ikke ville ha som svar (og forøvrig er nok dette ikke veldig informerende ovenfor spørsmålet som er stilt).

Voldelige spill akkurat som alle andre spill påvirker meg på den måten at når jeg møter en kompis kan det hende vi snakker litt om det, kvaliteten på spillet og særlig hvordan det er å spille, ikke mye mer. Hvis jeg har blitt mer voldelig av spill så er det neppe målbart.

Jeg vet ikke hva slags egenskaper jeg har/mangler for å bli påvirket av spill på samme måte som flere jeg møter på daglig. Kanskje det har med at jeg ikke spiller nok? At jeg aksepterer at spill er spill? Forøvrig sa Nabbe at han så et klart skille mellom virtuell virkelighet og virkelig virkelighet, dette er en egenskap de aller fleste har, men når du spiller spill er det veldig viktig at du lever deg inn i spillet for å få maksimalt ut av å spille det. Men da lever du deg inn i øyeblikket, ikke sånn at alt er glemt etterpå men noe lignende :rulleøyne:

(kan komme til å redigere dette senere, for å føye til litt) ;)
 

Nabbe

Har fin hatt.
#28
Reaper: Det stemmer nok, men ingen av alternativene passer.