Passende lisenser til eksisterende spillserier

Påvirk emnet med votinga di

• La den være død og begravet

Stemmer: 0 0,0%
  • Vil gjerne se en diskusjon

• Blir gjerne med å diskutere

• Blir gjerne med å diskutere, hvis den er/blir interessant

• Nøyer meg med å vote

• Vet ikke/bryr meg ikke

• Totalt antall stemmer
    0
Idéen med å lisensiere spill er at ett kjent navn skal bidra til å øke salget, derfor tenkte jeg å gå i EAs fotspor og komme med mine idéer til lisens fra kjente merkenavn.
Mitt første forslag blir å omgjøre Harvest Moon til River Cottage. Begge to har for mange likhetstrekk til at man kan overse det. Det vil muligens føre til at enda flere for øyne opp for spillet.

Og vær ærlig; Har du noensinne hørt om vanlig menigmann som har lyst til å kjøpe ett ”ukjent” spill til seg selv eller noen andre? After all, Harvest Moon ble jo ikke markedsført i Europa, så ingen visste riktig hva det gikk ut på. Med lisens fra River Cottage-serien fra Discovery Channel vil gjøre det lettere å forklare hva spillet går utpå. Høres det kjent ut for vanlig menigmann, så vil det bli lettere å få tak i informasjon fra spillet ved å titte litt på River Cottage. De som liker serien vil også bli mer interessert i spillet enn før. Noe som vil forhåpentligvis få flere med på støtte spillet.

Det krever også mer fra spillopplevelsen til Harvest Moon. Den er jo nogenlunde begrenset i forhold til det mannen i River Cottage gjør. En god idé hadde jo vært å gjøre det om til MMO. Nintendo har jo gitt utrykk for å åpne for mer MMO og Microsoft har allerede en meget solid nettverk. Sony er vel heller ikke så langt fra å oppnå ett bra nettverk. Det vil øke interaksjonen og bidra til at Harvest Moon blir mer lik River Cottage. Det passer jo også bedre til lite spillinteresserte mennesker med liten eller ingen hang til konkurranse-instinkt. Her trenger man jo ikke nødvendigvis å konkurrere, men kan bytte gjenstander, dele tips, gi råd og vink og motsatt. For de som absolutt må konkurrere i alt og mot alle kan være med dyreutstilling, hundegjednings-konkurranser, matutstilling, etc. Det bør vel også være mulig å vedde på hester, etc. Mulighetene er grenseløse, men å få dette til vil bli en veldig stor utfordring.

Dessverre, er det bare en lisens som man burde holde seg til i Europa only. Hvorfor? Jeg tror rett og slett ikke at River Cottage er særlig kjent utenfor Europa. Da kan man selvfølgelig spørre seg selv om dette er verdt. Hvis lisensen blir billig vil det bli enklere. Blir den for dyr er den sikkert ikke verdt forsøket. Prosessen er også med på å fordyre prosjektet. Det kan hende at man kan slippe med å forandre navnet(/navnene) på karakteren(e). Det høres forresten ikke så fordyrende ut.

Mitt andre forslag er kanskje litt mer søkt. Det er å forandre Prince of Persia-serien til noe fra 1001 natt. Det kan hende det blir for vanskelig å overføre det til ett spill, derfor orker jeg ikke å komme med forslag.

River Cottage
Harvest Moon

Ubisoft

Mulig jeg misforstår siden jeg nå går inn min 25 time uten søvn. Men du mener at allerede etablerte spillserier skal få lisenser og endre navn for å bli mere kjent? Å endre navn på kjente merkevarer er som oftest en veldig dårlig ide. Spillserier som Harvest moon og PoP er jo allerede etablert spillnavn, hva skal en lisens gjøre for disse, annet enn å forvirre kjøperen.

Men å sette på lisens på kommende nye og ukjente spill kan sikkert vise seg å være smart. Middle-earth Online er et eksempel på dette da utvikleren skaffet seg en ringenes herre-lisens og endret titellen til The Lord of the Rings Online: Shadows of Angmar

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Mitt andre forslag er kanskje litt mer søkt. Det er å forandre Prince of Persia-serien til noe fra 1001 natt.[/b]
Newsflash: Prince of Persia er allerede løftet rett ut fra 1001 natt. Hvor mye har du lest av sistnevnte, egentlig? :rulleøyne:

Lodin

Der Waaaah
Hørt om Sea Dogs, et sjørøverspill? Sansynligvis ikke, men det var ihvertfall skitbra. For noen år siden skulle det komme en oppfølger, men av en eller annen grunn bestemte Bethesda og Disney seg for at det var en god ide' å samarbeide om å gjøre SD2 om til det ofisielle Pirates Of The Caribbean spillet. Desverre var det en del dype RPG ellementer der som Disney ikke syntes passet inn og desuten krevde de at spillet måtte ha en historie og ikke være så friform. Desuten kom jo filmen snart ut så de måtte kutte utviklingstiden med to måneder.
Resultatet ble som de fleste kan tenke seg det vanlige bedritent bugga lisensmølet vi ser tusen versjoner av og ikke den nydelige sjørøversimmen flere av oss hadde gått å gleda seg til. :(

Så nei, å presse eksisterende lisenser på spill for å få dem til å selge mer er sansynligvis ikke en god ide'.

CyberK

Finner ikke på noe.
Her må jeg bare få si at jeg aldri har hørt om River Cottage. Harvest Moon, derimot, har jeg et veletablert elsk/hatforhold til. Derfor: hele planen feiler.

Forøvrig synes jeg det ikke høres ut som en særlig god ide uansett. Lisensierte spill har tross alt det verste ryktet noensinne. Men hva hvis vi snudde det den andre veien og lagde andre ting av veletablerte dataspill? Som en House of the Dead-film, eller kanskje BloodRayne! Nei, den ideen feiler like mye.

Spill er spill, smale TV-serier er smale TV-serier.

P.S: Jeg har faktisk sett så mye Discovery (pluss de tre ekstrakanalene deres) at jeg til en hver tid kjenner igjen reklamer og tidligere sendte programmer. Og jeg har aldri, aldri hørt om river Cottage. Så som lisens tror jeg Farmen vill funket like bra.