PlayStation 3 CPU oppsett forklart

#2
Interessant lesing. Virker som designet unngår mange av flaskehalsene med dagens prosessorer.
Den mest interessante delen er hvordan cell håndterer minne hierakiet.
 

Kilik

Lokal moderator
#4
Selve grunnprinsippene rundt Cell har vært kjent i flere år, men langt mer detaljerte opplysninger her. Ser fortsatt at mye av dette er spekulasjoner. Det ryktes at Sony offisielt vil annonsere specs i mars.

4.6 GHz
1.3v
85 Celcius operation with heat sink
6.4 Gigabit / second off-chip communication
Hvis dette er korrekt, er ikke dette vel varmt for en chip som planlegges innebygd i små enheter som PDA'er og mobiltelefoner?

Jeg frykter også at det blir et helvete å utnytte Cell-arkitekturen for programmererne med bl.a. 8 APU's i hver Cell og kompleks minnehåndtering å tenke på. Mulig Sony slår konkurrentene når det gjelder teoretiske topphastigheter, men når det kommer til hva som er det viktige her, software, tror jeg problemer med kompleksiteten i systemet vil spise opp det meste av ytelsesøkningen. Kanskje så kompeks at enkelte utviklere i stedet velger å satse kun på tilsynelatende mer utviklervennlige og krysskompatible DirectX/XNA-støttede plattformer til neste generasjon (Xbox2 og PC)?
 

epp

firm and correct
#5
Der hvor åtselet er, vil gribbene samles.
(Les: der hvor pengene er)
 

Kilik

Lokal moderator
#6
Ja, du sier noe der...Historisk eksempel: Dreamcast. Ikke uten grunn den ble kalt "developer's dream, publisher's nightmare"...
 
#7
Prøvde å lese men forsto ikke stort. Hvis noen kunne forklart hva Cell er med enkle ord hadde det vært fin-fint.
 

Kilik

Lokal moderator
#8
Kort sagt består Cell-arkitekturen i at flere prosessorer (Cells) kan jobbe sammen. Utfra hva som skrives her vil PS3 ha fire Cells, men i teorien kan et enormt antall Cells fungere sammen.
 
#9
Meget interessant lesing.
Gleder meg virkelig til å høre de offisielle specs'ene til neste generasjons konsoller. Ellers er jeg enige i de kloke ordene til Kilik, frykter at det blir vanskelig utnytte teknologien fullt ut, og at programmerene får en vanskelig jobb.
 
#10
Opprinnelig skrevet av Calypso@23.01.2005, 18.34
Prøvde å lese men forsto ikke stort. Hvis noen kunne forklart hva Cell er med enkle ord hadde det vært fin-fint.
167367​
Det som egentlig gjør teknologien spennende er at hver CELL prosessorer har en Power5 (G5 fra IBM) som kontrollenhet og 4 såkalte APU'er som hver har egne registere. Sammen med en enorm overføringshastighet får man et system som går rundt det meste av problemene ved dagens x86 arkitektur (der ca 80% av tiden brukes til å aksessere RAM -> ergo prosessoren jobber ikke med kalkulasjoner). Blir litt vanskelig å forklare, men kort fortalt kan man lage en analogi som sier at istedenfor å ha en brannmann som henter vann fra elven når bøtten hans er tom, står der her en haug med brannmenn som jobber i sammen.

Ble det noe klarere, eller bare enda værre?

Men som sagt står og faller dette prosjektet på hvor godt høynivåprogrammeringsspråket blir.
 

Novastrum

Feminist-elitist
#11
"Aksessere" og "ergo" i samme setning. Jeg blir kvalm. :p

Hvem har skrevet det?
 
#12
Fra Gamespots rumor control:

RUMOR #5: The PlayStation 3's Cell processor will run at a whopping 4.6 gigahertz.

Source: The Microsoft-console-lovin' collective known as Team Xbox.

The official story: Sony reps did not respond to solicitations for comment.

What we heard: Though it didn't cite a source, the Team Xbox article did present an awful lot of detail about the Cell chip. Sound very much like a technical manual, it described the processor as "a multicore chip comprising a 64-bit Power processor core and multiple synergistic processor cores capable of massive floating point processing. Cell is optimized for computation-intensive workloads and broadband rich media applications, including computer entertainment, movies, and other forms of digital content." It went on to break down many features of the chip, including how it simultaneously supports multiple operating systems, its flexible on-chip input/output interface, and its 90-nanometer architecture. While all well and good, all that information was already public, thanks to papers Sony filed last year in preparation for the 2005 IEEE International Solid-State Circuits Conference. What is new is the Cell's speed--4.6 Ghz. That processor speed is a milestone, especially considering that Intel had to abandon its 4GHz chip due to heat issues. According to Team Xbox, representatives from all three companies working on the Cell--Toshiba, IBM, and Sony--will reveal the speed and present the chip in detail at the IEEE ISSCC in San Francisco in February.

Bogus or not bogus?: Almost certainly not bogus--we'll know for sure next month.
http://www.gamespot.com/news/2005/01/28/news_6117482.html

Yiihaa, 4.6 Ghz? Dette blir en supermaskin. :sikle:
 

Kilik

Lokal moderator
#15
Flott. Det blir spennende å se om teknologien holder vann.

Jeg skal faktisk skrive en 25-siders prosjektoppgave om Cell-prosessoren i et fag jeg har på skolen (Datamaskinarkitektur), så forvent (et forsøk på) på en "in-depth analysis" fra meg snart...

EDIT: Gamespot har en grei preview oppe nå.

Og siste nytt er at PS3 vil bli vist fram FØR E3: http://www.gamespot.com/news/2005/02/07/news_6118152.html