Playstation 3

SHDR

Gullmedlem
#1
Ifølge Eurogamer.net er Toshiba, IBM og Sony snart ferdige med CELL-prosessoren som skal gi liv til blant annet PS3, en ny serie datamaskiner fra IBM samt grafikk- og arbeidsstasjoner. Ifølge utviklerne vil CELLs parallellarkitektur "forandre verden" ettersom den kan brukes til praktisk talt hva som helst, fra mobiltelefoner til servere.

Prinsippet bak CELL-prosessoren er ganske enkelt: prosessorene er i virkeligheten flere CELL-kjerner parallellkoblet, med økende ytelse etter hvor mange prosessorer som befinner seg i systemet. I Playstation 3 skal det visstnok være 8 CELL-prosessorer.

Eurogamer melder også at CELL-systemer vil bli svært lette å oppgradere, tatt det modulære grensesnittet i betraktning. Det er teoretisk mulig å oppgradere en maskin ved å sette en ny samling prosessorer inn i den, slik vi legger til for eksempel grafikkort, lydkort og andre tilleggskomponenter i dag.

Hva bransjen synes om dette gjenstår å se; en non-standard parallellarkitektur med intet mindre enn 8 CPU-er vil nok ikke bli særlig morsomt å programmere for, så med mindre Sony lager virkelig briljante utviklingssystemer vil vi nok se mye av det samme på PS3 som vi så på PS2: en underlegen førstegenerasjon med spill, og en modningsprosess på mange, mange år før maskinvarens potensiale endelig utnyttes fullstendig. Andre spesifikasjoner på PS3 er ikke tilgjengelige, men spekulasjoner florerer, ikke overraskende, overalt på nettet.
 

Kilik

Lokal moderator
#2
8 parallelle prosessorer høres kraftig ut, men et helvete å programmere til. Selv om den viser deg å være dobbelt så kraftig som Xbox 2 og GC2 (som begge will bruke PowerPC CPU'er fra IBM), kan man risikere at PS3-spill ser dårligere ut grunnet at utviklerne bare klarer å utnytte en brøkdel av hardwaren...

Sier som Microsoft om XNA: "In the next generation, software, not hardware, will drive the games industry forward."
 
#3
Skal jeg være ærlig så liker jeg at spillutviklere ikke yter maskinen sin fulle potensiale med en gang den kommer ut. De første spillene vil være akkurat passe imponerende ut for oss, og vi vil en etter en få matet inn mer og mer imponerende spill. Hva er morsomt med å få alt på en gang? Det betyr ikke dermed at de første spillene vil være ubrukelige. Mange av de første spillene er mine favoritter i spillsamlingen på PS2. Rumble Racing er et sterkt undervurdert bilspill, mens Dark Cloud har også sine lyse sider. Ridge Racer V er vel egentlig bare Ridge Racer Type 4, men med bedre grafikk (og dårligere career modus). Det første SSX spillet var jo mildt sagt superimponerende når det kom. Det er ikke direkte dårlig i dag heller.

Så ja, jeg liker å se at potensiale til en spillemaskin blir mer og mer utnyttet. Det er jo en grunn til at potensiale til Xbox allerede ble vist ved første bølge med spill. Halo, Blinx - The Time Sweeper etc. Disse er meget meget pene spill. Xbox'en sin grafikk har ikke forbedret seg stort siden de dager. Der foretrekker jeg faktisk PS2 sin metode.

Men det er jo ikke noe nytt. Se på de absolutt første amiga-spillene, og sammenlign de med de spillene med absolutt best grafikk. Det er stor forskjell. Synes dette er en del av gleden med en ny maskin. Jeg vil ikke få en maskin og sette på et par tre spill og tenke, jaja, det er vel det beste jeg får se på denne maskinen.
 

Kilik

Lokal moderator
#4
Opprinnelig skrevet av LocoLennon@17.09.2004, 12.51
Skal jeg være ærlig så liker jeg at spillutviklere ikke yter maskinen sin fulle potensiale med en gang den kommer ut. De første spillene vil være akkurat passe imponerende ut for oss, og vi vil en etter en få matet inn mer og mer imponerende spill. Hva er morsomt med å få alt på en gang?
Ja, jeg mistenker det der for å være Sonys markedsstrategi. Jeg foretrekker nok at spillene utnytter hardwaren godt fra første stund som vi har sett med en rekke utviklervennlige konsoller som Dreamcast og Xbox. Husker jeg var meget skuffet over Ridge Racer V og Street Fighter EX3 som ikke hadde stort mer å by på en litt mindre kantete PSX-grafikk. Og dette til en konsoll som kostet 4500 kroner i starten...


Forøvrig har Sony mye å leve opp til utfra tidligere uttalelser:

"It will have the ability to do north of 1 trillion mathematical calculations per second, roughly 100 times more than a single Pentium 4 chip running at 2.5GHz."

Og apropos hype, hvor ble det av alle PS2'ene som Saddam Hussein visstnok skulle ha importert for å bruke de til å styre hans high-tech rakettsystem? De forsvant vel sporløst med weapons of mass destruction..
 

SHDR

Gullmedlem
#7
Spesielt i og med at konsollene da koster under to tusen kroner når utviklingsprosessen er modnet såpass at vi ser skikkelig grafikk på konsollen ...

Og at én enkelt CELL-prosessor skal kunne yte rundt en teraflop ser jeg ærlig talt på som temmelig usannsynlig, og i og med at det er åtte av dem ser jeg på som direkte latterlig. 8 teraflop? HAH! Det er et jævla CRAY-cluster. Og det er ikke forbrukerpris på CRAY, akkurat. Her snakker vi det jævla PS2-syndromet som fikk meg til å mislike Sony så mye i første omgang. PS2 var en superdatamaskin, ja. Indeed. Det eneste supre med konsollen var 128-bitsbussen som koblet CPUen ("Emotion Engine") med RDRAMen. Sannsynligvis ser vi det samme her. Sony påstår, Sony fastholder, Sony svikter. De har løyet for oss før, og jeg ser ingen grunn til at de ikke skal gjøre det igjen.

Jeg likestiller "It will have the ability to do north of 1 trillion mathematical calculations per second, roughly 100 times more than a single Pentium 4 chip running at 2.5GHz" med Playing on the Playstation 2 will be like jacking into the Matrix". Med andre ord: bullshit.
 

Kilik

Lokal moderator
#8
Vel det skal sies at (utfra hvordan jeg har forstått det) gjelder teraflop-uttalelsen ytelsen for hele PS3-chip'en (altså hva alle 8 cores yter TILSAMMEN). Men uansett store ord ja. "Super computer on a chip"? Vi får se på det...
 
#9
Flere prosessorer har vel egentlig aldri vært et samart trekk med spillkonsoller. Bare se på Saturn og Jaguar. Men nå har jeg liten peilig, så ikke bry dere om hva jeg skriver. ;)

Opprinnelig skrevet av Kilik
Og apropos hype, hvor ble det av alle PS2'ene som Saddam Hussein visstnok skulle ha importert for å bruke de til å styre hans high-tech rakettsystem? De forsvant vel sporløst med weapons of mass destruction..
Jeg hørte om det der, men er det virkelig offisiell info fra Sony?
 

SHDR

Gullmedlem
#10
Det er bullshit, i likhet med historien om at Kina skulle forby PS2 fordi den var en superdatamaskin. Isåfall må jo Xbox ha blitt DOBBELT så forbudt. Grunnen til at konsollen aldri ble sluppet i Kina er fordi det ikke er et viable marked for et åpent medie som DVD som kan repliseres i løpet av fem minutter i Kina. Ergo: null PS2.

Kilik: Ja, så det ved nærmere ettersyn. Men gjør det programmeringen lettere? Fordelen er jo at du da ikke lenger trenger å synkronisere data fra forskjellige systembusser, ettersom data- og instruksjonscachen da ligger på selve brikken. Men da trenger du MYE instruksjonscache! Minst 512KB per kjerne, og da ... øh ... ender vi opp med over 4MB instruksjonscache. Hvor mye vil det koste? En liten formue, skulle jeg tro.
 
C

Crizpy

Gjest
#11
Opprinnelig skrevet av Kilik+17.09.2004, 12.42-->
<!--QuoteBegin-LocoLennon
@17.09.2004, 12.51
Skal jeg være ærlig så liker jeg at spillutviklere ikke yter maskinen sin fulle potensiale med en gang den kommer ut. De første spillene vil være akkurat passe imponerende ut for oss, og vi vil en etter en få matet inn mer og mer imponerende spill. Hva er morsomt med å få alt på en gang?
Ja, jeg mistenker det der for å være Sonys markedsstrategi.
103652​
[/b]
Jeg mistenker at strategien til sony er å gi ut ETT spill (Grand tourismo?) da konsolen kommer på markedet.
den kommer itl å ha über grafikk, så alle tenker "OMG! PGA DEN BRAE GRAFIKKEN, MÅÅÅ ALLE SPILLA BLI BRA"

ch-ching! Penger i kæssæ.
It ends here...
 

Kilik

Lokal moderator
#12
Og hypen fortsetter...

PS3 chip to be unveiled in February

In the future, the companies expect that a one-rack Cell-based workstation will reach a performance of 16 teraflops of floating point calculations per second.
...Sony computer Entertainment CTO Masayuki Chatani, was less modest, saying, "The Cell processor-based workstation will totally change the digital content creation environment."


Ja, i februar vises prosessoren som vil forandre våre liv. Verden vil aldri bli den samme igjen...
 

Kilik

Lokal moderator
#14
Den ble lansert i Japan, men ble ikke særlig suksess etter hva jeg har forstått. Kostet vel rundt 5000 kr. og da kan man vel ikke vente at den slår gjennom til mainstream...
 
#16
Da er det vell bare å mase på bruttern så sparer han nok opp halvparten han så er det enda en playstation i sammlinga :D
 

SHDR

Gullmedlem
#17
Sony PSP revolusjonerer jo også det håndholdte markedet med sin enorme lanseringstilgjengelighet: Husker dere da PS2 ble sluppet? Da var det vanskelig å få tak i PS2. Det var faktisk umulig. Vel, Sony har lært av sine feil, og skal ikke slippe mer enn 200 000 til 300 000 PSP-er til lanseringen i Japan. Ja, dette blir storstilte greier! Denne konsollen fortjente alle forsidene den fikk, gitt!

Håper februar blir en tilsvarende lite imponerende måned for Sony. Om Cell viser seg å være PS2 om igjen, blir jeg ganske enkelt forbanna. Hmm ... 2005/2006 blir spennende år. Har aldri vært med på et generasjonsskifte som en del av "pressen". Blir moro.
 

Kilik

Lokal moderator
#18
Problemer for PS3...

Hollywood støtter HD-DVD

Som vi alle vet har Sony mye å takke DVD-revolusjonen for at PS2 har blitt den suksessen den har blitt. Men nå ser det ut som om Sony kanskje vil stille med et ukompatibelt filmformat (Blue-Ray) i neste generasjon. Hvis nå hele filmindustrien til slutt vil gjøre HD-DVD som standard, må det være et hardt slag for Sony. Særlig med alt snakket om at PS3 vil bli den ultimate multimedia-maskinen. Det regnes som ganske sikkert at Xbox 2 vil satse på HD-DVD...
 
#19
mange klaget når PS2 kom at de ikke klarte å utnytte potensialet godt nok å blablabla fra spillutviklerne. men så kom Squaresoft ut med Final Fantasy X som selfølgelig tok rotta på konkurrerende RPGer.

de hadde visst nok et eget team som tok for seg hver enkelt del av PS2 å analyserte hvordan de kunne pushe hver enkelt del til sitt bristepunkt å utnyttet denne "Know How" til å smekke sammen FFX. til en storm av klager fra konkurrentene sine selfølgelig som mente det var urettferdig for markedet at squarsoft hadde ressursene til å gjøre slikt å ikke dem. de kunne rett å slett ikke konkurrere med slikt å det mente de var lovstridig. bare bullshit selfølgelig å tror ikke de fikk medhold i sine uttalelser?

FFX kom nå ut ganske kjapt etter at playstation 2 var et faktum å viste hvilke muskler PS2 innehavde. så jeg tror nå at hvis dem vil er det ikke no problem å utnytte PS3 til sitt optimale relativt tidlig etter fødselen.

Og apropos hype, hvor ble det av alle PS2'ene som Saddam Hussein visstnok skulle ha importert for å bruke de til å styre hans high-tech rakettsystem? De forsvant vel sporløst med weapons of mass destruction..
det var ikke det som var storyen til de maskinene saddam hussein hadde kjøpt. soldatene hans spilte playstation fordi studier har vist at treffsikkerheten din øker betraktelig å du får god koordinasjon av å spille mye data, playstation, x-box, uansett hva.

i USA fant de ut ved å ta med seg flere ungdommer på en "Shooting Range" som spilte mye førstepersonsskytere å dataspill generelt men aldri hadde skutt med virkelig våpen før. så tok de med seg en gruppe ungdommer som overhodet ikke var interesert i data å nesten aldri hadde spilt en dag i sitt liv som heller aldri hadde skutt med virkelige våpen før.

så lærte de dem basis kunnskap på hvordan man håndterer de forskjellige våpnene. dataspill gutta var mye raskere i å plukke opp å lære seg dette enn den andre gruppen ettersom dataspill idag er så realistiske som mulig å benytter virkelige tildigere SWAT members og Militære instruktører som demonstrerer våpen behandling å taktikk ved å feste slike elektroder? eller hva det heter på kroppen som leser bevegelsene til personen å kan implementeres i spillet ved en senere annledning. akkurat som når david beckhan å thierry henry gjør det samme ved å sjonglere med fotball å utføre forskjellige triks som senere benyttes i fifa, this is football etc.

metal gear solid, rainbow six, splinter cell å mange flere har benyttet virkelige eksperter på området til å gi dem rettledning angående bevegelser, våpen håndtering, taktikker, kommandoer å alt annet som de har peiling på.

vel tilbake til undersøkelsen. data ungdommen har selfølgelig registrert dette om så underbevisst eller bevisst å var veldig snare med å håndtere både m-16 og pistoler å hagler. en annen ting var at data ungdommene helt ubevisst bevegde seg med munningen på våpenet peket ner i golvet mens den andre gruppen bevegde seg med munning opp i luften. den korrekte måten som SWAT members etc. benytter er selfølgelig å holde det stødig ner mot gulvet å godt plantet mot skulderen når de beveger seg/lister seg omkring. det gir en mindre responstid å større treffsikkerhet ved å bare rise det rtt opp mot et eventuelt mål. en typisk amatør tabbe er å gå med våpenet opp i luften slik man ser på mange b-filmer med wannabee komando soldater...

men selve skyte treningen var å skyte på en blink. data ungdommen whoopet ass i treffsikkerhet i forhold til den andre gruppen å 1 av dem fikk bedre score enn en politimann som var med for å måle seg opp imot.

men så kom det mest imponerende. de skulle skyte på bevegende skyteskiver som når de blir truffet detter ner av seg selv å det kommer gjerne flere skiver opp samtidig. hver av dem er d formet som en mann. vel dere vet hvordan de ser ut.

i mange skytespill blir man jo tatt med på en shooting range før man får begynne selve spillet som en del av storyen. som for eksempel i americas army, operation flashpoint å tilåmed i gta vice city kan du gå på en slik skytebane om du vil. å mange flere.

her var den andre ikke datainterreserte gruppen ut først. når de skjøt på disse blinkene så skjøt de gjerne flere skudd på same blink å ventet helt til blinken var falt før de fant et nytt mål å skjøt flere skudd på det målet helt til den blinken osv.

men så kom hardcore gamerne inn å skulle prøve. her ble de virkelig imponert å selv den militære instruktøren ble forferdet. de fleste av guttene skjøt et skudd å beveget seg raskt videre til et nytt mål å skjøt et skudd til før de fant enda et mål å fyrte et skudd til å ventet aldri på at blinken var falt engang før de fant et nytt mål, å de flinkeste traff på hvert eneste skudd å når blinken de hadde skutt på falt hadde de allerede fyrt av skudd mor et nytt mål å bevegd seg videre. dette er nøyaktig hvordan en kommandosoldat ville gjort det ettersom han skal vite om han treffer umiddelbart å skal ikke vente på at målet faller for det er bortkastet tid som kan få deg drept i felten.

altså ved kun å bli lært opp i grunnleggende sikkerhets rutiner som hvordan man holder våpnene og derretter få beskjed om å bruke de skillsene de hadde lært via dataspill til å gjøre resten var de fullt på høyde med politimenn som skyter på blink ukentlig og med marinesoldater.

alle vet at i spill som for eksempel battlefield eller counter strike å alle de andre er det å finne seg et nytt mål umiddelbart etter fienden er drept alfa å omega for en god kills per death rate. å det merker jeg med meg selv at refleksene å slikt går på automatgir når jeg virkelig har levet meg inn i en battlefield 1942 match å det å kjapt skifte over til colt straks jeg er tom for ammo til assaulten skjer ubevisst å deretter kviv eller speide kjapt rundt etter noen som har blitt drept å etterlatt noe ammo jeg kan benytte. så jeg tror nok man kan plukke opp en god del relevante skills til real life i slike spill...

grunnen til denne undersøkelsen var en episode på en high school hvor en elev som klikket med en pistol hadde utvist stor presisjon med våpen å han skjøt akkurat slik som disse dataungdommene. 1 skudd før han fant et nytt mål også et skudd til. av 8 avfyrte skudd traff han 7 elever i hodet å bommet kun med 1 skudd å forskerne visste denne gutten tilbrakte mye tid med førstepersonskytre å ville se om teorien til politiet var rett at det var her han hadde plukket opp kunnskapen sin å det viste det seg at det med all sannsynlighet var...

altså saddam hussein lot soldatene sine spille video spill på fritiden for å holde skyte skillsene sine ved like. nå vet ikke jeg om det med saddam husseins innkjøp av mange playstationer var sanne, men jeg mener å huske det var media som hadde fått tak i den infoen å at sony ikke hadde noe med det å gjøre. tviler på at de vil bli assosiert med å hjelpe irakiske soldater til å bli bedre å skyte.