Problemer med Zelda-linking

D

Deleted member 91

Gjest
Jeg kjøpte meg nylig en Joytech-linkekabel til min GBA (SP), for å linke med Affable. Vi fikk linket Doom helt uten problemer, men da vi skulle prøve å linke Four Swords, ble det andre... boller. På den connect-menyen ser vi hverandre, men når player 1 trykker A for å fortsette, kommer det en melding om at det er problemer med å sammenkoble Game Boy'ene. Affable har en vanlig GBA, jeg har SP. Begge spillene fungerer ellers, så jeg lurer på hva det kan være. Kabelen funket helt smertefritt med Doom, så jeg er usikker på om det er den. Noen som vet hva vi kan gjøre?

du kan jo alltids klage der du kjøpte den da..

D

Deleted member 91

Gjest
Spillet har jeg byttet med noen her, det samme har Affable. Som jeg sa, kabelen fungerer med Doom.

Du skal ikke se bort fra at det er kabelen. Man kan aldri stole 100% på uoriginale produkter er noe jeg har erfart.

D

Deleted member 91

Gjest
Det er det jeg tror også, skjønner du. Jeg skal prøve å få prøvd å linke med en annen kabel, og se hvordan det går.

Jeg og en venn har begge amerikanske Zelda (ALttP med Four Swords), vi kan ikke linke med en annen venn med europeisk Zelda. Kan dette ha noe med det å gjøre?

D

Deleted member 91

Gjest
Det kan være veldig mulig. Jeg har den europeiske versjonen, men jeg kan sjekke med Affable. Takk for tipset, Riku! ;)

Ja, det er problemet. Hadde det slikt

Hvordan får du skjekket det da?

Du ser det blant annet på aldersmerkingen. Der Europa bruker tall for å vise hvilke aldersgrupper spillet passer for har de bokstaver som beskriver dette i USA. Akkurat nå husker jeg ikke de forskjellige begrepene og bokstavene de bruker i USA, men jeg kan se om jeg finner et bilde for å vise hva jeg mener.

Her ser du E-en som står for Everyone, altså at spillet er tillatt for alle. Dette er da amerikansk aldersmerking.

Her ser du at det står 3+. Dette er den europeiske versjonen av E-en som brukes i Amerika.

Siden PAL og NTSC er basert på ulike TV-systemer står det selvsagt ikke dette på eskene til GBA-spill, men hvis jeg ikke husker feil tror jeg amerikanske spill i tillegg er merket med US. Merk at jeg ikke er helt sikker på dette.

Da har jeg den Amerikanske versjonen

Opprinnelig skrevet av Rube@21.06.2004, 12.11
Siden PAL og NTSC er basert på ulike TV-systemer står det selvsagt ikke dette på eskene til GBA-spill, men hvis jeg ikke husker feil tror jeg amerikanske spill i tillegg er merket med US.
GBA-spill og maskiner er sonefrie. Det er null problemer å spille både japanske, amerikanske og europeiske GBA-spill på en europeisk GBA. Men skal man linke med to spill fra forskjellig sone derimot... noen ganger fungerer det (FFTA f.eks. selv om det er litt ustabilt) og andre ganger ikke i det hele tatt (Zelda: Four Swords).

Det var dette jeg mente. NTSC og PAL henspiller på TV-systemene som brukes i forskjellige deler av verden. Men siden GBA-en er portabel og ikke trenger noen TV er begrepene PAL og NTSC ubrukelige. Jeg vet meget godt at man kan spille spill fra en sone på en maskin fra en annen.

Hva jeg derimot ikke visste var at linking mellom spill fra to soner faktisk kan gå bra. Trodde at dette var umulig.

Opprinnelig skrevet av Rube@22.06.2004, 14.35
Det var dette jeg mente. NTSC og PAL henspiller på TV-systemene som brukes i forskjellige deler av verden. Men siden GBA-en er portabel og ikke trenger noen TV er begrepene PAL og NTSC ubrukelige. Jeg vet meget godt at man kan spille spill fra en sone på en maskin fra en annen.

Hva jeg derimot ikke visste var at linking mellom spill fra to soner faktisk kan gå bra. Trodde at dette var umulig.
Kommer an på spillet. I mange tilfeller går det an å linke USA-EUR versjoner, mens JAP ikke funker med annet en JAP.

Men som sagt... Det kommer an på spillet. Multi5 (eller 2, 3, 6 etc.) til USA spill funker som oftest ikke å linke. Noen EUR spill som blir utgitt er også bare USA versjon som har blitt repacked (hvorfor de da kommer 3 måneder etter i EU er vel da ganske rart)

Er vel ingen som har giddi å lage en linke liste heller så da må man bare prøve seg frem :p