Professor Layton and the Curious Village [DS]

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen

Jepp, nylig kom det svært etterlengtede (det går an å skrive det selv om jeg var den eneste som lengta, ikke sant?) spillet Professor Layton and the Curious Village ut til Nintendo DS i USA. Kort fortalt er det et pek-og-klikk-eventyrspill hvor du hjelper den kløktige professor Layton og hans læregutt Luke på deres jakt etter en mystisk skatt i en liten by hvor alle innbyggerne er helt gærne etter logiske pusleoppgaver. Dermed tusler du rundt og løser oppgaver mens du samtidig følger med på den koselige historien, som går ut på at den nylig avdøde adelsmannen som stort sett eide alle bygninger i hele byen har etterlatt seg en kostelig skatt et sted. Skattejakt og logiske nøtter, hva mer kan man be om? Vel, man kan be om fin grafikk, trivelig musikk, velskreven og lettbeint dialog, og et vennlig hintsystem når oppgavene går helt på tvers av den måten du klarer å tenke på. Her er en demo sånn at du kan sjekke ut om dette er noe for deg. Den er på japansk, men den oppgava du skal løse er den velkjente "få alle dyra over elva, pass på at det ikke er flere ulver enn kyllinger på hver bredde ellers blir kyllingene spist". Reglene er sånn: Minst ett dyr må være på flåta for at den skal gå, og maks to dyr kan være på flåta samtidig. Jeg klarte den på 11 trekk (som visstnok er minimum ifølge spillet), men det er ingen begrensning på hvor mange trekk du kan bruke.

Har dette på DS-en nå, og jeg er hekta. Figurene du møter er akkurat så pussige at du gidder å følge med på hva de har å si, og stemmeskuespillet (det er bare litt) er ganske bra. Stemningen er veldig koselig, selv om det er veldig tydelig at alt rundt oppgavene egentlig bare er pynt for å gi opplevelsen litt mer substans. Uansett flere tonn mer sjarmerende enn alle de ubrukelige "løs fem oppgaver om dagen og få en graf som viser hvor teit du er"-klonene som finnes til DS-en nå om dagen. Alle oppgavene er visstnok henta fra en kjent japansk bokserie, pluss noen ekstraoppgaver som er laget spesielt for spillet. Det jeg synes spillet lykkes best med, er å gi litt mening til oppgaveløsinga utover det å krysse av ting på ei liste; du får poeng for hver oppgave, men du får kun maks poeng hvis du løser den på første forsøk. I tillegg kan du finne masse ekstra dilldall rundt omkring i spillet, som hjelper deg med å løse mysterier som - bombe - gir deg flere oppgaver. Jeg føler meg litt smart når jeg ser løsningen på ei oppgave som gir mye poeng med en gang, og litt teit når jeg løser ei oppgave ved at jeg har tenkt helt feil men likevel snubla over rett svar. Uansett et trivelig spill til DS-en som passer for den som liker eventyrspill og hjernetrim, og dem er det ikke akkurat enormt mange av. Dette er også det første spillet i en trilogi, så vi kan håpe på at de to resterende også kommer til USA. Eventuelt ikke, hvis du ikke har sansen. Menmen.

Her er den engelske hjemmesida, forresten.

Edit: Harr, den sida har også demoen. På engelsk. Nyt mitt grundige forarbeid. :p

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
.

Akkurat nå får jeg nok puzzling i Zack & Wiki, men en brite med flosshatt er egentlig å foretrekke framfor en japse som roper YEAH og tar en piruett mens det står AMAZING! 40,000/40,000 pts på skjermen bare fordi du husket å dra i en spake før du gikk over en tydelig felle.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Penny Arcade har også slått kloa i Professor Layton, ser vi. :v:

Ja, du kan se på det som en dritlang serie med logikkoppgaver henta fra en "One milliard hojillion puzzles!!"-bok med litt jabbing innimellom, men så var det dette med at mange faktisk liker hjernetrim og at historien (og presentasjonen forøvrig) faktisk er artig å følge med på. I tillegg til skattejakten på begynnelsen driver jeg nå og skal oppklare et mord, en serie mystiske kidnappinger, et mysterium med uforklarlige lyder som kommer innimellom, mystiske familieforbindelser rundt den avdøde baronen og en gåte med et digert jævla tårn midt i byen. Henger disse sammen, mon tro? Hvem vet?! (Hint: Jeg vet. Ja, de henger garantert sammen. Tro meg.) I tillegg er det små samleoppgaver som går ut på å skaffe møbler til rommene til Layton og Luke (som læregutten hans heter) sånn at de blir fornøyd, å finne deler til ei robotbikkje som hjelper deg med å finne skjulte oppgaver og hintmynter (du kjøper hint til oppgavene med disse, utrolig nok) og biter av et maleri som kan gi et hint til et annet mysterium. Nok å finne på, altså.

Og dessuten så likte - nesten naturligvis - Tycho spillet til slutt:
Opprinnelig skrevet av Penny Arcade
There is a profane saying, "happy as a dog with two dicks," which is so appropriate at this moment that I have no choice but to utilize it. I play Layton whenever I have a second, it's open and ready so that when I hop on a gryphon I'm already scribbling away with the stylus.