PS2, GC og XBOX must haves

#1
Ikke verdens mest originale tråd dette, men nå som eldre spill til forrige generasjons konsoller begynner å bli vanskelige å få tak i lurer jeg på hvilke glemte klassikere jeg bør sikre meg? Er først og fremst interessert i undervurderte titler som av en eller annen grunn ikke er veldig godt kjent. De store spillene som MGS2 og 3, RE4, God of War, Metroid Prime, KOTOR osv har jeg skaffet meg.

Et godt eksempel er Otogi spillene til Xbox, spill som av en eller annen grunn har gått meg hus forbi, og som jeg leste om i en annen tråd her på Spillegal, 1 minutt senere leser jeg anmeldelser som roser spillet opp i skyene overalt på nettet, og nå er det bestilt.

Så, hvilke spill har du hatt mest glede av? Nevn gjerne litt sære spill med godt gameplay, og istedet for å ramse opp titler er jeg mer interessert i en liten beskrivelse av hvert enkelt spill.
 
#2
Tja, jeg synes at Gregory Horror Show fra Capcom er et koselig spill. Det hele er et slags Resident Evil for barn, med oppgaveløsning ala den man finner i Zelda-spillene. Spillet har sine mangler, men jeg fant det forfriskende og spennende. Et fint avbrekk fra generiske sjangrer er det iallefall.

Egentlig et Dreamcast spill, men som senere ble portet til Playstation 2. Nemlig Grandia 2. Veldig mulig du har hørt om det, og kanskje allerede eier det, men er iallefall for meg et av tidenes RPGer. Kampsystemet er veldig stilig da det gir deg mange strategiske muligheter uten å overlasse deg med forskjellige formler og typer attacks, som f.eks. Final Fantasy gjør. Historien er også engasjerende nok til å holde interessen gående så lenge spillet varer. Men kanskje best av alt er den supersjarmerende grafikken. Veldig datert i dag, men likevel stilrik og gjennomført nok til at den fremdeles fungerer.
 
D

Deleted member 91

Gjest
#3
Urk, jeg burde altså avse mer tid til Gregory? :( Jeg er beryktet for min manglende evne til å sette meg inn i noe som ikke griper meg fra første stund, så spillet har støvet ned i to gode måneder nå ... Blir det noe bedre, og stiger det først og fremst over det utrolig middelmådige inntrykket du sitter igjen med etter en times spilletid?

Selv må jeg vel nesten benytte anledningen til å pimpe Mashed enda en gang, ettersom det nå nærmer seg oldis-status. Mashed, eller rettere bestemt oppfølgeren, Mashed: Fully Loaded, kan kort beskrives som et av de beste multiplayerspillene noensinne oppfunnet. Det er laget av samme gutta som gjengen bak det originale Micro Machines-spillet, og utarter seg på samme vis: Top-down synsvinkel av fire biler i forskjellige farger, der hensikten er å kjempe seg så langt foran motspillerne dine at de faller "ut av skjermen". Som ethvert godt bilspill har du raketter, miner og bombekastere tilgjengelig, og airstrike (et trådkors du kan skyte missiler på folk med etter at du har dødd) er et av nåtidens deiligste redskap for hevn. Kjøp det, og kjøp det nå.
 
#4
SITAT(Nicholas @ 05.06.2006, 20.37) 8052
Urk, jeg burde altså avse mer tid til Gregory? :( Jeg er beryktet for min manglende evne til å sette meg inn i noe som ikke griper meg fra første stund, så spillet har støvet ned i to gode måneder nå ... Blir det noe bedre, og stiger det først og fremst over det utrolig middelmådige inntrykket du sitter igjen med etter en times spilletid?
[/b]
Iogmed at du er av typen som ikke synes Zelda-spilla er allverden, tror jeg nok ikke du vil få så mye mer glede ut av spillet. Mulig jeg tar feil da.
 
#5
Har lenge hatt lyst på Otogi-spillene til XBox, men hoppet over dem pga. av andre spill. Noen som vet om nettbutikker (britiske, norske, svenske eller danske) som selger disse spillene rimelig?

Forøvrig er jeg er helt enig med Alex angående Grandia 2. Har det selv på Dreamcast, og det er et veldig stemningsfullt (spesielt pga. grafikken) og morsomt RPG.

Jeg vil også anbefale Ikaruga til GameCube (eller Dreamcast, men der finnes det kun en japansk versjon). De fleste med interesse for SHMUP-sjangeren har sikkert vært innom tittelen, men for de som hoppet over den, så er det absolutt et spill å vurdere. Forøvrig støtter dessverre ikke PAL-versjonen 60Hz (etter hva jeg har lest), så det kan være lurt å plukke opp den amerikanske versjonen (hvis man synes sånt er viktig).
 
#6
SITAT(Nicholas @ 05.06.2006, 22.37) 8052
Selv må jeg vel nesten benytte anledningen til å pimpe Mashed enda en gang, ettersom det nå nærmer seg oldis-status. Mashed, eller rettere bestemt oppfølgeren, Mashed: Fully Loaded, kan kort beskrives som et av de beste multiplayerspillene noensinne oppfunnet. Det er laget av samme gutta som gjengen bak det originale Micro Machines-spillet, og utarter seg på samme vis: Top-down synsvinkel av fire biler i forskjellige farger, der hensikten er å kjempe seg så langt foran motspillerne dine at de faller "ut av skjermen". Som ethvert godt bilspill har du raketter, miner og bombekastere tilgjengelig, og airstrike (et trådkors du kan skyte missiler på folk med etter at du har dødd) er et av nåtidens deiligste redskap for hevn. Kjøp det, og kjøp det nå.
[/b]
Mashed anbefales på det høyeste fra min del også, for det er et av det morsomste partyspillene der ute om du har med minst én klumsete kar som hater å falle utenfor veibanen. Det hele er jo utrolig simpelt, men kampen om å holde seg på banen eller komme først i mål er mer intens enn de fleste bilspill på markedet.

Eller hvis du har med Nicholas og meg blir det også ganske heftig, enkelt og greit fordi vi alltid spiller om å være den beste. Vi skal avgjøre det hele en gang. <_<
 
#7
Til Xbox:
Amped2, Burnout-serien, Capcom Fighting Evolution, DOA3, Fable: lost chapters, Fight Night: Round 2, Forza Motorsport, Jet Set Radio Future, King of fighters: Maximum impact, Need4Speed: Underground 2, Outrun 2, Panzer Dragoon Orta, Phantom dust, Psychonauts, Rallisport Challenge, Rallisport Challenge 2, Street Fighter: Anniversary, Super Monkey Ball Deluxe, Toca race driver 2, Tony Hawk 4, Worms 3D.

De som ikke har disse eller testet de, verdt å sjekke. :) Har mange andre spill også, men de blir sjelden rørt. Jada jada, Halo og Halo2 er helt ok spill, men 1. perspektiv skytespill hører hjemme på PC med tastatur og mus, og ikke på en konsoll med spaker og noen knotter på (det er min personlige mening).
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#8
<_<

Gidder du kanskje skrive litt om spillene du anbefaler? En oppramsing av over 20 spill er fullstendig uinteressant og helt meningsløst for de som er interesserte i det emnet handler om! "Verdt å sjekke" alene er på ingen måte en motivator til at en får lyst til å faktisk teste et spill. Emnestarteren skrev også tydelig at han ikke gidder lese enda mer om de store spillene, som f.eks. Burnout-serien, DOA-serien, Need4Speed-serien, Tony Hawk-serien. Alle kjenner disse spillene fra før, vi vil gjerne vite mer om de gode spillene som har gått hus forbi de fleste. Velg deg noen få spill du mener man virkelig burde teste og skriv litt om hvorfor man burde sjekke det ut, hva som gjør det så egenartig. Se på postene over for referanse, det er ikke mye tekst som skal til, jeg fikk momentant lyst til å prøve Mashed.
 
#9
Jeg kan vel kanskje nevne at Grandia III, som er ute i statene nå, er bedre enn toern. Kampsystemet, grafikken, stemmeskuespillet, historien ... det meste er forbedret. Men såvidt jeg vet har det ikke fått noen europeisk lanseringsdato enda. :hmm:
 
#10
Jeg vil anbefale Beyond Good & Evil. Genialt action/adventure-spill med flott grafikk, fin historie og underholdende gameplay. Skal ikke være så vanskelig å få tak i for under 300.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#11
*Sukk*
Beyond Good & Evil
Dette er, som tidligere nevnt, et Zelda-aktig eventyrspill med flott grafikk, fin historie og underholdende gameplay. For at våre ærede lesere skal få et lite inntrykk av selve spillet også, kan jeg nevne følgende:
Du styrer Jade, en handlekraftig reporterkvinne som bor i et fyrtårn (merk at jeg har en sær hangup på to ting: fyrtårn og luftskip, alle spill som har med noe av dette får automatisk ekstrapoeng av meg), sammen med noen foreldreløse barn og grisemannen (eller noe sånt, hva vet jeg - han er iallfall en tjukk kar med ansikt og lemmer som en gris, og altså ikke en grisete mann) Pey'J. Det er krig på gang, og det tar ikke lang tid før fyrtårnet blir angrepet av de ondsinnede Dom'Z-troppene. Jade blir tvunget ut i kamp for å verne om seg og sine, og blir etterhvert innblandet i motstandsbevegelsen som slåss mot Dom'Z og deres påståtte motstandere Alpha Sections. Siden Jade er reporter, er det ikke så mye skyting og eksplosjoner (med mindre man kjører luftputebåt, så klart); Jade angriper for det meste med en stav som jeg ikke husker navnet på (fake edit: kom på at den heter Dai'Jo eller noe i den dur), og kameraet sitt. Stemmer, ett av våpnene hennes er å ta bilder av fellende bevis som publiseres over illegale kanaler for å svekke det sittende regimet. Det finnes også noen fotobaserte subquests du kan ta på deg for å tjene ekstra penger. Det er også en grov underdrivelse å si at spillet ser "pent" ut, for maken til nydelig gjennomdesignet og attraktivt konstruert spill skal man lete lenge etter.

Jeg må si at det er en skam at BG&E solgte så dårlig, for det er et ekte mesterverk i ordets rette forstand. Det ble utgitt til alle tre konsoller pluss PC (sistnevnte versjon er den jeg eier og nok den letteste å få tak i - minus for at jeg ikke får gamepad-en til å fungere med det, dog), så løp og kjøp. Tror det koster 199 på den svindyre Spaceworld-sjappa borti høgget her, og det er ikke noen upris.

Bilder:
 
#12
Fikk faktisk lyst på Beyond Good & Evil nå, noen anbefalinger til hvilken konsoll jeg bør skaffe meg det til? (har alle tre)
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#13
Psss... den du liker best. Som sagt tror jeg ikke det er like lett å få tak i alle utgavene, så du får lete litt. :)

Edit: Ser at Play har PS2-utgaven på lager, til samme pris som PC-utgaven (£9,99). Xbox-utgaven er tydeligvis utsolgt.
 
#14
Jeg tipper at det er bedre på PC og Xbox enn på PS2, så det kan vel hende at jeg plukker det med meg til Xbox. Spesielt denne setningen likte jeg:

SITAT
Dette er, som tidligere nevnt, et Zelda-aktig eventyrspill med flott grafikk, fin historie og underholdende gameplay.[/b]
Halo: Combat Evolved

Mange sier av skytespill ikke hører hjemme på konsoll, men Halo er et unntak. Spillet har flott grafikk, fantastisk musikk og noen utrolige utebaner. Du styrer SPARTAN-117, bedre kjent som Master Cheif. Han har på seg en MJOLNIR-drakt som gir ham større fart, mer helse og mer beskyttelse. I løpet av spillet får man spilt mange svære og kule utebaner, og innebanene er ikke så kjedelige som mange mener, de føles bare like gjennom hele banen. Musikken i Halo er veldig, veldig bra, det må nevnes. Kontrollen over kjøretøyene er god, så det er morsomt å kjøre i forhold til Far Cry: Instincts..
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#15
Lite tips, kompis: Alle i hele verden har hørt om Halo. Dette var da liksom tråden for spill som ikke alle har hørt om. :rulleøyne:
 
#16
Jeg vil også anbefale Eternal Darkness: Sanity's Requiem. Om det har blitt oversett vet jeg ikke så mye om, men skiller seg ut gjør det iallfall. I motsetning til Silent Hill og Project Zero så prøver ikke Eternal Darkness å skremme vettet av deg. Istedet prøver spillet rett og slett å få deg til å tro at du har blitt mer eller mindre sprø. Og det klarer det fint. Du starter først som ei kvinne jeg ikke husker navnet på som kommer til villaen på Rhode Island og starter med engang og etterforske mordet på bestefaren. Etterhvert finner du ut at det er ikke bare ett helt vanlig mord, men at en ondsinnet gud har brukt 2000 år på å overta verden. Og selfølgelig, du skal redde den. Tidlig i spillet finner du en gammel bok og flere kapitler. Husker desverre ikke så mye om den boken, så her mangler det kanskje litt viktig informasjon. Uansett, hvert kapittel du finner fører deg tilbake i tid hvor du tar over en annen person. Det fins ca 11 sanne kapitler. Og så var det det spillet prøvde på. Å lure deg trill rundt. Mens du vandrer rundt og løser interessante puslespill så har du ett HP-måler, MP-måler og en "sanity"-måler på godt engelsk-norsk. Når du møter fiender så vil de skremme vettet av karakteren din og du vil miste litt av sanity-måleren, mer om du ikke tar fiendene raskt. Når du har mistet så og så mye av sanity-måleren så vil karakteren bli mer eller mindre sprø. Da kan det skje mye rart. Du kan begynne å høre banning på latin, oppleve at rommet er snudd opp ned, lemmene faller av karakteren når du bruker en magi eller at alle itemene dine er borte og mye mer. Men det stemmer ikke, spillet bare kødder med deg. Jeg gikk på hver gang jeg opplevde dem for første gangen.
Historien er nokså interessant, alt dette gud mot gud greiene var ganske unikt og interessant å følge med på.

Til dere som spiller/skal spille Beyond Good & Evil: Registrer dere på linken under og skriv inn koden dere finner i spillet og se hvordan dere står til i forhold til resten av verdenen. Da jeg registrerte meg ifjor engang så lå jeg ca på plass nummer 300 av over 30 000 medlemmer B)
http://beyondgoodevil.com/uk/home.php
 
#18
Hah, eid.

Yetipants: Men klassikere er da vel ikke bare spill som ingen har hørt om? I så fall har jeg misforstått alt. Jeg trodde klassikere var spill/filmer/whatever som det var verdt å ta vare på, eller huske.. :$
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#19
Vi vil frem til glemte klassikere som skal frem i lyset. Setningen "Er først og fremst interessert i undervurderte titler som av en eller annen grunn ikke er veldig godt kjent." fra emnestarteren summerer det opp ganske så godt egentlig.
 
#20
Takk for gode forslag folkens, det er bare å la dem strømme på. Flere av titlene blir nok bestilt når lønninga kommer. Halo har jeg forresten hørt om, hehe.

Som sagt, fyr på med flere titler, selv har jeg ikke så mange å bidra med, men så var det også grunnen til at jeg startet emnet, og det er forhåpentligvis flere som kan få noen gode spilltips ut av dette.