PS3 uten regionkoder?

#1
Det kan se ut som at PlayStation 3 kommer i salg uten dagens regionkodesystem.

En av toppene i Sony Computer Entertainment Australia, Michael Ephraim, uttalte nylig at det er mulig Sony kommer til å avskaffe systemet med regionkoder som eksisterer på deres stasjonære konsoller.

- Hvis man ser på det faktum at Playstation 3 vil støtte høyoppløselighets-TV (High Definiton TV) som er en global standard, er det en god mulighet for at det vil bli bare én global region slik som vi har gjort det PSP, sier Ephraim.

Ken Kutaragi, sjefen i Sony Computer Entertainment Japan (SCEJ), hintet frem om en mulig global region allerede i juli, men Ephraims uttalelse er den første offisielle uttalelsen om saken.

Sony Australia tapte for ikke lenge siden en sak omkring lovligheten av mod-chipping på deres konsoller, i landets høyesterett. Det ble erklært at det ikke var ulovlig å mod-chippe Playstation siden Sony hadde kombinert deres mulig lovlige kopibeskyttelse med en ulovlig region-beskyttelse.

Om dette skulle bli en realitet, vil det i korte trekk bety at det er mulig å kjøpe spill til Playstation 3 hvor som helst i verden og få de til å virke på din egen konsoll, en mulighet som ikke er tilgjengelig uten mod-chip på dagens stasjonære konsoller.

Hvor mye det eventuelt vil få å si for deg og meg er usikkert ettersom man fremdeles må betale toll for spill man kjøper inn i landet. Det er ingen hemmelighet at spill er billigere i USA og Asia, så det betviles at en eventuell økning av tollgrensen samt spill uten regionkode vil få noen spesiell varm velkomst blant norske forhandlere.

Samtidig er det dessverre slik at mange gode spill ikke lanseres i Europa (eller lanseres her alt for sent), så for mange gamere vil det utvilsomt komme som en gledelig overraskelse om Sony dropper regionkodene.


Gamer

Gamereactor
 
#2
Å så sinnsykt kult! Jeg tørr ikke håpe på det, men det hadde vært fantastisk! :D
 
#4
Leste noe om at BlueRay skulle ha en kopibeskyttelse som gjør at hvis man bruker platen på en maskin, så vil det IKKE fungere på noe annen maskin.
Døden for spillutleie iallefall.

Så det er godt mulig at PS3 kommer uten regionkoder, men søren heller om det skjer uten andre komplikasjoner.

Ah, jeg fant!

Sony has patented technology for Blu-Ray that makes disc usable only in the first machine where disc is put to. Patent even has following quote:

"By means of the present invention as described above, the following effects are obtained. Since only titles for which legitimate software has actually been purchased and which have been initially registered in the machine table can be used, resale (so-called used software purchase) after purchase by an end-user becomes practically impossible. When data recorded on a disk is illegally copied in full, since the exact pattern of the verification data cannot be recreated, the manufacture of counterfeit software becomes extremely difficult, and simple copying to a recording medium becomes meaningless. "
 
#5
Med tanke på Sonys oppstyr rundt eks- og importering av PSP-maskiner, tar jeg dette med en klype salt.
 
#7
Med tanke på Sonys oppstyr rundt eks- og importering av PSP-maskiner, tar jeg dette med en klype salt.
[/b]
Tja, sørg for at det er vanskeligere å importere, gjør PS3 sonefri, motta hyllest for en funksjon som egentlig hjelper veldig lite.

Genial plan spør du meg.
 
#8
WTF? Fungere kun på konsollen det først spilles på?

Jaja... Så mye for seconhand butikker ja... Det er jo rett og slett latterlig, kan ikke låne spill av kompiser en gang. Og skulle man være så dum at man tar med seg spillet til en kompis for å spille, ja da må man jammen meg bære med seg hele vaffelpressa av en konsoll også... :tommelned:
 
#9
WTF? Fungere kun på konsollen det først spilles på?

Jaja... Så mye for seconhand butikker ja... Det er jo rett og slett latterlig, kan ikke låne spill av kompiser en gang. Og skulle man være så dum at man tar med seg spillet til en kompis for å spille, ja da må man jammen meg bære med seg hele vaffelpressa av en konsoll også... :tommelned:
[/b]
Det der er jo gammalt nytt jo. Har du ikke hørt at Sony sjefen selv har gått ut å sagt at dette ryktet bare er oppspinn?:)
 
#11
Vel. Jeg kan ikke tro de gjør noe så latterlig. Det er i såfall nok til at ikke en gang en diehard PS fan som meg ikke skal kjøpe PS3.
 
#12
Vel, er det uten region blir jeg kjempeglad! For hvis det ikke er soefri, for å si det sånn, så kommer jeg uansett til å kjøpe maskina mi i USA. Aldri i verden om jeg kjøper maskin i Europa bare for å få halvparten av spilla som USA får pluss at det tar for langt tid å få hit.

Litt off-topic men er det mulig å få med japansk tale og engelsk tekst på fremtidige spill? Siden plass kan umulig bli et problem...
 
#13
Vel, er det uten region blir jeg kjempeglad! For hvis det ikke er soefri, for å si det sånn, så kommer jeg uansett til å kjøpe maskina mi i USA. Aldri i verden om jeg kjøper maskin i Europa bare for å få halvparten av spilla som USA får pluss at det tar for langt tid å få hit.

[/b]
Få den chippa heller, livet er herlig med chip.
 
#14
<div class='quotemain'>
Vel, er det uten region blir jeg kjempeglad! For hvis det ikke er soefri, for å si det sånn, så kommer jeg uansett til å kjøpe maskina mi i USA. Aldri i verden om jeg kjøper maskin i Europa bare for å få halvparten av spilla som USA får pluss at det tar for langt tid å få hit.

[/b]
Få den chippa heller, livet er herlig med chip.
[/b][/quote]


Jeg vet. Men finner ikke poenget nå så sent. Men vet du noe om slidecard funker?
 

Terje

mostly harmless
#15
Hvis den kopibeskyttelsesgreia blir tatt i bruk, hva skjer da med spillbiblioteket ditt den dagen maskina di tar kvelden? Bare å hive spilla dine også da og begynne på nytt?

Kan ikke tro at de vil finne på noe så tett.
 
#16
<div class='quotemain'>
<div class='quotemain'>
Vel, er det uten region blir jeg kjempeglad! For hvis det ikke er soefri, for å si det sånn, så kommer jeg uansett til å kjøpe maskina mi i USA. Aldri i verden om jeg kjøper maskin i Europa bare for å få halvparten av spilla som USA får pluss at det tar for langt tid å få hit.

[/b]
Få den chippa heller, livet er herlig med chip.
[/b][/quote]


Jeg vet. Men finner ikke poenget nå så sent. Men vet du noe om slidecard funker?
[/b][/quote]

Trodde det var ps3 vi snakket om faktisk...og hvis det er ps2 du snakker om så er chip overlegent slidecard driten så til de grader.
 
#18
Innen den dag vil nok Nintendo ha tatt igjen Sony så heftig. Får vel bare bestille fra utlandet, eller vente til det kommer i butikkene, for aldri i verden om jeg klarer å vente til 2049!

..eller kan det være en skrivefeil? :p