Noen ting jeg har lyst å ta opp:
1)BATTERITID:
Det har vært mye fram og tilbake rundt batteritiden til PSP. Her er hva som ble sagt på E3-konferansen:
"So, what is the battery life going to be on PlayStation Portable? It will be on par with traditional handheld systems, or approximately 10 hours. It is comparable to an ATC [ATRAC] portable music player, or approximately 8 hours. Or, it will be comparable to portable DVD players, which, in many cases, is about 2 and a half hours.
--Kaz Hirai, May 11, 2004
Altså mellom 2,5 til 10 timer som jeg forstår det? 2,5 timer er alt for dårlig, både til film og spill. Minst 3-4 timer for en film (tenk Ringenes Herre) og minimum 5 timer for et spill. Hvis ikke Sony klarer å fikse et batteri som klarer det, så kan de glemme meg som kjøper.
2) SPILL:
Til nå ser det ut som det meste er oppgulp av PS2-titler og Metal Gear Acid virker ikke så alt for spennende.
Det hjelper ikke med tilnærmet PS2-grafikk, så lenge man ikke har noe nytt og originalt å tilby. Nei, de trenger minst et skikkelig must-have spill til launch. Det er ekstremt viktig. Hva hadde f.eks. Xbox vært uten Halo ved lanseringen?
3) PRIS:
Det ryktes om $299,- som er det samme som PS2 kostet da den kom ut i USA. Dette vil fort tilsvare 3000-4000 kroner her i Norge, noe som gjør at den vil prise seg helt ut i forhold til DS fra Nintendo som ryktes å bli solgt for det halve. $199 price-tag fra starten av høres mer fornuftig ut hvis Sony har ambisjoner om å gjøre dette til en mainstream underholdningsmaskin.
4) FILM:
Her er alt for mange løse tråder. Vil filmene selges i vanlige butikker ved siden av DVD-hylla? Og hvorfor vil folk kjøpe en film på UMD i stedet for standard DVD? Er det egentlig så mange som vil betale 150-200 kr. for å se en film på en 4" skjerm i stedet for å se den på 28" i stua? Jeg tviler.