PSP

Opprinnelig skrevet av Jani+19.05.2004, 15.24-->
<!--QuoteBegin-Kilik
@19.05.2004, 03.02
Noen ting jeg har lyst å ta opp:

1)BATTERITID:

Det har vært mye fram og tilbake rundt batteritiden til PSP. Her er hva som ble sagt på E3-konferansen:

"So, what is the battery life going to be on PlayStation Portable? It will be on par with traditional handheld systems, or approximately 10 hours. It is comparable to an ATC [ATRAC] portable music player, or approximately 8 hours. Or, it will be comparable to portable DVD players, which, in many cases, is about 2 and a half hours.
--Kaz Hirai, May 11, 2004

Altså mellom 2,5 til 10 timer som jeg forstår det? 2,5 timer er alt for dårlig, både til film og spill. Minst 3-4 timer for en film (tenk Ringenes Herre) og minimum 5 timer for et spill. Hvis ikke Sony klarer å fikse et batteri som klarer det, så kan de glemme meg som kjøper.

Slik jeg forstår det ut ifra den teksten, vil batteriet vare rundt 10 timer ved vanlig bruk, 8 timer ved musikkavspilling og 2,5 timer ved filmavspilling. 2,5 timer for en film var litt lite ja, da må man nesten satse på å ha en stikkontakt i nærheten. [/b]
Det var slik jeg også forsto det, men kan noen her som har litt kunnskap om elektriske komponenter og duppeditter forklare meg hvordan man har to timer mer batterilevetid til rådighet når man spiller spill (video+audio+disk) enn når man kun hører på musikk (audio)? Jeg, med et veldig moderat kunnskapsnivå om elektronikk, syns den delen der virka litt mystifistisk.

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Fordi UMD-drevet spinner? Laptopen min bruker mye mer juice når DVD-ROM-en er i gang i hvert fall.

*klø seg i hodet*

Kilik

Lokal moderator
Opprinnelig skrevet av ak74u@19.05.2004, 16.02
noen som vet hvordan skjermen kommer til å være i forhold til solys osv, kan jeg sitte i hagen og spille med den, eller må jeg ned i jorkjellern hvor det ikke er noe "naturlig" lys i det hele tatt
Utfra videoer fra E3 ser den overraskende klar og fin med mye lys på seg. På linje med de beste bærbare PC'ene...

Kilik

Lokal moderator
Opprinnelig skrevet av Rocky@19.05.2004, 16.51
Det var slik jeg også forsto det, men kan noen her som har litt kunnskap om elektriske komponenter og duppeditter forklare meg hvordan man har to timer mer batterilevetid til rådighet når man spiller spill (video+audio+disk) enn når man kun hører på musikk (audio)? Jeg, med et veldig moderat kunnskapsnivå om elektronikk, syns den delen der virka litt mystifistisk.
I f.eks. en DiscMan er det å spinne rundt plata som krever 90% av all strømmen. Selve det å dekode informasjonen på plata og få det ut i høytalerne krever ikke særlig til strøm. Er vel sikkert noe lignende med PSP dog skjermen vil nok også kreve en god del strøm.

Blir sikkert ganske variabel batteritid for spillene da det har med hvor mye den bruker UMD-diskene. Et enkelt 2D-spill vil nok kreve forholdsvis lite strøm i forhold til et GTA-spill f.eks. Dette kan jo løses ved at data ofte buffres inn i internminnet (den har jo tross alt respektable 32 MB RAM) i stedet for å streame fra UMD-plata hele tiden.

Jeg kommer nok til å kjøpe PSP først, men det kan nok hende at jeg skal kjøpe DS.

Men det som kan felle PSP, er dens utrolige specs. Istedenfor å lage helt nye spill, kan spillutviklere "porte" spilla, siden PSP er så kraftig. Dette vil føre til at vi får spill som også vil komme til PS2, og hvem vil vell spille GT4 på 4". Men hvis utviklere klarer å komme med nye og innovative spill, ser jeg ingen grunn til at PSP skal bli noe værre enn DS.

Hvorfor er egentlig alle så fokusert på spill og filmer som også kommer på henholdvis PS2 og DVD?
Selvfølgelig må PSP-en varte opp med noen killer-titler, og de kommer nok, men det er alltid noen som drar frem den klassiske kommentaren: "Hvorfor spille X-spill på 4" skjerm når man kan spille det på 32"-en?".
Meninga med en håndholdt konsoll er jo at du også skal ha muligheten til å spille når man er ute, og ikke har mulighet å spille på den beryktede 32" Widescreen-skjermen. (Dog jeg liker velig godt å spille på håndholdt konsoll til vanlig òg).

Og philantropist: Jeg vil spille GT4 på 4" skjerm. :)

Nettopp derfor kjøper jeg kanskje ikke PSP. Bortsett fra Acid er det vel egentlig veldig mange porter tipper jeg, og når Acid ikke virker noe spennende så blir det kanskje et dumt kjøp for en konsoll eier...