...rollespilling! *ahem*
Puzzle Quest: Challenge of the <strike>Whippersnappers</strike> <strike>Whoremongers</strike> <strike>Were-Rabbits</strike> Warlords!
Jepp jepp jepp. Dere som er lei av at det ikke er noe substansielt å sette tenna i på DS-en eller PSP-en etter at Dracula er dengt, Luminene er Neset og han derre negern i Vice City Stories gjør hva nå enn han gjør på slutten av spillet, trenger ikke leite mer. Med mindre dere avskyr fantasy-klisjerte rollespill og Bejeweled, da.
: Hva er så detta for noe rart?
:eng101: Jo, detta er et sånt derre rollespill hvor du tøffer rundt i en eller annen verden (husker ikke hva den heter, men hovedstaden heter Bartonia og det er artig fordi du kan si "Bartonia - mustache capital of the world" og flire litt) og denger monstre, finner skatter, øker statsen din, får powerup og vinner spillet.
: Høres kjedelig ut.
:eng101: Kanskje hvis du har spilt gjennom alle Heroes of Might and Magic- og Warlords-spilla (siden traske-rundt-omkring-modusen minner mye om disse), men det er før du kommer til kampsystemet.
Åssen er kampsystemet'a?
Så fint at du spurte. Jo, kampsystemet er nemlig sånn at man får opp et spillebrett med forskjellige brikker; røde, gule, blå og grønne kuler (disse representerer henholdsvis ild-, luft-, vann- og jordmana), hodeskaller (som representerer angrepskraft), lilla stjerner (som representerer erfaringspoeng) og penger (som representerer... penger). Du og motstanderen din bytter på å svitsje kuler, og hver gang dere får tre eller flere på rad, skader dere den andre (hvis det er hodeskaller) eller får noe stæsj som angis av kulene (hvis det er noe annet enn hodeskaller). Dette høres enkelt ut, men siden man bytter på å flytte på samme brett, må man planlegge framover og passe på at man holder seg ovenpå. Etterhvert som man spiller får man også magi som kan endre kampsituasjonen radikalt eller påvirke på mange forskjellige måter. Får man flere enn tre på rad vanker det bonuser, og det finnes enkelte variasjoner på brikkene som gjør at dette blir ganske avansert og vanedannende. Jepp, mer vanedannende enn vanlig Bejeweled.
Høres kult ut! Hva mer er det?
Jo, i tillegg til kamper og historieoppdrag, finnes det drøssevis med ekstraoppdrag man kan ta. Disse gir ofte ekstra erfaringspoeng, penger, magi, gjenstander som påvirker stats eller Runer (som er greier man kan bruke til å lage egne gjenstander med). I tillegg kan du beleire byer og erobre territorium, bygge på ditt helt egne palass som gir deg fordeler og nye muligheter i kamp og ellers (for eksempel kan du fange monstre og få tak i magiene deres, øke skills ved å betale for det osv.), oooog du kan sitte og irritere deg over den ene dårlige tingen i spillet (iallfall i DS-versjonen): Musikken. Det er ikke det at den er så stygg, men den er nedsamplet så jævlig for å passe til DS-maskinvaren at det er mye susing, knitring, spraking og blikkboks-synth ute og går. Usj.
Fett! Men jeg er fortsatt ikke overbevist. Hva gjør jeg da?
Din viktigper, da kan du jo laste ned PC-demoen. Merk dog at lyden og grafikken er enormt mye bedre enn på DS (rart det der), hvordan sakene ligger an på PSP veit jeg ikke. Ryktene vil ha det til at det kommer en PC-versjon etterhvert, men det er ikke sikkert ennå. Uansett, siden både PSP og DS er regionfrie maskiner, kan du handle på en amerikansk nettsjappe (for eksempel Video Games Plus) og spille til du sprekker. Eller kanskje ikke så mye.
Selv kan jeg jo si at jeg har DS-versjonen, og koser meg stort. Kampsystemet er det viktigste i spillet, men det at du har rollespilldimensjonen utenpå tilfører veldig mye. Også digg at man kan overvinne store odds ved å være rå på puzzlinga. Anbefales på det varmeste.
Skjermbilder:
PSP-utgaven.
DS-utgaven. Artig at den har finere font enn PSP-utgaven.
Puzzle Quest: Challenge of the <strike>Whippersnappers</strike> <strike>Whoremongers</strike> <strike>Were-Rabbits</strike> Warlords!
Jepp jepp jepp. Dere som er lei av at det ikke er noe substansielt å sette tenna i på DS-en eller PSP-en etter at Dracula er dengt, Luminene er Neset og han derre negern i Vice City Stories gjør hva nå enn han gjør på slutten av spillet, trenger ikke leite mer. Med mindre dere avskyr fantasy-klisjerte rollespill og Bejeweled, da.

:eng101: Jo, detta er et sånt derre rollespill hvor du tøffer rundt i en eller annen verden (husker ikke hva den heter, men hovedstaden heter Bartonia og det er artig fordi du kan si "Bartonia - mustache capital of the world" og flire litt) og denger monstre, finner skatter, øker statsen din, får powerup og vinner spillet.

:eng101: Kanskje hvis du har spilt gjennom alle Heroes of Might and Magic- og Warlords-spilla (siden traske-rundt-omkring-modusen minner mye om disse), men det er før du kommer til kampsystemet.
Åssen er kampsystemet'a?
Så fint at du spurte. Jo, kampsystemet er nemlig sånn at man får opp et spillebrett med forskjellige brikker; røde, gule, blå og grønne kuler (disse representerer henholdsvis ild-, luft-, vann- og jordmana), hodeskaller (som representerer angrepskraft), lilla stjerner (som representerer erfaringspoeng) og penger (som representerer... penger). Du og motstanderen din bytter på å svitsje kuler, og hver gang dere får tre eller flere på rad, skader dere den andre (hvis det er hodeskaller) eller får noe stæsj som angis av kulene (hvis det er noe annet enn hodeskaller). Dette høres enkelt ut, men siden man bytter på å flytte på samme brett, må man planlegge framover og passe på at man holder seg ovenpå. Etterhvert som man spiller får man også magi som kan endre kampsituasjonen radikalt eller påvirke på mange forskjellige måter. Får man flere enn tre på rad vanker det bonuser, og det finnes enkelte variasjoner på brikkene som gjør at dette blir ganske avansert og vanedannende. Jepp, mer vanedannende enn vanlig Bejeweled.
Høres kult ut! Hva mer er det?
Jo, i tillegg til kamper og historieoppdrag, finnes det drøssevis med ekstraoppdrag man kan ta. Disse gir ofte ekstra erfaringspoeng, penger, magi, gjenstander som påvirker stats eller Runer (som er greier man kan bruke til å lage egne gjenstander med). I tillegg kan du beleire byer og erobre territorium, bygge på ditt helt egne palass som gir deg fordeler og nye muligheter i kamp og ellers (for eksempel kan du fange monstre og få tak i magiene deres, øke skills ved å betale for det osv.), oooog du kan sitte og irritere deg over den ene dårlige tingen i spillet (iallfall i DS-versjonen): Musikken. Det er ikke det at den er så stygg, men den er nedsamplet så jævlig for å passe til DS-maskinvaren at det er mye susing, knitring, spraking og blikkboks-synth ute og går. Usj.
Fett! Men jeg er fortsatt ikke overbevist. Hva gjør jeg da?
Din viktigper, da kan du jo laste ned PC-demoen. Merk dog at lyden og grafikken er enormt mye bedre enn på DS (rart det der), hvordan sakene ligger an på PSP veit jeg ikke. Ryktene vil ha det til at det kommer en PC-versjon etterhvert, men det er ikke sikkert ennå. Uansett, siden både PSP og DS er regionfrie maskiner, kan du handle på en amerikansk nettsjappe (for eksempel Video Games Plus) og spille til du sprekker. Eller kanskje ikke så mye.
Selv kan jeg jo si at jeg har DS-versjonen, og koser meg stort. Kampsystemet er det viktigste i spillet, men det at du har rollespilldimensjonen utenpå tilfører veldig mye. Også digg at man kan overvinne store odds ved å være rå på puzzlinga. Anbefales på det varmeste.
Skjermbilder:

PSP-utgaven.

DS-utgaven. Artig at den har finere font enn PSP-utgaven.
