Røverkjøp

Jo, det skjønte jeg, men problemet er.. hvis du har bytta lapp med et annet spill, Nicholas, er virkelig duden i kassen så utrolig dum at han ser "199,- Call of Duty 2" f.eks., da han nettopp holdt RS: V i hånda og leste av koden? Hvilken butikk var det? :D

Har egentlig lite å si om hvor dum han er eller ikke, han er pålagt av norsk lov til å følge den prisen som er på prislappen på spillet. For alt han vet kan en kollega dritt seg ut. Og han ser ikke «199,- Call of Duty 2» eller lignende på skjermen når han beeper Rainbow Six Vegas.

Ikke sånn at man blir skutt på stedet om de nekter å selge deg spillet til prisen på lappen, selv om det er byttet om. i verste fall sier de bare at du desverre ikke kan få kjøpt det til prisen pga. feil, men i mange tilfeller vil det funke.

Hvis de ikke vil selge det til den prisen, er det ikke verre enn å stå på sitt og si at man har krav på å få det til den prisen som står på spillet.

Hvis det står 20 spill i hylla som koster 599,- , og du setter på en 499,- prislapp på et av de så kan man ikke regne med å få kjøpt det for den prisen hvis du gjør noen stor deal av det akkurat. Den loven er for å forhindre misvisende reklame, men det er ikke meningen at man skal kunne støtte seg til den for å utnytte det for egen vinning.

Da skal jeg pirke av en lapp som sier 499,- og sette det på GRAW 2 til 599,- neste gang jeg er i butikk, kommer det til å funke?

D

Deleted member 91

Gjest
Hang on, så skal jeg reise inn i framtiden og sjekke.

(Det er inget fasitsvar. Muligens. Skader ikke å prøve, antar jeg.)

SITAT(Agahnim @ 18.03.07, 21.01) 57261
Har egentlig lite å si om hvor dum han er eller ikke, han er pålagt av norsk lov til å følge den prisen som er på prislappen på spillet. For alt han vet kan en kollega dritt seg ut. Og han ser ikke «199,- Call of Duty 2» eller lignende på skjermen når han beeper Rainbow Six Vegas.
[/b]
hoho, kan du vær så snill referere til hvilken paragraf i norsk lov som sier dette?

Sitat fra forbrukerombudet, under en måned gammelt:

SITAT
Det er omdiskutert om kundene kan kreve å få kjøpt varene til de opplyste prisene. Forbrukerombudet er av den oppfatning at reklamen skal få bindende virkning, dvs. at annonsørene må oppfylle annonseringen overfor sine kunder, men pr. i dag er ikke dette tilfelle.[/b]

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Opprinnelig skrevet av Forbrukerombudet via rulleguru
Det er omdiskutert om kundene kan kreve å få kjøpt varene til de opplyste prisene. Forbrukerombudet er av den oppfatning at reklamen skal få bindende virkning, dvs. at annonsørene må oppfylle annonseringen overfor sine kunder, men pr. i dag er ikke dette tilfelle.
Annonserte priser, som i annonserte i blader og reklamemateriell? Ikke helt det samme som å prise en vare feil i butikken.

Da jeg kom ut for slike luringer brukte jeg å sjekke datamaskinen, og si at «dessverre, men noen har tatt en lapp fra en annen vare og klistret på, det er prisen som kommer opp på kassa som teller. Og ifølge maskinen har det heller ikke vært noe kampanje på dette produktet» (i tilfelle noen hadde glemt å ta av en prislapp fra noe som tidligere har vært nedsatt). Hvis kunden ble sint og stormet ut brydde ikke det meg noe, men de fleste godtok svaret mitt (de skyldige).

Enkelte prøvde tilogmed å putte prislappen over strekkoden. :rulleøyne:

Det kan funke, Revan. Spørsmålet blir jo om moralen din tillater deg å gjøre det? Det skjer innimellom på FRS at vi feilpriser, eller at vi ikke får oppdatert nye priser i tide. Da selger vi det selvsagt til den prisen som står på når kunden kommer med det. Men når det er snakk om store prisdifferanser, for eksempel 100-200,-, så blir jeg ganske fort skeptisk, fordi a) det er en veldig stor feil å feilprise noe til en så forskjellig pris at det er tvilsomt at dét har skjedd, B ) når prisene våre blir oppdatert så er det så og si aldri snakk om så stor forskjell. Dermed blir jeg litt skeptisk til kunden. Da kan det være lurt å sjekke de andre coverne av den aktuelle varen, og så ut fra det gjøre en vurdering.

Opprinnelig skrevet av Thinaran
Annonserte priser, som i annonserte i blader og reklamemateriell? Ikke helt det samme som å prise en vare feil i butikken.
Beklager jeg skrev ikke hele innlegget.. Det er fra spørrespalten til Forbrukerombudet, og spørsmålet var som følger:

SITAT
Dersom butikken har merket en vare med feil pris, f.eks byttet om prisen på to varer,har butrikken da bundet seg til å selge varen til denne prisen? Selv om varen egentlig skulle kostet mer?[/b]
Faktisk ganske spot on på det vi prater om.

SITAT(AzMan @ 18.03.07, 22.44) 57284
http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=331518

En Tatung 32" LCD-TV til 4995 kr.

Enda et tilbud som frista sykt mye. Det man bør være obs på her er at innstillingene på tven er rimelig forferdelig etter hva folk har skrevet om den. Men det løses fint med å justere litt manuelt selv. :)
[/b]
sitter her å vurdere om jeg skal bestille meg den, men stemmer det at jeg må betalle sånn piss for NRK da hver måned? :blunk:

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
rullerulle:
Jo, men svaret var ikke konkluderende. Vil si det er litt opp til den enkelte butikken hvordan det gjøres. Litt som med retur; det er ingen lov som sier at kunder skal få returnere en feilkjøpt vare i butikk, det er en ekstraservice.

jojo, men poenget mitt med den første posten var å avlive påstanden til Agahnim litt lenger opp her om at det er lovfestet og noe man har krav på.

Mao. hadde vi samme poeng, det er et spørsmål om kundeservice og ikke norsk lov.

SITAT(Ally @ 18.03.07, 23.48) 57298
sitter her å vurdere om jeg skal bestille meg den, men stemmer det at jeg må betalle sånn piss for NRK da hver måned? :blunk:
[/b]
nrk-lisens skal man vel ikke betale når man kjøper sånne skjermer fordi de i praksis er pc-skjermer..er det ikke slik fortsatt? mener du var sånn før.

sheriffen: jo. Alt som inneholder en tv-tuner skal man betale nrk-lisens for.

Ally: Sett kjøpet på foreldrene dines navn så er det ikke noe problem. (eller noen andre som allerede betaler nrk-lisens)