Risen er det nyeste WRPGet til Piranha Bytes, en av disse obskure tyske eller no utviklerne som lager ekstremt ambisiøse, men jævla buggete spill. Tidligere er de kjent for Gothic serien hvor de to første er regnet som klassikere, men etter G3 gikk de litt i dass. De mista rettighetene til G4 og mekka derfor Risen istedet. Heldigvis minner dette mer og G2. Bare ikke med verdens mest uintive kontroll og slåssesystem.
Man starter spillet som så ofte før som en navneløs ferdiggenrerert eventyrer. Man er skipbrudden sammen med et eller annet kvinnemennseke og spillet gir ikke så mye informasjon om hvorfor dere hadde sneket dere ombord i et inkvisisjonsskip. Noe av det første mange sikkert vil gjøre er å vasse ut i sjøen litt for å teste svømminga og da blir man spist. Av en jævla svær sjøorm. Man merker med en gang at dette egentlig er Gothic.
Dette er sånt typisk halsskjeggete RPG som Oblivion bare ikke dumma ned. Her blir man planta hjelpeløs i en verden som hater alt en står for. Man må kjempe for hver bit XP, men når man først kommer et stykke ut i spillet blir man en ekstrem bad ass. Da er det på tide med hevn.
Storyen er som så at på en generisk tropeøy er det begynt å sprette opp eldgamle ruiner så inkvisisjonen har låst alle beboere inn i den største byen for å røve dem i fred. Etter de først falmende skrittene skjønner man fort at man har med tre faksjoner å gjøre og bør velge en. Man har bandittene som bor uti sumpen. Disse er fightere og tyver så går man dit får man snikete og dengete skills. I selve byen styrer inkvisisjonen og stikker man dit får man det beste utstyret samt tilgang på enkel magi. Oppi den lokale vulkanen ligger et kloster og nærmer man seg det blir man klubba i hodet og tatt til fange. Etter det tvinges man inn i øyas munkeorden og får lære å slåss med staver samt de kraftigste spellsene. De fleste enklere skills som basic lockpick finnes i alle leire, men man er rimlig låst til en klasse og historie i starten. På høyere levels får man heldigvis utvide litt mer og multiclasse.
Som Gothicer før dette handler det om å utforske verden. Man kan trenes opp til å skinne dyr så man får verdifulle pelser eller man kan lære å utvinne malm fra forskjellige årer i fjellene. Så kan man gå i lære for å bli smed og mekke våpen som er verdt en fin sum. Pengene bruker man hovedsaklig til trening igjen. Når man går opp i level får man mer mana og liv samt noe som heter training points. Disse og gull betaler man trenerne med. Folk sammenligner mye fra spillet med et MMO, men det var da sånn ting funka da første Gothic kom og det var mens bare særinger spilte Everquest.
Uansett er dette sånn typisk RPG jeg digger. Man får noen quester i byen, stikker ut å krever inn litt penger og slakter noen ulver og kommer litt videre. Enten det eller man kommer over et troll eller en diger møll og blir slakta for fote. Spillet hater deg som sagt. Hvis du syns Fable 2 er staselige saker og så knotete et RPG bør være så stikk å spill det igjen heller. :smug::kaffe:
Til sist kan det vel nevnes at Risen finnes til 360 og. Eurogamer ga begge versjoner 4, men det er helt opplagt at gompen som anmeldte det kun testa konsollutgaven. Den er ikke pene saker og jeg trur folk bør ligge langt unna. Kontrollen krever et keyboard med fler knapper enn en gamepad og motoren (som er en rafinert utgave av G3 sin) ser ut som pur bæsj. Flesteparten av de konkrete klagene som at inventory er vanskelig å bruke og at kartet er obtust gjelder ikke på PC. Veldig synd siden dette egentlig er jævlig bra, men nå ender opp som et nytt Two Worlds.

Man starter spillet som så ofte før som en navneløs ferdiggenrerert eventyrer. Man er skipbrudden sammen med et eller annet kvinnemennseke og spillet gir ikke så mye informasjon om hvorfor dere hadde sneket dere ombord i et inkvisisjonsskip. Noe av det første mange sikkert vil gjøre er å vasse ut i sjøen litt for å teste svømminga og da blir man spist. Av en jævla svær sjøorm. Man merker med en gang at dette egentlig er Gothic.


Dette er sånt typisk halsskjeggete RPG som Oblivion bare ikke dumma ned. Her blir man planta hjelpeløs i en verden som hater alt en står for. Man må kjempe for hver bit XP, men når man først kommer et stykke ut i spillet blir man en ekstrem bad ass. Da er det på tide med hevn.

Storyen er som så at på en generisk tropeøy er det begynt å sprette opp eldgamle ruiner så inkvisisjonen har låst alle beboere inn i den største byen for å røve dem i fred. Etter de først falmende skrittene skjønner man fort at man har med tre faksjoner å gjøre og bør velge en. Man har bandittene som bor uti sumpen. Disse er fightere og tyver så går man dit får man snikete og dengete skills. I selve byen styrer inkvisisjonen og stikker man dit får man det beste utstyret samt tilgang på enkel magi. Oppi den lokale vulkanen ligger et kloster og nærmer man seg det blir man klubba i hodet og tatt til fange. Etter det tvinges man inn i øyas munkeorden og får lære å slåss med staver samt de kraftigste spellsene. De fleste enklere skills som basic lockpick finnes i alle leire, men man er rimlig låst til en klasse og historie i starten. På høyere levels får man heldigvis utvide litt mer og multiclasse.

Som Gothicer før dette handler det om å utforske verden. Man kan trenes opp til å skinne dyr så man får verdifulle pelser eller man kan lære å utvinne malm fra forskjellige årer i fjellene. Så kan man gå i lære for å bli smed og mekke våpen som er verdt en fin sum. Pengene bruker man hovedsaklig til trening igjen. Når man går opp i level får man mer mana og liv samt noe som heter training points. Disse og gull betaler man trenerne med. Folk sammenligner mye fra spillet med et MMO, men det var da sånn ting funka da første Gothic kom og det var mens bare særinger spilte Everquest.

Uansett er dette sånn typisk RPG jeg digger. Man får noen quester i byen, stikker ut å krever inn litt penger og slakter noen ulver og kommer litt videre. Enten det eller man kommer over et troll eller en diger møll og blir slakta for fote. Spillet hater deg som sagt. Hvis du syns Fable 2 er staselige saker og så knotete et RPG bør være så stikk å spill det igjen heller. :smug::kaffe:

Til sist kan det vel nevnes at Risen finnes til 360 og. Eurogamer ga begge versjoner 4, men det er helt opplagt at gompen som anmeldte det kun testa konsollutgaven. Den er ikke pene saker og jeg trur folk bør ligge langt unna. Kontrollen krever et keyboard med fler knapper enn en gamepad og motoren (som er en rafinert utgave av G3 sin) ser ut som pur bæsj. Flesteparten av de konkrete klagene som at inventory er vanskelig å bruke og at kartet er obtust gjelder ikke på PC. Veldig synd siden dette egentlig er jævlig bra, men nå ender opp som et nytt Two Worlds.