Risen (PC og teknisk sett 360)

Lodin

Der Waaaah
Risen er det nyeste WRPGet til Piranha Bytes, en av disse obskure tyske eller no utviklerne som lager ekstremt ambisiøse, men jævla buggete spill. Tidligere er de kjent for Gothic serien hvor de to første er regnet som klassikere, men etter G3 gikk de litt i dass. De mista rettighetene til G4 og mekka derfor Risen istedet. Heldigvis minner dette mer og G2. Bare ikke med verdens mest uintive kontroll og slåssesystem.

Man starter spillet som så ofte før som en navneløs ferdiggenrerert eventyrer. Man er skipbrudden sammen med et eller annet kvinnemennseke og spillet gir ikke så mye informasjon om hvorfor dere hadde sneket dere ombord i et inkvisisjonsskip. Noe av det første mange sikkert vil gjøre er å vasse ut i sjøen litt for å teste svømminga og da blir man spist. Av en jævla svær sjøorm. Man merker med en gang at dette egentlig er Gothic. =D

Dette er sånt typisk halsskjeggete RPG som Oblivion bare ikke dumma ned. Her blir man planta hjelpeløs i en verden som hater alt en står for. Man må kjempe for hver bit XP, men når man først kommer et stykke ut i spillet blir man en ekstrem bad ass. Da er det på tide med hevn.

Storyen er som så at på en generisk tropeøy er det begynt å sprette opp eldgamle ruiner så inkvisisjonen har låst alle beboere inn i den største byen for å røve dem i fred. Etter de først falmende skrittene skjønner man fort at man har med tre faksjoner å gjøre og bør velge en. Man har bandittene som bor uti sumpen. Disse er fightere og tyver så går man dit får man snikete og dengete skills. I selve byen styrer inkvisisjonen og stikker man dit får man det beste utstyret samt tilgang på enkel magi. Oppi den lokale vulkanen ligger et kloster og nærmer man seg det blir man klubba i hodet og tatt til fange. Etter det tvinges man inn i øyas munkeorden og får lære å slåss med staver samt de kraftigste spellsene. De fleste enklere skills som basic lockpick finnes i alle leire, men man er rimlig låst til en klasse og historie i starten. På høyere levels får man heldigvis utvide litt mer og multiclasse.

Som Gothicer før dette handler det om å utforske verden. Man kan trenes opp til å skinne dyr så man får verdifulle pelser eller man kan lære å utvinne malm fra forskjellige årer i fjellene. Så kan man gå i lære for å bli smed og mekke våpen som er verdt en fin sum. Pengene bruker man hovedsaklig til trening igjen. Når man går opp i level får man mer mana og liv samt noe som heter training points. Disse og gull betaler man trenerne med. Folk sammenligner mye fra spillet med et MMO, men det var da sånn ting funka da første Gothic kom og det var mens bare særinger spilte Everquest.

Uansett er dette sånn typisk RPG jeg digger. Man får noen quester i byen, stikker ut å krever inn litt penger og slakter noen ulver og kommer litt videre. Enten det eller man kommer over et troll eller en diger møll og blir slakta for fote. Spillet hater deg som sagt. Hvis du syns Fable 2 er staselige saker og så knotete et RPG bør være så stikk å spill det igjen heller. :smug::kaffe:

Til sist kan det vel nevnes at Risen finnes til 360 og. Eurogamer ga begge versjoner 4, men det er helt opplagt at gompen som anmeldte det kun testa konsollutgaven. Den er ikke pene saker og jeg trur folk bør ligge langt unna. Kontrollen krever et keyboard med fler knapper enn en gamepad og motoren (som er en rafinert utgave av G3 sin) ser ut som pur bæsj. Flesteparten av de konkrete klagene som at inventory er vanskelig å bruke og at kartet er obtust gjelder ikke på PC. Veldig synd siden dette egentlig er jævlig bra, men nå ender opp som et nytt Two Worlds.

Europeere klarer å lage spill stygge på en måte som både japser og amerikanere bare kan drømme om. Dette minner om Age of Conan-grafikken på alle de gale måtene.

Men jeg skal nok prøve det. 9/10 på Gamer.no, må vite. :)

Lodin

Der Waaaah
Enig i at grafikken er ganske middelmådig. Men alikevel er det en vakker simulasjon av en tropisk øy når man driver å daffer omkring. Man står ved øverste topp og titter ut og det ser bare riktig ut. I motsetning har du Lost Planet 2 som nihogger seg til alt som fins av moderne filtere og dritt og ender opp hakket over et PS2 spill.

Også liker Nightwish Risen da. :durrdog:
[g8oaXhl]nuMcJu8JHuA[/g8oaXhl]

Oy, er klosteret laget på G2 måten (også kjent som "gjør alle pliktene våre på tunet før du får lære deg å bruke magi, bitch")?

Ellers har jeg sett frem til dette ganske lenge, og regner med å starte sekundet jeg får ny termisk pasta i posten, så ikke prosessoren smelter og greier.

Wooo RPG!

Jeg spilt demoen i går i fem minutter, og siden alle spill kan bedømmes nøyaktig etter fem minutter tenkte jeg å dele.

Kort sagt likner det på Age of Conan; kampene virker nesten like ødelagte, kontrollene er kantete og upolerte og får alt sammen til å virke som en tidlig prototyp, og det er som alltid morsomt å plukke opp alt som ligger rundt omkring.

I motsetning til Gothic III gjorde det meg ikke rasende på fem minutter; derfor er oerhört-dommen at Risen > Gothic III.

I'll keep you posted.

Lodin

Der Waaaah
Har ikke vært i klosteret siden jeg satser på å joine inkvisisjonen i første omgang. Har dog hørt at man har spennende missions som å luke i urtehagen og feie gølvet så det er nok rimlig likt. :p

Jante

privileged CIS shitlord
Dette er Gothic 2.5/4/whatev. Til og med navna på mange av NPCene er det samme som i Gothic-serien. :D

Jeg har fått spilt litt, og i motsetning til Lodin, så er jeg en skitten men edel tyv som stjeler alt som ikke er spikra fast, så jeg tenkte jeg skulle satse på å joine bandittene. Kampene er fremdeles like jævlige som i Gothic 2, men det går seg nok til etterhvert som jeg kommer opp i level og får meg litt bedre utstyr. Vi leker ikke skitten dude som springer rundt i filler og slår ting med en kvist, begynnelsen skal være vanskelig. =D

Til nå har jeg knabba et av skjoldene til en vakt i byen, og jeg snappa også swordstaffen rett ut av hånda til en av de tullete Warriors of the Flame og solgte den for fun and profit. Det å være lommetyv er også en fin måte å desarmere folk hvis du vet du blir nødt til å banke dem på et senere tidspunkt. Jeg har enda ikke lært meg å dirke låser, siden jeg snitcha på Cid, den store bøse fyren som tydeligvis lærer bort sånt. Men han var en dick, så jeg ville skape litt drama for ham. Finner vel det ut etterhvert.

Regner med man kan man lære seg alle "yrkene"; altså alchemy, smithing, goldsmithing, prospecting, etc? Mener å huske dette gikk an i tidligere spill, og at eneste begrensningen er at det koster LP. Går uansett rundt og plukker planter som en gærning med tvangstanker i håp om at jeg senere finner formler til diverse morsomme potions.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Les Eurogamers omtale og døm selv.

Hrk, blir vel til at jeg kjøper dette her når lønna smeller innom. Spesielt siden oerhört påpeker at det er objektivt bedre enn Gothic III og jeg faktisk syntes Gothic III hadde potensial selv om det er så massivt, massivt ødelagt.

Da har jeg spilt gjennom demoen, som varer noe sånt som omtrent en time hvis man jaller litt rundt og utforsker og ikke bare går rett på sak.

Et par innvendinger først; Spillet er stygt på den typisk tyske måten, hvor man bruker fotobaserte, detaljerte teksturer og bryr seg heller lite om helheten, men helheten er ofte levelig også, igjen på den typisk tyske måten (Crytek til dels unntatt), hvor stemningseffekter og pikselshadere glatter over og pynter opp et klønete utgangspunkt.

Kampsystemet klarte ikke akkurat overbevise meg på den timen det hadde til rådighet; dette virker for meg for å være laget av folk som aldri har spilt japanske spill og derfor tror at dette er kosher. En levelig blokke/angripe-mekanikk som aldri føles spesielt ferdigdesignet, men det fungerer vel på et vis. Parry-mekanikken klarte jeg aldri få noe særlig tak på, og det var lite markering av hva jeg evt. gjorde feil, så her har Piranha Bytes mye å gå på.

Skuespillet er for øvrig også ræva på den typisk tyske måten. At dette spillet gidder å ha filmsekvenser skjønner jeg egentlig ikke, men det er vel kanskje ikke noe verre enn Gothic II-løsningen.

Demoen tilsvarer noe ca. a la tutorialen i spillet, så det er begrenset hvor mye man får se av verdenen, men alt i alt var resten av spillet trivelig nok til at jeg godt kunne tenke meg å se mer. Totalt sett er jeg igrunn ganske positiv; det er masse ved spillet jeg synes er rimelig korka, men siden musikken er fin, siden lyssettingen ofte er ganske kul, siden grensesnittet fungerer OK og siden man ikke sløser for mye tid på tull, tenker jeg så langt at jeg gir Gothic 4, unnskyld, Risen, en tommel opp. Lukter av at det kan bli en ganske fin opplevelse litt lenger ut, selv om tilvenningen til alt det tyske (og jeg ELSKER tyskere objektivt sett) tar tid og krefter for min del.

Edit: Jo, og så liker jeg at det ikke krever noen ninja-PC for å kjøre med effektene på. Og kampsystemet er kanskje skrap, men det er utvilsomt bedre enn Age of Conan, så det er jo noe.

Lodin

Der Waaaah
Fikk du noensinne levla sword fightinga di? Den må opp i 2 før man kan parere. Tyskere syns ikke sånt er verdt å nevne, men etterhvert som man levler fighting skillsa får man nye angrep og moves.

Sånn ellers har jeg akkurat mekka mitt første sverd. Det er 30 i damage og sånt er koselig så tidlig i spillet. :D
Tipper jeg må dille litt mer for Order folka og så blir det innpass i rekkene deres.

Spillet er kjøpt, nå skal man inn i munkekjole, for så å feie gulv i fem timer. Håper bare jeg slipper å bedrive geiteeskorte denne gangen, pengene var kjipt men det å cleare alle mobs på veien fra merc til klosteret bare fordi den jævla geita ikke skal dø (Dette uten no særlig combat skills heller) var helt idiotisk.

Gleder meg til Gothic 3 (den andre versjonen var bare møkk, uff) :D

Lodin

Der Waaaah
Har kommi meg til klosteret og slapp alle drittjobbene og fikk gå rett på stavtreninga. Hjelper å ha et brev hvor man blir anbefalt av storkara nede i byen. :smug:

Hey hey hey, score :tipshat:

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Okay, testa demoen, og jeg skjønner hvor KW kommer fra med sammenligninga med Age of Conan, for å si det sånn. Starten på spillet er identisk med tutorialen i Age of Conan, gitt. Og da mener jeg ikke "det er ganske likt", jeg mener at i begge spill starter du på ei strand og det første du gjør er å møte ei dame som trenger å eskorteres i sikkerhet. Strendene ligner ganske bra på hverandre også. GUI-en er også nesten helt lik. Nuvel.

Nok om det, jeg spilte i cirka en halvtime og... det virker... det virker egentlig greit. Kampsystemet er like engasjerende som en runde Kabal, men det kan jo bli bedre etter hvert. Får se hvor god råd jeg har til helga.

Lodin

Der Waaaah
Kampsystemet blir klart bedre når man levler våpenskillen ja. Foruten at man etterhvert kan finte ved å kjapt trykke blokkeknappen får man sideslash ved å holde til siden når man angriper. Tipper og det er no thrust på gang. Dueller mot en eller flere humanoider blir jævla artige etterhvert som man begynner å få grepet.

Forøvrig er jeg nå uteksaminert fra monkeklosteret og fullverdig kriger i the Order. Har fått mine første offensive spells så nå skal det spammes fireballer. Trenger bare noen fler oppskrifter på diverse scrolls og potions så blir det dugelig battlemage på far.
Den beste spellen er forøvrig den hvor man gjør seg om til en eremittkreps for å kunne snike seg inn i små hull i vegger. :D

E:
Sword 2: Counter Parry
Sword 3: Lateral Blows
Sword 4: Counter Parry Hurts Opponent
Sword 5: More attacks in a combo
Sword 6: Wield Bastard Swords with 1 Hand
Sword 7: Charge attacks
Sword 8: Interrupt opponents counter parry
Sword 9: Wield two handed swords with 1 hand
Sword 10: Infinite attacks in a combo

Axe 2: Charge attacks
Axe 3: Lateral blows
Axe 4: Counter Parry
Axe 5: More attacks in a combo
Axe 6: Wield axes with 1 hand
Axe 7: Counter parry hurts opponent
Axe 8: Blows with axe weapons are faster
Axe 9: Interrupt opponents counter parry
Axe 10: Infinite attacks in a combo

Staff 2: Counter parry
Staff 3: Lateral Blows
Staff 4: Counter parry hurts opponent
Staff 5: More attacks in combo
Staff 6: Interrupt opponents counter parry
Staff 7: All attack blows do more damage
Staff 8: Charge attacks
Staff 9: Counter parries do more damage
Staff 10: Infinite attacks in a combo

Det er bare feil på alle tenkelige måter at kampsystemet er ræva fordi man ikke har levelet opp. Hva er grunnen til at (vestlige) RPG-er så ofte kommer unna med å ha ræva kamper? Det virker som de lever i en egen boble hvor andre sjangre ikke finnes.

Har noen laget en (vestlig) RPG noen gang som har direkte-kontroll-kamper som er genuint bra?

Vil tro mye av grunnen til at det er sånn er at de som spiller det, altså Lodiner og Janter (og meg) er istand til overse store feil og mangler fordi det ellers er et veldig bra sjangerspill. Risen appelerer vel til hardcore wrpg-gutta som digger denne typen spill, så da kommer de sikkert unna med mye rart.

Lodin

Der Waaaah
Det er bare feil på alle tenkelige måter at kampsystemet er ræva fordi man ikke har levelet opp. Hva er grunnen til at (vestlige) RPG-er så ofte kommer unna med å ha ræva kamper? Det virker som de lever i en egen boble hvor andre sjangre ikke finnes.
Kanskje fordi sånne spill prøver å simulere opplevelsen av å gå fra en total noob til verdens største bad ass? Nærkamp har hovedsaklig to aspekter i dette spillet: styrke og ferdighet med selve våpenet. Når man starter er fyren en total svekling som bare greier å veive våpenet omkring. Litt som i virkeligheten. :smug:
Selv har jeg bare to levels i sverd og kan bare finte litt, men er jævla sterk så det er ikke så nøye. En annen spiller kunne gått for det motsatte og fått gode ferdigheter tidlig i spillet og blitt mer en fekter. Etterhvert skaffer man seg og diverse rustninger. Utrolig nok gjør det også sakene litt lettere.
Så kommer hovedgrunnen til at så mange syns slåssinga suger: ingenting i spillet er skalert. Alle monstere og mennesker har sin egen level som er konstant uansett når man treffer dem. Det er ikke meningen at man skal trå for langt av stien i starten med mindre man vil ha assen sin handa til seg.

Et av mine største problemer med Oblivion er at det gjør det motsatte. Der er alle fiender nogenlunde samme level som en selv så en goblin vil omtrent alltid være like utfordrende selv når man har redda hele Cyrodiil og stengt oblivion portene. Det syns jeg er mer teit enn at slossinga er frustrerende i starten av Risen.
Har noen laget en (vestlig) RPG noen gang som har direkte-kontroll-kamper som er genuint bra?
Risen hvis man legger litt fokus i fightingskillsene. :smugdog:

Jante

privileged CIS shitlord
Synes forøvrig at The Witcher hadde et ganske kurant kampsystem, selv om det var litt QTE-ete. Men så er jeg ikke så veldig glad i turbaserte kampsystemer ala de man finner i JRPGs, og når dette har blitt forsøkt i WRPGs (eks: KOTOR) har det vanligvis feila totalt. Temple of Elemental Evil hadde et jævla bra turbasert kampsystem, men det spillet feila på alle andre områdene. Hvis man skal trekke inn andre sjangre, så føler jeg at kampsystemet i Assassin's Creed var ganske bra, selv om det igjen ble litt for enkelt. Man kan sikkert også trekke inn kampsystemet fra diverse blodoggørr-spill som GoW og Ninja Gaiden også, og jeg er enig i at det kunne sikkert vært bedre i Risen, men det kunne også ha vært mye dårligere (les: Oblivion).