Rittai Picross eier morra di

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen

Jepp, det nye puzzle-spillet fra Japan hvor du hogger ut skulpturer av voffvoffer heter Rittai Picross og det hersker. Kort fortalt så er det en tredimensjonal vri på Picross-konseptet, og Picross burde alle som eier en DS og liker puzzlere kjenne til fra blant annet Picross DS. I Rittai får du en diger kloss sammensatt av en god del kuber, og noen av kubene har tall på siden. Tallene forteller hvor mange kuber som skal være igjen på raden som går langs normalen til siden når du har hogd vekk de som ikke skal være der. Altså:

Dere ser de kubene med 0 på? Det betyr at du kan knuse de kubene for den raden skal være tom. Ser du en med en 1 på betyr det at det skal være igjen en kube. Men hvordan vet du hvilke du kan knuse? Jo, på de enklere brettene er det ganske åpenbart; hvis klossen din bare er en rad bred og det står et ettall på en av klossene i bredden, så vet du at du skal spare den. Da maler du den blå, og så kan du kryssreferere med andre tall som inkluderer den sikre klossen du akkurat malte, for å se om du kan knuse noen flere klosser og så videre. Og slik går nu dagan helt til du er ferdig. Det høres komplisert ut, men det er mest fordi det er vanskelig å forklare. Spillet er enkelt å lære seg ved å prøve seg fram, noe som ikke er så dumt siden det foreløpig bare er tilgjengelig på japansk.

Uansett, etterhvert kommer det mer kompliserte instrukser. Noen tall får sirkler rundt seg, andre får kvadrater. En sirkel rundt et femtall betyr at det skal være igjen fem klosser, men med ett mellomrom. Et kvadrat rundt et femtall betyr at det skal være igjen fem klosser med minst to mellomrom (kanskje betyr det nøyaktig to, jeg vet ikke siden jeg ikke kan japansk og det ikke har vært noen med flere mellomrom enn to ennå).

Hovedpointet er iallfall at du mekker kule 3D-skulpturer som blir levende når du klarer hvert brett. Du får også karakterer; tre stjerner får du hvis du klarer brettet innen tidsfristen og uten å knuse noen klosser som ikke skal knuses, hvis du knuser et par får du to stjerner, og hvis du ikke klarer det innen tidsfristen eller knuser flere enn fem så failer du og bringer skam over familien. Noen brett låses bare opp etter at du samler så og så mange stjerner på hver samling med brett, og målet er så klart å seire fullstendig på alle samlinger.

Kort fortalt så er det en kanonfet videreutvikling av Picross, det er mer avhengighetsskapende enn crack og et spill du trenger hvis du liker puzzlere. Det eneste negative jeg har å si er at det er litt kronglete å rotere skulpturen din, pluss at funksjonene for å skrelle vekk lag slik at du kan male og knuse inni midten ikke alltid fungerer slik de skal. Kan være meg det er noe galt med, da. Uansett: Anbefales. 9/10 foreløpig.

Flere bilder!

En vovvovv!

Opplæringsmodusen. Bare nikk og smil og gjør det du får beskjed om så skjønner du det etter hvert.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Tjah, noe sånt. Bare at det blir en vovvovv eller en mobiltelefon eller en baseballspiller når du er ferdig.

justincase

Jjang
Medlem av ledelsen
Jeg trekker tilbake beskyldninger om Yeti som en spillelitist. Det venter plastilina i julegave!

Aj aj! Bare ved å se på de bildene kjenner jeg at avhengigheten begynner å snike seg inn på meg. Picross DS gjorde meg psykisk ubrukelig i flere uker, og det var jo ikke engang i 3D! Dette kommer til å bli et rent helvete. Så, hvor får man kjøpt det til fine penger? Er det eventuelt noen som helst sjanse for at det blir oversatt til Engelsk? Uansett, takk for at du informerte om spillet. :)

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Aner ikke om det kommer på engelsk, men det er HAL som har laget det så det er vel en grei sjanse for det. Og Play-Asia har det for US$45/32,5€ som blir omtrent tre hundre norske penger i skrivende stund. Pluss frakt, da. Snoker du rundt finner du det nok billigere også.