Så, hvis du hører til den super-ekslusive delen av Ninty-fansen som har japanske, amerikanske og/eller europeiske rollespill eller har spilt det; Kom gjerne med liste og synspunkter på de. Jeg er nemlig meget interessert i å sammenligne samlingen min med deres. 
Tales of Symphonia | NTSC | Gamecube
Likte historien. Ihverfall det jeg fikk sett før jeg gikk lei av kampsystemet. Hadde håpa på en litt lettere måte å slåss på, men det kan jeg bare se meg grønn på. Hater masse tastetrykker på kortest mulig tid. Jeg suger i det. Massive comboer kan jeg bare drømme om og til bossene må jeg bruke enormt med potions for å holde meg i live (for jeg kan så og si ikke slåss, så dårlig er jeg) og kameratene. Totalt avhengig av de på bossene og det hjelper ikke så veldig mye om jeg har mye erfaring (masse level).
Karakter: 4/10 av enjoyment (5-10 timers spilling)
Baten Kaitos | jap. | Gamecube
Har en kampsystem som jeg virkelig digger. Det er lagt opp til å være ganske lett. Noe for meg mao. Historien virker til å være ganske bra. Man forstår det som foregår og voice-actinga er faktisk ikke så aller verst på det japanske språket.
Karakter hittil: 8/10 (10-15 timers spilling)
Mother 1+2 | regionsfri (jap.) | GBA
Denne er... litt merkelig. Man fær rundt og slåss mot hunda og bønder. Toer'n er hakket bedre enn ener'n. Kampsystemet skjønner man ganske fort ut av (kan kana) og det er litt lettere å bli frisk også. Mora healer deg opp og i telefonen kan du prate med papa som hjelper deg å lagre spillet.
Karakter hittil: 2/10 + 7/10 (1 timers + 1 til 2 timers spilling)
Giftpia | jap. | Gamecube
Denne her er det merkeligste jeg har kommet borti, det mest underfundige, og også det mest fascinerende. Å gå rundt med ett sensurert ansikt, med pip-pip-stemmer på bebyggerne i øya, traske rundt med en jernkule godt montert på ankelen må være noe av det morsomste jeg har sett på lenge. Det spillet har en ganske lang begynnelse som man ikke forstår så veldig mye. Her er det ikke noe kampsystem etter det jeg har forstått.
Karakter hittil: 7/10 (30 min spilling)
Breath of Fire | regionsfri | GBA
En enkel (i måten å spille det på) og fin rollespill. Det første rollespillet som jeg har sett har tatt i bruk natt/dag-systemet. Gjør det litt innviklet. Enkelte ting utløses ikke før om natta. Da er det annerledes i byen/landsbyen enn om dagen. Kampsystemet er enkel. Attack, Magic, Defense (om ikke jeg husker feil) og Special. Enklere kan det bli med Auto. Det er kun attack som gjentar seg selv. Greit å sette på har man lyst å cruise oppover i levels. Kan også velge formasjoner og rekkefølgen av folk.
Karakter hittil: 6/10 (10-15 timers spilling)
Breath of Fire II | regionsfri | GBA
Ikke så mye annerledes enn ener'n, men har litt mer spennende historie, har tilgang til åtte forskjellige karakterer og en liten landsby som man kan fylle på med NPCer rundt omkring i spillverdenen.
Karakter hittil: 8/10 (40-50 timers spilling)
Golden Sun | regionsfri | GBA
Åh, for en fantastisk grafikk. En herlig chibi-form på karakterene. Sinnsyk god stemning i lydbildet, god og rørende musikk. Ligner litt på PKMN, men monstrene her gir større bruksområder. Tilegner karakterene spesielle krefter og i kampene kan man enten velge å bruke de, eller spare på dem for å bruke psynergy som er ett slags magi-angrep. Ellers, synes jeg de utrolig fantasifulle NPCene er fargerike, mangfoldige og til god bruk for historien. Det er også endel sidehistorier å utforske, riktignok ikke så mange. Men, det er nu der for de som skulle ønske det. Dessverre er spillet litt kort. Om man ikke bryr seg om å finne alle monstrene, våpnene og gjenstandene i spillet kan man bli ferdig i løpet av 10 timer.
Karakter: 8/10 (35-50 timers spilling)
Golden Sun II: The Lost Age | regionsfri | GBA
Dette er større, bedre, flere sidehistorier, flere gjenstander, flere våpen, lengre spilletid, flere NPCer, like god grafikk og musikk (litt mer irriterende til tider), flere monstre enn ener'n. Det beste er at man kan overføre karakterene sammen med alt de har funnet fra ener'n til toer'n og få låst opp muligheten til den ordentlige slutten.
Karakter: 8/10 (55-70 timers spilling)
Phantasy Star Collection | regionsfri | GBA
En fin samling med rollespill fra 8-bits-tia fra SEGA. Den første har jeg ikke så veldig mye å si om og heller ikke den tredje (var tungvint), men den andre i serien synes mest om. Husker ikke så veldig mye fra historien, men det jeg husker er det vanvittig store dungeonene. Utrolig morsomme fiender er det også. Godt designa. Spennende er det også å finne ut hva slags innvirkning ett våpenskifte kan ha og hva slags virkning en ny Technics-teknikk gir etter at man har kommet litt opp i levels. Toer'n er verdt prisen alene. Hvis du finner den på tilbud, for dette er retro-style deluxe.
Karakter hittil: 3/10 + 7/10 + 2/10 (10-30 minutters spilling + 30-40 timers spilling + 1 timers spilling)
Lunar Legends | regionsfri | GBA
En ganske rett-på-fram historie. Man har en aning på hvordan det kommer til å gå, men allikevel fortsetter man å spille for stillbildene er jævlig kule. Noe av det fineste jeg har sett. Egentlig ikke så veldig mye å si om dette spillet, annet enn at den er fin for 10-20 timer for den tålmodige sjel.
Karakter: 6/10
Eternal Arcadia: Leends | jap. | Gamecube
Dette spillet kalles Sky of Arcadia: Legends i vesten og er ett ganske bra spill. Litt for text-heavy for min smak, så jeg har bare fått en ørliten smak på kampsystemet. Den er derimot ganske bra. Elementene gir jo bittelite grann strategi-tenking. Ellers, er har jeg egentlig ikke så veldig mye annet å beskrive.
Karakter hittil: 5/10 (1-6 timers spilling)
Phantasy Star Online eps. I&II | PAL | Gamecube
For ett fantastisk spill å spille når man hører på radio, DVD-filmer eller CDer. Var veldig morsomt å spille inntil man kom borti Hard-difficulty eller eps II-seksjonen i spillet. Da er det ikke så veldig morsomt lenger. Blir mer slit enn moro.
Karakter: 7/10 (200-250 timer)
That's it folkens. Håper dere kommer med bidrag også.

Tales of Symphonia | NTSC | Gamecube
Likte historien. Ihverfall det jeg fikk sett før jeg gikk lei av kampsystemet. Hadde håpa på en litt lettere måte å slåss på, men det kan jeg bare se meg grønn på. Hater masse tastetrykker på kortest mulig tid. Jeg suger i det. Massive comboer kan jeg bare drømme om og til bossene må jeg bruke enormt med potions for å holde meg i live (for jeg kan så og si ikke slåss, så dårlig er jeg) og kameratene. Totalt avhengig av de på bossene og det hjelper ikke så veldig mye om jeg har mye erfaring (masse level).
Karakter: 4/10 av enjoyment (5-10 timers spilling)
Baten Kaitos | jap. | Gamecube
Har en kampsystem som jeg virkelig digger. Det er lagt opp til å være ganske lett. Noe for meg mao. Historien virker til å være ganske bra. Man forstår det som foregår og voice-actinga er faktisk ikke så aller verst på det japanske språket.
Karakter hittil: 8/10 (10-15 timers spilling)
Mother 1+2 | regionsfri (jap.) | GBA
Denne er... litt merkelig. Man fær rundt og slåss mot hunda og bønder. Toer'n er hakket bedre enn ener'n. Kampsystemet skjønner man ganske fort ut av (kan kana) og det er litt lettere å bli frisk også. Mora healer deg opp og i telefonen kan du prate med papa som hjelper deg å lagre spillet.
Karakter hittil: 2/10 + 7/10 (1 timers + 1 til 2 timers spilling)
Giftpia | jap. | Gamecube
Denne her er det merkeligste jeg har kommet borti, det mest underfundige, og også det mest fascinerende. Å gå rundt med ett sensurert ansikt, med pip-pip-stemmer på bebyggerne i øya, traske rundt med en jernkule godt montert på ankelen må være noe av det morsomste jeg har sett på lenge. Det spillet har en ganske lang begynnelse som man ikke forstår så veldig mye. Her er det ikke noe kampsystem etter det jeg har forstått.
Karakter hittil: 7/10 (30 min spilling)
Breath of Fire | regionsfri | GBA
En enkel (i måten å spille det på) og fin rollespill. Det første rollespillet som jeg har sett har tatt i bruk natt/dag-systemet. Gjør det litt innviklet. Enkelte ting utløses ikke før om natta. Da er det annerledes i byen/landsbyen enn om dagen. Kampsystemet er enkel. Attack, Magic, Defense (om ikke jeg husker feil) og Special. Enklere kan det bli med Auto. Det er kun attack som gjentar seg selv. Greit å sette på har man lyst å cruise oppover i levels. Kan også velge formasjoner og rekkefølgen av folk.
Karakter hittil: 6/10 (10-15 timers spilling)
Breath of Fire II | regionsfri | GBA
Ikke så mye annerledes enn ener'n, men har litt mer spennende historie, har tilgang til åtte forskjellige karakterer og en liten landsby som man kan fylle på med NPCer rundt omkring i spillverdenen.
Karakter hittil: 8/10 (40-50 timers spilling)
Golden Sun | regionsfri | GBA
Åh, for en fantastisk grafikk. En herlig chibi-form på karakterene. Sinnsyk god stemning i lydbildet, god og rørende musikk. Ligner litt på PKMN, men monstrene her gir større bruksområder. Tilegner karakterene spesielle krefter og i kampene kan man enten velge å bruke de, eller spare på dem for å bruke psynergy som er ett slags magi-angrep. Ellers, synes jeg de utrolig fantasifulle NPCene er fargerike, mangfoldige og til god bruk for historien. Det er også endel sidehistorier å utforske, riktignok ikke så mange. Men, det er nu der for de som skulle ønske det. Dessverre er spillet litt kort. Om man ikke bryr seg om å finne alle monstrene, våpnene og gjenstandene i spillet kan man bli ferdig i løpet av 10 timer.
Karakter: 8/10 (35-50 timers spilling)
Golden Sun II: The Lost Age | regionsfri | GBA
Dette er større, bedre, flere sidehistorier, flere gjenstander, flere våpen, lengre spilletid, flere NPCer, like god grafikk og musikk (litt mer irriterende til tider), flere monstre enn ener'n. Det beste er at man kan overføre karakterene sammen med alt de har funnet fra ener'n til toer'n og få låst opp muligheten til den ordentlige slutten.
Karakter: 8/10 (55-70 timers spilling)
Phantasy Star Collection | regionsfri | GBA
En fin samling med rollespill fra 8-bits-tia fra SEGA. Den første har jeg ikke så veldig mye å si om og heller ikke den tredje (var tungvint), men den andre i serien synes mest om. Husker ikke så veldig mye fra historien, men det jeg husker er det vanvittig store dungeonene. Utrolig morsomme fiender er det også. Godt designa. Spennende er det også å finne ut hva slags innvirkning ett våpenskifte kan ha og hva slags virkning en ny Technics-teknikk gir etter at man har kommet litt opp i levels. Toer'n er verdt prisen alene. Hvis du finner den på tilbud, for dette er retro-style deluxe.
Karakter hittil: 3/10 + 7/10 + 2/10 (10-30 minutters spilling + 30-40 timers spilling + 1 timers spilling)
Lunar Legends | regionsfri | GBA
En ganske rett-på-fram historie. Man har en aning på hvordan det kommer til å gå, men allikevel fortsetter man å spille for stillbildene er jævlig kule. Noe av det fineste jeg har sett. Egentlig ikke så veldig mye å si om dette spillet, annet enn at den er fin for 10-20 timer for den tålmodige sjel.
Karakter: 6/10
Eternal Arcadia: Leends | jap. | Gamecube
Dette spillet kalles Sky of Arcadia: Legends i vesten og er ett ganske bra spill. Litt for text-heavy for min smak, så jeg har bare fått en ørliten smak på kampsystemet. Den er derimot ganske bra. Elementene gir jo bittelite grann strategi-tenking. Ellers, er har jeg egentlig ikke så veldig mye annet å beskrive.
Karakter hittil: 5/10 (1-6 timers spilling)
Phantasy Star Online eps. I&II | PAL | Gamecube
For ett fantastisk spill å spille når man hører på radio, DVD-filmer eller CDer. Var veldig morsomt å spille inntil man kom borti Hard-difficulty eller eps II-seksjonen i spillet. Da er det ikke så veldig morsomt lenger. Blir mer slit enn moro.
Karakter: 7/10 (200-250 timer)
That's it folkens. Håper dere kommer med bidrag også.
