Særemne om spill

#1
Jeg skal ha et særemne om spill, og har nå begynt på uka som er dedikert til å jobbe med det. Har egentlig ikke forberedt meg så mye, siden jeg fant det ut for 5 minutter siden.

Problemstillingen min er: Hvordan har videospill utviklet seg grafikk-, gameplay- og historiemessig fra begynnelsen til nå?

Har noen en nyttig link eller noe kjekk informasjon til meg, så kom med det.

(dette er ikke en "gjør skolearbeidet mitt for meg"-tråd, men en liten etterspørsel etter nyttige kilder)
 
#2
Hei!

Hørtes ut som et særemne som faktisk er interessant å jobbe med. Er ikke ofte man hører om sånt :)

uansett, her har du noe som kanskje kan hjelpe:

Trykkah

og om du vil ha litt mer spesifikt:

Trykkah litt til

Lykke til med oppgaven :tommelopp:
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#3
Dæsken. Jeg HADDE en gang i tiden en diiiiger plakat fra PC Gamer hvor de hadde trukket opp de store linjene i videospillenes utvikling. Det ble også laget en bok som komplementerte denne plakaten.
Men: Plakaten min var feiltrykket, så den så ikke ut, og boka fulgte bare med blader som ble gitt ut i England.
Så jeg kunne ha hjulpet deg, men det kan jeg altså ikke. :p
Men her er enda en artikkel om videospillenes historie, i det minste.
 
#4
Veldig nyttige linker her ja ;) Tusen takk. Keep it coming
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#5
Jeg skrev for litt siden en oppgave om grafikkens utvikling fra 70-tallet og frem til i dag. Dersom det virker interessant eller smått relevant kan du jo sveipe innom her.

Lykke til med oppgaven din!

EDIT: Her er forresten hjemmesida til en fyr som har som hobby å hacke NES-spill, og han skriver en del om hvordan NES-en fungerer grafikkmessig, hva som var begrensninger, hvorfor man opplevde firkanta flimringer, hvorfor alle spill har en helt svart skjerm i en brøkdels sekund før et nytt brett, etc. Hvis man elegant ignorerer all assemblykoden kan man finne det ganske interessant (selv om det kanskje blir for teknisk for oppgaven din).
 
#6
Dersom du vil gjennomgå litt historie ville jeg jaktet ned denne spesial-utgaven av Edge. En bedre gjennomgang av markedets historie fra 1980-1995 skal du lete lenge etter.