Salgstall og sånt

Kilik

Lokal moderator
Japan-Media Create-2.-11.November
DSL : 82k
PS3 : 56k
PSP : 55k
Wii : 35k
PS2 : 9k
X360 : 7k

1. Mario Party DS (DS) - 242k
2. Dynasty Warriors 6 (PS3) - 176k
3. Super Mario Galaxy (Wii) - 78k
4. Dynasty Warriors 6 (X360) - 27k
5. FFTA2 (DS) - 24k

USA-NPD-October
Wii 519K
Nintendo DS 458K
Xbox 360 366K
PSP 286K
PlayStation 2 184K
PlayStation 3 121K

1. 360 HALO 3 433.8K
2. 360 GUITAR HERO III: LEGENDS OF ROCK W/ GUITAR 383.2K
3. WII GUITAR HERO III: LEGENDS OF ROCK W/ GUITAR 3 286.3K
4. PS2 GUITAR HERO III: LEGENDS OF ROCK W/ GUITAR 4 271.1K
5. NDS LEGEND OF ZELDA: PHANTOM HOURGLASS 262.8K

Wii kjører på som bare det i USA, i motsetning til i Japan hvor den har mistet litt piffen i det siste på tross av Mario Galaxy. PS3 begynner å ta seg opp i Japan, men fortsatt fiaskotall i USA.

Lodin

Der Waaaah
:eng101: Dynasty Warriors 6 ble sluppet i Japan, derfor PS3en ligger forran Wii. Regner med at Wiien går fram igjen sånn som i USA etter at Halo 3 baugen ga seg. Eller som da 360 gikk forbi PS3 rundt launchen av den derre animu Top Gun saken. :v:
Til Sonys fordel kan man derimot nevne at det er på PS2 Guitar Hero 3 har solgt best, men talla er splitta mellom spill med og uten gitar.

EDIT: welp

D

Deleted member 91

Gjest
Det der er jo SDF så det telles ikke, men var det ikke slik at Sony faktisk nylig brukte "Sony family"-trikset i en chart?

D

Deleted member 91

Gjest
Ja faen klaymen, skulle nesten tro Sony Defence Force la opp charten slik at den virka fordelaktig for dem!

Du skal ikke lage en spørretråd om det, da?

Kilik

Lokal moderator
Wii har nå passert NES både når det gjelder hardware og software, og er dermed Nintendos mest populære hjemmekonsoll noensinne. 67 millioner konsoller og over en halv milliard spill:

Life-to-date December 2009

Wii - Hardware Shipments

Japan 9.7 m
The Americas 32.0 m
Others 25.7 m
Total 67.4 m

Wii - Software Shipments

Japan 46.6 m
The Americas 275.8 m
Others 187.2 m
Total 509.7 m
NES solgte 62 mill, SNES 49 mill, N64 33 mill og GC 22 mill.

DS (alle versjoner) har passert 125 milll og er tidenes mest populære håndholdt. Gameboy/GB Color solgte ca 119 mill totalt.

Hele 11,3 mill. Wii ble shipped (solgt til butikk) i 4. kvartal. Alle de tre nye spillene Nintendo lanserte i andre halvår, Wii Sports Resort, Wii Fit Plus og New Super Mario Bros Wii, har passert 10 mill. hver.

Profitten for de tre siste kvartalene var riktignok 10% lavere enn samme periode året før pga. Wii-priskuttet og lavere softwaresalg på DS. Likevel, 193 milliarder yen (ca. 13 milliarder kroner) i overskudd er ikke til å kimse av.

Nintendo Financials

Kilik

Lokal moderator
PS3 selger ikke en drit, eh? Vel, den har allerede gått forbi Nintendo 64 i totalsalg.

Global PS3 sales rise to 33.5 million, gap narrows on 360
Sony’s 6.5 million PS3 unit sales in the Christmas quarter have taken the machine to a global total of 33.5 million consoles sold, now merely 5.5 million units behind Microsoft’s last announced global 360 figure of 39 million.
Totalsalg (markedsandel)
Wii: 67,4 mill (48,2%)
X360: 39 mill (27,9%)
PS3: 33,5 mill (23,9%)

Kilik

Lokal moderator
Det har blitt shippet ut 41,7 millioner Xbox 360 og 38,1 mill PS3 (pr. 1. juli).

For første gang er det mindre enn 10% som skiller HD-konsollene.

Nintendo taper penger og hadde et underskudd på nesten 300 millioner dollar i forrige kvartal.

Softwaresalget til DS er ned hele 29% på verdensbasis, mens Wii software hadde en nedgang på 9,3%. Mye av underskuddet skal også være pga. yen-kursen mot annen valuta.

Det har blitt shippet 132 mill DS, mens 74 mill Wii har funnet veien til butikkene.

Trench_Rat

Sommerbildene våre
kan vi få dette avklarte en gang for alle:

shipped = solgt til lager/butikk eller som i prordusert og forlatt fabrikken?

Kilik

Lokal moderator
Solgt til lager/butikk. Dette er tall fra finansrapporter, så med andre ord det antall Sony/MS/Nintendo har kvittet seg med og fått penger for.

Ikke så veldig overrasket over at de snart er side om side. I perioder så har PS3 hardware og software har stått for drøye 35-40% av new sales for en hel måned (I min sjappe, vel å merke). Merket det veldig godt etter releasen av PS3 slim.

Prediction: Innen utgangen av 2010 har PS3 gått forbi 360.

:santa:

Kilik

Lokal moderator
Nja, tror det drøyer til 2011. 360 Slim har solgt svært bra i sine første uker og det er nok fortsatt en del som sitter på problematiske førstegenerasjons 360 hvor garantitiden har gått ut og som i tillegg ser verdien av større harddisk og trådløst nett. Kinect-bundelen vil nok selge en del under julesalget også kan jeg tenke meg.

Nå har jeg bare tall og observasjoner fra min butikk, men slim solgte bare bra de første par dagene hos oss, til de aller ivrigste (Som også gjerne hadde 360 fra før av). Etter det har jeg hatt veldig få salg. Tviler ikke på at kinect selger, men om det driver nye hw sales til folk som ikke har 360 fra før av er jeg mer skeptisk til.

Har du forresten tallene på slim salget? De andre butikksjefene jeg har snakket med har opplevd det samme som meg.

Kilik

Lokal moderator
NPD - USA - Juni 2010:

360: 451,700
Wii: 422,500
PS3: 304,800
I tillegg skal den ha solgt klart mer i UK enn PS2 Slim og PS3 Slim gjorde ved lansering. Men ja, mer interessant å se hvordan den gjør det på lengre sikt.

Ellers er det en kjent sak at 360 gjør det best i Amerika og UK, mens Europa forøvrig og i Japan er Sony overlegne.

Trench_Rat

Sommerbildene våre
Solgt til lager/butikk. Dette er tall fra finansrapporter, så med andre ord det antall Sony/MS/Nintendo har kvittet seg med og fått penger for.

okay tusen takk kan så vagt huske at nintendo en periode spesifikt oppererte med solgte enheter og ikke shipped som MS og Sony