ScummVM

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
YE!

Lyst til å gjenoppleve/oppleve de klassiske Point'n'Click-adventurespilla som du spilte dag og natt/som du hele tiden hører oss gamlinger syte om?

For oss stakkarer(?) som ikke har en gammel maskin med DOS installert stående, har det blitt laget et genialt alternativ: Scumm Virtual Machine. Dette programmet emulerer de gamle point'n'click spilla som ble laget med Scumm-motoren.

Lastes ned her: ScummVM.org. Emulatoren finnes til Windows, Mac OS X, diverse Linux-distroer, PalmOS, PocketPC, og tilogmed Dreamcast.

Spill som er kompatible:

Maniac Mansion
Zack McKracken and the Alien Mindbenders
Indiana Jones and the Last Crusade
Loom
Secret of Monkey Island
Monkey Island 2: LeChuck's Revenge
Indiana Jones and the Fate of Atlantis
Day of the Tentacle
Sam & Max: Hit the Road
Full Throttle
The Dig
Curse of Monkey Island

Beneath a Steel Sky (Har blitt Freeware. Kan lastes ned fra ScummVM-sida)
Broken Sword
Broken Sword 2: The Smoking Mirror
Flight of the Amazon Queen (Har blitt Freeware. Kan lastes ned fra ScummVM-sida)
Simon the Sorcerer
Simon the Sorcerer 2

Enjoy! :D

Sist redigert:
Spiller for første gang Sam 'n Max: Hit the Road ved hjelp av programmet. Meget bra program, meget bra spill ^_^

Halky

Veteran bruker ;)
Heh, jeg har hatt programet en god stund nå :p Og jeg har fått prøvd mange av de spillene du har ramset opp med den greia :D

Novastrum

Feminist-elitist
Opprinnelig skrevet av Howie@24.06.2004, 13.55
Spiller for første gang Sam 'n Max: Hit the Road ved hjelp av programmet. Meget bra program, meget bra spill ^_^
:kos:

Med VDMSound kan man også spille de fleste DOS spill med lyd.

F.eks. Kyrandia-serien og andre spill som sliter med lyd i Windows.

All hail SCUMMVM. Fett at de også fikk Beneath a Steel Sky til å funke på den. Har runna DOTT og BASS med SCUMMVM. Sam & Max og Full Throttle kjøpte jeg i en pakke som var XP-optimalisert. Wuhu...

RIP Sam & Max 2 :( FAEN"!!!!!##¤rc2qr2qfh3ai7ud2va()D"G/"D/G!G"/!(/&(!/&/&¤%!!¤&!&¤!&!%! :mad: :mad:

W00t. Jeg kan endelig spille Fate of Atlantis igjen!! ^_^

Wow...Så uendelig fett.
Nå kan jeg spille geniale Dreamcast spill , og deretter slappe av (?) med DOS spill.
Skikkelig koz(gjeng1) :kos:

Vil bare føre til at man også burde lese dokumentasjonen til dosbox hvis man erfarer at spill går tregt og lyden hakker. Man kan endre på hvor mange cpu cycles prosessoren skal kjøre på for å forhindre dette.

Spillte nettopp Indiana Jones and the Fate of Atlantis. Fett spill, nå som det endelig virker igjen. Hvordan er Sam & Max, Day of the Tentacle og the Dig? :kul:

Jeg prøvde Sam & Max for første gang i dag (piratversjon jeg fant på internett). Det eneste dumme var at stemmene var borte! Tror jeg fikk tak i diskettverjsonen, og ikke cd-versjonen. Litt kjipt å spille den når man vet at den finnes en versjon med stemmer.

Opprinnelig skrevet av Klaymen@26.06.2004, 19.17
Jeg prøvde Sam & Max for første gang i dag (piratversjon jeg fant på internett). Det eneste dumme var at stemmene var borte! Tror jeg fikk tak i diskettverjsonen, og ikke cd-versjonen. Litt kjipt å spille den når man vet at den finnes en versjon med stemmer.
Jeg spiller det uten stemmer, går fint uten. Det med stemmer må vel være mye større?

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Det er faktisk ikke abandonware, for LucasArts støtter fortsatt de gamle adventurespilla. Man kan f.eks kjøpe det fra LucasArts' egen webshop. Men du finner det sikkert billigere på eBay.

Jeg kjøpte en pakke med Full Throttle, The Dig, Grim Fandango og Sam and Max for 400,- fra cdon.com for et halvt år siden omtrent. Der er alle stemmene med.

Wow, der var det jo faktisk billig. 149 inkludert "day of the tentacle", som jeg heller ikke har spilt. Skal jeg begynne med adventure-spill igjen, tro?

Link

Den pakka mad Full Throttle, The Dig, Grim Fandango og Sam and Max funker med XP også... Så da trenger en ikke å bruke ScummVM (hvis en ikke har lyst til det da)