SEGA solgt til Sammy

Japanese gambling giants Sammy have finally bought Sega, following months of rumours that they would do so. Sammy, already Sega's top shareholder, will merge the two companies in a deal worth $1.4 billion.

An attempted merger between the two gaming outfits failed last year following disagreements about management style and the merger bid was scrapped in May 2003. However, Sammy subsequently bought a 22% share in Sega in December and Sammy chief executive Hajime Satomi was named new Sega chairman in February.

One of the main areas of interest for Satomi is in using Sega games in Sammy's Atomiswave coin-ops, the latest edition of their arcade cartridge system platform. A central part of the Atomiswave system is its broadband cartridge, allowing for online arcade gaming.

How the merger will affect Sega's console games remains to be seen, although analysts have already speculated that Satomi will attempt to make savings in Sega's celebrated research and development studios.

While Sammy are probably best known in the UK for their arcade gun games (such as Sports Shooting USA and Ranger Mission, which we saw at this year's ATEI coin-op show), far more lucrative is the fact that they are Japan's top manufacturer of pachinko gambling machines, the vertical pinball that is a Japanese national obsession.

Kilde : Gamesradar

Jeg håper inderlig dette ikke har noen invirkning på Segas kretive side. Det har vært nok eksempler hvor store utgivere har kjøpt opp utviklere og utgivere og dermed "kastrert" dem. Eks: EAs oppkjøp av Westwood Studios og Viviendis økte press på Blizzard, noe som førte til at grunnleggerene av Blizzard forlot studioet.

Opprinnelig skrevet av GombaC@19.05.2004, 18.12
Jeg håper inderlig dette ikke har noen invirkning på Segas kretive side. Det har vært nok eksempler hvor store utgivere har kjøpt opp utviklere og utgivere og dermed "kastrert" dem. Eks: EAs oppkjøp av Westwood Studios og Viviendis økte press på Blizzard, noe som førte til at grunnleggerene av Blizzard forlot studioet.
Sega har hatt sikkelig ræva Lineup de 2 siste årene vaffal.. iforhold til hva dem har gjort før.

Det blir definitivt enda mindre spill til GameCube etter det jeg forstår fra ResidentEvil-nummeret til Edge. (Har ikke hadd ork det til å lese ettersom det bare står om PS2-spill og ett (E)x-box spill).

Tja...både bra og dårlig.
Sammy sin Atomiswave har blitt den nye standarden i Japan , og har begynt å sope inn penger. Faktisk så har jeg litt tro på dette , siden Sammy er meget mektig selskap , og kan kansje forbedre line-upen til Sega. Desverre så er Sammy så og si et 100% rent arcade-selskap , og jeg tviler på at vi får se spesiellt mange flere spill fra Sega annet i arcadene. Noe optimalt hadde vært om Saggy hadde kjøpt opp SNK-NeoNeo , som har litt problemer med økonomien.
BUY SNK OUT OF PLAYMORE!!111