Shadow Hearts - Covenant

#1
Overraskende at jeg ikke finner noe topic om dette spillet. Dette ser jo faktisk ut som et RPG som går samme veien som Final Fantasy serien. Mye story, og fett turn based såssesystem.

The sequel to its critically acclaimed predecessor released in 2001, Shadow Hearts: Covenant takes place over a year after the original ended, and finds Yuri embarking on a new expedition during World War I in a fantastical world of magic and creatures. Cursed by a secret cult that is taking advantage of the war to fulfill their evil ambitions, Yuri's morphing abilities are weakened. Yuri and his companions must journey to find a cure for his curse and defeat the malevolent cult. Shadow Hearts: Covenant is scheduled to be available exclusively for the PlayStation 2 in fall 2004.
Noen som har erfaring med første spill i serien, og kan fortelle litt om hvordan det var? Spillet fikk ikke høyere enn 76% på gamerainmkings, men det kan fortsatt være mange som har latt seg imponere! Det koster heller ikke mer enn 189,- på Amazon heller, så det kan jo være en god måte å drepe tid før oppfølgeren kommer

Trailere til Covenant
http://files.worthplaying.com/files/module...0&orderby=dateD

Screenshots fra Covenant
http://www.gametainment.com/?topic=4&no=1764
 
#2
Tilfeldigvis har jeg klart det første spillet i serien nå nylig. Spillet har en god underholdningsverdi, dog det er rimelig behengt med Judgement Ring-avgjørelser (skott gjennom noen anmeldelser for å forstå hva jeg mener). Annerledes uttrykt; systemet er alldeles ikke innfløkt.

Historien er helt grei, skjønt den ikke kan plasseres blant de fremste. Det jeg allikevel synes er morsomt, er at handlingen finner sted i vår verden med tillagt magi og forbannelser. I tillegg fant jeg hovedpersonen interessant med sine enestående ferdigheter. Jenta òg. Det dumme er at kjærlighetsforholdet ikke tar seg opp før mot slutten, og de andre personene begynner sakte å stagnere på samme tidspunkt. Ikke desto mindre bør du likevel kjøpe deg et eksemplar.

Sluttvis vil jeg bare fortelle deg at jeg håper du får den dårlige slutten, da jeg faktisk likte den aller best. Det er den som er mest meningsfull og bygger opp et solid fundament til Covenant. Apropos meningsfull; fiendene du møter i dette spillet er ... hva vi liker å kalle 'sært' i dagliglivet, og strutter ikke akkurat av fornuft.

Jeg satte faktisk opp et emne om dette spillet tidligere - mest fordi jeg trengte hjelp - men det ble aldri noen stor suksess. Du finner det sikkert på side nummer to.

...

Ja, jeg skal kjøpe meg Shadow Hearts: Covenant. :)

Redigert: Jeg så nettopp trailerne til oppfølgeren, og gjett om Yuris nye Fusion-monster ser tøft ut!
 
#3
Hmm, ja, husker jeg kjøpte det for 200 kr. for 1,5-2 år siden. Uten tvil et godt kjøp. Selv om jeg av en eller annen merkelig grunn ikke har spilt det siden første gang jeg rundet det.

Shadow Hearts er et helt greit tradisjonelt Japansk rollespill. Historien, musikken og gameplayet er relativt bra. Og hele spillet kan minne en del om FFVII. Det er i hvert fall meget manga inspirert med en ganske stor fokus på det overnaturlige. Noe som i hvert fall falt i smak hos meg.

Judgement ringen er nok det svake punkt i Shadow Hearts. En av tingene som irriterer meg er at når man først er kommet inn i beregningene av trykkingen i Judgement ringen, og tar noen dagers pause fra spillingen, tar det igjen tid for å beherske judgement ringen godt igjen. Man må altså regne med å bruke 15-30 min. hver gang man starter spillet for å komme inn i systemet igjen. Kan godt hende det bare er meg som ikke har klart å komme skikkelig inn i det, men det er i hvert fall kjedelig når man ikke klarer å treffe skikkelig for å få comboer slik at man banker bossene. Har faktisk slitt en del ganger på bosser på grunn av dette.

En annen ting som kan nevnes er at det er flere tidligere Squaresoft ansatte som jobber i Sacnoth - utviklerene av Shadow Hearts. Dette er nok en av grunnene til at det ligner en del på Final Fantasy.

Spillet anbefales i hvert fall på det sterkeste hvis du liker tradisjonelle Japanske RPG med turbasert kampsystem. Og selvfølgelig skal toeren kjøpes :tommelopp:
 
#4
Hvis du tenker på å få 'Perfect' hver gang du tar fysiske angrep, må du nok snart innse at det er liten vits - bortsett fra det første angrepet som uten tvil er det kraftigste. Intervallet mellom 'Normal' og 'Perfect' til de etterfølgende angrepene er som regel ubetydelig. Ellers skal ikke Judgement Ring være noe spesielt vanskelig å klare når man bruker gjenstander.

Jeg fant en trailer til:
Klikk på meg!
Den er noe kort, men.
 
#5
Ja, det var "perfect" jeg tenkte på. Jo da, man kan bare ta normale angrep på judgement ringen, men det er litt dårligere. "Perfect" er 20% bedre på gjenstander. Tror det er noe lignende på angrep også, men er mer usikker der. Etter 15-30 minutter behersker du perfekt hver gang. Så da vil jeg heller klare det. En annen grunn er at jeg er litt perfeksjonistisk av meg. Man kan få et bedre slag og disse skal dermed læres. Det skal rett og slett gjøres perfekt :)

Hvis du bruker normale angrep hele tiden er ikke judgement ringen noe problem, nei. Spesielt når du har oppgradert våpene litt. Så, bryr du deg lite om det jeg skrev over, er nok ikke judgement ringen noe som helst problematisk.
 
#6
heh jaja, shadow hearts er faktisk ganske gøy det, vis du setter deg ned og spiller det så henger du deg nokk opp i det. jeg likte det ganske godt ,selv om jeg ikke har runna det men har kommi ganske langt.

det er litt nasty spill egentlig med tanke på mange av de stedene og monstrene du møter på :p

jeg anbefaler det :)
 
#7
Ved bruk av gjenstander får jeg som regel alltid 'Perfect', ettersom det er mye lettere å treffe da enn med fysiske angrep. Det samme gjelder fusion-magier som 'Ignition' o.l. Den nevnte ferdigheten er ubeskrivelig herlig (jeg har ennå ikke fått tak i det beste fusion-monsteret knyttet til Fire).

Sistesjefen er forresten ... rar - men dog kul. :p