Shadow of the Colossus *SPOILER*

#1
Jeg anbefaler på det sterkeste at de som ikke har spilt igjennom Shadow of the Colossus ikke leser mer av denne tråden. Spiller er såpass genialt at enhver spoiler av avslutningen, mening med spillet el. vil ødelegge denne generasjonens største spillopplevelse (min mening). Med andre ord har du spilt spillet/er du ikke ferdig se den andre spoilerfrie tråden.

Fullførte denne godbiten igår etter å ha tatt meg usedvanlig god tid til å nyte det. Shadow of the Colossus er et artistisk mesterverk som krever ettertanke og diskusjon. Ueda lar spilleren få et lite innblikk i en helt fremmed verden og viser bare bruddstykker av sannheten. La meg oppsummere mine inntrykk.

Wander og Agro ankommer The Ancient Land med en død jente hengende over hesten. For å bringe henne tilbake fra de døde må Wander og Agro bekjempe 16 kolosser spredt utover landet. Etter hver kamp blir Wander tilsynelatende spiddet av tentakler som kommer ut av den døde kolossen. Wander våkner opp (gjennopplives?) i templet hver gang, men ser mer og mer død ut for hver koloss han bekjemper. Etter at 12 kolosser er bekjempet ankommer Lord Emon og hans følge the Ancient Land.
Etter at Wander har bekjempet de 4 neste kolossene og tilsynelatende mistet Agro i forsøket returnerer han til tempelet, men finner ut at Lord Emon med følge allerede er der. Lord Emon gir ordre til sine menn om å drepe Wander, som nå ser ut som et levende lik. Etter å ha spiddet Wander med et sverd fosser det samme svarte blodet ut av ham som tidligere har fosset ut av 16 nå bekjempede kolosser. Dormin, stemmen som har guidet Wander gjennom sine slag, viser sine virkelige motiver og tar over Wander sin kropp og gjør ham til skyggefullt, djevellignende koloss. Er dette Shadow of the Colossus? Lord Emon med følge klarer allikevel å slippe unna og kaster Wander's sverd ned i vannet i tempelet. Shadow of the Colossus/Wander blir sugd inn i dragsuget som skapes og blir omgjort til en liten baby med djevelhorn.
Den døde jenten våkner, Agro returnerer mirakuløst, og sammen med djevelbabyen drar de opp den idylliske hagen i toppen av tempelet. Lord Emon og hans menn har klart å nå den andre siden av den gigantiske broen, som har kolapset bak dem. Han uttrykker at ha en dag håper Wander(hvis han fortsatt lever) kan gjøre bot for det han har gjort.

Lord Emon uttrykker stor misnøye med det Wander har gjort, men jeg er ikke sikker på om Wander var utvitende i det han gjorde. Ved å la spilleren kontrollere de to siste scenene, blir det opp til spilleren å akseptere konsevensene av hva han har gjort, eller kjempe for å ikke la Lord Emon og følge slippe unna, og prøve å unnslippe dragsuget. De to sistnevnte delene er selvfølgelig uunngåelige (selvom jeg kom meg ganske langt vekk fra dragsuget og mot alteret).

Dersom Wander visste hva han gjorde og hva som ville skje ville han og den nå levende jenten leve i the Ancient Land, eller returnerne hvis Lord Emon ikke hadde kommet. Wander aksepterte dermed at han ville bli omgjort til en mindre lekker skapning. Det er denne tolkningen jeg hadde når jeg først ble ferdig. Siden Wander går gjennom en helt vanvittig reise, og (i hans øyne) mister Agro i forsøket, bryr han seg ikke lenger om hans eget kjøtt og bein. Det eneste han bryr seg om er jentens oppstandelse.

Alternativ 2 er at han ikke tror Dormin's ord; at han må ofre mye. For å understøtte denne tolkningen må vi også anta at Wander ikke opplever seg selv mer og mer død utover spillets gang. Ved valg av alternativ 2 vil Wander kjempe for alt han har mot Lord Emons flukt og dragsuget.

Hva tror du? Har jeg tolket ting annerledes enn deg? Finnes det flere alternativer? Hvilke følelser satt du igjen med da rulleteksten begynte? Er hauken som tidvis følger deg gjennom spillet den samme spillet begynner og slutter med? Forstår Wander det han gjør, eller er han en dokke i et større spill? SotC er et stykke kunstverk og kan dermed tolkes individuelt av hver person. Jeg gleder meg til å høre deres.

Nå venter Hard mode, Time Attack og hidden goodies. :)
 

sheriffen

humre humre
#2
Hey hey hey, jeg rundet spillet i går og det var fantastisk, Brukte 10 timer og 36 minutter. Dette er et av de beste spillene jeg noengang har spilt, selv om jeg ikke helt skjønte slutten så fikk jeg mye av de samme inntrykkene som du fikk. Kikket forresten på tidskravene på time attack og de så slettes ikke så umulig ut, så gleder meg til å begynne på det.

Kanskje babyen med hornene i slutten er hovedpersonen i ICO? Tror ikke en ICO-forbindelse (på en eller annen måte) er noe å se bort ifra her.
 

oma

Village Drunk
#3
netopp ferdig med spillet, 7 timer og 37 minutter (jeg tok meg god tid jeg og :ehm...: )

fikk ikker "wander" horn FØR han døde hos dere? det gjorde han hvertfall her... uansett så tror jeg wander vil gjøre hva som helst for å redde henne, jeg tror han vet det er noe muffins, men jeg tror han tror han har kontroll på det, han greier jo å ta kolosser, så hvorfor skal han ikke greie å ta det som kommer etter ham? han ser jo ikke de "sortefigurene" som står over ham i tempelet, så han er jo uvitende om deres eksistens.. ?

jeg forstod ikke helt slutten, og jeg la ikke merke til at han fikk horn som barn (men typisk at jeg ikke legger merke til slikt og :( )

er du sikker på at det ikke går ann å stoppe Lord Emon, eller å slippe unna dragsuget? hvordan kom du helt til alteret?
 

Novastrum

Feminist-elitist
#4
Historien er så tynn (med vilje) at man kan tolke den på utrolig mange måter. Ungen på slutten skal nok på et eller annet vis representere gutten i ICO. Jeg har ikke fullført ICO, men føler på en måte at jeg må det også nå.

Oma: For å komme til alteret hopper man som en gal i retning strakt motsatt dragsuget. Frustrerende at det går ann å komme seg helt bort til alteret uten at noe skjer.
 
#5
Altså når "END" dukket opp, var alt jeg klarte å få fram: "What the fuck?"
Fikk litt kjeft da, fordi moren min sto en meter eller to utenfor, men hva annet kunne jeg si.

Er utrolig forvirret nå, må få skaffa Ico å se om jeg forstår det noe bedre da.

Men, dette var et bra spill. Første gang på lenge jeg mener noe var verd prisen ^^;;

EDIT: Brukte btw 7 timer, 7 minutter og 48 sekunder på å runde det ^^
 

sheriffen

humre humre
#6
Altså når "END" dukket opp, var alt jeg klarte å få fram: "What the fuck?"
Fikk litt kjeft da, fordi moren min sto en meter eller to utenfor, men hva annet kunne jeg si.

Er utrolig forvirret nå, må få skaffa Ico å se om jeg forstår det noe bedre da.

Men, dette var et bra spill. Første gang på lenge jeg mener noe var verd prisen ^^;;

EDIT: Brukte btw 7 timer, 7 minutter og 48 sekunder på å runde det ^^
[/b]
Sa du virkelig "what the fuck?".

Wow.
 
#7
^^Ja, det gjorde jeg. :svette:

Har laget en morsom teori om hvordan ting henger isammen, digg spill å spekulere på :D

Hvordan Aleks Tolkning:
___________________________________________

En gang for lenge, lenge siden bodde alle i hele verden på en flate. Der tilba de en gud, en dag ble guden ond av ukjente grunner og en krig oppsto mot skyggene. Det hele endte med at en sterk kriger klarte å låse guden og dele den opp i 17 biter. En som skulle være i shrinet, og en i alle de andre stedene. For at den onde guden skulle bli til seg selv igjen og kunne ødelegge verden igjen måtte de 17 delene (det svarte gørret som alltid treffer Wanda) settes inn i 'host body'. Da ville guden gjennoppstå. I fare for at dette skulle skje ble landet forlatt og ble forbudt. Men likevel sto det igjen en legende om at denne guden hadde kraften til å gjennopplive mennesker.

[Mange, mange Generasjoner senere:]
[Inspirert/tatt fra Ion/Kristian/Patney]

Eom eller hva enn han heter var konge over landet. Wanda var sønnen. Wanda var lovt bort til en mektig prinsesse fra et naboland, de skulle gifte seg. Wanda ville ikke det, han var forelsket i kammersjenta Mono. En dag bestemte han seg for å finne ut om Mono følte det samme. De møtes i et tempel og han fortalte det, det endte med et langt kyss ( ; . Wanda lovet å finne en måte å lure seg unna slik at de kunne gifte seg. Men den onde dronningen så at han som skulle gifte seg med datteren kysset med en fattig jente, drepte hun jenta. Wanda ble sint og stjal det magiske sverdet og drepte dronningen. Han tok Mono med seg, stjal hesten til dronningen (Agro) og bestemte seg for å søke ut den gamle myten om at denne guden kunne redde mennesker, om så det skulle koste ham verdens undergang.

~Alt det som skjer i Shadow of the Colossus~

Etter levde hesten, Mono og Wanda lykkelig der. Da Wanda ble voksen fikk han barn med Mono og slik begynte en ny sivilasjon på dette forbudte landet.

[MAAAAAAAAAAAAANGE Generasjoner senere]

~Alt som skjer i ICO~

[/b]
Høres logiskt ut for meg =D
 
#8
Rundet spillet på 11:48 no nettopp.

Genialt spill må jeg si. Synd historien var så tynn og slutten så merkelig. Hvor i granskauen kom den babyen fra? Var det Colossus-slakteren som ble gjenfødd eller?

Hmm.....kanskje jeg skal prøve å tvinge meg gjennom ICO...Hjelper det å spille ICO for å forstå SotC bedre?
 
#9
Du vil se sammenhenger og muligens bygge deg noen broer mellom historiene, men om du ikke forstod det grunnleggende i SotC vil du ikke forstå noe mer av det ved å spille Ico.

Men å spille gjennom Ico er noe du må gjøre uansett.
 
#10
Ok, vel kanskje jeg gjør det en dag.

Uansett, jeg la merke til at klærne til Colossus-slakteren virket litt "prestlige". Kanskje slakteren var en av undersåttene til Emos og jenta var ett offer i en religiøs seremoni og slakteren følte skyld for at hun døde, så derfor ville han gjenopplive henne. Det var kanskje ikke pga kjærlighet, men skyldfølelse som var hele grunnlaget for ferden.
 
#11
Akkurat gjort ferdig SOTC og maa si meg mektig imponert! Dette er spill paa sitt aller beste og er uten tvil paa hoyde med Ico.

Hvis noen vil lese mere angaaende sammenhengen mellom ICO og SOTC kan man lese blandt annet denne FAQen : http://db.gamefaqs.com/console/ps2/file/sh...lossus_plot.txt

og det finnes et fint intervju med Ueda her som bekrefter at gutten vi ser paa slutten er knyttet til ICO.