SHMUPS!

#1
Morn!
Jeg tenkte jeg kunne mekke ett emne for oss som liker både tradisjonelle og utradisjonelle SHMUPS. Dersom du ikke veit hva SHMUPS er, så kan du sjekke dette bildet. Vis du enda ikke forstår hva jeg snakker om så skal jeg prøve å forklare; Skyte ting. Oftest sett fra siden eller ovenifra. Skjermen går fremover og du har jobben å skyte hva enn som skulle dukke opp.
(Shootemups)

Så, hva er deres favoritter?
Min favoritt er nødt til å være Ikaruga. Selvom jeg har spillt en del eldre spill, har det vært dette spillet jeg har likt best. Det har stemningen, grafikken og gameplay på plass.

---------

Jeg er på jakt etter gode SHMUPS til min Compaq Presario(Ja, den er udugelig). Gratisversjoner på nettet hadde vært no..
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#2
Så godt som alt ABA-games har klekket ut er gull (riktignok ikke alt som kan regnes som shmup). Cho Ren Sha 64k er også knallgode greier. (bare google, så finner du det nok).

Passer fint med et slikt emne, iom at jeg i dette øyeblikk driver å bygger om joysticken min, slik at jeg endelig får testet dodonpachi DAI-OU-JOU, som kjøres på PS2 via en upscan converter over på en vertikal (ligende på høykant) PC-skjerm:

(bildet viser riktignok ddp (ikke D-O-J) via MAME)



dodonpachi og Ikaruga står rimelig høyt i kurs her i gården.
 
#3
Takk til kakarlsen som revolusjonerer hevrdagen med link til ABA-games. Plaier å bruke mye tid på å høre på musikk, men er for rastløs til å kunne sitte helt stille å gjøre noen ting. Hittil har jeg spillt N, men begynner å bli smålei.

Igjen, takker og bukker(særs dypt)

Jeg har funnet ut at Gunroar er det kuleste, men selv om det skal være mulig, klarer jeg ikke slå av lyden :(
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#4
Vel, da får jeg fortelle om et spill jeg har spilt en stund:

Mutant Storm

Mutant Storm er et typisk Robotron-inspirert spill, laget av PomPom Games. Du styrer et lite romskip som kan bevege seg og skyte i alle 360 grader, og det er din jobb å renske opp i alle de 89 mutantinfiserte rommene. Spillet kom ut i 2002, men ser fortsatt fantastisk ut (selv om det såklart ikke ser slik ut på bilder), og lyden er svært karakteristisk og innehar den kvaliteten et godt skytespillydbilde har: Du kan høre hva som skjer rundt deg, selv om du ikke ser det.

Gameplayet går fra hektisk til utrolig hektisk, og det er bare å konstatere det: Mutant Storm er laget for den harde kjernen. For det første er kollisjonsdeteksjonen nådeløs; det er alltid - alltid - din egen feil når du dør, og hver gang du dør mister du multiplieren din og en god bit av belte-fremgangen din. For istedenfor vanskelighetsgrader, har Mutant Storm belter (omtrent som i ymse kampsporter). Og disse må fortjenes. I skrivende stund har deres ydmyke korrespondent kun klart å låse opp det gule beltet, og det er det nest dårligste. Jeg tør ikke forestille meg hvordan det er å spille Mutant Storm på svart belte.

Det finnes mange andre småting å merke seg, for eksempel at rommene skifter farge og retning for hver gang du spiller dem og at det såklart finnes en fabelaktig tospillermodus, men det er aller best å oppleve det. Demoen er - selvfølgelig - gratis (og finnes til både Windows, Mac OSX og Linux), og selve spillet er nesten gratis det også: US$19,95 for et spill du ikke vil klare å mestre på flere måneder. For meg, den ypperste Robotron/Smash TV-klonen som finnes.
Det anbefales at du skaffer deg analog gamepad med to stikker for å nyte Mutant Storm skikkelig.

Ooh: Glemte å nevne at det finnes en leveleditor tilgjengelig også.

Edit: Bare for gøy, lagde jeg en liten demonstrasjonsvideo for dere late som ikke gidder å spille selv. Last ned her, og se hvor dårlig jeg er.