Sid Meier's Pirates!

Ja, Sid Meier's Pirates! har jo gått gull for noen dager siden nå, og jeg venter utålmodig på dette spillet. Sid Meier har ennå ikke laget et dårlig spill (selv om Civilization III ikke var LIKE bra som de første to), og jeg tror heller ikke han kommer til å flekke til det fine rullebladet hans med en remake av en av han første (og største) suksesser. Jeg har spillt originalen regelmessig i snart 15 år, og det er fortsatt utrolig genialt.

Derfor er Pirates! en av kandidatene til årets spill for min del. Sammen med GTA San Andreas og Metal Gear Solid 3.

You bunch of foul-smelling, grog-swilling pigs! Jeg gleder meg hvertfall...

Kilik

Lokal moderator
9.2 fra IGN. Jeg har ikke noe retrokjærlig forhold til Pirates!, men mulig jeg sjekker ut dette...

Lodin

Der Waaaah
Trur nok jeg plukker det opp etterhvert ja. Ser ganske fett ut og hvem vil ikke leke sjørøver? :pirat:

Ingen tvil. Antakelig årets beste spill for meg. Dette spillet blir man avhengig av! Jeg er faktisk redd det vil stjele oppmerksomheten fra Metal Gear Solid 3...

Dette spiller var jo sinnsykt tøft, skikkelig Amigaflashbacks (der jeg digget det men skjønte ikke så altfor mye av det:))

LocoLennon, det virker som du har spillt det en del, trenger litt hjelp.

Sliter med å holde på pengene. Crewet mitt blir jo lei etterhvert, så må jeg dele pengene vi har tjent, men da går jo nesten alt jeg har samlet opp! Er det en måte å gjøre de fornøyd uten at jeg gir de hele byttet?

Og en annen ting, har fått diverse land rundtomrkring, kan jeg bruke dette til noe?

"Divide up the plunder" er der fordi logisk nok blir man sliten av mange måneders plyndretokt. Det er likevel måter å sørge for at de forblir fornøyde en stund til, blant annet å ha masse penger, sørge for å ha nok mat og kanskje litt luksus om jeg ikke tar helt feil. Men før eller siden er de slitne og vil gjerne ha utbyttet sitt.

I tillegg til dette blir din porsjon lagt av for at du skal ha en god pensjon når du går av som pirat. Derfor er det bare en fordel å ha masse penger, og lite folk å dele med. Vanskelighetsgraden har også en del å si hvor mange prosent du får av den totale summen.

Dette landet er også en del av pensjonen. Alle disse små tingene som tilsynelatende har ingen virkning ellers i spillet kan best beskrives som poeng, som utgjør hva du ender opp som når du har nådd slutten av din karriere (som du kan ende når som helst, eller som automatisk ender når du har blitt for gammel for piratyrket). Du får en slags oversikt over hva du har klart gjennom spillets gang, hvor mange skatter du har funnet, hvor mange familiemedlemmer du har blitt gjenforent med, om du har blitt gift etc etc.

Når man er ferdig med karrieren så begynner man på nytt, og prøver å gjøre det ENDA litt bedre. Det er vel egentlig spillet i et eggeskall. Det ultimate er vel å klare å gjøre absolutt alt og finne absolutt alt av utstyr og skatter og familiemedlemmer osv i løpet av en karriere, men det betyr at du må sørge for å spille bra for at helsa skal holde noen ekstra år.

For noen høres dette kanskje veldig repeterende ut, men så var vel Tetris også sinnsykt repeterende. Det som gjør dette spillet så bra er at du har det gøy så å si hele tiden, og det er selve gameplay og spilleglede som står i sentrum. Derfor er dette et spill man går tilbake til. Det er et spill man skylder seg selv å prøve, for i mine øyne er dette det perfekte eksempel på hva spill egentlig skal være. Ren og skjær underholdning. Men så er det ikke for moro skyld jeg anser dette/disse spillene for noe av det absolutt beste og mest underholdene noensinne.

Jeg fikk aldri spilt pirates noe særlig da det kom ut. Men jeg husker endel av kompisene mine, men sine flunkende nye 286 maskiner spilte det god endel. Men jeg tror jeg kommer til å plukke oppe dette :) Sikkert fordi jeg får litt Colonization vibes fra dette.

Sjekk forresten ut dette intervjuet med Sid Meier! :)

Ja, da har Pirates! ankommet min pc, og det ser ut til å være virkelig bra.
Jeg ble vel egentlig ganske hekta med en gang jeg begynte, det digge pirat miljøet :pirat:

Yarrr!!! Swab the Decks ye Landlubber!!

Det var som forventet riktig festlig. Digger når crewet ditt begynner å synge :)

hadde ikke helt store forhåpninger til dette spillet, bare fordi jeg ikke liker så mange av denne typen spill.
men nå er jeg hekta, har ikke fått spillt det så mye da. men hitttil ser det veldig bra ut og spille følelsen er helt konge.

Opprinnelig skrevet av daPainBringer@28.11.2004, 14.06
fordi jeg ikke liker så mange av denne typen spill.
142377​
Jaha? Hvilke andre spill finnes det av "denne typen" da? Jeg anser dette spillet for å være i en egen sjanger. Sid Meier befester sin posisjon som en genial designer , nå trenger han bare å lage en remake av Colonization så kan jeg dø en lykkelig mann! :)

Opprinnelig skrevet av GombaC+29.11.2004, 00.27-->
<!--QuoteBegin-daPainBringer
@28.11.2004, 14.06
fordi jeg ikke liker så mange av denne typen spill.
142377​
Jaha? Hvilke andre spill finnes det av "denne typen" da? Jeg anser dette spillet for å være i en egen sjanger. Sid Meier befester sin posisjon som en genial designer , nå trenger han bare å lage en remake av Colonization så kan jeg dø en lykkelig mann! :)
142738​
[/b]
Man kan jo til en viss grad kalle Port Royale 1 og 2 og Tortuga som halvveis kloner. Ikke så langt fra så underholdende, siden de er langt mer strategibaserte enn Pirates!

Til og med Pirates of the Caribbean har lånt mange elementer fra Pirates! Men det er fortsatt bare en som gjelder.

Okei. Der har du noen spill som minner om Pirates! (men ressursstyringen gjør at de ikke helt er på lik linje vil nå jeg si).
Men det er fortsatt for få titler til at det, skal vi si, eksisterer en sjanger som publikum bevisst plasserer Pirates! i. :)

Det er sant. Det er veldig unikt, og det er egentlig ganske pussig, med tanke på at spillet har fått hele 17 år på nakken. Likevel kommer det en remake som er like originalt sammenlignet med dagens spill, som det var den gang. Jeg må ærlig innrømme at det er trist at ikke flere spill har forsøkt seg på denne typen karriere-spill, det finnes vel flust av temaer å velge mellom.

Helt enig! Flere karrierer hadde vært morsomt, legitime såvel som mer lyssky.

Jeg ser forresten det at du har et Leisure Suit Larry tema gående på profilen din. Det fikk meg til å tenke på alt det snakket der har vært om at adventure sjangeren er død og hvor trist det er. F.eks at Sam&Max ble kanselert. Uten at jeg har lagt for mye tankegang i det så vil jeg tror at om disse to sjangerene låner litt fra hverandre så kunne vi få noe svært spennende.

Hehe, ja, det er sant. Spørsmålet er om det ville godt for mye utover historien, som tross alt er en av de viktigste aspektene ved et eventyrspill i den gamle sjangeren.

Nå har jeg spillt dette spillet i en god del timer.. 5 timer faktisk.. I begynnelsen var det artig... Nå er det bare repetivt i en ekstrem grad... Det er irriterende og det er tregt... man blir lei av å seile frem og tilbake på kartet for å finne dumme sjørøvere... Akkurat nå skjønner jeg ikke hvordan pirates kunne fått så høy score...

Ble litt skuffet...

Var ihuga fan av den orginale Pirates..det var morro som bare F!.

Det er tydelig at atter en spillprodusent er bitt av "lage spill for console og gi ut på alle mulig pllatformer" basillen..også Sid da..sukk..jaja..

For min del døde spillet i danse mini gamet..å inni helvete ..
åssen skal du greie å synce mot de hånd bevegelsene!..

Det var litt gøy første gangen jeg tok en schwer fet War galleon med ett lite handels skip! :D

Men denna havner ikke på kjøp lista mi desverre..hmm..trur jeg graver litt i bokser her og ser om jeg ikke kan finne alpha centauri CD'n mine jeg..fikk litt "old-School" vibber nuh

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Opprinnelig skrevet av per
Ved å benytte deg av noe kalt "rytme", kanskje?

Ble litt skuffet...

Var ihuga fan av den orginale Pirates..det var morro som bare F!.

Det er tydelig at atter en spillprodusent er bitt av "lage spill for console og gi ut på alle mulig pllatformer" basillen..også Sid da..sukk..jaja..
Øh, hvor lenge er det siden du spillte originalen? Dette er faktisk en remake som holder det den sier det skal være... enn nyutgivelse av det samme spillet men med bedre grafikk og lyd. For spillet er så og si identisk, pluss minus små detaljer. Dine påstander er helt ubegrunnet.

For min del døde spillet i danse mini gamet..å inni helvete ..
Jeg fatter ikke hvordan en kan slite med noe så enkelt. Jeg har ALLTID nesten perfekt dans nå, med litt trening så går det som en drøm og blir den absolutt enkleste delen i spillet.

Det er ikke et spill som skuffer for meg hvertfall. Jeg har spillt det originale Pirates! på amiga jevnlig siden 1989/90, og har grunn til å påstå at dette faktisk overgår originalen. Rett og slett på grunn av enda bedre kontroll. Dansinga synes jeg faktisk er ganske artig, og et greit avbrekk fra alt det andre.