Snus Kjerra - de første skrittene ut i universet.

SirkusMartin

σῶμα σῆμα
#1
Herunder følger kåppipeist fra notepaden min:

PAUSE:
Spillet har ikke starta enda. Jeg måker inn i økonomi, satser på å tidlig kjøre én ekstra vitenskap, og bygger en del flåter så jeg kan kaste meg raskt over mange stjerner. Jeg har litt penger i bakhånd, til jeg skulle treffe på ressurssterke stjerner, så jeg kanskje rekker å booste økonomi på dem før neste payday. Lars Tomas er rett øst for meg, og ikke ta jeg tror han blir noe problem, men jeg sier hei hei og tilbyr fred og teknologibytte, og sier vi burde fokusere på hvem enn som nå havner under oss. Prøver meg på Bob med en litt autorativ stemme og nærmest krever at han skal researche hyperspace (flya kan gå over lengre distanser, så det er enklere å manøvrere mellom stjerne som ligger litt lengre unna hverandre. Som før påpekt, det lar seg ikke gjøre å oppgradere hastigheten på flya lenger) for å bytte med meg. Hva researcher så jeg? Denna luringen prøver seg på banking, noe som gir X (=nivå på banking) *50 ekstra keshmønni for hver utbetaling. Legge seg tidlig på den = penger til far. I begynnelsen er det lite kriging, bare erobring, og da trenger man spenn for å få mer spenn. Deretter gunner man ALT i industri og vokser seg negersterk uten at noen egentlig skjønte hva som skjedde. Er strategien min, da. Man kan queue en annen research, så da satsa jeg på terraforming (hver av stjernene mine får 5*X ekstra ressurser. Ressurser dikterer hvor billig/dyrt oppgraderinger innen økonomi, industri eller vitenskap er på akkurat den stjerna, aka det blir billigere å oppgradere ting), før jeg nok gunner videre på banking. Satser på å finne noen til å gi meg henholdsvis våpen og hyperspace (hei, Bob!), så får vi se om jeg hiver meg på noe manufacturing etterhvert (X+5 skip på hver stjerne hver 24. time, i tillegg til de vanlige (man får 2 skip per nivå av industri per 24 timer, men de dukker opp jevnt utover døgnet, såvidt jeg vet).

Det var forberedelsene!

PAUSE:
Forberedelsene fortsetter-ish. Har staka om noen kurser, og Aslak har forsøkt å tilby meg en allianse. Nå ligger han tilfeldigvis der jeg har blitt enig med Lars om at jeg breier meg ut, mens han får sør; så jeg svarer litt aggressivt i håp om at han tror han får meg på godsida om han etterkommer krava mine (stjerner tett opp mot grensa hans). Ja, jeg skal bækkstæbbe ham!

OG VI ER I GANG!

Aslak ble fornærma over at jeg bare ville ha ikke-angrepsavtale, og ga meg noe bullshit om «vi får se hvordan det går i lengden». Siden Lars går på Chris, enligt avtalen, samler jeg sammen alle skipa mine mot Aslak og satser på å skvise ham ut kjapt. Kjipt for ham, men sånn går det. Får jeg ham kjapt ut får jeg flere ressurssterke stjerner, flere stjerner, og rimelig kjapt bedre økonomi og industri (om dette spiller som NP så får man $10 for hvert nivå med økonomi på en stjerne, men den settes til null. Alt oppbygget industri og vitenskap forblir som det er, og det virker som om Aslak prøver å gunne litt inn i industri).

Oppdatering: Jøss, Aslak kjører hardt på. Han godtar ikke-angrepsavtale, men er litt butty herz over at jeg ikke ville inngå allianse. Om jeg er vennlig nå, mistenker han kanskje enda mindre. Wrahaha!

DAG 1: Prater litt med kak, han er litt nervøs i midten, og virker vennlig innstilt til meg. Tror det blir noe teknologibyttings der, og jeg prøver å lirke inn spørsmålet om han kunne tenke seg å knipe Aslak mellom oss. Han melder at Bob prøver å leke deilig mot alle rundt seg, og avslører også at han har begynt å sende ut litt desinformasjon sjæl. Lars er fortsatt grei og snill, og Chris sender meg tullemeldinger. Det er gøy. Synd at han kommer til å råke ut passe kjapt. Skipa tusler sakte mot nye stjerner. Jaja.

NATT 1: Var farlig nær en kjempekrise, sånn diplomatisk, med Aslak og Tomas. Tomas tror blindt på alt jeg sier, og Aslak lot meg spille ham så grundig at han takka meg. Jesus.

Dag 2: Ok, nå er grensa oppretta mot Tomas og Aslak, og jeg har tatt ca. alle stjernene jeg «kan» ta uten å gå til krig. Aslak har mange stjerner, så han har antagelig skipene sine strekt tynt utover, mens jeg har nesten alle mine på trappa hans, rett utafor synsvinkelen hans. Men, med en gang jeg går løs der, er jeg vidåpen for både demake og Tomas. Jeg satser hardt på at Tomas går løs på demake, og velger å opprettholde den skjulte fiendligheten ovafor Aslak. Jeg ser at Aslak er en sterkere alliert, men samtidig er det bra å ta ned sterke først. Tror jeg.


Og nå det jeg akkurat gjorde: Jeg avventer litt om Kak eller Tomas sier noe direkte om Aslak, etter å ha droppet et par hint. Jeg posisjonerer masse skip i nærheten av Aslak - men de må jeg gjør noe med snart om de skal tjene noen funksjon/jeg ikke skal miste overraskelsesmomentet. Det er egentlig alt jeg har, ettersom vi har ca. like mange skip. Det hadde vært ganske kjipt å whittle styrkene mine ned til typ ti skip og bli overkjørt av alle andre. Men, om jeg svekker ham, så vil kanskje flere bite på. Ellers plukker jeg stjerner, fortsetter å investere i økonomi, og litt i industri. Jeppjepp. Det er litt sært at skipa går såpass kjapt mens alt annet går veldig treigt, jeg ender litt på gjerdet angående hva jeg bør gjøre, ettersom jeg ikke har noe teknologisk overtak på noen, og heller ikke produserer mer skip enn noen (noe det er dumt å investere for tungt i om jeg vil ha en bra økonomi gående).

Får prøve å treffe en avgjørelse om jeg går for en pengesterk long game, eller er krigshisser. Da får jeg jo fort folk mot meg, ihvertfall om jeg kupper for mange stjerner.
 

SirkusMartin

σῶμα σῆμα
#2
Jeg er litt inne og småflikker hele tida, fordi jeg kan. Ligger greit foran alle i økonomi, bortsett fra Tomas, som omtrent ikke har satsa på vitenskap. Noe som er litt pikk all den tid jeg vil ha teknologi av ham. Aslak er fortsatt utrolig vennlig innstilt. Jeg KAN jo avvente litt og se om jeg kanskje tar Tomas isteden, og så Chris som burde være et enkelt mål - jeg blir jo ganske sterk isåfall også, og om Aslak ikke faller i ræva mi, så kan jeg grene meg ut etterpå. Da får jeg isåfall en relativt fin og rolig bakgård mens de andre krangler rett ovenfor meg ... Og både Tomas og Chris er jo uerfarne og treige, ser det ut som.

Redigert: Bestemte meg for å sondere terrenget litt hos Aslak, hvordan han er stilt ovafor Tomas.
 

SirkusMartin

σῶμα σῆμα
#3
Ok, nå har jeg tenkt gjennom det. Aslak er lurest å kvitte seg med, siden han er sterk. Jeg når ikke Chris uten å gå gjennom Tomas, men om han tar ham har jeg kun én spiller bak meg, men en svært sterk sådan. Ergo må jeg enten bli sterk selv, eller ta Tomas. Men, om jeg tar ham, er jeg rimelig sikker på at Aslak er opportunistisk nok til å falle meg i ryggen.

Derfor spurte jeg Alyosha, av alle, om han ville knive opp Aslak mellom oss:



Jeg greier uansett ikke ta ham alene. Om det går etter planen, er vi begge sterkere, mene også svekka nok til å vite at en ny krig ikke er kjempelurt med en gang, og dermed kunne slutte fred. Da er jeg åpen til å gå løs på Kak eller Tomas, skjønt sistnevnte er mest fristende isåfall, så jeg får konsolidert hele den vestlige sektoren og bare behøver å tenke østover.

Jeg kan ihvertfall si at man ender mye kjappere oppe i trynet på hverandre enn vanlig NP i denne utgaven.

Redigert: Planene mine styrkes av at Aslak åpenbart er nervøs for Alyosha.
 

SirkusMartin

σῶμα σῆμα
#4
Dag 3:

Jeg fikk melding av Tryggve, han vil bytte tech. Det er ålreit, da får jeg terreaforming. Men så tenker jeg, var det ikke det jeg skulle få av Aslak? La oss se hvilken tech han har fått.



... det samme som meg? Hæ? Ok, greit, nå har jeg bestemt meg for å angripe ham ikveld. Jeg må på jobb straks, og så konsert, så det er best å påbegynne det når jeg kan monitorere litt underveis.

Vent a. Det kan jeg jo gjøre fra jobb. Og han kan jo finne på å angripe meg først. Faen heller, tar det fra jobben, så rekker jeg å flytte opp litt mer skip!
 

SirkusMartin

σῶμα σῆμα
#6
Operasjon Drep Aslak er igang! Og, jeg får antagligvis våpen av Fetthesten eller Kak. Alyosha ble såklart med på å ta Aslak, men jeg stoler ikke fem øre på ham.
 

SirkusMartin

σῶμα σῆμα
#8
Ellers, Kak føler seg fortsatt trua, og nå ser det ut som om Fettipants har våpen, og ikke terraformingsen han lovte meg, og da trenger jeg jo strengt talt ikke våpna til Kak. Kak er uansett svak.



Jævlig godt jobba å være den første som joiner etter Tryggve og velge midten.
 

SirkusMartin

σῶμα σῆμα
#10
Hmm. Omtrent alle har våpen2 utenom meg (Kak har snart forska det ferdig og gir det til meg, Tryggve lata litt som om han ikke visste hva jeg snakka om en gang, og viktigst av alt: Aslak har det!), og nå oppfører Tomas seg rart. Faen, har jeg blitt lurt? Kommer jeg til å dø forferdelig? :(
 

SirkusMartin

σῶμα σῆμα
#11
Dag 4:

Tomas har lurt meg. Unnskyldninga hans er noe så lame-o som «Jeg har ikke råd til å bli sittende med de få stjernene jeg har her. Jeg tror det er i vår begges interesse at du lar meg få bevege meg litt vestover.» Så, jeg angriper ham og avbryter angrepet mot Aslak (som uansett har lidd en alvorlig moralsk knekk), og gjør i tillegg dette:




Så får vi se om jeg greier meg ut av dette. Jeg NEKTER å være førstemann til å ryke! Alyosha, såvidt jeg vet, går på Aslak også, så jeg får ræva mi litt fri til å FUCKE DEG OPP TOMAS!

Spenn om en time.
 

SirkusMartin

σῶμα σῆμα
#12
Har fått Tomas til å forstå den sanne vei. Grensa gjenopprettes, Aslak skal pules til døde. Kak og Chris kommer sikkert til å angripe Tomas lell, og da skal jeg le mens jeg stormer skipa mine inn i ræva hans. Skjønt, han har nok ødelagt muligheten vår til å ta ned Aslak enkelt - det virker som om Aslak snart er ferdig med Alyosha.
 

SirkusMartin

σῶμα σῆμα
#13
Æh, han gadd ikke likevel, forbanna flip-flop. Håper det å drapsdrepe ham ikke etterlater meg for vidåpen.
 

SirkusMartin

σῶμα σῆμα
#15
Dobbelfaen. Regner litt på ting nå, og innser at - selv om de for øyeblikket har flere skip enn meg - så finnes det en viss mulighet for at jeg greier å ta både Tomas og Chris. Problemet er bare at Aslak stapper de siste 200 skipa sine, idet han slukes av Alyosha, opp i ræva mi.
 

SirkusMartin

σῶμα σῆμα
#16
Hehe, Aslak sier nå at han hadde on the real vært tro mot meg om jeg valgte ham. Sånn kan det gå :/
 

SirkusMartin

σῶμα σῆμα
#17
Dag 6/7:

Hvordan går det, Martin?



Holder fortsatt stand, produserer/hadde akkurat nok skip til å knuse hele invasjonen til Tomas, men jeg hoppa litt mye fra stjerne til stjerne uten å følge med så mye, og mista en del skip i unødvendige slag (angripe en stor flåte fremfor å forsvare meg mot den, typ - når man forsvarer får man +1 i angrep). Jeg prøver å lure Kak til å falle Tomas i ræva, med gulroten at jeg får nytt våpennivå om et døgn, og da tror jeg jaggu jeg blir først i spillet. Om Kak gjør det, og jeg får nytt våpennivå, og jeg får ha det alene litt uten at Chris farmer det frem - da kan jeg kanskje ta Chris også. Og kanskje - bare kanskje - Alyosha klarer å ta Aslak så fælt at jeg overlever. Kak later ihvertfall til å være rimelig vennlig innstilt til meg.

Vi får se om jeg gråter mine bitre tårer på dette tidspunktet imorra. Noen sjanse til å ødelegge Tomas med det jeg har, har jeg ikke lenger :(


For ordens skyld: Aslak er blå, Tomas er rosa, og Chris er han vesle lilla fitta i hjørnet der som fucker opp ALT.
 

SirkusMartin

σῶμα σῆμα
#18
Argh, jeg innser jo at jeg har vært litt klassisk noob på krigføringa. Har helt glemt bort +1 i forsvar når jeg har drivi og angrepet Tomas. Urk.
 

SirkusMartin

σῶμα σῆμα
#19
He he halla jeg er dau. Men jeg tror kanskje Bob ryker før meg. Han har null i alle stats, men flere skip enn meg. Jeg har fortsatt ei litt sterk stjerne som tåler littegrann bank.
 

SirkusMartin

σῶμα σῆμα
#20
Jaja. 40-ish skip igjen, tre stjerner, Chris kommer og skal tørke opp restene nå. Det virker som de andre gir beng i resten av Aslak og Bob, så da blir det vel jeg som utryddes først :(