[Multi] SOMA er ikke over.

Lodin

Der Waaaah
#1
Selvom Soma er slippi og spist er ikke Frictional ferdige.
Da de annonserte spillet for to år sida slapp de disse to teaserene og det hadde jeg faktisk glemt.

De var passe creepy og gjorde at jeg ville ha en oppfølger til Amnesia mer enn noensinne. Det fikk jeg og spillet var bra. Veldig bra.
Nå viser det seg at det fins fler av disse kortfilmene. Frictional skal faktisk slippe en hver dag fram til femte oktober og her er #1. I motsetning til de to første bør man dog ha spilla spillet for å ikke bli spoila så gå å spill det først.
 

Lodin

Der Waaaah
#2
Her er #2. Herre.

Denne er mye skumlere enn hele spillet totalt fordi
hvaler! :brainfuck:
Forøvrig er både spillet og disse kortfilmene selvfinansiert av Frictional. Amnesiaene gjorde det såpass bra at de kunne gå helt bananas og jeg elsker det.
 

Novastrum

Feminist-elitist
#8
Vet at dette er noe annet enn Amnesia, men hva tror dere en som synes Amnesia/Machine for Pigs er dørgende kjedelig synes om dette? Digger Sci-fi-stemningen, men hvordan blir historien fortalt? Er det like mye vagt pseudospjåk som i grisemaskina?
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#9
Gissegisskaberakket var vel mekka av noen helt andre (The Chinese Room, som lagde Dear Esther) så akkurat den bør vel være sejf.
 

Lodin

Der Waaaah
#10
SOMA er veldig mye mer konkret fortalt enn Amnesiaene som hadde mye blomstrete språk. Tenk mer en klassisk Sci-Fi som Alien, 2001 (før slutten) og Event Horizon. Hjelper og at kisen man spiller som ikke har mista hukommelsen, har relativt stødig mental helse og ofte folk å prate med. Til tross for hvor sinnsyk settingen og handlingen er så er det alltid grunna i virkeligheten.

Her er forresten siste del av historien. Glemte å påste den.

:penga:
 
#11
Wow, for et spill!! Det meste har vel blitt sagt allerede pretty much overalt, men det er så skuffende med ting som liksom tar opp filosofiske emner og så er det bare window dressing (*host* True Detective *host*). Soma leverer ikke bare ved at det fra begynnelse til slutt faktisk har et fokus på dem, men også ved å gi et genuint nytt perspektiv på sine emner f. eks. ved stadig å lure deg til å ta brutale avgjørelser gjennom adventure-spillkonvensjonen med å gjøre alt man kan gjøre i ethvert rom, før det etterlater deg til å føle på hva du egentlig synes om hva du har gjort. Inneholder også kanskje de eneste eksemplene jeg kjenner på valg totalt uten senere konsekvenser som likevel føles sterke å ta. Det som likevel hever det til topps er de veldig sympatiske, jordnære hovedpersonene man konfronterer alt dette gjennom, og som blant annet gjør den siste puslespillseksjonen (den trege stigeturen!) og den endelige slutten genuint heartbreaking.

Generelt er jeg ikke sånn kjempefan av lusking rundt i mørke korridorer med uforutsigbare monstre, spesielt ikke etter Alien: Isolation (som jeg fortsatt ikke har noe håndfast bevis på ikke bare fortsetter å randomly generate nytt innehold i det uendelige), men jeg ble positivt overrasket over den beherskede bruken her. Dette er egentlig et av de bedre pacede spillene jeg har spilt. Det kommer liksom aldri inn i en rytme, men forandrer, som en vill reise, hele tiden form. Hadde jeg gått inn for det kunne jeg sikkert kommet gjennom spillets 10 timer uten å bli sliten av det. Dette er også kanskje det første spillet i System Shock-arven hvor det føles genuint meningsfullt å rote gjennom e-poster og høre på lydopptak. Kanskje fordi spillet faktisk tør putte viktig informasjon der og fordi det ikke ligger 10 kilo lydbånd i hvert rom ...

Det som holder spillet tilbake er gjerne den begrensede scopen, det er jo ikke engang et fullpris spill, så jeg lurer på hva Frictional Games kunne gjort med et AAA-budsjett ... På den andre siden tok det dem visstnok 5 år å lage dette, så det er kanskje akkurat grundigheten som gjør dette så bra: Ser man bort fra plutselige FPS-fall og andre små, grafiske problemer som fort oppstår når 5 svensker lager et spill i en garasje, føles det som om det har blitt tatt veldig få snarveier. Lett et 9/10 spill enn så lenge. Amnesia 1 hoppet utvilsomt høyere opp på prioritetslisten min etter dette ... Verre med Amnesia 2. Brente meg skikkelig på både Dear Esther og Everybody's Gone to the Rapture, også kjent som Walking Very Slowly and Listening to Incomprehensible Talk Simulator 2012 og 2015 henholdsvis, men historien virker så sær at jeg neppe klarer å stå imot ...
 

Lodin

Der Waaaah
#12
Vil nå anbefale Svinemaskin uansett. Selvom historien er ganske blomstrete og svada sitter stemningen og det er creepy som faen til tider. Forøvrig likte jeg Dear Esther sånn pass, men har ikke giddi spille Alle har dratt til Raptus-festivalen.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#13
Jeg syntes historien i Snøfte Smith-maskinen var rimelig bra, jeg da. Stemningen og det skumle greiene var derimot ikke helt på høyden alltid, men den spillen har en del mer å fortelle enn f.eks. Dear Esther.
 
#14
Jaaaa, jeg syntes ikke Dear Esther og Raptus-festivalen var heeelt katastrofe heller. I begge tilfeller likte jeg egentlig historien (etter at noen forklarte den for meg), og jeg ble på merkelig vis rørt når man skulle bli rørt, men etter min mening klarer bare ikke det grunnleggende gameplayet å bære helheten. Det er aaaltfor kjedelig mesteparten av tiden og det føles på en måte ikke verd arbeidet. For eksempel må man nok gjennom Raptus flere ganger for å skjønne alt sammen på egenhånd, og man rekker allerede bli ganske lei første gangen. Men jeg tenker at det at de bygger videre på gameplayet i Amnesia 1 (regner jeg med) kanskje kan være akkurat det som skal til for at Chinese Room endelig skal funke for meg ...