Sony har drept Lik Sang

Lodin

Der Waaaah
Etter alt jallet om "ulovlig" salg av PSPer har nå Lik Sang postet denne pressemeldinga på sida si. De er så pressa økonomisk at de ikke har råd til å drive sjappa mer. De gjør hva de kan for å refundere alle kunder som har utestående bestillinger, men sjangsen for at mye av penga heller går i lomma til Sony er store. Selv har jeg bare handla noen småting fra dem som PS2 til USB konvertere og noen klistremerker, men jeg syns alikevel det er fryktelig trist. En mørk dag for importmarkedet. SITAT
Hong Kong, October 24th of 2006 - Lik-Sang.com, the popular gaming retailer from Hong Kong, has today announced that it is forced to close down due to multiple legal actions brought against it by Sony Computer Entertainment Europe Limited and Sony Computer Entertainment Inc. Sony claimed that Lik-Sang infringed its trade marks, copyright and registered design rights by selling Sony PSP consoles from Asia to European customers, and have recently obtained a judgment in the High Court of London (England) rendering Lik-Sang's sales of PSP consoles unlawful.

As of today, Lik-Sang.com will not be in the position to accept any new orders and will cancel and refund all existing orders that have already been placed. Furthermore, Lik-Sang is working closely with banks and PayPal to refund any store credits held by the company, and the customer support department is taking care of any open transactions such as pending RMAs or repairs and shipping related matters. The staff of Lik-Sang will make sure that nobody will get hurt in the crossfire of this ordeal.

A Sony spokesperson declined to comment directly on the lawsuit against Lik-Sang, but recently went on to tell Gamesindustry.biz that "ultimately, we're trying to protect consumers from being sold hardware that does not conform to strict EU or UK consumer safety standards, due to voltage supply differences et cetera; is not - in PS3's case - backwards compatible with either PS1 or PS2 software; will not play European Blu-Ray movies or DVDs; and will not be covered by warranty".

Lik Sang strongly disagrees with Sony's opinion that their customers need this kind of protection and pointed out that PSP consoles shipped from Lik-Sang contained genuine Sony 100V-240V AC Adapters that carry CE and other safety marks and are compatible world wide. All PSP consoles were in conformity with all EU and UK consumer safety regulations.

Furthermore, Sony have failed to disclose to the London High Court that not only the world wide gaming community in more than 100 countries relied on Lik-Sang for their gaming needs, but also Sony Europe's very own top directors repeatedly got their Sony PSP hard or software imports in nicely packed Lik-Sang parcels with free Lik-Sang Mugs or Lik-Sang Badge Holders, starting just two days after Japan's official release, as early as 14th of December 2004 (more than nine months earlier than the legal action). The list of PSP related Sony Europe orders reads like the who's who of the videogames industry, and includes Ray Maguire (Managing Director, Sony Computer Entertainment Europe Ltd), Alan Duncan (UK Marketing Director, Sony Computer Entertainment Europe Ltd), Chris Sorrell (Creative Director, Sony Computer Entertainment Europe Ltd), Rob Parkin (Development Director, Sony Computer Entertainment Europe Limited), just to name a few.

"Today is Sony Europe victory about PSP, tomorrow is Sony Europe’s ongoing pressure about PlayStation 3. With this precedent set, next week could already be the stage for complaints from Sony America about the same thing, or from other console manufacturers about other consoles to other regions, or even from any publisher about any specific software title to any country they don’t see fit. It’s the beginning of the end... of the World as we know it", stated Pascal Clarysse, formerly known as the Marketing Manager of Lik-Sang.com.

"Blame it on Sony. That's the latest dark spot in their shameful track record as gaming industry leader. The Empire finally 'won', few dominating retailers from the UK probably will rejoice the news, but everybody else in the gaming world lost something today."[/b]
Lik Sang

Og Sony kan ta seg et tak! :argh:

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
Har hatt stor glede av Lik-Sang(riktignok gått mest i Play-Asia i senere tid), så dette er fantastisk jævlig.

Får finne frem Lik-Sang-tskjorten min (som jeg fikk gratis hos dem) og marsjere i protesttog mot Sony.

:argh:

(Hører ikke dette egentlig hjemme i nyhetsavdelingen?)

Lodin

Der Waaaah
Flytta emnet siden det helst ikke skal være diskusjon i kjøp\salg\bytte. :angel:
Forøvrig la jeg ikke merke til dette første gang jeg leste det, men det er jo utrolig lol da. XD
SITAT
Sony Europe's very own top directors repeatedly got their Sony PSP hard or software imports in nicely packed Lik-Sang parcels with free Lik-Sang Mugs or Lik-Sang Badge Holders, starting just two days after Japan's official release, as early as 14th of December 2004 (more than nine months earlier than the legal action). The list of PSP related Sony Europe orders reads like the who's who of the videogames industry, and includes Ray Maguire (Managing Director, Sony Computer Entertainment Europe Ltd), Alan Duncan (UK Marketing Director, Sony Computer Entertainment Europe Ltd), Chris Sorrell (Creative Director, Sony Computer Entertainment Europe Ltd), Rob Parkin (Development Director, Sony Computer Entertainment Europe Limited), just to name a few.[/b]

En mørk dag for alle som får det meste av spilla sine gjennom import. Får håpe samme selskapet dukker opp med nytt navn i løpet av kort tid.

Der jeg kjøpte arcade-stickene mine gitt, har endel stickers og halsbånd og en t-skjorte som jeg fikk i tillegg. Får gå i støtte-aksjon her også, utrolig irriterende at et stort selskap som Sony skal ødelegge for mindre selskaper som bare selger tingene dems. Hadde vært mer morro om slike små selskaper skulle boikottet Sony. Hva med playasia, selger ikke de også PSPer og slikt til utlandet? Hvorfor bare ta et selskap? Sony er verre enn M$, greit nok at Microsoft er store men de kjøper ihvertfall opp de som truer dem istedet for å legge dem ned.

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
Play-Asia har for lengst sluttet og eksportere PSP til Europa, etter trusler fra Sony. <_<

Javist! Sony er så jævlig onde og slemme og alt det derre faenska... ehh, hvorfor er de onde? Fordi de vil ha litt kontroll over hvor de faktisk får pengene fra, og ikke minst, hvor de går? Fordi Lik-sang, idiotene, ikke hørte på Sony i første omgang da de sa «'Ey! Ikke gjør sånn 'a!»?

Jada, det er trist at Lik-sang ble lagt ned, selv digget jeg butikken, men Sony er ikke onde av den grunn.

Agahnim: Sant det. Men istedenfor å angripe de som skaper blest om spill et halvt år før europeisk release (importere) burde de få tredjepartsutviklere til å skru opp tempoet på lokalisering. Folk hadde importert langt mindre om Europa hadde blitt prioritert.

Så er det nå sånn at det er en diskusjon om hvorvidt Sony hadde intensjon om å bli kvitt Lik-Sang eller bare deres salg av PSP/PS3. I min verden har Lik-Sang mer kredibilitet enn Sony-Europe og får dermed min stemme i denne tvisten.
Morro at Sony-Europe sin ledelse har fått sine psp'er derifra.

Jeg skal begynne å bruke mitt Lik-Sang-nøkkelknippe, og bruke det med stolthet. R.I.P. etc.

SITAT(Agahnim @ 24.10.06, 20.10) 30136
Javist! Sony er så jævlig onde og slemme og alt det derre faenska... ehh, hvorfor er de onde? Fordi de vil ha litt kontroll over hvor de faktisk får pengene fra, og ikke minst, hvor de går? Fordi Lik-sang, idiotene, ikke hørte på Sony i første omgang da de sa «'Ey! Ikke gjør sånn 'a!»?

Jada, det er trist at Lik-sang ble lagt ned, selv digget jeg butikken, men Sony er ikke onde av den grunn.
[/b]
Sony hadde to måter å løse dette på:

1) Lanser spillene sine over hele verden mer eller mindre samtidig. På denne måten blir hele importetterspørselen eliminert. Problem løst.

2) Tving Europeere til å vente 6-12 måneder lenger enn resten av verden for å få spille spill, og gå til sak mot alle som forsøker å tilby spill til oppegående europeere som vil velge når de vil spille spillene og hvor de vil kjøpe spillene. Europeere rævkjørt, og problem løst.

Sony valgte nr. 2. En seier for... ingen.

SITAT(Fleksnes @ 24.10.06, 20.49) 30144
Sony hadde to måter å løse dette på:

1) Lanser spillene sine over hele verden mer eller mindre samtidig. På denne måten blir hele importetterspørselen eliminert. Problem løst.

[/b]
Mulig jeg tar grusomt feil, men det er vel ikke Sony som bestemmer når spill skal utgis? Finnes jo en del fler utgivere enn Sony, lizm.

Det som er mest morro med PSP er jo at den er sonefri på spill.. Hmm, tenke litt.. Sony har samtidig gjort eksport av deres produkter til en "ulovlig" ting.. Så, hvor er fornuften til Sony? :realmad: Håper de kveler seg selv med den PS3n. Sony har ikke kommet til å selge så mange PSPer hadde det ikke vært for at enkelte faktisk eksporterer produktene dems.

SITAT(Fatso Forgetso @ 24.10.06, 21.00) 30146
Mulig jeg tar grusomt feil, men det er vel ikke Sony som bestemmer når spill skal utgis? Finnes jo en del fler utgivere enn Sony, lizm.
[/b]
Det er ingen andre enn Sony som bestemmer når maskinvaren deres skal slippes ut, i dette tilfellet, PSP. Så Fleksnes har et poeng.

Poenget mitt var uansett bare at Lik-Sang ikke var heeelt uskyldige de heller, noe mange av dere så ut til å tro.

SITAT(Fatso Forgetso @ 24.10.06, 21.00) 30146
[/b]
Det gjør det, men Sony setter selv en standard. Førstepartstitler fra Sony som f.eks. Ico, Shadow of the Colossus og God of War, for eksempel, hadde alle et håpløst vindu fra Japan/USA-release til Europa-release.

Så klart er Sony en foregangsfigur for andre utviklere, men jeg tror heller at disse utgiverne følger sine egne forretningsmodeller, fremfor å se på hva Sony gjør.

Agahnim: Tenkte først og fremst på spillene. Maskinvaren må jo være utgitt for at spillene skal komme, men å måtte scrappe både den amerikanske og japanske lanseringen, for at også Europa skal kunne få PS3 samtidig som de andre, er vel utelukket, med tanke på at de ikke klarer å dekke det behovet en slik lansering er avhengig av - de klarer for så vidt ikke å dekke behovet for november-lanseringen heller :p

Lodin

Der Waaaah
En annen ting er vel det faktum at piratvirksomheten ikke akkurat synker når Sony stenger en av de større selgerne av utenlandske spill. Gleder meg til den dagen de har myrda Play Asia og de andre snuskene og så eneste muligheten til å skaffe siste Final Fantasy er ved å laste det ned. :rulleøyne: