Sony må ut med 90.7 mill dollars

Lodin

Der Waaaah
The U.S. District Court in Oakland, California, has ordered Sony Computer Entertainment Inc. and its U.S. unit to pay $90.7 million in damages to Immersion Corp. for patent infringement over controllers used with PlayStation game consoles.
Hvorfor må de så ut med så mye? De to snurre-dingsene i dualshock kontrollen (som lager ristinga) har det i den senere tid vist seg at det er dette lille firmaet Immersion som har rettighetene til. Hvor riktig det er å sitte på dem så lenge før de sier i fra vet jeg ikke hvor kult er, men lov er lov.
Lillemyk og Ninty bruker forøvrig et annet system i sine kontroller så de kan snike seg unna.

http://www.japantoday.com/e/?content=news&cat=3&id=332037

Opprinnelig skrevet av Lodin@26.03.2005, 21.34
The U.S. District Court in Oakland, California, has ordered Sony Computer Entertainment Inc. and its U.S. unit to pay $90.7 million in damages to Immersion Corp. for patent infringement over controllers used with PlayStation game consoles.
Hvorfor må de så ut med så mye? De to snurre-dingsene i dualshock kontrollen (som lager ristinga) har det i den senere tid vist seg at det er dette lille firmaet Immersion som har rettighetene til. Hvor riktig det er å sitte på dem så lenge før de sier i fra vet jeg ikke hvor kult er, men lov er lov.
Lillemyk og Ninty bruker forøvrig et annet system i sine kontroller så de kan snike seg unna.

http://www.japantoday.com/e/?content=news&cat=3&id=332037
196363​

Gamer

Dette er paa trynet, men saa er det jo amerika vi snakker om da.
Saa snart noen ser en mulighet til aa tjene penger paa noen, saa gjor dem det.

Tror nok ikke det var det lureste trekket til Immersion akkurat. Aa faa to saapass store selskap som Sony og Microsoft mot seg paa den maaten er ikke akkurat gunstverdig. Disse to selskapene har lange armer, og kan dra i mange snorer om dem vil.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Om jeg hadde en tidsmaskin skulle jeg reise tilbake i tiden og skrevet patentsøknad på "En maskin som utfører matematiske operasjoner automatisk". Dæven søkke så rik jeg hadde vært nå da.

Synes ogs det er litt rart at dette kom opp NÅ, siden DualShock har hvert på banen såpass lenge. Men de har jo all rett til pengene siden Sony og Microsoft har brukk systemet deres.

For å ta patent på ting i USA koster ikke SÅ mye, men det faktum at Sony brukte Dual som noen andre hadde patent på kostet 90.2 millioner. Forstår du?

Opprinnelig skrevet av Guffufs@29.03.2005, 19.20
Synes ogs det er litt rart at dette kom opp NÅ, siden DualShock har hvert på banen såpass lenge. Men de har jo all rett til pengene siden Sony og Microsoft har brukk systemet deres.
197897​
Det er jo helt logisk!
immersion Corp har sittet der, fullt vitende om at Sony brukte deres teknologi, og ventet, og ventet, og VENTET!
For som tiden gikk så solgte Sony bare fler og fler Dual-shock kontroller.
Jo lenger de venter jo mer penger kan de tjene på en slik sak.

men selvfølgelig kan de ikke vente altfor lenge.
De hadde sikkert timet det ganske så nøyaktig, slik at de kunne tjene mest mulig på å være så jævlige! :mad:

[/latterlige konspirasjonsteorier]

Man kan visst tjene penger på å ta en vibrator fra visse "leketøy for voksne" og sette den inn i en kontroll :p

La oss bare få historien på det rene. Det var i 2001 at Immersion anmeldte Sony og microsoft. Nintendo betlate penger til Imersion under N64-tiden, og hadde alt på sitt rene før de begynte å bruke denne teknologien. Microsoft valgte å inngå forlik på 26 milloner dollar, og viss jeg husker riktig, så kjøpte "Store-Bill" en del aksjer i selskapet også. Sony valgte å gå videre i retten, og resultatet får vi nå.

Dette gjelder kanskje bare meg, men hver gang kontrollen starter å riste mellom hendene mine, så kommer jeg ikke bort fra at dette er en ekstremt unyttig funksjon, helt uten mening. Den bidrar overhodet ikke noe til selve spillopplevesen, og jeg vil ikke se på det som noe savn om man tok bort alt som heter vibrering i en håndkontroll.

Opprinnelig skrevet av Luthien@29.03.2005, 18.44
For å ta patent på ting i USA koster ikke SÅ mye, men det faktum at Sony brukte Dual som noen andre hadde patent på kostet 90.2 millioner. Forstår du?
197937​
I see. :svette:

Men synd er det jo, for Sony selvsagt.

[...] Den bidrar overhodet ikke noe til selve spillopplevesen, og jeg vil ikke se på det som noe savn om man tok bort alt som heter vibrering i en håndkontroll.
Der er jeg heeeelt uenig. Den bidrar stort. Noengang spilt Halo eller Halo 2? If yes, da hadde du vært enig med meg. Bare tanken på å se en granat lande foran meg, etterfulgt av eksplosjon og vibrering pirrer meg.

Erketor

My life is a void waiting to be filled with burgs
Opprinnelig skrevet av Revan@29.03.2005, 21.03
Men synd er det jo, for Sony selvsagt.
198085​
Sier du det? Jeg trodde de var glade for de gode nyhetene, jeg.

:rulleøyne:

Sony kommer vel til å slutte å produsere disse "riste-spakene" da fram til at de får betalt gjelda si? eller hva?

Titte i lommeboken...
1 krone..2 kroner....3...3,50..
Hmm...det hadde ikke jeg hatt penger til :konge:

Men, fy faen da...Åssen kunne Sony, selveste SONY finne på og gjøre noe slikt da? :p
90 mill dollar er ganske mye..

Så vidt jeg vet er det teknologien i kontrollen som får frem force feedback, samt 47 spill som også tar i bruk denne teknologien, Immersion har tatt patent på. Vet ikke om denne teknologien også er i PS2-konsollene, men det tror jeg ikke. Det er vel mer det at de ikke kan selge konsollen siden det følger med Dual Shock-kontroll?

Jeg har lest at Sony må betale firmaet som sitter på patenten en liten andel pr. PS2 konsoll de selger.

Altså er det noen som har skaffet seg en ganske stor inntekt nå...

Tvinge dem til å stoppe produksjon av Dual Shock? Er du så glup at du hadde satt fyr på et penge tre? :svette:
Ånei du, de kommer nok til å melke kua til den er tom.

Det er klart at Immersion sikkert vil at Sony skal fortsette med Dual Shock, så lenge de betaler, men nå er jo problemet at Sony ikke går med på å betale, og dermed har de jo kun et valg igen, og det er å stoppe produksjonen av Dual Shock. Så lenge Immersion har medhold i retten, og Sony ikke betaler, er det vel ingen annen vei.