På'n igjen
Jo da. SC2 kan sees på som et godt spill, men personlig synes jeg det rett og slett er kjedelig å spille sammenlignet med VF:EVO, Tekken Tag.
Jeg kjøpte spillet da am. versj. kom ut, og tilbragte ca. 4 uker med det før jeg ga opp. Det manglet dybde og hastighet i gameplay slik Tekken og VF har, og SC2 ble for tamt.
Side stepping og stepping generelt i spillet kan nesten sammenlignes med gameplay i et 3D platform/adventurespill (tenk Spyro the Dragon-opplegg). Det er kult å ha bevegelighet i fightingspill, men her ble det for mye. Kanskje det kreves pga våpen og for å unnvike langdistanseangrep, men det hele er en smule overdrevet med "8 way stepping/walking"...
Spillkontrollen er relativt god. Ganske enkelt system å sette seg inn i (horisontalt slag, vertikalt slag, spark, blokk, charge), og om en er fan av sticke til fightere er den ganske enkelt genial.
SC2 har også noen ganske underholdende moduser, også i single player slik at en ikke er avhengig av å ha en sparringspartner for noen timers moro. Men til slutt blir det for kjedelig å spille alene mot cpu hele tiden.
Jeg har hørt mange klage på Tekken og VFs juggle-muligheter fordi "det er feigt at jeg ikke får beina ned i bakken en gang før jeg er død". Vel.. Dette er noe av det jeg liker best med VF og Tekken, men i SC2 finnes air-roll som kan unnvike juggles etter to hits. Greit nok at air-roll kan forhindre at en detter ut av ringen og dermed gjør omgangene lengre, men jeg synes det blir for teit når en plutslig ruller til siden midt i en juggle (som i mange tilfeller er veldig lette å utføre uten air-roll..). Air-roll bringer noe positivt også, nemlig at det kreves mer av setups for å dele maks skade, men likevel foretrekker jeg juggles i Tekken og VF der det som regel kreves ferdigheter for å fullføre høytskadende juggles.
Det var en lang og stygg diskusjon rundt SC2 i dette forumets tidlige dager, og der kom det ganske klart fram at SC ikke er på høyde med Tekken og VF (generelt). Noe av hovedpoenget i den tråden var at SC2 ikke krever så høyt ferdighetsnivå for å spilles på "et høyere nivå" som Tekken og (spesielt) VF gjør. Gameplay har ikke nok dybde for "hard core gaming", og er derfor ikke så populært internasjonalt.
Selv om mye av musikken i SC2 er god har den en tendens til å gjøre meg søvnig, noe som ikke er en fordel når en skal spille fightere. Noe er feil når en blir trøtt av å spille et "underholdende" spill.
Det skal vel også nevnes at jeg ikke er fan av våpen i 3D-fightere der distansefordelene er så utpreget som i SC. Kilik og Seung Mina (muligens Aivy også..) er kanskje ikke blandt de raskeste, men de har klare fordeler på avstand, og kan lett bidra til for mye blokking og for lite action. Dette bringer oss inn på balansen mellom karakterene.
Noen karakterer (f.eks. Berserker) er for trege, men skader også litt for mye i tillegg til at de har syyk rekkevidde. Noen karakterer er for raske og gjør alt for mye skade (f.eks. Ivy, Voldo) i tillegg til at de også har syyk rekkevidde. Andre karaktere (f.eks. Mitsurugi, Talim, Cervantes, Yun Sung) krever mer ferdigheter for å komme innpå for å gjøre skade, men de dyttes fort ut igjen og må dermed slite på nytt for å få overtaket. Til slutt kommer karakterene (f.eks. Raphael, Maxi (og Kilik..)) som rett og slett er for "nybegynnervennlige" og drar ned underholdningsverdien for dem som er interesserte i brattere tillæringskurve.
Hvis SC2 settes i maskina (ps2) spiller jeg medd Heihachi (4xEWGF = too easy

) og Mitsurugi som "hovedkarakterer" (hoved og hoved..), Necron og Nightmare (de to siste for variasjonens skyld). Begynte å lære meg disse, men som sagt over ga jeg opp spillet. Har spilt det èn gang i løpet av de siste 8 månedene, og det varte i 30 minutter før det ble erstattet med Tekken Tag.
Før noen eventuelt leser eller tolker feil:
Jeg syntes SC2 var underholdende de første ukene, men det manglet dybde i gameplay, og ble derfor lagt bort. Spillet havner i samme kurv som Tekken 4: underholdende en stund, men ikke blandt de beste spillene på markedet.
Beklager om dette ble noe rotete (føles slik :svette: ). Skyldes overtrøtthet