Space Giraffe [Xbox 360]

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Space Giraffe er det nyeste spillet fra den walisiske gærningen Jeff "Yak" Minter, og et spill jeg har sett fram til. Minter har rykte på seg for å mekke latterlig fengende (og ofte bare latterlige) shmups (han sto bak Tempest 2000, blant annet), som er enkle nok til at man lett får tak i grunnkonseptet, men også dype nok til at man kan bruke måneder og år på å mestre dem. Så også med Space Giraffe; til å begynne med ser det ut som Tempest 2000 på hard knark, og førsteinntrykket er ganske overveldende. Så lærer man seg kjapt at ting er litt enklere enn de ser ut til; man styrer sjiraffen på toppen av en matrise, og nedover matrisen finner man fiender og en Power Zone. Målet er å skyte fiendene, øke kraftsonen og unngå å dø. Samt å få masse poeng, da. Uansett, har du en 360, sjekk det ut (finnes på Live Arcade til 400 poeng - billig) hvis du liker skytespill. Og psykedelia.

Dette er også tråden hvor man poster poengsummer, så snart man blir god nok til å få noen som er verdt å poste.

D

Deleted member 91

Gjest
Profesjonelt tips: Bloggen til Jeff Minter har en god del tips på hvordan du skal få så mye poeng som mulig ut av hvert av nivåene, også litt sånn generelt. I tillegg skriver jo Minter litt sånn festlig også.

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Stjelt fra et annet forum:
SITAT
Well, this ought to put that whole "games as art" debate to bed for good. Space Giraffe is a perfect example of video games as an outlet for creative expression. It's also the most self-serving, self-indulgent, self-congratulatory work of art I've ever seen, rivaled only by the cine-masturbation of Quinten Tarantino and the self-worship in Will Smith's last album.

Whenever I play Space Giraffe, I can't help but imagine Jeff Minter grabbing me by the ear and shouting, "Look at those pretty graphics! Aren't they totally amazing? I made all that, and I'm going to make sure you know that by shoving all these wild special effects in your face after every round! And look! Look at this! I'm making references to bad English translations in video games from the 1980's... back when I first started making games! Aren't I witty and clever?! Now I'm talking about cows and goats and other hoofed mammals, because I like them, and you really need to know about that. Wait, wait... see how the stage stretches out when you fire at enemies? That makes it completely different from Tempest 2000, and that was totally my idea. Me! ME!!! Pay attention to MEEEEEE!!!"

Then I take out a frying pan, bludgeon the imaginary Jeff Minter to death for being such an insufferable douchebag, and play something else.[/b]
SITAT
I know Kenta Cho made these abstract shooters cool and everything (at least I never noticed them before then), but this game feels less like a shooter and more like if Tempest's second cousin had a baby with Winamp's visualization list.

There's a lot of interesting ideas here but they don't come together very well, like a thousand piece jigsaw puzzle of the Taj Mahal that someone put together with a roll of tape and a pair of scissors. You THINK there's something great hidden in there somewhere, but you can't really say for sure because it's so badly constructed.
[/b]

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Et Jeff Minter-spill som ikke appellerer til alle? *Monokkel*

Nå har det seg sånn at jeg setter pris på den - skal vi si - noe spesielle stilen til Jeff Minter, så jeg bryr meg ikke. Visualizer-runk og nittitallstechno var vel akkurat hva jeg forventet, og det var igrunn hva jeg fikk. Jeg registrerer også at ingen av de folka der nevner gameplayet med ett ord. :p

Sancti

Terrorkatt
Katten min er ikke en hund, så derfor bjeffer den ikke. Jeg er oppriktig skuffet, og hadde ærlig talt ventet meg mye mer av den.

Har ikke fått tæsja spillet enda, men det får equal amounts of love and hate overalt på internett, hvilket leder meg til å tro at det antakelig er ganske bra. Hvilket forum er det du har hentet de quotene der fra? Det høres litt NTSC-uk eller RLLMUK ut, men jeg kan ta feil. Jeg har nemlig merket meg at briter, paradoksalt nok, har jævlig lite til overs for hva franskmenn ville kalt auteurer. Bare at de sikkert har et annet flertallssuffiks.

Jeg driter til syvende og sist litt i om Space Giraffe er bra eller ikke. Jeff Minter er en av de siste menneskene i spillbransjen som gjør akkurat som han vil, og det synes jeg i seg selv er verdt å opprettholde.

(Quentin Tarantino? En filmonanist? Sure. Men er han egentlig mer avskylig enn blockbuster-regissører som markedstilpasser filmene sine fordi de tror kinopublikummet ikke er istand til å holde følge med en vanlig fortelling? Synes ikke det.)

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Kanke fortelle, for det er det beste lille ukjente spillforumet på nettet, og inhabiteres faktisk av intelligente amerikanere, bl.a noen spillutviklere. Men det er mitt bare mitt!

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
NMA-Fallout.com?

Sancti

Terrorkatt
Quarter to Three, F13?

Ingen av dem er små, dog. Særlig Qt3 har så mye aktivitet at det er en heltidsjobb å holde følge der.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Sånn apropos emnet for tråden, så klokka jeg inn en (fullstendig u-)akseptabel poengsum i går: 7.328.912, som ifølge poenggrafen er "Nearly Good". Døde på level 7, da. -_-

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Stuart Campbell har endelig (tok bare et par måneder) vært borti tastaturet sitt igjen, og leverer en omtale av Space Giraffe. Jeg må si meg enig i det han skriver; Space Giraffe er ikke det ultimate skytespillet, men det er absolutt verdt å prøve for alle skyteinteresserte.