[Multi] Spillåret 2013

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#2
Lagde ny tråd, håper dette er ok! Er vel ikke noe mer interessant som kommer den siste måneden, så det er vel på tide med en oppsummering!

Hva var deres høydare, lavpunkt, overraskelser og skuffelser?
 

Mopey

チーズ
#3
2013, year of Luigi (and the 3DS).

Nintendo har klart å snu skikkelig på flisa hva angår sin i utgangspunktet håndholdte 3D-fadese. 2013 er virkelig året til 3DS, og det er konsollen jeg definitivt spilt mest på – ved siden a PC, seff.

3DS XL herjer, og har endelig ei batterilevetid det er mulig å akseptere. Esjappa slipper store lanseringer midnatt til reduserte priser. Streetpassing hadde endelig noe for seg med den pakka av de fire ekstraspillene (jeg har bare til gode å runde spøkelseshuset). Ikke minst har spillene stått som perler på ei snor gjennom hele året:

Luigi's Mansion: Dark Moon
Donkey Kong Country Returns 3D
Fire Emblem: Awakening (FAEN SÅ BRA)
Animal Crossing: New Leaf
Attack of the Friday Monsters
Steamworld Dig
Etrian Odyssey IV
Pokemon X & Y
Phoenix Wright: Dual Destinies
Professor Layton And the Azran Legacy
Legend of Zelda: A Link Between Worlds (FYTTI HÆLVETTA SÅ BRA)
Bravely Default

For å nevne noen.

*edit: Glemte å nevne at jeg på ruta til jobben min har gått fra én, kanskje to streetpasses i uka i 2012, til 5-6 om dagen i 2013. Ikke nok til å konkludere at 3DS har truffet critical mass i Norge ennå, men det er en indikator om ikke annet.
 

Lodin

Der Waaaah
#4
Jeg hater sånne tråder hvor man må huske alt man har spilla iløpet av et år.
Vinnerne er:
Euro Truck Simulator 2
Shadowrun Returns
Spelunky til PC
Mink Between Worlds
Super Mario 3D World
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#5
Jeg har Backloggery så jeg har oversikta. Spill jeg runda i år (inkluderer DLC-ting):

Limbo
Mass Effect
BioShock 2
Call of Duty: Black Ops II
Picross-E2
Jetpack Joyride
Ni no Kuni
Skyrim: Dragonborn
Tomb Raider
God of War: Ascension
Bioshock Infinite
Metal Gear Rising: Revengeance
Sleeping Dogs + Year of the Snake
Guacamelee
Far Cry 3: Blood Dragon
Thomas Was Alone
Mass Effect 3: Citadel
The Unfinished Swan
The Last of Us
Dragon's Dogma: Dark Arisen
Call of Juarez: Gunslinger
Infamous: Festival of Blood
The Walking Dead: 400 Days
DmC: Devil May Cry
Transformers: War for Cybertron
Dead Space: Extraction
999: Nine Hours, Nine Persons, Nine Doors
DmC: Vergil's Downfall
New Super Mario Bros
Dynasty Warriors 8
Transformers: Fall of Cybertron
Dead Space 3
Far Cry 3
Brothers: A Tale of Two Sons
Beyond: Two Souls
Fables episode 1
rain
Ratchet & Clank: Nexus (to gang på rad)
Tearaway
Uncharted: Golden Abyss
Contrast
Killzone: Shadow Fall

Uthevede er 2013-utgivelser. Kjøpt men ikke fullført: Dragons Crown og Deadpool på PS3. Runder nok en eller begge i desember. Et flott spillår for min del og flere spill både kjøpt og spilt enn 2012.

Topp 10-liste for årets spill ser noe slik ut:
  1. Ni no Kuni - Årets artistisk sett peneste, med den fineste, tristeste, artigste historien. Rundet spillet 100 %!
  2. The Last of Us - omg. omg! Bare jeg tenker på det føler jeg at jeg burde ta en til gjennomgang. Det er så stygt, så brutalt, så vakkert. Den perfekte slutten på en konsollgenerasjon.
  3. Brothers: A Tale of Two Sons - Årets "denne historien kan kun fortelles i spillmediumet" med årets oh shit-øyeblikk. Ikke gå glipp!
  4. Tomb Raider - Vet dette fikk en del hard medfart, men jeg elsket virkelig dette. Masse stilige setpieces, god combat, artige collectibles. Mer åpent Uncharted rett og slett, og jeg synes det funker!
  5. Tearaway - Helt nydelig, og fint at Vita endelig har fått sin killer app. Tearaway kunne ikke blitt laget på noe annet enn Vita.
  6. Metal Gear Rising: Revengeance - Vinner prisen for årets Vanquish. Platinum Games lager de beste slashespilla som også gjør at du føler deg som en superhelt.
  7. Dynasty Warriors 8 - Beste av PS3-spilla. Conquest Mode fra 7 var bedre enn Ambition Mode, men tweakene gjort til slåssinga gjør dette til en vinner. What If?-scenarioer var også et bra påfunn.
  8. DmC: Devil May Cry - Ninja Theory har ennå ikke skuffa meg, og denne rebooten funker som faen. Årets soundtrack?
  9. Ratchet & Clank: Nexus - Kort men gøy, fantastiske våpen og et fett upgrade-system. Clank-delene er dessverre ikke spesielt morsomme og storyen en svak saus, men herre så deilig det er å spille et skytespill hvor du ikke tilbringer 20 % av tida med å omlade våpenet ditt fra cover. Synd dette er den eneste serien som lar deg gjøre dette.
  10. Far Cry 3: Blood Dragon - Tåpelig, men over the top-moro. Gjerne mer av sånt, takk!
Takk også til PS+ som lot meg oppleve Sleeping Dogs, Far Cry 3, og til en mye mindre grad BioShock 2. Bruker ikke å kjøpe spill jeg ikke tror jeg blir å like men i år het to av de kjipeste spilla jeg spilte BioShock. Det kjipeste 2013-spillet var nok uansett Dead Space 3, som starter for det meste helt ok, men blir etterhvert en haug med ræv med repetitiv level design og noe av de verste fiendene jeg har vært borti i et spill.

Tror ikke 2014 kan bli like bra. Akkurat nå gleder jeg meg nesten bare til Infamous Second Son, The Evil Within, og Dragon Age: Inquisition neste år.
 
#6
Favorittspillet i år er GTA V, har uendelig mange timer offline og online der.
Saints Row: 4 kommer høyt opp på lista mi sammen med Brothers: A Tale of Two Sons.
 
#7
Jeg har i år bare holdt meg til PC-spillings og fått mindre og mindre interesse for konsoller, kanskje det endrer seg når Halo 5 kommer. 360-en er til og med pakka ned for godt. Wii-en ble pakka ned i 2011. Har vært på kanten til å kjøpe meg en Wii U pga. Mario 3D World, blir liksom aldri noe av det.

Derfor blir Metro: Last Light mitt GOTY. Et spill med flotte detaljer og en fifan-awzum atmosfære. Skytinga er solid og du kan ta av crosshair, noe som jeg foretrekker i Metro for å gjøre det enda mer realistisk. Jeg plukket opp fin blanding av våpen og oppgraderinger, og har egentlig ikke forandret på noen av de gjennom hele spillet. Tror alle våpnene funker like bra oppgradert elle ei, så det var bare å velge det jeg følte funka best.

Jeg har savna denne type stilen. Jeg liker mørke og alvorlige FPS-spill med et snev av strangeness og creepy stemning. Det pleide å være mer av den type spill før (Stalker, f.eks), føler jeg, men nå er det dessverre ikke så mange av de lenger. Dette spillet fikk meg til å savne dem, men på en annen side ser jeg positivt på det, fordi da blir det mer mindblowing når de først kommer.

En klage jeg har er noen levlene var for korte. Du går inn en dør, skyter ting i et rom eller to, finner en annen dør, og du er tilbake til loadinga og story-skjermen igjen. Det ser ut som de måtte hakke det opp til å kunne jobbe på en konsoll. Ikke vet jeg... En annen ting som også var latterlig teit var at man må kjøpe en vanskelighetsgrad, Ranger mode, som DLC for å få tilgang til det. Det sies at Ranger mode skal være den beste vanskelighetsgraden å spille Metro på.

Har også lest at DLC-ene til dette spillet skulle være gode, har noen prøvd noe av de? Jeg har ikke prøvd. Kjøper så og si aldri DLC med mindre jeg føler det er noe must have.
 
#8
I år har jeg spilt følgende (hold dere fast, denne lista blir lang):

Ni no Kuni: Herp of the Herp Derp: Spilte det i 10-12 timer, det var fett, men så ble jeg lei.

GTAVeFaiv: Spilte det i 10-12 timer, det var fett, men så ble jeg lei.

The Last of Us: Runda det på 10-12 timer, det var fett, jeg elsket det.

Moral: Spill må bli kortere, jeg går visst lei av alt :/

Bortsett fra Candy Crush :penga:
 
#9
En full liste kommer nok i løpet av morgendagen, men jeg kan med hånda på hjertet si at det jeg ha spilt mest i 2013 er Ni No Kuni, som sklidde rett inn på topp 3 lista mi over beste spill. Bioshock infinite er en klar favoritt, men det frister ikke ned enda en gjennomspilling.
Monster Hunter 3 derimot, har jeg brukt så farlig mange timer på, at jeg har begynt å få en skikkelig angst over at dsen min skal bli ødelagt eller no. "bare en time til" faktoren er skyhøy.

Edit: Ni No Kuni er desidert det beste jeg har spilt på lang,lang tid. Selvfølgelig er det skrytt opp i skyene, men det er synd at sikkert veldig mange av den yngre generasjonen mest sannsynlig går glipp av en sånn perle av et spill.

Fra de første stegene i 50tallsinspirerte Motorville, og fra det sekundet Mr.Drippy våkner til live, og hele den hjerteskjærende vakre introen traff meg med en gang. Det er en magisk følelse med det spillet som gir meg et smil om munnen jo mer jeg tenker på det. Det har jo alt. For ikke å snakke om den vakre grafikken, og alle de små artige detaljene som bare japanesere kan finne på. Jeg har uheldigvis ikke fått spilt det 100%, men jeg har planlagt å starte fra scratch igjen i Januar en gang, og da kommer jeg definitivt til å bruke mer tid på det. I min første gjennomspilling tok jeg meg noenlunde god tid, men det var mange (veldig mange) sideoppdrag og dusørkontrakter jeg aldri gjorde. Det minnet meg om hvorfor jeg innerst inne holder Jrpg som favorittsjanger.

Og den listen til Mopey, angående alle 3ds spilla som har eid i år. Med unntak av Professor Layton, og Etrian Oddysey IV, siden jeg ikke har spilt de.

3ds har ihvertfall uten tvil vært årets konsoll. Og er mitt faste reisefølge, uansett hva jeg gjør. Den har så mye underholdningsverdi i biblioteket sitt at ALLE må ha en 3ds. Det er så fort gjort å bare plugge inn lyd i øra, spille og synke inn i en annen verden en halvtimes tid, og bare lukke skjermen, stappe den i baklomma, og tilbake til det kjedelige liv.
 
#10
Disse spillene har jeg brukt mest tid på i 2013:

Tekken Tag Tournament 2 - PS3
Tekken Revolution - PS3
Dead Or Alive 5 Ultimate - PS3
Geometry Wars: Galaxies - Wii / 3DS (Har på begge)
Super Stardust - PS3/ Vita (Har på begge)

(GTA V -spilte i 5-6 timer. Hatet det. Skjønte ikke poenget. Solgte det etter en ukes tid. Ikke min type sjanger.)

Spilte med Hitbox, men nå er jeg drittlei fighting-sjangeren. (Er nok for gammel også (35 år) til å ha reflekser nok til å reagere på millisekunder. Reaksjonstiden forsvinner med åra, gitt. Klarer ikke å hamle opp med unge motstandere, disse broilerne på 19 og rundt der.)

Disse spillene kommer jeg til å bruke mest til på i 2014:

Super Mario 3D World (ikke kjøpt enda, men klør i fingrene)
Mario Kart 8 (ikke utgitt enda)
Journey (en gammel PS3 klassiker som er rost opp i skyene, må vel få kjøpt den og prøvd den snart!)
Limbo (samme som Journey. Må bare få ut fingeren.)

Ellers spiller jeg sjakk også, både på PS3, PC og mot mennesker. Bruker vel mest tid på dette av alt. Skal spille en større turnering i April 2014, så det blir mye øvelse frem mot da. Er det noen andre på forumet som spiller sjakk da?