[Multi] Spillåret 2016

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#1
Jess. Istedenfor sånn kalender med årets 24 beste spill eller bare ei liste eller noe som helst egentlig, tenkte jeg at det ville være ålreit med en mer generell greie som skippa alt pisspreiket jeg trua ut om alle spillene jeg hadde på topplista mi pluss at det ville ta kortere tid. Så, post dine ting fra spillåret 2016.

Min liste er...

De beste spilløyeblikkene fra 2016
Istedenfor "omg disse spillene må du kjøpe"-lista, har jeg en liten liste med ting som var unikt i 2016, ting jeg ikke har opplevd før og som var spesielt og kult og sånt. Ting som gjør at jeg gidder å ha dette som hobby. Nesten urangert, som alltid. Dvs. ikke egentlig urangert.

INSIDE - twist, vern om dine favorittbiter
INSIDE var først skikkelig fett, og så skikkelig irriterende, og så skikkelig fett igjen, og så enda mer fett da jeg gadd å gå for den egentlige slutten. Skikkelig fett fordi hei hallo det er et bra spill, skikkelig irriterende fordi jeg hang meg helt opp i at pjokken svømte milevis nedover men likevel fant ei luftlomme det bare var å tusle opp i. Hvis du ikke kjenner til hvordan vann oppfører seg så er det bare mulig hvis det er tilsvarende mange atmosfærers trykk i den luftlomma som det er i vannet ellers så ja joda, ingen bryr seg og det slutta jeg også å gjøre da jeg fant skoger og dagslys flere mil under jordskorpa. Den følelsen av at du både er dypt nede i bakken og like under overflaten som konstant skrangler rundt i knollen mens du spiller Inside, er bare en av de to utrolige tingene det spillet gjør. Den andre er slutten. Twisten er så klart at du plutselig blir slått av at du bare lot det aller første inntrykket spillet gir deg - nemlig; hvorfor i svarteste faen driver disse folka og skyter på en liten unge i skauen, og hvorfor er det så viktig at han blir forhindret fra å rømme - henge i løse lufta og slo deg til ro med det. For han prøver jo ikke å rømme. Hele INSIDE er fortellingen om et plaget vesens desperate, sinnrike plan for å få lov til å dø fra det hælvetet tilværelsen er. Metafor for 2016 much håååååå #toosoon

Owlboy og Hyper Light Drifter - verdens peneste 16-bits-grafikk ble utgitt i 2016
Ikke at jeg skal sammenligne Owlboy og Hyper Light Drifter ut over at de begge ser ut og spiller delvis som om de skulle vært SNES-spill, men græffiksa. Owlboy tok jo som kjent tre hundre år å få ferdig, men det var iallfall verdt det med tanke på græffiksa (gidder ikke kaste så mye skygge, men selv om det er vanskelig å si at det ikke er et bra spill så er det også et bra spill og ikke et briljant et) siden det bare ikke finnes noe annet spill med like nennsomt detaljert og veldesignet spritegrafikk. Bortsett fra Hyper Light Drifter, siden det faktisk ligger hakket over rett og slett fordi historiefortellingen i spillet nesten utelukkende skjer gjennom grafikken, og fordi utviklerne ikke har klart å dy seg for å inkludere et par showoffy, spektakulære, overdådige panoramaer på veien mot fjelltoppen mot nord i spillet. Det, og estetikken er så godt som uten sidestykke.

Stardew Valley - en gåte pakket inn i et mysterium
Stardew Valley starter jo greit nok; enkel og grei Harvest Moon-greie, kjedelige vennskapsgreier, litt dølt, mhm, hva mer? Vel: Stardew Valley gjør den greia hvor du, hvis du gidder å utforske litt, finner stadig nye ting å utforske. Når du tror du har koll på en mekanikk, så er det som regel en twist i gjære som legger til en ny dimensjon. Og hele greia med at det faktisk krever planlegging, forståelse og at du tar vanskelige beslutninger uten at noen av disse tingene blir vurdert eksplisitt i spillet, men snarere formes som et eget metagame inne i hoden din mens du spiller, det er... vel, det er Noe Helt Nytt, det.

Doom - æsj, ræva start he he bare trolla da
Starten på Doom, et spill jeg ikke visste noe mer om enn at det het Doom og at derfor måtte jeg forhåndsbestille det, var jaggu noe. Det starter med en begredelig voiceover ingen i universet bryr seg om og åååå hva faen har de ødelagt dette også hælvete og så starter det og åh. Nei, ok, greit, sorry. Og så tenker man at kanskje dette bare er en innledning, kanskje de pøser på med mer eksposisjon seinere, og det gjør de jo forsåvidt, men jeg vil vel si at de gjør seg fortjent til det, og vel, etter hvert begynner jaggu intro-voiceoveren å gi litt mening også. For, jeg mener, sett under ett er det ikke sikkert at demonene er det verste som ble sluppet løs i starten av spillet.

Nier - jeg mener Furi
Nier var et spill jeg innledningsvis syntes var temmelig dritt. Til mitt forsvar er starten av Nier kjedelige oppdrag, historie som ikke gir mening og græffiks som plasserte seg ganske bastant i "godt forsøk, men"-braketten. Helt hvorfor de venta til halvveis i spillet (cirka? Noen år siden nå) med å en gang gi deg tilgang til alle våpnene du kunne bruke veit jeg ikke, men jeg veit iallfall en ting: Å mikse sverdaction med bullet-hell-shmup-opplegg er en genistrek. Det veit de som mekka Furi også, og jeg går ikke helt med på at de ikke har spilt Nier, for det er mange like vibber ute og går. Iallfall er fortsatt sverdaction og bullet-hell topp saker, og Furi er årets tredje beste spill.

Devil Daggers - 200 sekunder
200 sekunder er litt over tre og en tredjedels minutt. Det er også (nesten) rekorden min i Devil Daggers (i realiteten har jeg holdt ut i noen sekunder mer, men spillet fant det for godt å slette saven min og jeg har ikke kommet like høyt etterpå). En gjennomsnittlig runde Devil Daggers her i gården varer i cirka halvannet minutt, og dette er med trening. Steam påstår at jeg har spilt Devil Daggers i fjorten timer. Det føles som fjorten minutter. Jeg anbefaler Devil Daggers til 100% av verdens befolkning. Devil Daggers er også årets tredje beste spill.

Hyper Light Drifter - The Sentients
Noen spill føles som filmer; alt for mange spill føles som filmer. Noen føles som romaner. Noen, som korte, sviende glimt av en fremmed intelligens, en du raskt blir oppslukt i flammer av, som du likevel ikke slutter å la deg fascinere av, som du stadig vender tilbake til. Hyper Light Drifter føles ikke som noen av disse tingene. Hyper Light Drifter føles som et dikt. Ikke et sånt kort og teit et; som et heltedikt, eller, som noe av Robert Frost, mer vektig, noe som har reell tyngde. Noe som viser deg at noen valg og noen reiser ikke lar deg vende uendret tilbake; noen som viser deg at selv etter historiens slutt, går livet og verden videre. Livet og verden har bare ikke plass til deg, til ditt folk, til din sivilisasjon lenger.

Musikken til Hyper Light Drifter har nesten ikke perkusjon; det mest markante unntaket er sporet som på soundtracket heter The Sentients. I den levende verdenen lydsporet tegner opp, er det The Sentients som er selve kjernen, selve det definerende øyeblikket i hele den briljante opplevelsen Hyper Light Drifter er. Dette er et vanskelig spill, men The Sentients er din kompanjong og din belønning for å vise deg selv verdig til å slåss mot serien av bosser som markerer avslutningen på hoveddelen av spillet. Det er selve kulminasjonen av et spill som smir deg i smerte og tomme seire, i en meningsløs verden som døde sammen med deg, og har smuldret vekk for å gi rom til nytt liv; en ny, komplett fremmed verden du aldri kan forstå. For meg handler Hyper Light Drifter om å begrave de døde restene av gammelt hat. Jeg tør påstå at jeg er et (litt) bedre menneske på grunn av dette spillet.

Dette er øyeblikket jeg valgte ut fra Hyper Light Drifter, det spillet som uten tvil har gjort sterkest inntrykk på meg i 2016. Vit at det er mange flere og at hvis det finnes noe rettferdighet igjen i verden så kommer dette spillet til å trekkes fram som en av kronjuvelene fra 2016. Likevel er Hyper Light Drifter, paradoksalt nok, bare årets nest beste spill.

Dark Souls III - Anor Londo, annorlunda
Det måtte jo så klart bli dette. Hyper Light Drifter er blendende, fantastisk, enormt, rikt, uvurdelig - men det er ikke Dark Souls III. Og Dark Souls III er laget for meg. Verdenen fenger meg ikke like mye som Hyper Light Drifter, men der hvor sistnevnte favner så bredt og enormt at taket uvegerlig ikke kan nå like dypt, har 'n Miyazaki etter hvert bygd opp et system med så rik utsmykning at du kjenner spillene hans på kroppen. Jeg har vandret gjennom Lordran, Drangleic og Lothric, like sikkert som at jeg pleier å kjøre til jobb hver morgen. Jeg kan smette unna slag og prosjektiler jeg ikke kan se en gang. Jeg har utforsket stort sett alt som er å utforske i Lothric, og siden jeg har spilt gjennom de to foregående spillene ble jeg også slått i bakken da jeg vendte tilbake til Anor Londo. Igjen; verden er her fortsatt, lenge etter at du er død, lenge etter at ruinene etter sivilisasjonen din er knust til støv og den nye verden som ble bygget oppå også har begynt å sige ned i grava. Dark Souls er den beste spillserien som finnes. Jeg håper det aldri kommer et Dark Souls IV. Dark Souls III er - til ingens overraskelse - minst årets beste spill.

Hva er din liste? Kanskje du har to lister? Kanskje du har minus en liste? Synes du fortsatt det er artig å drive med spill, til tross for at du er gammal og grå? Hvorfor har du ikke kjøpt Devil Daggers ennå? Svar gjerne i denne tråden, god jul og godt nyttår.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#2
Jo, forresten, jeg har jo ei liste til, nemlig tekstdokumentet jeg fører opp året's beste spiller's i underveis. Her er spill2016.txt, hvis du er i beit kan du velge fra denne lista og jeg tør påstå at du kommer til å ha det artig (med mindre du er DOMM).

Kode:
The Witness
Devil Daggers
Dark Souls 3
Bravely Second
Doom
Hyper Light Drifter
Deadbolt
Firewatch
Dragon's Dogma: Dark Arisen
Brigador
Stardew Valley
Furi
Dragon Quest: Builders
Picross Touch
Owlboy
Dishonored 2
Shadow Warrior 2
Civ VI
Thumper
No Man's Sky
Quadrilateral Cowboy
Earth Defense Force 4.1: The Shadow of New Despair
INSIDE
XCOM 2

Brae spillz 2016
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#3
Her er min liste over spilte spill i år (uthevede er spill som kom ut i år):

Januar
Telltale Game of Thrones

Februar
Firewatch

Mars
Fullblox
Uncharted 3 Remastered

April
Earth Defense Force 4.1: The Shadow of New Despair
Transformers: Devastation

Mai
Ratchet & Clank PS4
Uncharted 4
The Legend of Zelda: Twilight Princess Picross


Juni
The Witcher III: Blood & Wine
Bastion

Juli
Kirby: Planet Robobot

August
Samurai Warriors 4-II + DLC

September
Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutants in Manhattan

Oktober
Severed 3DS
Battlezone
Batman: Arkham VR
Playstation VR Worlds
Until Dawn: Rush of Blood


November
Doom
Rise of the Tomb Raider


Desember
Rez Infinite
Final Fantasy XV
Picross 3D: Round 2
The Last Guardian
Werewolves Within
Shantae: Half Genie Hero

Totalt 31 spill rundet (når man regner en DLC som 1 spill, hvilket Backloggery gjør), og jeg anskaffet 34 nye i år, og seks av disse er Telltale sine Game of Thrones-episoder. Det er en markant nedgang fra 48 rundet/46 anskaffet ifjor.

2016-spill jeg enda ikke har fått testa, som jeg planlegger å spille: Titanfall 2, Dragon Quest Builders, Telltale Batman

Ikke verdt ventetida: The Last Guardian. Hvis det er sånn at de har designet spillet for ti år siden og så flikket på grafikk, animasjoner og AI siden da så gir det helt mening for meg. Kontrollene og kameraet er ganske ille, men også å forsøke å få Trico til å gjøre det du vil kan være et sant mareritt. Et puzzlespill går ut på å finne ut løsninga og så gjennomføre den. The Last Guardian går ut på at du finner løsninga, og så prøver du å få en AI til å utføre dette mens du sakte mister mer og mer tålmodighet.

Verdt ventetida: Final Fantasy XV. Hvis du vil chillaxe er derimot FFXV et mye bedre valg. Jeg har sett flere anmeldere som hater hvordan bilen fungerer, men alt i spillet er laget for at du skal få følelsen av å være på road trip med dine bros. Når det kommer et nytt FF forventer man en episk verdensomspennende story, men dette er uventet nok det mest storymessig fokuserte i serien. Alt handler om Noctis, og skurken er ute etter deg personlig. Litt shitty historiefortelling i noen av de sene kapitlene, men ikke nok til å ødelegge spillet. Og de klarer å få det til å føles som Final Fantasy likevel.

Årets VR-spill: Werewolves Within. Kjøpte VR da den ble sluppet. Det er en god del ganske artige spill, men de er gjerne veldig korte. Batman har en kul historie og fungerer bra. Until Dawn er en artig rail shooter. Playstation VR Worlds har en masse korte minigames. Men Werewolves Within kan du sannsynligvis spille hele livet og ikke bli lei, og du får ikke bedre valuta for pengene enn det.

Årets/fjorårets lateste utviklere: Crystal Dynamics for Rise of the Tomb Raider. Dette er jo det eksakt samme spillet som det forrige, med samme våpen, samme unlocks, samme animasjonene, og manuset er pill råttent.

Årets spill som er umulig å legge fra seg: Picross 3D: Round 2
. Veldig bra bæsjespill/vente på Posten-spill/spille mens man ser på Youtubes.

Årets spill jeg ikke spilte: Dark Souls 3. Jeg kan ikke spille Picross 3D 2 mens jeg ser let's plays av Dark Souls 3, for det er for fascinerende å se på med sine jævlige fiender, visuelt interessante områder og konstant spennende slåssing. Jeg takler ikke denne serien selv, men jeg setter pris på den.

Årets platformer: Kirby: Planet Robobot. Kirby er som vanlig av skyhøy kvalitet. Brettene er artige, det er gøy å finne alle hemmelighetene, og du kan spille gjennom spillet på nytt som Meta Knight etterpå!

GRÆFFIXA: Uncharted 4. Naughty Dog vet hva de driver med når det gjelder historiefortelling og spilldesign. Klatring og coverskyting begynner å bli litt gammelt i 2016, men hvis man skal spille noe i sjangeren er Uncharted førstevalget. Det som gjør at disse spillene fungerer så bra er at man er så glad i figurene, og at man vil vite hva slags crazy set piece er den neste. Ja og græffixa er de beste jeg har sett (inkludert alt som har kommet ut på PC), og de er enda bedre på PS4 Pro.

Årets power trip: Doom kombinerer alt jeg elsker i spill: Kjapp combat med perfekte kontroller, null coversystem, ingen stopping for å reloade, utforskning, og en story som ikke tvinger seg på deg før du faktisk bryr deg.

Når det gjelder kategorien Årets spill så vet jeg faktisk ikke. 2016 hadde ingen åpenbar vinner som Witcher 3, Last of Us, Ni no Kuni, Mario, og Arkham Knight. Så den får stå blank i år.

Hyper Light Drifter skal jeg kjøpe i neste salg. :)
 

Lodin

Der Waaaah
#4
Vel her er mine spill for 2016.

Jan: Dragons Dogma til PC
Feb: Firewatch
Mar: Twilight Princess til WiiU
Apr: Hand of Faith (med DLC)
Mai: DOOM
Jun: Uncharted 4
Jul: Inside
Aug: Deus Ex: Mankind Divided
Sep: Event[0]
Okt: Dragon Quest Builders
Nov: Tyranny
Des. Hard-Genie Hero
 
Sist redigert:
#5
Mitt år av spill jeg har spillt i noen særlig grad, i kronologisk rekkefølge. Tar også med spill fra tidligere år for det er sånn jeg gjør det:

Valiant Hearts, et spill som klarer å gjøre første verdenskrig koselig, så det er jo noe. Lettbeint puzzling, med massevis av sjarm og jeg følte jeg lærte litt i samme slengen. Journey spillte jeg faktisk først i år (hadde aldri PS3), og det var helt faentastisk. Spillte det mens dama så på, og hun ble nærmest sjalu på kompanjongen min sånn som jeg digga han./henne og ble lei meg når jeg mista hen. Hører Abzû er mye samme stilen bare med dykking, så det blir nok skaffa neste gang jeg vil spille et spill på en sitting. The Witness hadde jeg aldri trodd jeg skulle ha tålmodighet til men kom meg da gjennom og følte meg som verdens smarteste fyr i prosessen. Firewatch er definitivt årets spill for meg, digget settingen og stemningen, og den perfekte voiceactingen. Tenkte å kjøre gjennom det igjen med kommentarspor snart. Digget også galskapen i Trackmania Turbo, og setter det fortsatt på med gjevne mellomrom når jeg bare vil skru av hjernen og cruise en stund. Veldig umotiverende å ha @Nicholas på vennelista i dette spilet da. Den nye versjonen av Ratchet & Clank var også et utrolig hyggelig gjensyn, da jeg ikke har rørt den serien siden toeren men digget de der. Håper litt at de starter opp igjen med oppfølgere. Var også sen til festen når det gjelder Gone Home. Creepy og fascinerende. Tror kanskje walking simulatorer er veldig min greie. No Mans Sky eide veldig i starten men ble fort ensformig, og jeg hadde aldri nok inventory. Fortsetter kanskje etter et par patcher til, basebygging ser jeg ikke helt poenget med. Mad Max var en helt ok sandkasse å leke i og oppgradere seg. Fikk faktisk med meg studiekompisene på å droppe COD og heller gå for Titanfall 2 i år. At enspillerdelen var såpass kul var bare en ren bonus. Kommer nok til å spille masse av det i året som kommer. Actual Sunlight var skikkelig deprimerende men fascinerende. Jeg digget forløperen, så hadde store forventninger til Mafia 3, men de ble ikke oppfylt gitt. Hvert eneste oppdrag er identisk og gameplayet fenger ikke, så da hjelper det lite med kul setting.
Eggs Inc, Altos Adventure og Burrito Bison var helt ok free to play drite-spill for å oppgradere seg inn i evigheten på telefonen min. I tillegg spillte jeg som vanlig masse Jackbox Party Pack, Mario Kart, Smash Bros, Wii Sports, Rocket League, Mario Party og COD Blops 3 når jeg drakk øl og hang med buddies, som året før. Mest av alt spillte jeg som alltid Hearthstone.
 

ganon

The Boshy
#7
Her er noen av mine spillrelaterte høydare fra 2016.

Årets spillopplevelse ble noe utenom det vanlige:

megagame.jpg


Megagame!

Dette var uten tvil det mest unike jeg var med på i 2016. Ekstra festlig at så mange fra forumet deltok og gjorde det til en uforglemmelig opplevelse. Jeg er med hvis noe lignende skal arrangeres igjen, og med tanke på hvor mange som kom på gjulebordet så kan det tenkes at vi kunne laget vårt eget litt mindre opplegg basert på internat norwegen eller noe hvis det hadde vært stemning for det.

Lenke til Megagame tråden:

http://www.spillegal.no/threads/megagames-oslo-spillegalia.19345/

Årets spill i et år hvor det kom et Dark Souls er selvsagt Dark Souls. Det som gjorde Dark Souls 3 opplevelsen litt annerledes for meg var at jeg spilte igjennom hele offline uten å titte på wikien. Dette gjorde at jeg fikk en ganske så annerledes opplevelse enn i de forrige hvor jeg brukte mesteparten tiden online på å være tidenes pikk mot alle andre.

Med det sagt så var det ikke Dark Souls 3 jeg brukte mest tid på i 2016. Årets spill 2015 for min del, Rocket League, som jeg skaffet meg i desember har blitt noe jeg fyrer opp på daglig basis. Steam påstår at jeg har kastet bort 442 timer på rakettbilfotball det siste året noe som gjør det til årets soleklare tidstyv.

Av spillmesser var jeg på Spill-O-Rama i Stavanger og retrospillmessen i Sandefjord. Førstnevnte har jeg skrevet inngående om tidligere, mens retrospillmessen ble litt amputert av at junior ikke var på det beste humøret. Tror jeg lar barna bli hjemme neste gang.
Jeg var også på Game 2.0 utstillingen som var helt fantastisk!

Lenke til Spill-O-Rama tråden:

http://www.spillegal.no/threads/ganon-og-buggz-på-spill-o-rama-2016.19592/#post-767721

En ting som jeg hadde gledet meg mye til i 2016 var at VR endelig skulle lanseres for fullt. Når Vive og Oculus kom ut var det dessverre ikke noen must haves, og ikke engang PSVR har noe som gjør det pengene verdt for øyeblikket. Slik det ser ut nå tror jeg ikke det blir noe VR på meg før tidligst 2018 så sant det ikke kommer en killer app snart.

Årets litt obskure indiespill var Clustertruck! Jeg har hatt det mye moro med å hoppe på lastebiler.

Årets brettspill er litt vrien, men Via Nebula, Wizard`s Academy og Klask skal det vanskelig gjøres å ikke få noe moro ut av.

Årets skytespill gir jeg til DOOM, men man kan ikke gå feil med Titanfall 2 heller.

Resten av året har det stort sett gått i Mario Kart, Super Mario 3D world, Path of Exile, eller ymse retrotitler.
 
Sist redigert:

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
#8
Spill jeg spilte i spillåret 2016, i spillkårlig rekkefølge:

Helldivers
- Årets "hvorfor har vi ikke spilt dette før?" og årets Alt Går Til Helvete Og Jeg Elsker Det.
Dette var noe jeg ble invitert til å teste fordi det var på salg og jeg forventet noe ala Space Siege bare med Starship Troopers-fasade - en lineær action-rpg en spiller en par kvelder før man enten tar sistebossen eller går lei. Det ingen fortalte meg var at dette var Alien Swarm med airstrikes, mecher, og et persistent metamap hvor krigen kan vinnes eller tapes en gang i uka.

Dette er et slikt spill hvor du ikke kan lade om mens du leser kartet, hvor du kaster en granat som spretter av huet til lagkameraten din og ruller tilbake, og hvis du blir slått i bakken mens du kaller inn et airstrike men før du får valgt koordinater blir det kalt inn på deg og dine. Jeg spilte dette her om dagen og fikk melding av Buggz som spurte om jeg var oppe seint eller tidlig, og merka ikke før da at klokka var 6 om morran. 10/10

Overwatch - Spillen jeg brukte mest tid på.
Dette resonnerte med meg siden jeg var i humør for en skyter men gidder ikke angste over å ha låst opp det korrekte utstyret. Det aspektet som får meg til å bruke tid på dotaer er at det alltid er noe nytt å lære og prøve; at det blir så mange kombinasjoner av lagoppsett som legger opp til en uendelig variasjon av hvordan kampene arter seg. Overwatch tilbød mye av dette men uten å ha en læringskurve som ofte blir en dørstokkbarriære i mobaer.

Dark Souls 3 - Årets julesadisme.
Jeg skulle bare ønske jeg hadde mer tid til å spille det. Det tok litt tid før jeg ble vant til hvordan slossingen fungerer nå, men da jeg omsider fant rytmen med weapon arts (og da jeg fant ut at de har flere ledd hvis jeg trykker RT, mvh progamer) og fikk fart på int/carrycap-builden min hvor jeg går for magic weapon og tung rustning, opplever jeg at jeg koser meg minst like mye som i de andre Soulsa.
Mista 30k sjeler på bakken i sumpen en plass og døde etter å ha gått meg bort mens jeg leita etter dem i 20 minutter/10.

Salt & Sanctuary - Årets 2d-sadisme.
Jeg tror jeg skreiv et innlegg om dette før og gidder ikke repetere det, men det tok meg litt på senga hvor mye en 2d-souls skulle engasjere. Jeg endte opp med å spille frem til sistebossen på ng+ før studiene begynte å brenne for mye.

Duelyst - Årets "Jeg skulle gjerne spilt hearthstone men jeg suger så jævlig i det så jeg spiller heller en indie-variant med penere grafikk".
Fordi det er stort sett Hearthstone bare at enhetene dine kan bevege seg rundt på et brett. Jeg føler samlekortspill fort blir uoversiktelige og at jeg ikke kan konkurrere før jeg blir kjent med alle kortene og metaen, men kjente ikke på dette i Duelyst av en eller anna grunn. Kanskje fordi metaen er litt mer diffus da det ikke er like mange som spiller, men kanskje også på grunn av mekanikken rundt det å posisjonere og bevege enheter blir en slags fellesfaktor selv når motstanderen bruker helt ukjente kort og enheter.

Jeg sluttet evt å spille da jeg kom til et nivå hvor det å spille for gøy og det å spille for å vinne var to motstridende fremgangsmåter. Usikker på om dette var pga design eller om det er bare jeg som rett og slett ikke føler for å prøve å bli flinkere.

Resident Evil 5 med DLC - Årets kosecoop.
Det er egentlig litt vanskelig å konkretisere hva som er gøy i dette spillet, men det er såpass lettfordøyelig at det nesten har blitt tradisjon å kjøre gjennom det rundt juletider. Hos noen blir det jul når stjerna settes på juletreet, mens her blir det derimot julestemning når Wesker får to granater i trynet.

DLC-et var helt kurant dog litt kort, og det er vel helt greit sammenlignet med visa versa. Litt uheldig og en anelse tåpelig at en må spille gjennom basespillet for å låse det opp, og at host/client blir tildelt roller fremfor å kunne velge hvilken av de to figurene man vil spille.

De skulle ikke ha kalt dette Resident Evil. Det er verken RE eller grøssertemaet som får meg til å spille gjennom dette med jevne mellomrom. Jeg er litt på gjerdet med RE6 siden det inneholder generelt alle elementene jeg likte i RE5, men det engasjerer bare ikke like mye (jf. første linje).


Mindre merkverdige opplevelser:

Necropolis - Kunne vært så mye bedre. Coop-idéen er god og høres så briljant ut på papir hvis en ser for seg at det stort sett er 4 player Souls roguelike, men stiv og endimensjonal slossing og trøtte omgivelser holder ikke.

Atlas Reactor - Artig 4v4 xcom, men for mye vekt på at kampene skal være korte som strider i mot appellen med turbasert taktikk.

Starbound - Jeg trodde jeg var ferdig med sandkassespill men så var jeg visst ikke det. Mye nytt for de som backet det for en par år siden og ikke har prøvd det siden.

Kommer mye bra i 2017 om jeg ikke husker helt feil. Kan be and own.
 
Sist redigert:
#9
Min 2016 har bestått av følgende spill som jeg hvertfall kommer på.

Enter the Gungeon - et spill jeg har tilbagt mye tid i, spesielt da det er en veldig fin time sink. Er enda ikke lei og pløyer litt igjennom en gang i blant. Har ikke greid å fullført det den dag i dag og jeg kommer helt sikkert aldri til å gjøre det heller.

Uncharted 4 - Årets AAA-tittel for min del, mektig imponerende visuelt og koste meg gjennom hvert eneste sekund.

Overwatch - Blitt en del av dette også i år, men kuttet det litt ut sammen med League of Legends når Legion ble sluppet tidligere i høst, rett og slett pga. mangel på tid. Synes dette fortsatt er kult og kommer nok til å ta det opp igjen nå som ikke Legion krever så mye tid av meg lengere.

WoW: Legion - Den desidert beste tilleggspakken som har kommet, kan nok sikkert diskuteres, men slik føler jeg det hvertfall. God stemning og mye å ta seg til, forsåvidt en spennende og kul historie å følge, dessuten synes jeg artifacts er en kul greie som også gir motivasjon for å gjøre det litt kjipere innholdet. Ikke minst også systemet med World Quests og random rewards som i tillegg har en sjanse til å bli oppgradert til warforged/titanforged. Mythics har også fått et nytt liv der det går sport i å få tatt ukas høyeste keystone osv. Alt i alt en fantastisk pakke som enda har mye godbiter på lager frem mot neste exp.

League of Legends - På ingen måte et nytt spill i år, men kjære vene, denne torturen av et spill klarer jeg ikke å legge fra meg, selv med noen måneders pause så trekkes jeg inn igjen i dette giftige og urettferdige spillet der jeg gjøres om til tidenes mest umodne og dårligste taper.

Har tross alt gått i flere spill dette året, men det er disse som har satt dypest inntrykk i 2016.
 
Sist redigert: