Etter at GTA III kom på markedet har vi i tillegg til kloner som Getaway og True Crime, sett en rekke spill i andre sjangre bli påvirket av "sandbox"-arkitekturen GTA tilbyr. Da tenker jeg på åpne frie miljøer hvor spilleren kan dra rundt å velge hva man vil gjøre som i GTA.
Bestselgere som Jak II, SSX 3, Simpsons Hit & Run, Tony Hawk's Underground og nå sist Spider-Man 2 er bare noen få nye spill som bruker denne strukturen. I tillegg så bruker mange vestlige RPG'er denne strukturen nå som f.eks. Morrowind og de fleste MMORPGs.
Er dette en trend som bare vil fortsette tro? Vil det bli slutt på "levels" og menyer i tradisjonell forstand etterhvert? Er lineære, scriptede spill i ferd med å dø ut til fordel for open-ended gameplay? Og er dette bra eller dårlig? Selv elsker jeg spill med en hel free-roaming level som GTA, men jeg tror ikke dette passer for alle spill. Frykter at flere og flere utviklere hiver seg på trenden uten at det egentlig gjør spillet deres bedre...
Bestselgere som Jak II, SSX 3, Simpsons Hit & Run, Tony Hawk's Underground og nå sist Spider-Man 2 er bare noen få nye spill som bruker denne strukturen. I tillegg så bruker mange vestlige RPG'er denne strukturen nå som f.eks. Morrowind og de fleste MMORPGs.
Er dette en trend som bare vil fortsette tro? Vil det bli slutt på "levels" og menyer i tradisjonell forstand etterhvert? Er lineære, scriptede spill i ferd med å dø ut til fordel for open-ended gameplay? Og er dette bra eller dårlig? Selv elsker jeg spill med en hel free-roaming level som GTA, men jeg tror ikke dette passer for alle spill. Frykter at flere og flere utviklere hiver seg på trenden uten at det egentlig gjør spillet deres bedre...