Spill inspirert av GTA-gameplay

Kilik

Lokal moderator
#1
Etter at GTA III kom på markedet har vi i tillegg til kloner som Getaway og True Crime, sett en rekke spill i andre sjangre bli påvirket av "sandbox"-arkitekturen GTA tilbyr. Da tenker jeg på åpne frie miljøer hvor spilleren kan dra rundt å velge hva man vil gjøre som i GTA.

Bestselgere som Jak II, SSX 3, Simpsons Hit & Run, Tony Hawk's Underground og nå sist Spider-Man 2 er bare noen få nye spill som bruker denne strukturen. I tillegg så bruker mange vestlige RPG'er denne strukturen nå som f.eks. Morrowind og de fleste MMORPGs.

Er dette en trend som bare vil fortsette tro? Vil det bli slutt på "levels" og menyer i tradisjonell forstand etterhvert? Er lineære, scriptede spill i ferd med å dø ut til fordel for open-ended gameplay? Og er dette bra eller dårlig? Selv elsker jeg spill med en hel free-roaming level som GTA, men jeg tror ikke dette passer for alle spill. Frykter at flere og flere utviklere hiver seg på trenden uten at det egentlig gjør spillet deres bedre...
 
#2
Jeg tror folket er rede for noe nytt, noe spenende!
Tror egentlig at vi har vært det lenge, men muligheten har aldri vært der. Teknologien har ikke strekt seg langt nok desverre, men nå ser det ut til å lysne.
Selv om det er hara vært X antall dårlige forsøk på dette begynner vi vistnok nå å mestre denne formen for spillskaping. Det er vel noe de fleste er glad for.
Snart får vi kanskje se spill som er så lite linære at man kan sameligne det med en epoke av en persons liv. Men fuglene vet når dette kommer til å skje...ja, fuglene vet!
 
#3
Personlig er jeg veldig glad i denne strukturen, og alle spillene jeg har prøvd med det har jeg likt veldig godt. Tviler litt på at det passer til, alt, da...