Spill med god stemning.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#21
Jeg veit om et par, iallfall.

Thief - Deadly Shadows
Eller Thief 3, om du vil. Det siste spillet i den første Thief-trilogien (usikkert om det blir flere) er, på alle måter (unntatt noen av kuttscenene), et mesterverk. En av tingene spillet gjør så ubeskrivelig bra, er stemningen. Etterhvert som du møter stadig mer skremmende fiender og får nyss om en unevnelig ondskap som hjemsøker byen, er det ikke fritt for at du blir litt ekstra skvetten når du bryter deg inn hist og her for å rane folk. Og så besøker du The Cradle.
The Cradle er, kort sagt, det skumleste jeg har opplevd noensinne. Skal ikke spoile hva som blir sagt og skrevet i spillet som gjør at enkelte virkelig groteske tanker melder seg, men jeg kan nevne at der det legger grunnmuren, er det lydene som gjør resten. Karen som lagde lydeffektene og musikken til Thief 3 heter Eric Brosius, og er uten tvil den dyktigste lydmannen jeg har vært borti innen videospillbransjen. Om du ikke har spilt Thief 3, løp og kjøp (tror det koster hundre spenn nå hvis du kjøper det fra et dyrt sted) og opplev det selv. Du vil ikke angre.


System Shock 2
Tenk deg at du er på ditt fjerde år utstasjonert i militæret. Så kan du tenke deg at dette foregår noen hundre år fra nå, slik at du er stasjonert på et digert romskip som driver gjennom verdensrommet.
Tenk deg så at den kunstige intelligensen som driver skipet har blitt sinnssyk og har drept alle på skipet bortsett fra deg og et par til, og har satt igang maskiner som omdanner likrester til skrikende zombier.
Hvor alene ville du følt deg da? Spill System Shock 2, så finner du ut.
Kan også nevne at han som har laget musikk og lyd her heter - jøss! - Eric Brosius, så du får kun det ypperste.
 
#22
The Elder Scrolls IV: Oblivion



Spillet viser ikke hvor fantastisk vakkert det er før etter man har kommet gjennom Imperial Prison Sewers, der hvor man skal lære hvordan man spiller. Når jeg kom ut første gang, da ble jeg helt forbløffet over hvor vakkert alt var. Det var en liten sommerfugl som fløy rundt, alle plantene svaiet med vinden. Og så gikk jeg inn i en hule 11 pm i spillet, det var mørk ute og enda mørkere inni selve hulen. Men da jeg kom ut noen minutter senere, da var klokka blitt 6 am, og det var lyst ute.. Deilig! Og der stod den trofaste hesten min og ventet. :svette:

Opprinnelig skrevet av Sinister
Knights of the Old Republic (Kotor 1)
Bare gleden og miljøet i spillet er kult, jeg trenger ikke en gang å spille selv, jeg kan se på i timersvis.
Vil bare legge til de fantastiske miljøene du spiller i, fra skogene på hjemplaneten til de hårete bjørnen, til ørkenen på.. den der ørkenplaneten. Sorry, husker ikke så mange navn derfra. :usikker:
 

Kleevah

Livsfarlig amatør
#23


Hello Rubacava
 
#24
Vil bare legge til de fantastiske miljøene du spiller i, fra skogene på hjemplaneten til de hårete bjørnen, til ørkenen på.. den der ørkenplaneten. Sorry, husker ikke så mange navn derfra. :usikker:
[/b]
Kashyyyk og Tatooine om jeg husker rett. Bjørnen? Du mener vel wookien Zaalbar?
 
#25
Ja, du har helt rett Mongis. Bjørner som Zaalbar ja.

I dag spilte jeg og tre kompiser Call of Duty 2, og jeg har ikke hatt det så gøy split-screen siden Halo og Halo 2. Spillet er jo genialt! Jeg elsker det! Bare det å finne seg en god posisjon, vente på fienden.. Pang! Og etterpå ser alle hvor fett drapet var på kill-cam.
 
#26
Ser ut som de fleste bare tenker på stemning i forholdsvis nye spill.. Får ta et gammelt et jeg da..



Chrono trigger
Utrolig bra stemning, griner når det er trist, ler når det er morsomt, er fortsatt overrasket over hvor trollbundet jeg ble av spillet første gang. Spillet begynner på et helt vanlig tivoli, jeg trodde det var et dårlig spill i mengden, plutselig tar historien en dramatisk vending og så utvikler det seg til så sykt mye mer.. Synes ingen spill har overgått dette spillet noensinne.


Super metroid
Måtte selvfølgelig ha med dette også. Utrolig bra steming. Veldig fengende og kult i brinstar, skummelt i crashed ship og maridia. Og ikke minst i innledningen :svette:
 

Kilik

Lokal moderator
#27
Fullstendig enig i Chrono Trigger. For meg er det den søte mangagrafikken og ikke minst musikken til Mitsuda som gjør spillet enormt stemingsskapende.

Shenmue II:

Makan til atmosfære og persongalleri. Grafikk, voice acting (på DC-versjonen riktignok), sært gameplay, musikk og en mystisk historie gjør dette til et spill med ekstremt god stemning. Tidenes adventurespill.
 
#28
Jeg tror Grim Fandango, som nevnt to ganger tidligere her er det spillet jeg har spilt som har gitt meg best stemning. Det er ubeskrivelig når du nærmer deg slutten, på vei til det 9. Dødsriket.

Gothic 2 har også meget god stemning. jeg synes Gothic slår Morrowind når det gjelder stemning fordi det er mer konsentrert. i Morrowind kunne noe av stemningen forsvinne i den store verdenen. (selv om morrowind kommer like etter)
(nei, jeg har ikke prøvd Oblivion enda)

Som Yetipants så nydelig forklarte, er også System Shock 2 et stemningsrikt spill fra start til slutt. du blir sittende helt ytterst på stolkanten under mesteparten av spillet.

Jeg ser også tilbake på mang en natt med noen venner der vi spilte Resident Evil og Silent Hill. (1, 2, 3 osv)
det var ikke altid like kjekt å gå hjem igjen igjennom skogen kl 5 om natten etter et av de spillene.

Stemningen i diverse rolespill som f.eks Baldurs Gate 2 og Grandia er også helt spesiell når historien begynner og avsløres, og du føler på deg at slutten nærmer seg.

Jeg synes heller ikke World of Warcraft skal bli helt glemt oppi alt dette. første gang du spiller det, første gang du kommer til et nytt område eller en ny dungeon osv er helt fantastisk.
 
#29
Huff,bare begynne å ramse da :p
Metroid (spesielt prime) er kjent for god stemning,man føler at man er på en annen planet
Resident evil (unntatt 4) får man den ekle følelsen av å være alene,men ikke alene :confused:
The elders scrolls: Oblivion, man bare får god,deilig stemning.
The Godfather, Back in the age of mafia

hmm,sikkert mange flere spill med god stemning der ute, men disse jeg nevnte er absolutt toppklasse(min mening seff)
 
#30
Jeg er vel kanskje den første og den eneste som kommer til å nevne StarWars Galaxies. Jeg likte stemningen i spillet, hele følelsen av å spille det. Dette var før de totalvraka spillet med upgraden da


Et annet spill som har satt sine spor er Zelda: Minish Cap

Hele spillet er så...koselig :), det samme kan sies om Oot og Wind Waker også.

Her er noen flere som bare må spilles gjennom:

Castlevania: Aria of Sorrow


Metroid: Zero Mission (Og Fusion forsåvidt. Begge er gode)


Et annet spill som satt dype spor er Golden Sun:


Er mye mer, men gidder ikke ramse opp alt. Men Resident Evil forttjener nok en plass her det og,
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#31
Da får jeg vel nevne mitt favoritt-Metroid-spill: Metroid Fusion.
Du er Samus Aran, en av to gjenværende rasjonelle skapninger igjen på en enorm romstasjon som huser flere forskjellige laboratorier. Resten av innbyggerne er dødelige parasitter kalt X som spiser vertene sine og absorberer deres kunnskaper, evner og fysiske trekk. Men, ikke noe problem, sant? Du er Samus Aran, universets mektigste dusørjeger! Bare litt synd at du like før oppdraget begynte selv ble angrepet av en X-parasitt, og at du nå blir jaget av følelsesløse drapsmaskiner basert på den mektigste utgaven av deg selv.
Uh-oh.
Survival horror på sitt beste, kalles dette. Intet slår panikkangsten du får av å høre fottrinnene til SA-X etterfulgt av "LØØØØØØP FOR HÆÆÆÆLVETE"-musikken. :D
 
#32
Denne kan bli litt vrien, men kan med hånda på hjertet si Ocarina Of time.

Jeg skal bare si stikkord som Tempelene,bossene,Historien,og lengden :D

Også skal jeg si Oblivion! det slipper jeg vel å nevne noe mer om her?
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#33
Jeg kan med hånda på hjertet si at Ocarina of Time har de jævligste, aller mest dritsugne møkka-dungeonene i noe Zelda-spill, noensinne. Og det har timede fetchquests. Argh.
Enda godt resten er bra.
 
#34
Da får jeg vel nevne mitt favoritt-Metroid-spill: Metroid Fusion.
Du er Samus Aran, en av to gjenværende rasjonelle skapninger igjen på en enorm romstasjon som huser flere forskjellige laboratorier. Resten av innbyggerne er dødelige parasitter kalt X som spiser vertene sine og absorberer deres kunnskaper, evner og fysiske trekk. Men, ikke noe problem, sant? Du er Samus Aran, universets mektigste dusørjeger! Bare litt synd at du like før oppdraget begynte selv ble angrepet av en X-parasitt, og at du nå blir jaget av følelsesløse drapsmaskiner basert på den mektigste utgaven av deg selv.
Uh-oh.
Survival horror på sitt beste, kalles dette. Intet slår panikkangsten du får av å høre fottrinnene til SA-X etterfulgt av "LØØØØØØP FOR HÆÆÆÆLVETE"-musikken. :D
[/b]

Sitter med akkurat samme følelsen. Det er spesilet i de mørke rommene det er verst. Du ser bare lommelykten til x-parasitten og du prøver å løpe unna så fort du bare klarer.....
 
#35
Jeg er vel kanskje den første og den eneste som kommer til å nevne StarWars Galaxies. Jeg likte stemningen i spillet, hele følelsen av å spille det. Dette var før de totalvraka spillet med upgraden da[/b]
Helt enig, Pre-cu var noe eget. I mine øyne vil dette være det beste MMORPG'et noensinne. Bare så synd at det nå er et helt ødelagt spill. Spillet hadde en meget unik stemning med Star Wars på toppen.
 
#36
Jeg hadde faktisk tenkt å kjøpe SWG pga. de flotte miljøene, men så hørte jeg om denne opgraden.. Hva var det?
 

Erketor

My life is a void waiting to be filled with burgs
#37
Jo, Sony sleit litt med å nå nye spillere, og konkluderte med at dette var pga. at spillet kunne være noe tungvint, spesiellt når det kom til PVP. Derfor bestemte de seg for å restrukturere hele greia, slik at det ble lettere, men endte istedet opp med å ødelegge de få tingene som faktisk gjorde dette spillbart. Way to go! :tommelopp: