Spill som IKKE har tapt seg årenes løp

#1
Je, det er jo åpenbart hvilket emne dette er inspirert av. Jeg prøvde å lage en egen vri på det med at folk skrev en hel anmeldelse av opplevelsen med å gå tilbake til et gammelt spill, men det ble visst for "dypt".

Så, siden folk foretrekker listeemner, her er den.

Mitt første bidrag (og kanskje noe forutsigbart); Sensible World of Soccer 96/97. Dette spillet anser jeg for å fortsatt være det beste fotballspillet som noengang har blitt produsert, og enda ikke blitt forbigått ti år etter sin ankomst. Det var et resultat av gradvis polerte utgaver av Sensible Soccer som kom i '92, og det ble tilnærmet perfeksjonert med SWOS 96/97. Enkelt å lære, vanskelig å mestre. På overflaten virker det kanskje litt tynt, men spiller du mot venner eller mot noen online oppdager man hvor dypt spillet faktisk er. Mange mener Kick Off 2 er dypere, men det er nok mest på overflaten, og at det ikke er like lett å komme inn i. Men dersom du først begynner å spille SWOS 96/97, vil du aldri slutte. Legg merke til at dette spillet er drastisk annerledes å spille enn noen av konsollversjonene (SNES, Megadrive) og at fysikken på amiga-versjonen er langt bedre enn på PC-versjonen.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#2
Quake
Det første virkelige 3D-skytespillet (vi tok vel akkurat den diskusjonen i en annen tråd), og fortsatt festlig. Det irriterer meg egentlig at ingen har prøvd seg på den sammensmeltningen av fantasy og sci-fi som Quake gjorde, for det er stemningen og det fint balanserte gameplayet som gjør at jeg liker spillet så godt den dag i dag. Det, pluss at jeg spilte det noen hundre timer da det først kom ut.
Uansett: Quake er fortsatt en av multiplayer-kongene. Nightmare-coop med gode folk er utrolig, hvis man sitter nær hverandre og kan samkjøre noen fete triks. Raketthopping har aldri vært så bra som i Quake. Deathmatch-formelen Quake videreførte har heller aldri blitt radikalt endret, du finner akkurat samme resept i Unreal Tournament 2004 og Painkiller, for eksempel.
Dessuten har Quake ett av de beste spillydsporene noensinne, laget av Trent Reznor fra Nine Inch Nails. Litt pung at de hyret inn en trettenåring med et Casio-keyboard til å lage musikken til tilleggspakkene, men men.
Uansett: Quake er gode greier. Hvis man er glad i deathmatch, da laster man ned FuhQuake. Den er god, ser du.
 
#3
Jeg har aldri prøvd quake, men er skikkelig keen på å prøve Quake 2 etter at jeg spilte litt Quake 4. Noen som vet hvor man kan få kjøpt det?
 

Fabulous Fossmo

(sædpapir, bollerør, glidecreme etc)
#4
Caesar III. Fyfaen. Tidenes beste strategispill.
 
#6
Quake I og Quake II er ikke utdatert rent gameplay messig. Hender i ny og ne at jeg spiller disse online på finske servere :)

Men tilbake til topic..

Av en eller annen grunn elsker jeg Donkey Kong Country spillene. Satt senest igår med det. Kjekt å ha på SNES Xbox emulatoren. Konge spill, bra gameplay som matcher alt som heter plattform. Blir aldri lei av det.
 
#7
Chrono Trigger er og blir en klassiker innenfor spillverdenen. Jeg ser på dette som et av de beste RPG-spillene jeg noen gang har spilt.
Laget av "The Dream Team", som inkluderte Akira Toriyama, Hironobu Sakaguchi og Nobuo Uematsu (blandt annet), ble Chrono Trigger en massiv hit.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#8
Ja vel.
 
#10
Grim Fandango har alltid vært et utrolig bra spill for meg, og det vil jeg tro det vil fortsette å være. Når jeg først prøvde demoen var jeg ingen ekspert i engelsk, så jeg lekte meg mest rundt, men det var allikevel appellerende nok til at jeg hadde lyst til å skaffe det. En stund etter jeg prøvde demoen fikk jeg tak i det, og jeg klarte å spille en del før jeg satt meg fast. Jeg forsto jo ikke all verden av engelsk, så jeg la det bort en stund.

Den største moroa startet dermed når jeg kunne mer engelsk, og forsto humoren og gåtene, noe som gjorde det hele 10 ganger så moro. Første gang jeg spilte gjennom var morsomst i og med at jeg følte jeg hadde prestert noe ved å ha løst alle gåtene, men det er fortsatt moro å spille gjennom bare for å få med seg humoren og historien. Den dagen jeg går lei Grim Fandango, har jeg høyst sannsynlig gått lei alle spill.
 
#12
Metal Gear Solid. Jeg er en stor fan av MGS serien og elsker alle spillene som om de var mine egen barn. Metal Gear Solid 2, 3 og Twin Snakes kom løpende med storslått grafikk, konge gameplay, musikk og historie, men ingen av de klarer å hamle opp med det første Metal Gear Solid spillet, som uten tvil er et av de beste spilla som verden har sett.

Ellers er jo Mario spilla utrolig morsomt fortsatt.
 
#16
SITAT(Joni @ 18.06.2006, 12.25) 10461
Grim Fandango har alltid vært et utrolig bra spill for meg, og det vil jeg tro det vil fortsette å være. Når jeg først prøvde demoen var jeg ingen ekspert i engelsk, så jeg lekte meg mest rundt, men det var allikevel appellerende nok til at jeg hadde lyst til å skaffe det. En stund etter jeg prøvde demoen fikk jeg tak i det, og jeg klarte å spille en del før jeg satt meg fast. Jeg forsto jo ikke all verden av engelsk, så jeg la det bort en stund.

Den største moroa startet dermed når jeg kunne mer engelsk, og forsto humoren og gåtene, noe som gjorde det hele 10 ganger så moro. Første gang jeg spilte gjennom var morsomst i og med at jeg følte jeg hadde prestert noe ved å ha løst alle gåtene, men det er fortsatt moro å spille gjennom bare for å få med seg humoren og historien. Den dagen jeg går lei Grim Fandango, har jeg høyst sannsynlig gått lei alle spill.
[/b]
Word!

Vil heller ikke si de andre LucasArts spillene har tapt seg noe særlig med årene heller. Men det er noe magisk med Grim Fandango, har spillt igjennom 3 ganger.
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
#17
Hmm.. litt sen post det her, og jeg hater egentlig slikt, men jeg føyer det til allikevel.
I rekken av spill som er en udødelig klassiker:

Blade Runner. Definitivt et av de få spillene som har klart å skape den samme kule stemningen som var i filmen det er basert på.
Historien er kul, til tross for at jeg aldri har klart det selv, og grafikken når det kom var jo beyond psyko. :)
 
#18
Tetris Attack til den gode gamle Snes'en.
Jeg spilte det senest igår.
Beste puzzle NOENSINNE.
2 player mode er umulig å gå lei.
 
#19
her kan du laste ned demoen dt nye spilletSITAT(Reverend Jim @ 17.06.06, 13.47) 10319
Caesar III. Fyfaen. Tidenes beste strategispill.
[/b]

åhh er det egentlig kommet noen etter følger til dete spillet. husker jeg kunne sitte lenge å sture på hvordan jeg kunne oppgradere bygningene og vinne over alle angriperne..når kom dette spillet ut forresten?
savner de små tomtene og de irriterende dumme brannmennene.

Så er det kommet noen oppfølger?