Spillanmeldere

#1
En ting jeg lurer på, hvorfor er de fleste omtalene jeg leser på norsk så utroooooooolig kjedlige? Er det fordi norsk er et kjedlig språk? Er det fordi journalistene ikke har sans for humor? Eller er det kanskje bare meg?

Ta gamer.no, jeg har enda ikke funnet en omtale som er gøy å lese. For meg er det som om noen roboter skriver disse omtalene, uten kjærlighet, uten følelser, uten noen som helst form for interesse. Hvor blir det av gløden? Hvor blir det av spenningen? Jeg syntes det er bare latterlig, idiotisk, kjedlig og ubruklig.

Hva syntes dere?
 

Erketor

My life is a void waiting to be filled with burgs
#2
Eh, de eneste gangene jeg leser spillanmeldelser er når jeg vil prøve å finne ut noen fakta ang. et spill jeg synes ser interessant ut, men ikke finner en demo av. Hvis ikke må de være svært kontroversielle og skape mye furore/nerdrage hvis jeg skal gidde(Gamespot og deres legendariske OMG ZELDA TP FIKK 8.8 er et godt eksempel). Det er artig å lese en og annen velskrevet anmeldelse/artikkel innimellom som er utspedd med litt humor, men jeg tror du skal være godt over middels interessert i mediet for å gidde å tråle gjennom forskjellige menneskers mening om kvartalets Ghost Recon/Madden/multiplatform-romp gang på gang, og det tror jeg ikke det er så mange som er. Folk flest er vel ute etter å spille selv, ikke lese om at andre gjør det.
 
#3
Jeg liker Eurogamer sine reviews. Høy kvalitet og mye vettugt innholdt, samtidig som det er godt skevet og med en fin dose humor. Ellers mener jeg vår egen Yetipants leverte noen vittige og gode anmeldelser på gamer.no?
 
#4
Tryggve Sollids anmeldelse av Resident Evil: Deadly Silence fant jeg morsom og interessant. Yetipants skriver godt, men i denne anmeldelsen skrev han nøyaktig HVA som gjør nevnte spill så dårlig som det er, og anbefalte det ikke akkurat.. alt jeg trenger fra en anmeldelse det. :D
 
#5
Ja, norske spilleblader er elendige (det samme sies om ALT av elektroniske dingsbomser og data og alt slikt som er norske også). For på den tiden man leser om det her i Norge så har spillene vært ute LENGE, og man tester de selv før de norske anmelderne får tenna sine i et spill her til lands desverre..

C&VG hadde noen spilleblad her i Norge som var lette å få tak i (engelsk tekstet såklart), de hadde veldig bra reviews og previews og var en mnd. og to foran konkurenter på tester. De hadde også veldig bra humor, synd det er bare å få tak i games-master på narvesen sist jeg sjekket (ja, det er en stund siden jeg sjekket også), for det er en rett og slett dårlig kopi av C&VG (computer and video games) GM prøver å være morsomme gang på gang men de mislykkes totalt hver gang gitt.

C&VG har også en nettside som jeg bare såvidt husker eksisterer også da, http://www.computerandvideogames.com/. Ble liksom ikke det samme som bladet etter de kom på nett..
Gamespot er favoritten skal jeg sjekke om det er noe kewlt på markedet som kommer, stor og fin database der over tester på de fleste spill. Jeg også liker humoren dems. :)
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#6
Jeg kan ikke snakke for andre, men jeg kan i det minste si at det jeg la vekt på da jeg skrev for Gamer var nettopp å skrive underholdende og fengende samtidig som jeg var informativ og klar. Et par eksempler jeg vil trekke fram er Serious Sam II-omtalen min, hvor jeg prøvde å la noe av galskapen i spillet skinne gjennom i teksten, og Guitar Hero-omtalen hvor jeg prøvde å trekke fram hvor godt spillet lykkes med å skape en overbevisende rockestemning. Omtalen av Perimeter: Emperor's Testament er et forsøk på å beskrive et veldig komplekst og abstrakt spill på en lettfattelig måte. Her er en oversikt over det jeg skrev for Gamer, så kan dere snoke selv hvis dere gidder.

Sånn ellers er jeg stort sett enig i at det er litt dårlig stelt med norske spillskribenter. Mitt inntrykk er at mange har gode kritiske blikk for spill, men ikke klarer å forfatte en interessant tekst; enten det, eller så skorter det både på oppfattelses- og framstillingsevnen (jamfør GameReactor). Det er litt synd at Norge, som er et land med en økonomi som tillater de aller fleste å engasjere seg i spill som underholdningsmedium, ikke har noen god kilde for kvalitetsomtaler av de nyeste spillene. Mange prøver, men av forskjellige grunner går det stort sett ikke så bra.

Når det er sagt, vet jeg at det er to norske spillanmeldere jeg kan stole på: Den godeste Kent William Innholt byr alltid på solide og gjennomtenkte observasjoner, på samme måte som Erlend Grefsrud også gjør det. Yeah, Spillegal powah indeed. :D

PS: Skal vi leke en liten lek? Skim gjennom omtalene mine, og påpek hvor jeg henter mellomoverskriftene mine fra. Den som tar alle referansene vinner prisen som særeste faen 2007. :p
 
#7
Jeg tar det tilbake, jeg likte en omtale fra Gamer.no
Det var denne

De første ordene er det som gjorde slik at jeg fortsatte å lese omtalen.


Jammen er det min gamle venn Resident Evil. Og han har ikke forandret seg det spor på alle disse årene, ser jeg.

Jeg husker fortsatt første gang jeg spilte Resident Evil. Jeg satte skiva i maskinen, steg inn i herskapshuset, og gispet over den detaljerte grafikken og den uhyggelige stemningen. Året var 2002 og jeg hadde akkurat kjøpt meg en GameCube. Med andre ord er jeg ingen langtidsfan av Resident Evil-serien, men kanskje denne oppussede versjonen av originalen - nå med den særdeles lite kledelige undertittelen Deadly Silence - kunne få meg til å se lyset?[/b]
Dette vil jeg se mer av, eneste jeg tror yetti mangler nå er en liten dose med humor, cheesy humor er helt oko, så lenge det er noe å le av der, dårlig humor er alltid bra humor. Fra helt seriøs til helt tullete!
 
#8
Gamereactor.no
Ganske bra, pluss at de også deler ut et gratis magasin 10 ganger i året.
 

Novastrum

Feminist-elitist
#10
Gamereactor suger. Slutt å vær så forbanna ukritisk. -_-
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#11
Det er jo tydelig at det er snakk om "bra i mangel på noe bedre". Gutten har tydeligvis ikke lest særlig mye... av noesomhelst, og han er dermed fornøyd med det han har.

Gamereactors skribenter er ikke mye å skryte av, men blekka er gratis og fungerer greit som ei lita tidtrøyte så jeg nøler ikke et sekund med å plukke med meg et eksemplar når jeg ser en ny utgave i spillbutikken. Ooh, pretty pictures!
 
#12
Gamereactor er jo som sagt gratis, og minst like bra som de andre spilleblader her til lands som man faktisk må betale for. :sprø: Så det er jo ikke akkurat noe å klage over., (freebie dasspapir om ikke annet) :p
En annen ting, er jo at alle de blader som innebærer spill her til lands alltid går konkurs. Det er nok fordi at Norge er et alt for lite land, de selger lite og de får ikke testet de nyeste spilla før de kommer på det kommersielle markedet. Det går ikke an å livnære seg på dataspill her til lands på den måten, Norge er rett og slett et alt for lite marked. Så de fleste skribenter har sikkert et liv og jobb utenom å skrive om spill, for å tjene til livets opphold.
 
#13
SITAT(Buggz @ 31.07.07, 16.50) 75511
Det er jo tydelig at det er snakk om "bra i mangel på noe bedre". Gutten har tydeligvis ikke lest særlig mye... av noesomhelst, og han er dermed fornøyd med det han har.

Gamereactors skribenter er ikke mye å skryte av, men blekka er gratis og fungerer greit som ei lita tidtrøyte så jeg nøler ikke et sekund med å plukke med meg et eksemplar når jeg ser en ny utgave i spillbutikken. Ooh, pretty pictures!
[/b]
Hva med å holde frekkheten til en tråd kanskje? Ikke smitt det rundt til de andre her?
Jeg skrev "ganske bra", i og med at de gir ut egne blad. Og det er ikke så dårlig. Og jeg bryr meg ikke. Det er vel de eneste norske spillbladet som finnes? Men vet du hva? Jeg gidder ikke å diskutere, bye bye
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#14
Nei, at du skulle være interessert i å diskutere siden du har funnet veien til et diskusjonsforum var vel for mye forlangt.

Det GameReactor duger til - som sagt - er skrekkeksempel. Man kan hente mange gode tips derfra, til hvordan man aldri må finne på å skrive noe som helst.
 
#15
De har også mistenkelig ofte anmeldelser på spill i trykken lenge før noen andre store spillsider såvidt har hatt preview på de. SKal ikke anklage dem for noe jeg ikke vet helt sikkert, men det virker ganske suspekt.
 
#16
Til GameReactors forsvar vil jeg påpeke at kvaliteten på skriveriene har gått noe opp og at antallet skrivefeil har gått noe ned de siste årene. Personlig synes jeg de ofte er på temmelig tynn grunn reint argumentasjonsmessig, men som blir sagt her har det funnes blader i Norge som har hatt dårligere kvalitet enn GameReactor, og som attpåtil har krevet penger for lidelsen det var å lese dem.

Nilo: Hva slags spilljournalistikk ønsker du? Har du eksempler på noe du synes er bra, i Norge eller i utlandet?

Jeg synes dessuten det er rart at du sier at vi skriver "uten kjærlighet, uten følelser, uten noen som helst form for interesse". Jeg vet knapt om noen som er så intenst opptatt av og så ekstremt glad i spill som meg selv -- men kanskje kjenner jeg bare for få?
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#17
SITAT(oerhört @ 01.08.07, 00.03) 75559
Jeg vet knapt om noen som er så intenst opptatt av og så ekstremt glad i spill som meg selv [...][/b]
Jeg vet iallfall om to. :p
 
#18
Sant nok. Uansett, det var vel mer et retorisk poeng enn et faktisk et. :)
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#20
Det er det. oerhört, altså. Ikke meg.