Spillanmeldere

CyberK

Finner ikke på noe.
#21
Litt av det som Gamereactor lider under er vel at det er en skandinavisk samproduksjon og at oversettelsene og korrekturlesingen av disse ikke alltid er den skarpeste?
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#22
Med tanke på hvor sjabre tekstene skrevet av nordmenn er, kommer igrunn ikke det som noen overraskelse.
 

Houseman

Filmnerden
Medlem av ledelsen
#23
Jeg tror problemet dreier seg om litt mer enn bare slurvete oversettelse. Det er generelt dårlig språk hele veien, i hvert fall det jeg har lest av bladet, i tillegg til stavefeilene. Hvis det er oversatt fra svensk eller dansk er nok ikke originalforfatteren heller noe stort skrivetalent.
 
D

Doctor Downs

Gjest
#24
Jeg den eneste som liker IGNs omtaler? Jeg pleier å kunne si meg ganske enig i det aller meste de skriver, og dobbelsjekker alltid med dem før jeg kjøper noe til over 50 kroner.
 

Tutankoopa

Ole (オーレ)
#27
De beste omtalene jeg leser finner jeg i NGamer, det britiske Nintendomagasinet. Mye humor, de har god innsikt i hva som gjør spill bra eller dårlig og de viser flere sider av spillet. Alt dette tror jeg norske anmeldere må lære seg mer av. Jeg er enig med NiloPilo, norske anmeldere mangler en slags glød i tekstene sine.

Og IGN er foressten helt greie, pleier også å sjekke med dem før jeg kjøper noe.
 
#28
Gametrailers.com har etter min mening rimelig stødige video anmeldelser. Og de glimrer også på trailere :tommelopp:
 
#29
Gametrailers.com og gamespot er som oftest veldig bra på videoreviews
På ign går videoene så treigt at jeg ikke gidder å prøve mer.
 
#30
fordelen ved igns overvelmende inkompetanse er at de tror større lengde på artiklene deres tilsier høyere kvalitet, så om du vil lese side opp og side ned om detaljer som ikke har spesielt mye å si på hvordan spillet oppfattes som helhet, er det stedet å gå. det sier ikke nødvendigvis mye om deres evne til å vurdere spill, heller deres evne til å formulere denne vurderingen. gamespot har på sin side, beklagelig nok, fått det for seg at de er bedre enn det de er, og skriver gjerne drepende kjedelige anmeldelser krydret med humor for laveste fellesnevner. avoid. 1up gjør det uansett bedre, ihvertfall når det kommer til video- og podcasts - der stiller de rett og slett i en klasse for seg selv.

hva norsk spilljournalistikk gjelder så finnes det så latterlig mye ræva (gamereactor burde bli tatt med ut bak låven og skutt - norske spillblekker jeg må betale for har jeg ikke kjøpt siden jeg var tolv), men det finnes heldigvis gullkorn á la gamer.no her og der. skål.
 
#31
Tryggve Sollid gir Resident Evil: Deadly Silence 2/10, og Marius Jentoftsen gir Hour of Victory 2/10 på Gamer.no. Gamereactors anmeldere gir begge spillene 8/10 hvis jeg husker rett.

Hva feiler det Gamereactor? Har de fått et brev hvor det står at "vi sender dere disse gratis anmelderversjonene av spillene, men til gjengjeld må dere ikke være ærlige når dere anmelder spillene"? Herregud.. har mistet all tro på GR. -_-
 
#32
Eller hva feiler det gamer.no? Bare en tanke..

Dessuten finner jeg ikke Gamereactors anmeldelse av Hour of Victory.
 
#33
Den leste jeg i bladet.

Gamer.no skriver generelt bedre anmeldelser enn GR. Det virker som om GR ikke vil skrive noe stygt om disse to spillene i sine anmeldelser, men Gamer er ærlige og skriver akkurat hvorfor spillene fortjener 2/10. GR skriver ingenting som rettferdiggjør karakteren 8/10, som er ganske nærmed toppkarakteren. Jeg har spilt Hour of Victory, og det er et makkverk av et spill. :)
 
#34
Nilo: Hva slags spilljournalistikk ønsker du? Har du eksempler på noe du synes er bra, i Norge eller i utlandet?

Jeg synes dessuten det er rart at du sier at vi skriver "uten kjærlighet, uten følelser, uten noen som helst form for interesse". Jeg vet knapt om noen som er så intenst opptatt av og så ekstremt glad i spill som meg selv -- men kanskje kjenner jeg bare for få?
[/b]
Sorry for seint svar, så det ikke før nå.

Hva jeg vil ha? Er ikke viktig. Hva vil dere som anmelder ha, er mer viktig. Hva tenker dere når dere skriver deres omtaler? Hvordan går dere frem når dere skriver omtaler? Fordi noe burde forandres. Jeg har gang på gang blitt irritert at folk skriver kjeldige omtaler, hva tenker de? Du skal jo fange lesern, du skal få han til å le, til å grine, til å føle. Jeg forventer ikke noe mesterverk, men jeg vil ha noe som kommer fra hjertet. Når du skriver omtaler så skal lesern føle ordene dine, ikke lese dem.

En maler bruker ikke som regel rettningslinjer på hva han skal male, det kommer fra hjertet. Følelser utrykkt i bildet. Bildet trenger ikke å være det fineste av dem alle, det trenger heller ikke å være den mest fargeriket eller livlige. Det må ikke være et mesterverk. Og det forventer jeg heller ikke.

Det helt motsatt er dine/gamer.no sine omtaler. Roboter som skriver omtaler, finner noen ord i orboka og setter dem inn hvor det passer best. Skrivefeil skal det heller ikke være noe av, fordi det er ille, utrolig ille.

Å skrive perfekte omtaler er noe jeg føler gamer.no satser på, bort med følelser, bort med lidenskapen, bort med alt som kan gi inntrykk av at en vanlig person(ikke perfekt) kunne ha skrevet denne omtalen.

Sterileomtaler, det er gamer.no
 
#35
Gamer skriver hvertfall hva som gjør et spill dårlig eller godt, i motsetning til GR. :p Hvertfall de to anmeldelsene jeg nevnte.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#36
Tull og tøys, det er få eller ingen norske spillomtaler som er like god lesning som gamer.no sine, og da tenker jeg spesielt på Kent William sine. Jeg er ikke alltid enig med han, og han kan være overdrevent streng iblant, men lidenskapen for spill og den oppriktige skuffelsen når han føler et spill ikke når sitt potensial, skinner gjennom i omtalene hans.

Er det noen andre mediers anmeldere du kan referere til, så vi forstår hva du er ute etter?
 

Kilik

Lokal moderator
#39
Skulle akkurat til å forsvare GR med at det er greit design og gratis og sånt...men 8/10 til Hour of Victory?!
 

Novastrum

Feminist-elitist
#40
Så vidt jeg kan se har Midway betalt f.eks. Game-kjeden for større plass i butikkene, så man skal vel ikke se bortifra at nonprofit-blader som GR også får en pen liten sum for gode omtaler.