Spillbokser vs. Spillcover

#1
De av oss som er eldre enn 15 år husker sikkert hvordan spill var før i tida. Når man kjøpte et spill fikk man ikke en liten greie man bare kunne ta med seg overalt. Da fikk man en diger eske som egentlig bare inneholdt et cd-cover og manual og masse tomrom, som sett her:



Så for 7-8 år siden (tror jeg) begynte derimot alt å bli standardisert. Alle spill til alle format kom da i samme cover som dvd-filmer og den formen vi er vant med nå.




Selv syns jeg de gamle boksene er kulere. Klart, de tar MYE mer plass, men på en måte føles det som det er mer value for the buck når man har en såpass fet boks. På en annen side foretrekker jeg de nye boksene, de er mindre og alle kjører etter samme standard så de kan lett plasseres i hylla sammen med det som skal være av filmer og spill til alle systemer.

Men hva foretrekker folket godtfolket her egentlig?
 
#3
Jeg synes at det er kult med bokser og andre kule innpakninger spill kommer i, men er ikke like praktisk som de vanlige dvd coverene.
 
#4
Alle spel? PC-spel meiner du vel. Og idag må man betale ekstra cash for spesialutgaver i store bokser, så dei er der for dei med spelplass i pyntehyllene sine. :)

Personlig foretrekker eg standardcover uten tvil. Likte ikkje dei store boksene den gangen heller, berre clunky og upraktiske.
 

CyberK

Finner ikke på noe.
#5
Jeg ble litt overrasket over å se Red Alert 2 med hel boks på det bildet, fordi jeg husker da det kom så syntes jeg DVD-cover var nytt og spennende og bare sååå mye kulere. :p

Alt i alt så er det jo kulere med bokser, men uendelig mer praktisk med cover. Man endte jo som oftest med å ta CD-coveret ut av esken og bruke det i hyllen. Det som kanskje er mest irriterende her i verden derimot, er sånn covere som leker kule og derfor er litt større enn vanlig og derfor ikke passer inn i min nøye inndelte hylle.
 

Lodin

Der Waaaah
#7
Bildet av de digre boksene der er ganske artig fordi det som nevnt er amerikanske utgaver av spilla. Flere av dem som Max Payne, No one Lives Forever 2 og Freedom Force har jeg foran meg her i DVD cover fordi Europa innførte standarden mye tidligere. Tipper hovedgrunnen til det var for å spare plass i hyllene.
Sånn ellers er jeg såklart nostalgisk til de gamle digre eskehelvetene, men foretrekker de nye greiene siden det som sagt er lettere å oppbevare.
 
#9
Og jeg som trodde dette emnet kom til å handle om hva som er det riktige å kalle de greiene man putter spillet og håndboken i, også hadde jeg tenkt å eplekjekt foreslå «spilletui». Men sådan ble det ei. Det er synd ting ikke alltid går som man vil. Men det skal faen ikke være lett heller.
 
#10
Whups, snakk om å være historieløs! :$

Hadde jo SNES back in the day, og coverene var jo så klart veldig papp. Men dei fleste hadde då ein standardstørrelse likevel, om enn kvar sin standard per konsoll.

Liker uansett at dei har litt meir standardstørrelse idag, PS3 er litt mindre, men passer fortsatt i hylla. :)

Og btw, eg kalte dei "spilletui" sjølv den gang då. Om enn litt meir dialektifisert for min del.
 
#11
Hvor er de gamle spillene dine da? :D

I det siste har jeg forsøkt meg litt på DOSbox (enda godt jeg var relativt husvarm med MS-DOS), og plukket fram en del gamle spill fra samlingen min. Fikk installert og kjørt 95% av de, Phantasmagoria 2 fungerte desverre ikke. Men uansett, egentlig var jeg Amiga bruker fra den tiden disse spillene var fra, men jeg har samlet litt i ettertid. Ikke alle er original retail, men jeg har da retail av blant annet Under A Killing Moon, Gabriel Knights 2, nesten alle de originale Sierra samlingene, som Police Quest, Space Quest, King's Quest, Larry (Larry har også den infamøse Official Book of Larry - denne samlepakka kjøpte jeg i Bergen for rundt 10 år siden for 100.-. Planescape Torment, Baldur's Gate II, Grim Fandango, CMI, Full Throttle, The Dig, Orion Burger, etc. Har også noen Sierra Originals, som de kalte det på den tiden, som Gabriel Knight 1 og 3, King's Quest VII, etc.

Nok om det, dagens spill har jeg ingen problemer med at de kommer flatpakka - store esker er liksom en del av nostalgien, og det er det som forklarer de rundt 100 big-box Amigaspillene mine, samt rundt 20 big-box PC spill (har vært litt mer selektiv der). Men DOSbox har vekket en ny type nostalgi i meg, nå fungerer den som en tidsmaskin som tar meg med tilbake for å få spillopplevelser jeg egentlig gikk glipp av. Så nå begynner jeg å samle gamle big-box DOS spill.
 

Terje

mostly harmless
#12
Likte det helt klart bedre før med de gamle store boksene. De ser rett og slett kulere ut i hylla, og størrelsen gjorde at det stadig ble inkludert ekstra dill i boksen uten at spillet måtte hete Collector's Edition og koste en halv gang mer av den grunn. Og manualene i de var ordentlige manualer, ikke noen tynne lefser eller enda verre; en lapp på størrelse med en post-it som forklarte at manualen er å finne som pdf i den og den mappa sammen med en acrobat installer.
 

CyberK

Finner ikke på noe.
#13
Poeng. Jeg savner de gode gamle tykke manualene som fortalte bakgrunnsinformasjon og inngående om hver unit/våpen du kan bruke i spillet. Og ikke minst Tech-treet i Civ. Red Alert 1 lagde seg tilogmed plass til tutorial for de første to oppdragene! :(
 

Tomas

Frå Oslo ellår någe.
#14
Jeg synes dvd-kovrene var skikkelig kjipe når dem først kom ut, men nå har jeg så mange spill at det hadde bare vært urealistisk å ta vare på dem alle om dem skulle vært esker.

Det jeg savner mest var at du aldri helt visste nøyaktig hva som var i eska. Morro å få concept art og dill en gang i blant.
 
#15
Jeg fant Doom 3 i en sånn fin boks da jeg var i Praha. Jeg flira litt, kjøpte det og spilte det i ca. en time før jeg la det bort i et skap siden det ikke hadde plass i noen av hyllene mine :s
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#16
Apapap!



Inneholdt en strategiguide for hele spillet!
Jeg sto med en tilsvarende utgave av A Link to the Past i hånda i en lekebutikk i Sverige en gang på nittitallet. Jeg kjøpte det ikke. D;
 

Sjutten

Piraten fra Sjuttavika
#18
DVD-cover er selvsagt mer praktisk, men gode gamle pappcover (spesielt SNES-covrene) er mye mer koselig.
 
#19
Er jeg den eneste som alltid kastet fra meg pappeskene? Jeg kan skjønne at dere tar vare på de hvis det er CD-er eller DVD-er inni, men hvis det bare er kasetter inni gidder jeg ikke å ta vare på dem. Legger bare kasettene i hylla. Blir litt som å ta vare på eska kaffetrakteren kom i.
 

kakarlsen

Høyere yrkesfaglig
#20
*kremt* Kaffetrakter er vel litt drøyt, men jeg må nok inrømme at jeg er rimelig besatt av å ta vare på originalemballasje. All samleverdi forsvinner jo helt med en gang noe ikke er komplett.