Spillbransjen - massemedium?

#1
Etter å ha sett gårsdagens Nintendo-pressekonferanse på E3 igjennom Gamespot, har jeg tenkt over noe Satoru Iwata snakket om. Han hadde en tanke om å utvide spillmarket til et større massemedium. Han vil tiltrekke mennesker som tidligere har spilt spill, samt mennesker som aldri har spilt før. Tanken er at mer komplekse og grafisk utfordrende spill ikke vil tiltrekke disse gruppene, og at derimot nye ideer er viktigere. Videre snakket han om at lange opplastningstider er frustrerende for alle, og han tror at et system som er tilgjengelig 24 timer i døgnet vil gjøre spilling mer tilgjengelig og noe som er ”nytt hver dag”(dvs. at konsollen kan laste ned nyheter mens den står i sovemodus). Iwata snakket videre om en idé om at ”core” – gamere og ikke- gamere skal ha muligheten til å spille mot hverandre på en god måte som gagner alle.

Etter å ha sett dette, begynte jeg selv å tenke på hvordan spillmarkedet kan utvides og nå ut til flere, både med tanke på selve spillene og markedsføringen.

Utseende i et spill kan ha mye å si for noen. God grafikk kan virke mer appellerende enn et sterkt system, en god handling eller lignende. For andre vil det virke motsatt. Hvordan det virker for ikke- gamere er vanskelig å si. Kanskje et godt utviklet system som er lett å sette seg inn i, er viktigere enn grafikk som de uansett ikke kan sammenligne med andre spill el. i utgangspunktet (tanken er da at de ikke har noe peiling på spill fra før av). Nyutvikling og nye ideer kan, som Iwata påpekte, være en bedre måte å nå ut til flere på enn grafikk.
”Partyspill” som Buzz og Singstar når tydeligvis ut til flere ikke- gamere enn for eksempel sterke skytespill, eventyrspill eller lignende. Kanskje virker spill samlende på en måte, og som en god underholdning sammen med andre? Kanskje ikke- gamere liker den formen for spilling fremfor å spille alene? Da kan det jo tenkes at onlinespilling muligens kan fungere på samme måte.

Men hva er gode ideer for å nå ut til disse i første rekke? Markedsføringsideer tenker jeg da på.
Hva appellerer og hva virker frastøtende?
Vil reklamer på TV være en god idé? Kjentfolk som fronter produktet? Hva appellerer til ikke- gamere, samtidig som core- gamere kan tolerere det?

Og hva appellerer eller virker frastøtende med spillbransjen mot kvinner? Kan spill nå ut til kvinner i like stor grad som menn, og i så fall hvordan? Hvorfor når spill som The Sims, Nintendogs og lignende lenger enn mye annet?
Selv mener jeg at booth-babes er frastøtende. Dessuten mener jeg at sex og sexy karakterer ikke nødvendigvis gjør spillene mer appellerende, slik mange av dagens spillfigurer preges av (både kvinnelige og mannlige). Jeg kan god se dette fra flere sider. Karakterene kan virke som ”helter” for noen, og et sterk forbilde er som regel mer perfekt enn et normalt menneske. Men kanskje, for å appellere imot et større marked, overnaturlige figurer ikke appellere. På den andre siden, kanskje gjør det akkurat det. Vanskelig å si, og nå vet jeg sannelig ikke hva jeg skulle frem til selv.
Her ble det mye rot i mitt eget hode, som deretter ble skrevet i stress i et lite innlegg.

Derfor håper jeg på flere tanker og ideer, fra dere. Har dere noen tanker om hva som kan gjøre for at spillmarket skal nå ut til flere? Hvordan å utnytte det til et stort massemedium? Kanskje ligger det noe i det Satoru Iwata snakket om?
 

Endre

Ødela forumet
#2
Jeg tror konsepter som samler folk (ikke nødvendigvis på nett), som SingStar, EyeToy og Buzz er viktige. Det samme med spill som bryter normen litt, og som passer for de som vanligvis ikke spiller spill, som f.eks. Nintendogs og Brain Age.

Så ja, jeg tror det var noe i det han sa. Hvis folk aksepterer disse spillene som fullverdige alternativer til å se på en film, eller spille øh ... kortspill med familien sin, tror jeg det kan utvikle seg til noe mer etter hvert. Kanskje får vi se spill med mer «voksne» (nei, jeg tenker ikke på Mature-titler som markedsføres til tenåringer) temaer, som kanskje kan bli et fullverdig (og bedre) alternativ til å se på filmer*, og at ikke spill blir sett på som noe bare unge folk gjør. Men før det, som sagt, tror jeg markedet må vokse en del, og da er det de enkle konseptene som ikke har læringskurve og ikke føles abstrakte for de som ikke har spilt før, som kan gjøre det. :) Det blir spennende å se om Wii kan gjøre enda mer med det. :)

*Jeg mener ikke at jeg vil at alle spill skal bli interaktive filmer, men det burde finnes noe for alle, og da kan kanskje dette være noe for de som aldri har spilt et spill før, og som ikke kan sette seg inn i abstrakte kontrollmetoder osv.
 
#3
Det sosiale, brukervennlighet og pris er nok det viktigste, og her tror jeg Nintendo kan gjøre det bra med Wii. De trailerne vi fikk se på E3 viste flere personer som spilte sammen, og dette fremmer at mange av Nintendo Wiis spill er morsomst når man er flere, og dermed gjerne i festsammenhenger, hvor spill virkelig slår an.

Trailerne viste også at det var lett å bruke kontrollen ved å bare vifte rundt med den, og dette tror jeg vil øke interessen rundt konsollen. Jeg viste konferansen til folk i klassen i dag, og de ble skikkelig hypet fordi det så moro og lett ut, og de sa selv at grafikk ikke er det viktigste. Jeg vet, man forventer ikke å høre det fra den gjennomsnittlige skoleelev, men jeg klarte å forandre tankene deres angående hvor viktig grafikk er ved å vise de hvordan Wii brukes. Det ser rett og slett morsommere ut enn å sitte og trykke på knapper og dytte på spaker, og det er lett. Kudos til Nintendo for dette.

Og selvsagt prisen. Noe vi ofte tenker på i Salg og Service-studieretningen er de fem p-ene; Plass, produkt, påvirkning, personale og selvsagt pris. Jeg nevnte også for mine medelever at prisen vil ligge rundt 2000 kr når Wii kommer, og dette ble de rett og slett sjokkert av, siden de visste at Xbox 360 koster en tusenlapp mer, og at Playstation 3 vil koste opp mot 5000 til 6000 kr. Prisen vil nok sørge for at flere tør å satse på en nyskapende konsoll de egentlig ikke vet så mye om. Og når de som satser på denne konsollen får en god opplevelse, anbefaler de konsollen til andre, som igjen tør å satse fordi prisen er rimelig.

Jeg mener Nintendo allerede har funnet oppskriften til god markedsføring.
 
#4
Ja, spillbransjen er så absolutt et massemedium. Tenk på E3 og på alle folkene som følger med på videoer på nett og sånt.
 

Buggz

Jævla Buggz
Medlem av ledelsen
#5
SITAT(Joni @ 10.05.2006, 22.20) 2540
Jeg mener Nintendo endelig har funnet oppskriften til god markedsføring.
[/b]
Fixed!
Nintendos konsoller har alltid vært krem, men markedsføringa har vært både opp og ned (referer til Zelda-rap og hele Gamecubens liv).

Nintendo har hele veien vært multiplayer- og partyspillenes konge, nå i det siste innhenta av Singstar, Guitar Hero og Buzz. Pressekonferansen var et herlig show og et nydelig bilde på de nye veien til Nintendo. Som en eller annen på forumet påpekte tok de en fyr fra publikum som uten videre plukka opp kontrollen og knuste Reggie og Iwata sammen med Miyamoto-san (the man). Hvorvidt han hadde tatt i en kontroll før eller ei gidder jeg ikke diskutere, poenget står fortsatt. Promovideoene viser potensialet til konsollen og jeg har stor tro på at man kan ta med seg hvem som helst til en runde eller to med Wii, selv om folk har spilt et spill før eller ei. Spilling har et noe tvilsomt rykte hos ikke-gamere og oppgitte foreldre, og man kan jo håpe på at Wii kan lette på inntrykket til en hobby som har vokst seg så stor hos så mange mennesker. Nå om dagen møter jeg flere og flere jenter som er glad i spill og eier en eller t.o.m. flere konsoller (mainly en stasjonær og evt. en håndholdt). Senest i dag hadde jeg med meg en utgave av Gamereactor i hånda da jeg kom tilbake til hybelområdet der mange satt ute og grilla. Bladet ble revet ut av hendene mine av ei jente som bor rett over meg, jeg hadde faktisk ingen anelse om at hun var glad i spill. Min tidligere nabojente innreda hybelen med en diggbar sofa og TV-en med PS2 og herrens mange Final Fantasy-spill rett foran.

Jeg har blitt stempla som Nintendo-fanboy av mine venner, men dæven døtte jeg skal få med meg folk til å spille Tennis, Excitetruck og noen timer Red Steel for den svorne actionGTAjævel mange folk er. Jeg skal pimpe Wii uten like i høst.

EDIT: Kudos Uteena for et interessant emne som drar frem lengre og vel overveide innlegg av folk.
 

CyberK

Finner ikke på noe.
#6
Jeg må flytte til hybelområdet ditt.

Men det er det er en ulempe med denne nye bølgen av sosialt akseptable spill. De er veldig lette å plukke opp og leke med, emn det er også det. Jeg lurer på om brukervennlighet og "care-free" spill kanskje ikke har nok å gi for de av oss som er vant til å tilbringe mye av livet vårt foran en skjerm (og har blitt mobbet for det av "de andre"). Når det er sagt, så tror jeg ikke det er noen stor fare for at utviklerne slutter å lage "gammeldagse" spill som krever en investering av tid og krefter (for ikke nevne svette og tårer). Men det er kanskje en mulighet for at spillmarkedet vil deles i to? En "hardcore"-del og en "light entertainment"-del, der de "hardcore" kan bevege seg inn i "light entertaiment", men ikke motsatt? Jeg kan ikke få meg selv til å tro at alt bare vil smelte sammen i en stor, "happy family".

Når jeg tenker over det, er ikke det den verste fremtidsutsikten jeg kan se for meg. Jeg ville ihvertfall kunne nyte godt av det beste fra begge verdener.
 
#7
SITAT(Revan @ 10.05.2006, 22.44) 2552
Ja, spillbransjen er så absolutt et massemedium. Tenk på E3 og på alle folkene som følger med på videoer på nett og sånt.
[/b]
Tenk hvor mange som ser filmer, ser på TV og bruker Internett, i forhold til hvor mange som spiller.
 
#8
SITAT(CyberK @ 11.05.2006, 18.05) 2812
Men det er kanskje en mulighet for at spillmarkedet vil deles i to? En "hardcore"-del og en "light entertainment"-del, der de "hardcore" kan bevege seg inn i "light entertaiment", men ikke motsatt? Jeg kan ikke få meg selv til å tro at alt bare vil smelte sammen i en stor, "happy family".
[/b]
Kanskje disse "lettere" spillene vil virke vervende på nye mennesker som før ikke har spilt? At de blir mer interessert i spilling generelt etter å ha prøvd ut "light entertainment" -spill, og etterhvert blir medlemmer av hardcore gruppa selv?
Ellers er jo spillmarked på mange måter delt i to grupper slik allerede. Det er de som spiller partyspill og the sims ol. og andre som spiller mer "hardcore" spill og evt. også øvre nevte spill.
Nintendo håper tydeligvis på å kunne forene disse gruppene og satser på å samle dem rundt en ny spillmåte og nye ideer til spill. De kan jo være de er inne på noe, vanskelig å si ennå.
På den andre siden gjøre det kanskje ikke så mye med to "grupper" eller fler.
 
#9
For min egen del er spørsmålet heller: Vil vi at spill skal bli et massemedium som når ut til det brede publikum? Har man ikke allerede et stort nok problem med kvalitet i markedet som det er? Selvfølgelig, det ville jo være hyggelig om en kunne snakke om spill med andre mennesker som en snakker om musikk( for samme hvor forskjellig musikksmak en har, så kan en alltids diskutere), men vil ikke en slik forandring av industrien bety at core-gameren blir taperen?

Jeg velger å fremsette følgende påstand: Når mange intresserer seg for noe vil det alltid være rom for dårlige produkter og for at dårlige produkter overtar for de gode produktene. Grunnen til dette er at når produsentene skal nå ut til et bredt publikum, må de nødvendigvis lage spill "alle" liker. Da vil også de som produserer spill med et lite publikum, tape for de store produsentene.
En kan si at de må generalisere spillene. For meg vil det bety tamme, kjedelige spill, som kanskje er delvis morsomme de første timene man spiller dem, eller har delvis god underholdningsverdi så fremt man er flere, men som ikke, for alt i verden, klarer å fange interessen min når jeg er alene, eller over lengre tid. (Og selv om jeg blir slaktet nå) så syns jeg EyeToy og Sing Star er et veldig godt eksempel på dette.

Men dersom dere spør deres ikke spillende venner, så vil de jo si nettop det, at EyeToy og Sing Star er dritkult. "Det er så jævla fett på fors, ass!". Jeg er overhodet ikke intressert i en spillverden som styres av hva det brede publikum etterspør. Disse spillene, tror jeg, vil ikke passe oss i det heletatt. De vil passe det vanlige mennesket som ikke har interesse av å spille i noe særlig mer enn 30-40 min av gangen. Dermed vil også spillene bli slik at de fungerer best i korte perioder. Glem god story-line, glem dype spill, glem spill som krever gode prestasjoner, både mentalt(f.eks. mer avansert porblemløsning) og fysisk(f.eks. reaksjonsevne).

Ja til innovasjon, nei til det brede publikum.

Edit: Jeg ser at flere har kiommentert det samme, skal lese tråden bedre neste gang...
 
#10
Da kommer vi inn på det med to grupper igjen. Vi har en gruppe spill som appellerer til de fleste (Singstar, EyeToy, Guitar Hero osv), mens vi fortsatt har majoritet av spill med god handling og dypere gameplay, og det tror jeg ikke vil forandre seg med det første.

Ja, det virker som Nintendo satser veldig på dette med at Wii er lett for alle å bruke, men jeg velger nå å tro at de mellom alle gimmick-spillene vil utvikle dypere spill som utnytter de spesielle funksjonene på en dypere måte. Bare se på hvordan DS har utviklet seg.

Jeg tror nok det alltid vil være et skille mellom "casual" og "hardcore", selv om det kanskje kommer mer lettvinte spill fremover, men vi må ikke glemme at vi har spillutviklere som f.eks Kojima, som fokuserer på historien.

Men jeg er enig i deg i en viss grad. Ser vi på The Elder Scrolls IV: Oblivion, kan vi lett se at dette er et spill som prøver å appellere til bredere masser i forhold til forgjengerene, da mye er blitt mye simplere i form av funksjoner o.l. (Ikke like mange rustningdeler for kroppen lenger, gått fra heavy, medium og light armor til heavy og light) Ikke misforstå, jeg elsker Oblivion, men jeg ser lett at det prøver å appellere til flere, og fansen som likte flere unike funksjoner i de eldre spillene, må se at de kuttes bort for å gjøre det lettere for nykommere.
 
#11
Selvfølgelig er det fremdeles et skille, men det skillet vil jo naturligvis, dersom utviklerne ønsker det, bli mindre og mindre. Resultatene av denne utviklingen kommer ikke imorgen, for all del, men jeg tror at det vi nå ser er starten på noe større. Jeg tror at man gjør det lurt i å kvele dette initiativet så fort som mulig. Det betyr nødvendigvis ikke at jeg er imot f.eks. DS eller Wii, snarere tvert imot, men at jeg håper inderlig at utviklerne vil arbeide mot spill som Twilight Princess og Mario Galaxies over f.eks. spill som Wii Sports.
 
D

Deleted member 1518

Gjest
#12
SITAT(Pal @ 12.05.2006, 11.24) 2991
Men dersom dere spør deres ikke spillende venner, så vil de jo si nettop det, at EyeToy og Sing Star er dritkult. "Det er så jævla fett på fors, ass!". Jeg er overhodet ikke intressert i en spillverden som styres av hva det brede publikum etterspør. Disse spillene, tror jeg, vil ikke passe oss i det heletatt. De vil passe det vanlige mennesket som ikke har interesse av å spille i noe særlig mer enn 30-40 min av gangen. Dermed vil også spillene bli slik at de fungerer best i korte perioder. Glem god story-line, glem dype spill, glem spill som krever gode prestasjoner, både mentalt(f.eks. mer avansert porblemløsning) og fysisk(f.eks. reaksjonsevne).

Ja til innovasjon, nei til det brede publikum.
[/b]
Var jo nettopp derfor Silicon Knights gikk fra Nintendo som med Wii vil satse på simplere spill. Det motsatte av hva SK ville. Ja tenk om Wii selger i uhorvelige mengder, og da med flertall hos herkommerjeg-generasjonen. Det vil jo kanskje ende opp med at utviklere som nettopp SK, finner ut at det ikke lønner seg økonomisk å lage spill som er mer avansert. Bare en tåpelig teori. Men det hadde faen ikke vært noe gøy om alle skulle tenke som Nintendo. Det virker egentlig som om Nintendo bryr seg mindre om den hardbarka fansen, og heller vil tiltrekke mengden bare fordi de vil tørke kuken med mest mulig penger. Selvfølgelig gjør også MS og Sony det, men de har i det minste lagt togskinner for de som virkelig er interessert. Jeg liker ikke tanken på at spill skal nå nye mengder, det må da være lov å ha noen hobbyer i fred. Der ser du, hardcore gamere mister interessen når hele verden skal slippes til. Hva får vi da? Homospill. Men så lenge Wii herjer i kontrollert form (salgstall) og ikke tar helt av, er jeg heller mer positivt innstilt enn negativt.