+++Spillebula+++

#1
La oss si at du hadde hatt muligheten til å åpne ei spillebule med 20 konsoller, med enten 20- gamecube -PS2 eller Revolution maskiner (som visstnok skal bli billig). Hadde du gjort det da?

Om ja, les videre.
Om nei, gråt/le eller whatever du vil :blunk:

La oss si at du må utenfor norges grenser for å få til dette på en drastisk god måte, faktisk helt nede til asia. Du er åpen for ideen, har pengene til å investere, og ser at det er et akutt ernæringsbehov for dette sekundære behovet.
For å være mer spesifikk, landet er Filippinene, byen er Iloilo.
Du har kjentfolk i byen som har masse kontakter, og et par stykker som er veldig flinke til å holde orden på økonomi. Ansettelse av arbeidkraft er latterlig lav, og leie av lokale er veldig billig i millionbyens største kjøpesenter!

Som du kanskje har gjettet, så er jeg og en annen kar i ferd med å spøtte penger til dette prosjektet i Philly akkurat nuh, i samordning med at vi skal flytte nedover i løpet av noen år. Spørsmålet rett og slett er hvilke spill som antakeligvis ville fungert best i denne settingen.

Majoriteten av spillene må være arkadeaktige, kjappe og sette seg inn i, lett å bli hekta på.
High beats, high speed og en følelse av at "denne timen kicka seriøst", må tilbake igjen!
Noen av spilla kan tillate en mer RPG-akti sjanger, eller spill som rett og slett KREVER mange timer, som foreks Final Fantasy serien.

Hva mener dere hadde funket best til hver av de to konsollene? Sorry, hverken X-Box eller den nye 360 er aktuell pga veldig laber interesse for den konsollen nedi der, så fan-boys... :confused:

20 spill til hver konsoll bør jo være en VELDIG god start, man må bare treffe godt nok.

Så hva ville DU ha satset på? :firkløver:

Btw, om dette ikke kom klart frem i teksten ovenfor; Poenget er å tjene penger på dette :p
 
#2
Det er en interresant tanke, men flommer det ikke over av slike spillebuler nedi Asia?

Men som du sa så bør det satses på enkle spill man lett kan ta fatt i og få nesten umiddelbar spilleglede.
Slåssespill à la Tekken, Virtua Fighter, Soul Calibur osv er nesten basisspill man bør ha med, og en EyeToy kunne også blitt litt populært hos massen. Etter min oppfatning så faller jenter som oftes mye letter for små finurlige spill på EyeToy enn f.eks Tekken 5, ergo så drar du allerede inn flere mennesker av begge kjønn.
Nintendo-spill som Mario Kart og Super Smash Bros. Melee kan være av stor interesse siden de er underholdende, fartsfulle, fargerike og lette å sette seg inni.
Min mening er også at man bør skape varierende muligheter for spillerene. Nok av forskjellige bilspill, sportspill og genrelle arkadespill bør være med.

Vet ikke hvor mye dette var til hjelp, men det er hvertfall min mening.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#3
Singstar, kanskje? Finnes sikkert en Ultimate Filipino Hits-utgave av det som burde gå rett hjem. :p
 
#4
Jeg har tenkt på alle de spillene du nevnte der, men ang alle de spillebulene du prater om i Asia. Philly er mer USA enn Asia, og folk der nede er VELDIG fattige, men dog teknologisk oppdaterte.

En PS2 koster over 8000 Pesos, eller ca 1000 kr, og dette er i de fleste tilfeller over en månedslønn for en arbeider. 95% av godtfolk i Philly tjener 5% av pengene, så har du de som tjener ganske godt og ikke trenger noe ekstra, og så har du de få som er søkk faens rike.

Når jeg var på researchrunden min i Philly for noen uker siden (så etter muligheter), så la jeg merke til en veldig spesiell ting. Det var bare en slik spillebule i byen som jeg la merke til, og den var STRAPPET med folk fra grytidlig om morgenen, til sent på kveldene. Faktisk så var det så stor iver i å komme seg inn, at folk stod utenfor i lange køer og venta, og venta, og... ja, du skjønner sikkert.

Og hvorfor starter ikke da flere med slike sjapper?

Fordi 8000 pesos for èn maskin er ufattelige mengder med penger for dem, og da sier det seg selv hva kostnadene for disse folka vil være med 20 ps2, 20 TVer, 20 stoler (minst), strøm, leie av vakt, leie av butikkansatt osv, osv... Det er rett og slett en uoppnåelig drøm! De som har penger, ser på denne gevinsten som for liten til å orke å sette seg inn i det. Og dette er det jeg ser på som en gylden sjanse :)
Alle har muligheten til å spøtte avgårde 50 pesos en og annen gang, men 8000p for ei maskin... No fucking way!

50 pesos er omkring 6 kr. Ikke mye sier du kanskje, men summer opp dette i fleng.
20 ps2 maskiner, la oss si at 15 maskiner er i aktivitet 12 timer hver dag. Dette ser jeg ikke som en umulighet etter det jeg så nedi der :D

Dette blir over 300000p etter at alle utgifter er betalt, og netto sum vil/kan ligge på over 35000kr. Der går pengene videre til andre/ny av investering av samme art. Dette kan gå jævlig bra, dette kan gå dunken, men om en ikke prøver...

15 Januar åpner K-Entertainment Gaming i Iloilo btw, og nå trenger vi bare å skaffe til veie seriøst gode spill :D

Noen som kan nevne spill som kanskje ikke er så godt kjente, men som faktisk er smekk-gode? De kjører PAL i Filippinene for å si det slik :)

Edit
-------------

Genialt Yetipants, men Singstar er faktisk et ledd av act2 i denne planen, neste runde, neste runde. Da skal karaoke-manien tilfredstilles ved at man faktisk vil måtte konkurere og havne på en rankingliste! Folk er GALE etter karaoke, men hva om man får opp litt konkurranse blant folket?

hehe ;)
 
#5
SHMUPs som Ikaruga (GC) og Gradius V (PS2) kunne vært noe - hvis man skal ha japanske versjoner, så finnes det jo en rekke andre SHMUPs også, spesielt til PlayStation 2 (og til Dreamcast, hvis det skulle bli aktuelt).

Kan jo legge til F-Zero GX og Donkey Konga (m/ trommer) også. Guitar Freaks (m/ gitar) hadde nok slått an (men det er kun ute på NTSC for øyeblikket).

Bilspill generelt fenger nok, men da bør du kanskje tilby ratt også?

Får du fikset dansematter som ikke ødelegges for fort, så kan det være en idé med DDR også.

Ellers nevnte jo Frenzy mye bra.
 
#6
Fra erfraring fra opphold i Thailand, Pro Evolution Soccer (eller Winning Eleven) er et spill som jeg så ble spilt i absolutt ALLE konsollarkadehallene. Du betaler for spilletid, og alt av utstyr som TVer, maskiner og spill er tilgjengelig på stedet. Dette fungerte meget bra da jeg skal utfordre folk i Virtua Fighter Evolution til PS2. En jeg møtte over internett tok meg med til et slikt sted, og gjennom å betale en liten sum med penger fikk vi muligheten til å spille VF på et sted som var lokalt nok for alle.

Anyway, Winning Eleven er en god ide.
 
#7
Jess Chief Gutti, poenget er å "leie" ut maskinene by the hour på plassen. Hver enkelt maskin vil "skilles" fra naboen med enkle skillevegger på 1m-h*1.5m-l. Hver time vil koste 50p, 10p under dagens normal-takst. Vi tenker på å ordne det slik at folk kan "leie" memory-cards, som de leverer når de går igjen (dvs, vi henter det etter endt spilletid). Dette vil koste rundt en 100-250p pr måned, er usikker på hvordan vi skal få til dette enda. Poenget med minnekort er at folk skal kunne hekte seg på langdryge spill som netopp FinalFantasy :) Så taper på minnekortene tjenes raskt inn i spilletid :)
Hver maskin blir låst inn i selve TV-bordet, bak en glassdør, og nøkkelen innehaes av den ansatte.

Fotball derimot er ikke noe slager nedi der, men basketball er seriøst pop, så jeg tror vi går mer for den sjangeren. Men den første tiden vil uansett gå med til å teste ut hva som faktisk funker best, og hvilken spill-samling som vil gi mest mynt i retur.
Tror du ikke kanskje at Fifa spillene til EA vil være lettere å sette seg inn i, og gi et kort "kick" som vil gi mersmak?

Her er en annen morsom liten sak også, for hver maskin er utstyrt med 1 kontroll. Ved 2-spiller moduser, så vil vi leie ut en ekstra kontroll for 35p pr spiller (2 pr maskin da mao). Det er ikke plass til flere enn 2 pr maskin pr i dag :/

Fremover så er jeg er VELDIG nyskjerrig på hvilke muligheter REV kommer med, for jeg ser mange potensialer i den gården. En blanding av karaoke/ps2 og Rev tror jeg seriøst kunne slått an, og innen den tid har vi forhåpentligvis fått opp en solid "base" i K-Entertainment Gaming. Forhåpentligvis så kan vi investere videre via KE-G, uten å måtte sette inn så mye mer penger enn det vi allerede har gjort.

Thailand og Philly er VELDIG like når det kommer til kultur og personligheter, så dine innspill kan være VELDIG gode :) Takker for interesse!
Når det kommer til fotball, er det en stor interesse nedi Thai? Hva er nasjonalsporten?
 
#8
Det som er med Revolution er jo at den ene delen av kontrollern er trådlås, som vil si at folk kan stjele den. Der ville da ha måttet sjekke om kontrolleren var tilstede før personen(e) dro, men det er vel kanskje slik dere har tenkt å gjøre det med tanke på at de spiller på tid og dere går og sier i fra at tiden er ute?

Når det kommer til spill har jeg ikke noe bedre forslag enn det som er nevnt ovenfor, slåss, bil, arkade (kjøpe en samle cd med masse gamle arkade spill kanskje?) og sport spill er det som passer best inn.
 
#9
Eller kanskje kontrolleren kan loddes, og lenkes fast til stolen på en eller annen måte... Men det er et jævlig godt poeng, ja.
Kontroll av tid vil foregå ved at hver enkelt "nummer", foreks ps2-1, får et klokkeslett på papiret. Ved innlevering så blir evnt overtid betalt før de får gå. Det er armert vakt utenfor, hehe, så ikke noe poeng i å jukse seg unna :)
Det er helt vanlig nedi der at armerte vakter straber rundt, så de er vant til det. Det får dem faktisk til å føle seg tryggere. Vår vakt vil få det vi populært kaller for ei pumphagle, og en pistol (dette er ikke min greie, er min "kompanjong" som har tatt seg av den biten). Du har faktisk lov til å beskytte din eiendom med dødelig makt, og jeg som "business mann", har automatisk rett til å bære våpen.
 

Kilik

Lokal moderator
#10
Jeg var i Malaysia i fjor vår og der hadde "alle" butikker en vakt med pumphagle utenfor. Noe uvant i forhold til Norge :)

Uansett, jeg kom til å tenke på Dreamcast (Sega er jo en av de store på arcademarkedet) med spill som Virtua Tennis, Crazy Taxi, Power Stone, House of The Dead 2 (med to pistoler selvsagt), Ready 2 Rumble Boxing etc.

Og hva med PC-spill? CS, Starcraft og Unreal Tournament i nettverk for eksempel. En PC til en tusenlapp der nede bør kunne kjøre slike gamle spill greit.

Uansett, lykke til og ha tålmodighet. Det kan nok ta noen måneder med prøving og feiling før konseptet tar av...
 
#11
Jøss, dette hørtes voldsomt spennende ut. Har du mulighet for å skaffe bilder og kanskje fortelle om hvordan dette prosjektet utarter seg? Jeg er fryktelig nysgjerrig.

Som Kilik sa, tror jeg Dreamcast kan være en god konsoll. I perioden da DC var hipp, ble alle arcade-spilla til designa på Naomi-brettet, som gjorde dem enkle til å konvertere til DC. DC har derfor en haug av arcadetitler. Den har også en haug med sportstitler som du sa du var interessert i. Disse er utviklet av 2K-sports og gitt ut av Sega selv, så de er alle enkle å sette seg inn i for folk som er ute etter et "quick fix" som du sa. Den har også en del fiskespill som kan spilles med en spennende fiskekontroller, dansespill og et samba spill som skal spilles med maraccas. Slike ting er jo alltid publikumstrekkende. Den har også en grei dose fightingspill: Soul Calibur, Plasma Sword, Fighting Vipers 2, Virtua Fighter 3, Dead or Alive 2, Psychic Force 2012 og en god del Street Fighter-spill (som kanskje er pop der nede?). I tillegg til House Of The Dead 2, har du også Confidential Mission som også er et glimrende lysspill. Men trumfkortet til DC er nok alle arcade-konversjonene den har: Sega Rally 2, Crazy Taxi, Zombie Revenge, 18-Wheeler American Pro Trucker, Daytona USA, Space Channel 5 (usikker på om dette var arcade, men er iallefall i din gate, er et rytmespill med masse flotte farger) og Virtua Striker for å nevne noen.

Lykke til!
 
#12
Nå har vi utsatt åpninga til nærmere sommeren, når det er som varmest nedi der. Da vil et skikkelig airconditionert lokale trekke til seg flere folk, og siden vi skal kjøre dette gratis -hvertfall- den første uka (kanskje 2), så vil vi få et størst muligh rush.
Det ligger litt taktikk bak dette, for vi vil se om "konkurrenten" vår klarer å holde en så høy timespris over tid. Da først kan vi være mer sikker på at ideen vår er "godkjent".

Selvfølgelig er det muligheter for å holde dere med info på dette Alex, for interessant er det jo! Vi planlegger oxo å åpne en internett-cafe nedi der. Da har vi PCer, og kanskje en mulighet til å starte et miljø innenfor CS? Ser for meg turneringer innenfor CS-Source, med LCD-skjermer der folk til og med kanskje kan legge inn veddemål? Mange ideer og tanker rundt dette, men hvordan det utarter seg vet jeg ikke.
I utgangspunktet er slik gambling ulovlig, men det er mange smutthull å lirke seg i.

Planen innen sommeren 2007 er 4 spillehaller med 20 maskiner hver, 1 internett-cafe med muligheter for CS-spilling (egen seksjon), og så oppstart av transport av folk via innkjøpte biler (taxi, jeepney osv).
Hvor mye av dette vi klarer å oppnå, om noe i det hele tatt, skal bli morsomt å se ^^ Men vi får ta ett steg om gangen. Vel, plan og plan, det er mer et håp, hehe.

Den nye Revolution er jo oxo veldig spennende, skal bli morsomt å se hvilke muligheter den gir i denne sammenhengen :)
 
#13
HÆHÆHÆ fy faen! Jeg kom for noen dager siden hjem, ja, fra nettopp Filippinene. Var i Cebu og Leyte. Jeg har selv tenkt på å starte noe lignende, bare litt annerledes, nemlig internet cafe, og kanskje en liten spillebule. Men har igrunn tenkt å starte med internet cafe, bare noen få pcer fra rundt 10-15 stk. Kanskje utvide etterhvert hvis det er behov for det.

Gambling er ulovlig ja, men bor du i et lite sted så bare bestikk politiet med litt cash så ordner alt seg. Har du penger så ordner det seg. Sånn tenker man på Filippinene.

Forresten, hvor stort budsjett har dere når det gjelder den første spillebula? Når det gjelder utstyr, blir det kjøpt her eller der nede?
De kjører vel ikke PAL. De kjører NTSC slik jeg har forstått det.

Det finnes kjøpesentere i Manila området som har "luksus" spillebuler. Da snakker vi xbox og store plasmaskjermer. Pris per time? 200 pesos.
 
#14
Fader, kødder du? Så sinnsykt bra! Kanskje vi kunne ha delt erfaringer, og hjulpet hverandre?
Vi har et budjett på rund kr80000,- den gang, men kursen ligger vel på en rundt 7.6 eller noe nå? Vi har ihvertfall over 650000pesos liggende på egne kontoer nedi der. Må dele opp i forskjellige banker IN CASE noe skulle skje. Er ikke forsikra der som vi er i Norge. Noe å vokte seg for :-/

Vi tenkte vi skulle legge oss på 35-40p pr time, med tanke på at konkurrenten ligger på 50. Multiplayer skal bli kostnadsfritt tenkte vi oxo. Dra flere kunder til sjappa, slik at vi kan utvide raskere. Det høres kanskje litt fjernt ut å la det koste mindre, for å utvide raskere. Men vi satser på å nå massen, og ikke de få som har råd til å spille ofte.

Hvordan får du ordna lisens til å starte? Kjenner du noen som er gift med ei fra Filippinene? Er du gift selv? Er ikke helt problemfritt å starte opp noe slikt selv, med mindre du har 50000 US$ til å sette inn på en depositumskonto that is, hehe.

Og jeg velger å følge reglene nedi der, for jeg akter ikke å havne i klørne på suspekte/korrupterte folk. Det er tross alt et VELDIG fremmed land vi prater om. Har bilde av hvordan et fengsel ser ut nedi der, tatt ovenfra. Og økonomisk kriminalitet straffes HARDT, med lange fengsels-straffer. Det frister -ikke-, så jeg kjører det forsiktig.

Og de kjører både PAL og NTSC, TV-broadcast kjører på vanlig PAL etter det jeg fikk med meg. Og de sjappene jeg var inne i som solgte PS2 og lignende, solgte det i PAL, men kanskje det er forskjellig ettersom hvor du befinner deg?

Og det er åpna et nytt SM-City i Manila nå, på over 450000kvm! DET er sinnsyke ting det, men egen Imax-kino i selve senteret. wtf liksom? Det ser ut som en jævla fremtidsby.
Syntes det var ille med 12 egne kinoer på SM-City i iloilo jeg... Men vi vurderer å starte utenfor et kjøpesenter, med tanke på kostnader, og heller satse på ordet fra munn til munn (og litt mer seiøsitet rundt vakt).

edit/
-----
Må rette litt på infoen her ^^

SM Mall of Asia er litt over 380000 kvm stort, men uansett, sinnsykt!

SM Mall of Asia
 
#15
I leyte og Cebu så er det hvertfall NTSC. Jeg har familie som har tatt med PS2 PAL ned dit, og da har de ikke fått farger, så det tyder på at det er NTSC. Jeg er forresten halvt filippinsk, har nok av familie der nede. Vi har også en liten restaurant, ikke at den bringer inn så mye penger. Hehe...

Når det gjelder lisens, så har jeg ikke tenkt så mye på det ennå. Men kjenner folk som jobber i offentlige steder, og min kjære onkel har nok av kontakter. Har hatt disse planene i over 1 år nå, men kommer liksom ingen vei uten penger. I Leyte, der vi holder til når vi er på ferie, er det nok av internet sjapper, sånn er det egentlig over hele Filippinene. Noen er dårlige og noen er bra, sånn godt fordelt. Hehe
Det er faktisk spillebuler det er mangel på. Du finner spillebuler i de store kjøpesentrene, og der er det som regel stappfullt.

Dere skal ha en vakt som passer på? Skal dere ha noen til å passe på døgnet rundt? Det kan være rundt. Har lest at det er populært å gjøre innbrudd på steder som internett cafeer og lignende. Folk parkerer en lastebil rett utafor og etter noen minutter så er alt borte. Vakthold er viktig, spesielt i større byer.

Husker for mange år siden. Da var det en i byen der vi holder til som hadde en spillebule, det var 2 PS2 og 2 tver. Hehe men det var alltid folk der

Hvis dere skal ha internet cafe så er det et par ting som er viktig. Folk vil ha DSL etter hva jeg har forstått og folk vil at det skal være litt privat. De vil ikke at folk skal sitte ved siden av og glane på hva det de driver med. Service er også ganske viktig.

Åssen har dere tenkt til å sette opp tvene og PS2ene?

Ja, de SM sentrene er noe for seg sjøl. De er så utrolig store at det nesten ikke er til å tro, og at de har opptil 12 kinoer er sinnsykt!
 
#16
Vi har tenkt å sette opp små, lette skillevegger mellom hver "unit" (som vi kaller det), hver skillevegg er på ca 1m-h*1.5m-b
Det skulle jo funke det. Var på en plass der hver enkel PC var satt inn i noe som ligna på et offentlig dass, hehehehehe. Ikke bra nei, ikke bra ^^

Og vi har tenkt på vakt døgnet rundt ja, men det er litt skummelt, for du må kunne stole på vakta oxo. I et kjøpesenter, så har du hvertfall trygghet og visshet.

Internett-cafeer er det OVER ALT ja, men eneste forskjell som jeg la merke til er standard. Kanskje det er mulig å tenke i nye baner? Det virker som de bare setter opp noe, for de ser at det funker hos alle andre. Det er derfor jeg tenker mer på et gaming-miljø, få opp turneringer, få folk hekta på den måten.


ps: Jeg klarte å gå meg bort i SuperMall iloilo, hehe. Gikk og vandra etter et hvitt tryne i over en lang time før jeg tok kontakt med ei vakt (griseflire), og han fikk ropt opp etter andre nordmenn over radio, hehe.
Om jeg følte meg dum? Nei da... Er vant til Futura her hjemme på hele 5000kvm jeg, og plutselig er jeg i et kjøpesenter på over 120,000kvm. Er dømt til å gå til helvete det ^^
 
#17
Pleide å gå meg bort før når jeg var mindre. Vet åssen det kan være. :flau:
Jeg har dame der nede, og jeg har klart å gå etter andre damer fordi jeg trodde at den dama som var foran meg var dama mi, og da har dama mi stått langt bak meg og ropt etter meg. Da har jeg også snakket med de fremmede mens jeg gikk etter de :ler:

Dere skal leie i et kjøpesenter? Hvor høy er leien? Dere kan muligens spare penger hvis dere velger å leie utafor et kjøpesenter. Det gjelder å ha kontakter, og du skrev i første innlegg at dere har kontakter? Hvis dere har folk dere kjenner der, f.eks gode venner, så kan vet de sikkert om vakter man kan stole på.

Hvis jeg klarer å realisere "drømmen" min, så kommer jeg nok til å flytte ned dit og jobbe der med biznizen. Se at ting går riktig for seg, hvertfall i starten.

Du nevnte at kanskje de to første ukene skal være gratis. Jeg syns det holder med første uka.
Skal dere ha original spill eller pk? Pk er veldig populært der, hvis man kan si det på den måten. Selv i store kjøpesentrene så selges pk spill over disk.
 
#18
Jeg vet at PK er veldig populært, men de har "patruljer" som ser etter slikt. En som brodern har prata med, fikk hele internett-cafeen sin stengt pga pirat-kopier av Win-XP.

Brodern er gift med ei fra Filippinene, og faren hennes har mildt sagt mange kontakter :) Han ordna papirmølla som skulle til for å få lagt inn ei vannledning til huset på en halvtime, dette er ei mølje som normalt sett tar opptill flere uker.

Han er tidligere ansatt som "arbeidsleder" i et vaktfirma, og var head of the bunch der. Leia inne på SM er usikkert ja, kan hende vi ser oss om inne på Robinsons eller noe annet. Det er en av mange grunner til at vi venter litt enda, for vi trenger mer research først. Til tross for at vi har planlagt dette i tre år nå, så har vi faktisk en del ubesvarte spørsmål.

PK kan være et alternativ til å begynne med, men som sagt... vil være forsiktig ^^

Jeg har også en dame jeg er intressert i der (jobber i bank, klarer seg selv bra og er i utgangspunktet rasist mot hvite ^^), men det betyr vel ikke at jeg ikke kan leke meg litt her i Norge for det? hehe

Tilbake til Lost, må gjøre kål på et par episoder til ^^
 
#19
Dere har planlagt i flere år altså. Det tar sin tid. Man må vel være sikre på forskjellige ting før man bruker penger på et slikt prosjekt.

Men hvor nære vil du si at dere er til å åpne en spillebule? Tror du at det vil være realistisk å åpne i 2006?
Det som trenger mye planlegging er internet cafe. Der er det mer utgifter og mer utstyr som trengs. Man må sjekke ut forskjellige internett leverandører og priser, mens når det gjelder spillebule så trengs ikke det.

Når det gjelder tvene. Hvor store skal de være?
 
#20
i spillebule, da mener du en plass man kan gå inn å spille spill? i så fall, så ville jeg laget en old school spillbule, der man går inn å spiller de beste tittlene på NES.. samt en ps2 og GC maskin til nyheter..