[Multi] Spillegalprisene 2015! (spill)

ganon

The Boshy
#1
Spillegalprisene 2015 (spill)

EDIT: Snakket med Buggz om dette i dag og han tenkte et litt annet oppsett. At vi heller kun skriver litt om spillene som har gjort størst inntrykk i år enten det er positivt eller negativt i stedet for å lage lister, noe jeg syntes var en veldig god ide. Så skriv heller om så mange/få spill du vil og ha med begrunnelser!
Hvis du har skrevet omfattende om et spill tidligere i år så kan dette være et sted å copypaste det slik at andre kan se det.
 
Sist redigert:

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#2
Har laget en liste over spill jeg runda i år, den ser slik ut:

Januar
Walking Dead S2E1

Februar
Walking Dead S2E2
Lego Batman 3 + DLC
Picross-E5

Mars
Walking Dead S2E3
Valiant Hearts
Shantae and the Pirate’s Curse

April
Axiom Verge
Never Alone

Mai
Dishonored
Transistor
Wolfenstein: The Old Blood

Juni
The Witcher III: Wild Hunt
Hyrule Warriors

Juli
Batman: Arkham Knight
Bayonetta 2

August
Call of Duty: Advanced Warfare
Picross-E6
Sound Shapes

September
Shovel Knight
Shantae: Risky’s Revenge
Walking Dead S2E4
Walking Dead S2E5
Splatoon
Castlevania: Dracula X Chronicles
The Wonderful 101
Until Dawn
Castlevania: Symphony of the Night
You Must Build a Boat

Oktober
SOMA
The Vanishing of Ethan Carter
Mario Kart 8
Grow Home
Dragon Quest Heroes: The World Tree’s Woe and the Blight Below
Uncharted: Drake’s Fortune Remastered

November
Uncharted: Among Thieves Remastered

Desember
Fallout 4
Pokemon Picross
The Witcher III: Hearts of Stone

Totalt 48 (når man regner en DLC som 1 spill, hvilket Backloggery gjør), og jeg anskaffet 46 nye i år


Årets utvikler som gir flest pul: CD Project Red. De fikser og patcher og legger til nye ting gratis, og lager skikkelig kvalitets-DLC hvor du gjør helt andre ting enn i hovedspillet.

Årets plattformspill: Shantae and the Pirate's Curse. Jeg spilte dette og Shovel Knight samtidig, og de er som natt og dag. Jeg elsker alt i Shovel Knight bortsett fra å faktisk spille det. Hele spillet er laget av brutale plattformutfordringer mens jeg sklir og faller ned og raeger hele tida pga upresise kontroller. Du kan godt mene kontrollene i Shovel Knight er ok, men sammenlignet med de perfekte kontrollene til Shantae er de hundedritt.

Jeg spilte også Shantae 2 i år og 3 er en stor forbedring. Jeg liker genie-kreftene til Shantae i 2, men det er sykt mye backtracking, og de nye kreftene hun får i 2 gjør ikke spillets filler-områder raskere å navigere. Det gjør de i 3, og oppgraderingene er utrolig morsomme å bruke. Gleder meg til Half-Genie Hero neste år.

Årets beste historiefortelling: SOMA. Jeg elsker historien i Witcher 3, og dialogscenene, og det er mange, er godt regisserte og gjennomtenkte. Men det kan gå mange minutter uten særlig interaktivitet i disse sekvensene. I SOMA må du jakte på infoen og mye av historien foregår i ditt eget hode. Witcher har moralske valg, men de moralske valgene i SOMA kan gi deg hodepine. Og selvfølgelig; SOMA er en historie som kun fungerer i et spill. Undertale må klart også nevnes her. Måten Toby Fox har programmert spillet til å følge temaene til historien er intet mindre enn genial.

Årets teflonunderholding: Call of Duty: Advanced Warfare. Jeg runda visst dette i år. Jeg husker ikke et sekund fra det.

Årets skuff: Hyrule Warriors. En ganske kjedelig story mode og spillet krever helt sykt mye grinding for å klare Adventure Mode, som er modusen det er meningen du skal bruke mest tid på. Det er rett og slett for frustrerende og jeg foretrekker hvilket som helst annet Warriors-spill foran dette.

Årets beste spill jeg ikke spilte: Undertale. Jeg så Game Grumps gjøre Pure Pacifism, og sjekka så ut Slowbeef sin Genocide Run. Det er litt irriterende med en gang med wacky figurer som dater og tøver, men skrivinga overbeviste meg relativt fort. Bullet hell-tilnærmingen til RPG-kamper er skikkelig stilig, musikken eier, og alle metagreiene er skikkelig smarte.

Årets Retro Revival: Axiom Verge. Jeg digger dette spillet. Det er nærmere originale Metroid enn mitt høyt elskede Super Metroid, med en ganske stygg verden og stygge fiender. Storyen er også passe meh. Men utforskningen og hvordan de nye egenskapene du får er Metroid-egenskaper men ikke egentlig? er så rett oppi min gate atte hjælp.

Årets filmspill: Until Dawn. Sony ansatte filmskapere istedenfor spillskapere som designere, og det funka ganske bra! Spillet er spennende og stemningsfullt, og det er gøy å se de forskjellige utfallene. Den store svakheten er dog at tingene som er skumle absolutt ikke er der på andre og tredje gjennomspilling, når du behandler Until Dawn som et spill med mekanikker istedenfor en interaktiv historie.

Årets beste spill: The Witcher III: Wild Hunt. CD Project Red kan verdensbygging, kan skrive figurer man bryr seg om, og kan designe en åpen verden. Jeg vet ikke hvor lang tid jeg brukte på dette vs Fallout 4, men der Fallout 4 var de eksakt samme tinga jeg har gjort i Fallout 3++, så føles Witcher 3 fresh, selv om det er enda et fantasy-spill. Sidequests ble designet samtidig med verdenen, de ble ikke bare strødd rundt på et kart som i Dragon Age Inquisition og selv om du får 20 XP og 15 gull er de verdt det, for de tilfører spillet noe annet enn bare filler. Et skikkelig kvalitetsprodukt.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#3
Kan jeg bare linke til mulekalenderen?

I tillegg har jeg tenkt å skrible ned en liten epistel om ÅRETS SPILLØYEBLIKK (som nok også er tiårets spilløyeblikk).

Registrerer forøvrig at Thinaran har spilt en annen utgave av Shovel Knight enn meg.
 
#4
2015 var egentlig ikke et veldig godt spillår for meg. Nevner mastergrad, jobb, leilighet, lappen, flytting osv. Men det jeg faktisk fikk øynene opp for var Witcher 3. Tittet litt på skjermen til en kompis da han spilte W1, men det fenget aldri og da ble det som det ble. Witcher 3 er morsomt, det er annerledes og det er (relativt) voksent. Noe som ikke kan sies om mange spill av samme typen. Ellers har jeg forsøkt meg på Fallout 4. Virkelig. Og jeg skal komme meg inn i det, men så langt har jeg bare tullet litt rundt og så mistet jeg interessen. Jeg ser potensialet og jeg liker det nye skillsystemet (ish) så det blir et nytt forsøk rett over jul. Rocket League er jo i en klasse for seg selv og bør vinne litt heder og ære her.

Har også spilt Dragon Age: Inquisition og Plants vs Zombies: Garden Warfare, men de kom ut før 2015 så de teller vel ikke her.

Goty: Witcher 3.
Alternativt: Pillars of Eternity, Fallout 4
 
Sist redigert:
#6
BESTE SPILL:

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain (9/10)



Greit så kan man ikke skyte radioen av vaktene. En del andre mindre detaljer de mer intime Metal Gear-spillene hadde er også borte. The Phantom Pain er likevel utvilsomt det beste snikespillet noensinne laget. Det er vanvittig polert og rikt, og det er rundt 200 timer med relativt meningsfullt innhold her. Man merker virkelig hvordan man blir flinkere med øvelse og jeg tror ikke jeg har spilt et spill av denne typen som belønner kreative løsninger i samme grad. Det er lite som er så tilfredsstillende som å finne en måte å utnytte en av de mange valgmulighetene du for lengst har fått og glemt på en morsom måte for å herje et vanskelig oppdrag. Jeg ble ikke lei av å spille dette selv om det varte forever.

Historien er langt mer subtil og understated enn vi er vandt med fra Hideo Kojima, men på mange måter er den også bedre. Minneverdige replikker kommer på rad og rekke og regien har aldri sittet bedre. Det som trekker ned er altså IKKE at dette var noe helt annet enn noen Metal Gear-fan ventet. Problemet er at det siste oppdraget som får alt sammen til å gå opp ikke er med i spillet, sannsynligvis av budsjetthensyn. Ærlig talt ville jeg også foretrukket at dette spillet var mye, mye kortere og til gjengjeld mer intenst. Jeg blir litt uvel når jeg tenker på hvilket tidssluk dette var.

Life is Strange (8/10)



Elsket virkelig dette spillet. Det har en veldig unik nostalgisk stemning som passet veldig godt til at jeg spilte det ettersom episodene kom ut og liksom kunne tenke på hva som hadde skjedd i livet mitt siden sist. Jeg liker også hvordan hovedpersonen er noe så uvanlig som en klumsete, rar, følsom jente, at historien behandler tøffe temaer som mobbing, psykiske problemer osv., og at det dealer med menneskelige forhold med nyanse, innsikt og varme.

Som et spill i Telltale-stil er det også overlegent sitt forbilde, både når det gjelder gjennomføring og mekanikker. Ikke noe påkostet grafisk mesterverk, men det har en egen, kul stil, et følelsesfullt soundtrack og flott lisensiert musikk. Hovedpersonens evne til å manipulere tiden gir også endelig Telltale-formularet noe nytt. Det som trekker ned er at jeg føler historien ikke helt går opp. De ulike trådene/temaene i historien blir liksom løst hver for seg i siste episode, og jeg skjønner ikke helt poenget med det ekstremt sjokkerende, forferdelige valget som kommer helt til sist.

ANDRE JEG RUNDET:

Bloodborne (8/10): Den geniale kjernen er fortsatt genial, her i enda mer finpusset form. (Muligens altfor finpusset?) Lovecraft-greiene er også svært godt utført. Kunne kanskje tenkt meg enda mer nytt likevel, dette er tross alt det fjerde spillet i "serien" på relativt kort tid, men at jeg ikke setter dette enda høyere handler nok mest om at det ikke er helt min type spill. Det er veldig overlevelses- eller utfordringsdrevet, og jeg foretrekker mer historiefortelling og andre ting.
SOMA (8/10): Gamle sinnsfilosofiske paradokser blir brukt for å skape sci-fi-skrekk. Det er genialt og veldig originalt. Som budsjettittell føles det litt skisseaktig ut da. Jeg skulle ønske det var mer av alt sammen.
Undertale (8/10): Lidenskapelig laget og smart designet Earthbound-hyllest. Hysterisk overvurdert da.
Steins;Gate (8/10): Fin visual novel. Håper det kommer mer av dette til Vesten. Tviler sterkt.
Batman: Arkham Knight (7/10): Riktignok ingen særlig fan av denne serien, selv om jeg spilte alle sammen av en eller annen grunn. Synes imidlertid dette er det beste. Størst variasjon i gameplay og åpnest, mest stemningsfull open world.
Fallout 4 (6/10): Jeg klarer bare ikke leve meg noe særlig inn i Bethesda-universer.
Assassin's Creed Syndicate (6/10): Klar forbedring fra det etter min mening uspillbare Assassin's Creed Unity, men selv om de skulle klare å fikse opp alle systemene de har ødelagt med de siste titlene begynner dette å bli VELDIG gammelt. Det er ganske kult å løpe rundt i 1800-tallets London da, og den litt tegneseriete stilen er frisk.
The Order: 1886 (5/10): Lovende, pen demo. Når kommer spillet ut da?
Final Fantasy Type-0 HD (5/10): Altfor ensformig knappehamrer med en historie som ikke har noe annet gående for seg enn at den er ekstremt komplekst fortalt og krever to gjennomganger hvis man skal få alle bitene av den. Huff.
Everybody's Gone to the Rapture (4/10): Det er en helt grei sci-fi-historie i bunnen her, men dette med å gå veldig sakte rundt i timesvis og høre på random fragmenter av den og forsøke å sette den sammen tør jeg påstå er en forferdelig dårlige måte å kommunisere noe som helst på, uansett hvor fine landskaper man lager. Kjeedelig.

SPILL JEG IKKE ER FERDIG MED:

Until Dawn

Spilte dette i en time, og så fikk jeg MGSV og har ikke rørt det siden. Virket som et pent, godt laget Heavy Rain-aktig spill. Blir sikkert en god opplevelse ut av det hvis jeg presser meg til å spille resten av det, men jeg må innrømme slasher-sjangeren med ungdomstereotypene og sånt ikke tiltaler meg veldig. Har hørt det byr på overraskelser da.

The Witcher 3: Wild Hunt

Har bare spilt dette i rundt en uke nå. Grunnen var at jeg tenkte man måtte spille ferdig Witcher 1 og 2 først, men så har det sakte gått opp for meg at det nesten er ingen som har gjort det likevel, og at jeg ikke er sikker på om jeg vil begynne på den dårlige enden av enda en fantasy-WRPG-serie. Så langt har jeg veeeeldig sansen for dette.

Greien er at du spiller en slags blanding av Snake og Karl Ove Knausgård som magidetektiv i et univers som minner meg veldig om Berserk-mangaen. Altså verdenen er full av sære, originale, skrekkelige overnaturligheter som får deg til å føle deg som første gangen du hørte om drager og romvesener som liten igjen, og så ender det alltid i tragedier den world-weary hovedpersonen bare må bite i seg. Visjonen er selvfølgelig rappet fra noen bøker, men dette er noe av den stødigste skrivingen jeg har sett i et spill likevel. Jeg gjør plutselig sidequests fordi jeg oppriktig lurer på hvordan det kommer til å gå, og ikke pga. hva jeg får for dem, og til og med sexscenene er tålelige.

Den åpne verdenen er også superflott. Da får det så bare være at omgivelsesgrafikken er så hårfin at du stadig må gå inn i en slags Batman-aktig detektivmodus for å se hvilke ting rundt deg du kan interagere med. Jeg liker til og med kampsystemet. Det er veldig enkelt og ikke veldig RPG-ete, men det er tilfredsstillende på samme måte som de bedre Assassin's Creed-spillenes og har neppe balanseringsproblemene til andre svære RPG-er som Dragon Age og Elder Scrolls. Slik jeg forstår det har jeg nettopp begynt (Novigrad), så vanskelig å vurdere totalt, men definitivt GOTY-kandidat.

Xenoblade Chronicles X

Jo mer jeg spiller av dette spillet, jo mindre liker jeg det. Førsteinntrykket var kjempepositivt. Masse systemer å dille med, en sympatisk science-fiction historie, og en nydelig, unik åpen verden. Det blir imidlertid fort til ekstremtilfelle av et single-player MMORPG som tom. får meg til å lengte etter Xenoblade 1 som i hvert fall hadde en historie jeg brydde meg litt om.

SPILL JEG FORTSATT VIL SPILLE:

Yakuza 5, D4: Dark Dreams Don't Die (PC), Her Story
 

Lodin

Der Waaaah
#7
La oss gjøre dette.

Årets AAA er MGSV: Til tross for hvor mye Konami har sabotert dette prosjektet er det fortsatt skambra.

Årets Indie er The Swindle: Jævlig bra roguelite som til tider får deg til å hate det, men du elsker det fortsatt.

Årets indie er også The Guild of Dungeoneering: Fordi fåkk dere, jeg har lov til å gi to spill samme pris. Enda en fantastisk roguelite.

Årets spill med beste bruk av FMV: er Contradiction:

Årets beste musikk går uten tvil til: Rebel Galaxyy.

Årets historie får såklart: Soma

Årets beste følgesvenn er ikke Nick Valentine eller D-Dog, men Poochie fra Yoshi's Wooly World. Poochie eier.

 
Sist redigert:

Sheffield

Livet er for kort til å være edru
#8
Spillåret 2015 har vært sånn passe ok.


Rocket League: Årets GOTY uten tvil, til tross for at det ikke går an å spille ranked og at serverne ofte er alt for ustabile. En match tar bare fem minutter, og det er ganske heseblesende og moro. Jeg er best på å score mål, og temmelig ræva til å forsvare. Spesielt moro er det å spille sammen på lag med noen du kjenner.

The Witcher 3: Det er for stort. Det tar for lang tid. Det er ikke like bra som The Witcher 2. Jeg hater at de på død og liv skulle bli en Skyrim killer. Det mister så fokus på historien, og til slutt går man bare rundt og lurer på hva dette egentlig handla om. Jeg fullførte riktignok det meste, men det tok et par måneder og det føltes ut som jobb.

Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain: Årets skuffelse, og kanskje en av årets best spillopplevlser. Spillet er ikke ferdig, og det er ikke Metal Gear. Det er ingen konklusjon på serien, og jeg må innrømme at jeg savner codec samtaler og cutscenes. Jeg savner det som gjorde Metal Gear til Metal Gear, for det finnes ikke her. Jeg synes også det var alt for lett. Jeg mener å huske at Ground Zeros var ganske vanskelig i forhold.

Project Cars: Jeg trodde jeg var ute etter et realistisk bilspil hvor du ikke kan spole tilbake, og du må følge reglene. Jeg tok visst feil, for det er bare døllt og kjedelig.

Forza Motorsport 6: Jeg er nok litt lei av bilspill sånn generelt, for jeg har ikke orka å spille dette like mye som jeg har gjort med de tidligere spillene i serien. Det er et meget vakkert spill med god fart og kjørefølelse. Jeg like spesielt godt å kjøre i regnet, og jeg har innsett at spole funksjon er essensielt i et bilspill. Hvertfall når man ikke har tid til å kjøre løp på nytt og på nytt og nytt. Jeg satt opp vanskelighetsgraden en del sammenliknet med hva jeg har gjort før, så nå føles det ikke lenger som en søndagstur i parken.

Rise of the Tomb Raider: Et ekstremt kult actionspill. Mye bedre enn forgjengeren som også var temmelig fett.

Ori and the Blind Forest: Årets vakreste, men det provoserer meg at du blir straffet for å lagre spillet. Det koster deg sånn blå gugge som du vanligvis bruker for å åpne dører. Jeg gidder sikkert ikke fullføre det på grunn av det. Jeg hater å måtte spille gjennom masse greier på nytt.

Until Dawn: Skulle visst være veldig bra og skummelt. Det var ikke skummelt, og det var bare helt ok. Gjorde et par tabber, og endte opp med å drepe hele jævla gjengen. Ville spille det igjen for å få platinum, men det går ikke ann å skippe dialog.

SOMA: Dette derimot. Dette er skummelt. Jeg kan ikke huske sist jeg var helt skjelven i kroppen mens jeg løp til sikkerhet med en skummel faen hengende rett bak meg. Jeg gjemte meg flere ganger på grunn av lyder, selv om det ikke var fiender i nærheten. Jeg sjeldent sittet i mørket stirrende inn i veggen i håp om at fienden skal dra sin vei, og vært så nervøs.
Nå snur jeg meg veldig sakte. Er han der? DUNK DUNK DUNK FAEN HELVETE WÆÆÆÆ

Grand Theft Auto III / Grand Theft Auto Vice City – Relansert PS2 versjon med trofeer. Disse spillene eier fortsatt, og har tålt tidens tann veldig godt. Hadde nok ikke giddi å lagt så mye effort i de, hadde det ikke vært for at juksekoder og trofeer går godt sammen, men det er sykt moro!

Super Mario 64 – Har nesten runna det på WiiU, og det er fortsatt tidenes plattformspill. Det jeg derimot ikke skjønner er hvordan folk kunne spille dette på N64 når de bare har 4 liv tilgjengelig hver gang de skrur på spillet.

Her Story – Nok et indiespill elsket av kritikerne, men som jeg hater. Kult konsept, men det er drit kjedelig å høre på dama prate, og den eneste utfordringen er å søke etter riktig ord så du kan se enda en video med ei kjedelige dame snakke.

FIFA 16 – Helt decent fotballspill som jeg bare kjøper for å kunne spill med gutta når de kommer på besøk. Det er ikke godt for sinnet mitt når jeg taper online, noe jeg gjør mer enn jeg vinner.

Grim Fandango Remastered: Med tank kontrollere og platinum trofe. Dette spillet er hysterisk morsomt, men du må kanskje ha en guide for å ikke irritere deg i hjel. Gratis på PSN denne mnd. Spill det!

Life is Strange: Indiefavoritt over alle indiefavoritter virker det som. Spillet går i bølgedaler, og er tidvis temmelig gørrkjedelig. Det er bra, men det ække så bra.

Jeg har med vilje stått over:

Fallout 4: Fikk min dose vandre-rundt-uten-mål-og-mening-vestlig-RPG i The Witcher 3. Har ikke tid, og har ikke ork.

Batman Arkham Knight: Fått nok open world, og de foregående spillene var ikke så sinnsykt fete at det gjorde noe. Kjøper det kanskje på billigsalg.

Xenoblade Chronicles X: Hadde egentlig gleda meg til dette, helt jeg oppdaga at det var et grindehelvete uten like med dårlig historie og puppesensur. Dere vil ikke tro hvor mye internett, og spesielt GameFaqs har grini over sistnevnte.
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#9
Jeg får vel gidde å skrible om

Årets spill som ikke kom ut i 2015 og dessuten årets spilløyeblikk: Dark Souls, overraskelse. 2015 ble året hvor jeg endelig fullførte Dark Souls, det tok bare fire år hvis man regner fra jeg først kjøpte det til Xbox 360. Problemet tidligere har rett og slett vært at jeg ikke har giddet å lære meg systemene ordentlig, slik at jeg har mekka ræva builds som ikke har hatt sjans av typen nubb når det har røyna på. Et par runder med restarts og rerolls og litt mer vilje til å teste ut ulike ting fiksa på det, så da klarte jeg jaggu å runde faenskapen. Det var da jeg tenkte at nå kan jeg vel like gjerne gå for The Dark Soul også (altså, achievement du låser opp når du har klart alle de andre), det kan da ikke værra så vanskelig. Bare at jeg må runde spillet en gang til og spille gjennom mesteparten enda en gang og være veldig påpasselig med hva jeg bruker ting til og hvilke saker jeg samler så jeg får alt jeg trenger. Etter hvert ble det klart at et større problem var at jeg hadde levla langt forbi nivåene hvor det er sannsynlig at man finner noen å hjelpe via summons, noe man gjør for å samle ting man trenger. Bare at det finnes noen få drops og/eller loots med de tingene i løpet av spillet, så du kan plukke opp det du trenger bare du spiller gjennom nok ganger. Så han som har levla opp coop-covenanten i Dark Souls uten å spille coop i ett eneste sekund, det er meg.

En annen minneverdig hendelse var da jeg knæsa Gwyn for andre gang og umiddelbart innså at jeg hadde glemt å skaffe Crescent Axe fra Patches før jeg fullførte spillet. Jaja, jeg får toge ned i Tomb of the Giants (det området i spillet jeg liker dårligst) og knæse ham da. BARE AT da jeg var på vei dit, så jeg TILFELDIGVIS at han står og loker ved andre bonfire i Catacombs FØR du møter ham nede i TotG, noe jeg seriøst aldri har lagt merke til før; nye oppdagelser tredje gang gjennom spillet, der har du Dark Souls. Men han sto der da. Så jeg drapsdrepte ham. Så drapsdrepte jeg Ornstein, mekka spyd, og så drapsdrepte jeg Crossbreed Priscilla med noe halekuttings og fikk cheevoen min og så var det årets spilløyeblikk.

Eller kanskje årets spilløyeblikk var da jeg tenkte tilbake til første gang jeg spilte Dark Souls, hvor ufattelig mye jeg strevde med absolutt alt, hvor langt det føltes at jeg hadde kommet og hvor stort det var da jeg endelig knæsa Taurus Demon, hvor mye jeg klarte å misse fordi jeg var redd for alt og stressa, og hvor stort og umulig alt virka... og nå sist da jeg peisa gjennom spillet for å få de siste våpnene og Sunlight Medals og jeg var ferdig med Sen's Fortress etter maks et par timer. Jeg prøver å bruke Dark Souls i hverdagen som inspirasjon for at det gjelder å ikke gi opp, og heller jobbe jevnt og trutt med noe, og kanskje legge av seg vanen med skippertak siden det bare gjør meg ubrukelig og nedbrutt. Dark Souls har gjort meg til en bedre person og jeg synes synd på de som ikke har spilt det. Det er, uten antydning til tvil, det beste spillet jeg har vært borti noensinne.

Edit: Excel-regnearket jeg mekka for å holde styr på det jeg måtte samle. Skrev opprinnelig hint til hvor jeg fant ting i margen, men sletta dem ettersom jeg lærte meg det utenat.



PS: Det står "who cares" etter Miracles fordi jeg aldri bruker dem. Har fortsatt ikke testa ett eneste av dem i spillet, selv om jeg har samla alle.
PPS: Regner med dette er drit interessant for alle :yoshi:
 
Sist redigert:

ganon

The Boshy
#10
Her er mine tidstyver (Ikke nødvendigvis utgitt i) 2015:

Mest spilte FPS:

Wolfenstein The New Order & Old Blood.

Jeg kjøpte de her for å teste den nye bærbare og de blåste meg bort! Kontrollen satt som et skudd, fiendene var tilfredstillende å knerte, brettdesignet var fabelaktig, noe jeg tror skyldes litt at man kan spille endel seksjoner på nytt for å jakte highscores. Dette tror jeg flere utviklere burde gjøre, for det fører til at designerne må gjøre en ekstra innsats med balansering.

Mest spilte på konsoll:

Mario kart 8.

Med den nye DLCen er dette et spill med underholdning for flere år fremover. Det at flaksfaktoren er såpass liten i forhold til hva man skulle tro gjør dette er noe jeg stadig kommer tilbake til. Hvis noen er gira på å spille dette mer så regn med meg!

Mest spilte håndholdt:

Ocarina of Time 3DS.

Nok er sagt om dette, vi går videre.

Mest spilte PC:

I Wanna Be The Boshy.

Dette er et indie/raeg/platformer/bullet-hell/Puzzlespill som jeg har senket et utall timer i over flere år, og som fortsatt drar meg tilbake for ferske gjennomspillinger. Det er noe med perfeksjoneringen som kreves iblandet en smule RNG som gjør dette til spillekvilanten av crack for meg. Det er nesten, stryk det, det er INGEN spill som har tatt så overhånd over hjertefrekvensen min som når jeg har vært i sonen og klart noe for første gang etter utallige forsøk. Eller ikke klart noe for den saks skyld
Jeg vet at innleggene mine i harde spill tråden tegner opplevelsen som en rotfylling uten bedøvelse, men det er liksom slik man snakker om disse spillene. Det er noe med Iwanna sjangeren (en sjanger med over 2000 spill sist jeg sjekket) som snakker til den gærne OCD kiden vi alle var når vi ikke hadde noe annet å spille enn Ghost n Goblins eller Ninja Gaiden som små og lokker han frem igjen. Jeg anbefaler virkelig Boshy til hvem som helst som digger gamle platformere og vil spille noe laget med kjærlighet for mediet og kreativitet ut ørene. Hvis vanskelighetsgraden virker for frastøtende så er det en lett vanskelighetsgrad som lar deg løpe igjennom spillet relativt enkelt.

Beste nye spill 2015!



Dette prøvde jeg for første gang for tre uker siden tror jeg og jeg falt pladask umiddelbart! Jeg liker ikke fotballspill, og jeg har heller ikke noen stor sans for bilspill utenom Mario Kart, så dere kan tenke hvor overrasket jeg ble når dette huket meg. Det var noe med kontrollen på bilen som jeg med en gang følte var noe for seg selv.
Det var litt som å ta sitt første skritt i voksen alder og da vite man hva man kan prestere om man bare gjør det riktig.
Så var det å gjøre det riktig da... Det blir som å faktisk lære seg å gå som voksen.
Til forskjell fra å lære seg å gå som liten har du ikke foreldre som trøster deg når du tryner, men internett som ser deg og håner deg for hvert feilsteg eller faceplant du gjør. Frasene "Plz uninstall n00b", "Get rekt" samt utsagn om mødre som interagerer med mørkhudede peniser som ikke passer seg på trykk her kan du velge om du vil la knuse deg eller gjøre deg sterkere.
HVIS du ikke gir opp, men heller fokuserer på den lille fremgangen du stadig gjør, vil du etterhvert finne en perle av et spill som lar deg løpe raskere enn Bolt og gjøre hva pokker du enn vil når du vil det. Jeg er sterkt uenig med Coppaskinke som sier at man ikke kan spille ranked. Jeg spiller så å si kun ranked av flere grunner.
1: Man får 15 minutt timeout for å stikke fra en kamp.
Dette gjør at man tvinges til å spille sammen, og etterhvert vil du finne flyten med hvordan man rullerer sømløst fra en offensiv til en defensiv rolle og tilbake igjen.
2: Man blir matchet mot de av samme rangering.
Dette fører til at man stadig utvikler seg, eller man finner et sted hvor man passer inn og vinner og taper ca 50/50.
3: Konkurranseinstinktet tar over.
Man yter litt ekstra når det er noe å spille om, dette gjelder for alt, og man ser det veldig lett her som andre steder. Jeg har gjort comeback i siste minutt når laget mitt har ligget under 0-3 og de to andre stemmer for å gi opp, noe jeg aldri gjør som oftest til laget mitt sin store fortvilelse. Jeg har like ofte vært på andre siden også, jeg er ikke veldig god i dette må jeg innrømme :D
Jeg vil komme med et stalltips for nye spillere, spillet har en svært toxic community. Hvordan man hanskes med dette lærte jeg av en kampkunstmester for endel år tilbake. "Kill them with kindness" er kloke ord å ta med seg. Jeg starter hver kamp med å ønske til lykke og be alle ha det gøy. Hver eneste kamp. Dette tar luften ut av ballongen og forandrer stemningen totalt som regel. Plutselig er alle høflige på begge lag, også mot hverandre.
 

Sheffield

Livet er for kort til å være edru
#11
Man kan ikke spille ranked fordi det er alltid noen som stikker fra en kamp, og det kommer ikke inn noen erstattere. Da blir det som regel overkjøring fra det andre laget, og du blir straffet med at mister en haug med poeng. Gjerne mer enn ved et vanlig tap, fordi du som regel taper med et større antall siffer.

Nå er det noen måneder siden jeg har spilt ranked, så det kan være at det har forbedra seg. Jeg synes ikke det hjalp noe særlig når de innførte 15min regelen, og det er helt rett som du sier. Folk som spiller ranked er motbydelige, og det funker ikke å slå de med kindness når du spiller på ps4.
 
Sist redigert:
#12
Jøss. Ikke merket noe til giftigheten på PS4... er vel begrenset hvor slem du kan være med de predefinerte frasene man kan lire av seg der. Spillte hovedsakelig unranked pga det coppaskinke sa, og at man slipper søke etter ny lobby etter hver kamp.
 

Sheffield

Livet er for kort til å være edru
#13
Det er de som spiller på PC som lirer av seg frasene, og det gjør de som regel bare på ranked. Du kan skrive meldinger på ps4 også, men det har du ikke tid til. PS4 og PC spiller jo sammen, og de som spiller på PC står oppført med "PSYNET" på avataren sin. Du kan forøvrig skru det hvis du vil, men da antar jeg at antall matcher blir noe begrenset.
 

Nabbe

Har fin hatt.
#14
Tja.

De store spilla jeg så fram til i fjor leverte i alle fall.

Arkham Knight
fikk jo litt blandet mottakelse, men jeg digget det nok til å ende opp med platinum trophy. Det var enda et av de spilla, og det var i grunn det jeg regnet med at det ville være. Skal dog sies at jeg nok ikke trenger et sånt et til.

MGSV
var ikke alt jeg håpet på historiemessig (ganske langt fra faktisk), men for første gang var det satans gøy å spille et mettæl giir sållid. Enda så tynt det egentlig er i faktisk innhold i form av unike oppdrag, så klarte jeg å legge over åtti timer i det, og det utelukkende fordi jeg hadde det dritgøy hver gang jeg satt meg ned for å kuke rundt i to - tre timer. Farlig nær å bli årets spill for min del, til tross for hvor skuffende det egentlig er som et avsluttende kapittel i en spillserie jeg har fulgt i godt over et tiår.

Witcher 3
levde på mirakuløst vis opp til de ganske skyhøye forventningene jeg hadde satt til det, og de hundre-ish timene jeg tilbrakte i den fantastiske verdenen CD Project hadde mekket bar på noen av de beste spilløyeblikkene jeg har hatt på ganske lang tid. Ved veis ende følte jeg meg dog veeeeldig ferdig, og helt ærlig talt synes jeg ikke det helt klarte å toppe seg selv etter Bloody Baron-delen. Ikke at det er ikke er super bra kvalitet her og der i resten av spillet, men særlig Novigrad-delen trekker ut altfor lenge, og synes egentlig det halter litt over målstreken.

Noe av grunnen kan være en overflod av sideoppdrag av varierende kvalitet, for etter noe som virket som femhundre timer ridende rundt som glorifisert postbud i Skellige følte jeg bare for å gønne på, se rulleteksten og ikke spille no Witcher før om noen år. Men, altså, vi snakker her kanskje ti av hundre timer hvor jeg ikke bare koste meg, og det at det ikke klarer å toppe Bloody Baron betyr ikke at resten av historien er dårlig eller engang middelmådig, det betyr bare at hele sagaen om herr Strenger er så forbanna godt skrevet at det er vanskelig å gjøre det bedre.

Og så er det Fallout 4 da, som jeg uten tvil liker en hel del, men fortsatt ikke har funnet tid til å fullføre. Visst er det Fallout 3 i ny(ish) og fresh(ish) innpakning, men hei, Fallout 3 er et av favorittspilla mine. Om jeg skal sette fingeren på noe, så kunne jeg virkelig ønske at hele byggedilldallet hadde fått litt mer oppmerksomhet og blitt integrert inn litt bedre. Det er et helvete å jobbe med, og så langt jeg har spilt er det sånn ca. null grunner til å faktisk bruke tid på det(?). Ellers er det standard Bethesda på godt og vondt. Ikke for alle, men jeg gleder meg til å kunne sett meg ned med det igjen når jeg kan prompe fritt noe dager i strekk igjen.

Når det gjelder årets spill ... hei, Rocket League.

Jeg var så jævlig skeptisk. Faktisk prøvde jeg det såvidt rett etter de slapp det, fant ikke helt kjærligheten og gadd ikke å gi det en ny sjanse før en kompis klarte å mase nok på meg. Inniblandt vet jeg ikke mitt eget beste.
I likehet med et av tidenes beste spill (gjett da) er dette superlett å plukke opp og få en følelse av at man i alle fall får til noe, men bak den enkle fasaden ligger det nær endeløs dybde. Det er maaaaaange timer siden jeg satt det første målet nå, og jeg lærer fortsatt hver gang jeg spiller (og godt er det, for jeg er ræva og suger den dag i dag). Særlig nå siden jeg ble fabrikkslave har rakettligaen vært akkurat det spillet jeg har trengt, for det er kjempelett å skvise inn fire - fem kamper før eller etter jobb, om det så er noen doubles-matcher med en kompis eller solo ranked mot nok en sint fjortenåring med begrenset ordforråd. Er også verdt å nevne at Psyonix fortsatt legger til nye baner og shizzle gratis, og kun tar seg betalt for kosmetisk DLC (som ... jeg ... har kjøpt). Altså. Jeg elsker deg, Rocket League.

Og jo, siden det i det minste ble sluppet til konsollene i år føler jeg for å nevne Divinity: Original Sin.
Hadde snust på dette en god stund, men var litt skeptisk til om det egentlig var helt min greie. Jeg er ikke han som vokste opp med denne typen spill, og jeg mistenkte at dette var et spill for de folka og ikke meg. Igjen. Jeg vet ikke mitt eget beste. Basert på de titalls timene jeg har spilt dette til nå, så er dette på et eller annet vis blitt et av de beste spilla jeg spilte i fjor (eller...begynte å spille). Historien setter ikke akkurat verden i fyr og flamme, men kampen er artige, og det er masse loot... og tall ... som blir større tall...

mmm

tall.

Uansett da. Jeg digger måten de forskjellige elementene fungere med hverandre (selvom resultatet i ni av ti tilfeller er at alt brenner ved kampens slutt), jeg digger at man står helt fritt til å bygge figuren sin akkurat sånn som man vil og jeg digger ... egentlig det meste ved det. Det lar deg kuke rundt som du vil og gir deg overraskende stor frihet til å gjøre ting som det faller deg inn, det holder deg ikke i hånda med jævla markers overalt sånn at det å finne noe kult faktisk føles som en oppdagelse og ikke bare noe du følte det forplikta til å sjekke ut fordi spillet ba deg om det, og jeg digger at det er ... co op. Alle spill blir bedre med en kompis, og Divinity er ikke unntaket. Man spiller da med to figurer hver, og må såklart jobbe sammen om å forme et party som dekker alle fronter. Kampene blir dessuten enda mer gøy når man sitter og legger en slagplan med noen andre istedet for bare seg selv. Og btw, det hele fungerer over all forventing bra på konsoll.

ps! du kan prate med alle dyra. goty.

Til slutt tenker jeg at jeg bare ramser opp diverse greier jeg spilte mye av i fjor.

Tales from the Borderlands er Telltales beste spill siden første sesongen av Walking Dead. Har ikke fått fullført det ennå fordi jeg falt litt ut av det pga. plutselig jobb og sånt, men jeg våger meg til den påstanden uansett. Følte meg ganske ferdig med hele Telltale-greia, men dette fortjener en titt.

Life is Strange er det beste Telltale-spillet som ikke er laget av Telltale. Til tider lider det av greit ræva dialog, og historien leverer ikke helt det den lover, men alt i alt synes jeg det var ganske okay tidsfordriv. Ikke en glødende anbefaling altså, men det finnes langt verre ting å bruke noen timer på.

Borderlands: The Handsome Collection er et av favorittspilla mine i Borderlands 2 og nesten-oppfølgeren som egentlig bare er Borderlands 2 med low gravity og noen nye våpen-elementer. Uansett endte jeg opp med å spille meg opp til level femti i 2 og ganske greit inn i new game plus i Pre-Sequel.

Alien: Isolation spilte jeg i fjor. Det er et bra spill.

Driveclub er tross sitt rykte et ganske ålreit halv-arcadey bilspill. Det er i alle fall det .

Helldivers kom ut i 2015? Det var jævlig gøy så lenge det varte ... som viste seg å ikke være så fryktelig lenge, men hei, jeg fikk mer enn nok pang for penga.

...

...

Trials Fusion er et fysikkbasert motorsykkelspill hvor målet er å komme seg over vanskelige hinder feilfritt og så fort som mulig. Det er oppfølgeren til et ganske populært spill på 360 som heter Trials Evolution, og det har dere kanskje hørt om. Uten at jeg har mast for mye om det, så kan jeg avsløre at jeg har spilt dette i noen få timer nå, og at jeg synes det er ganske okay. Nå er track central delt på tvers av alle platformer, og dermed kan jeg med trygghet si at jeg ikke trenger en xbox one lenger. Jepp. Dette er noe jeg har vurdert seriøst.
Det er forresten på tilbud på PSN nå til kun 209 penger, komplett med syv DLC-pakker. Årets kupp allerede i januar! WOW!