Så, ja, det er bare TJUETO DAGER IGJEN AV SPILLEGALS GAMEJAM DERE, og her står stemningen I TAKET.
Host. Eller, vel, joda. Har ikke akkurat overanstrengt meg med å bidra med dilldall her selv, men jeg juger faktisk ikke når jeg sier at jeg HAR jobba med noe spillprogrammeringsrelatert den siste tida. Det er bare at... det spørs veldig om jeg blir ferdig til første november. Fant ut at å jalle rundt med "heh kanskje Metroid-relatert 2D-spill i GameMaker" ikke var helt den veien jeg ville gå, så jeg har begynt å mekke en egen spillmotor i DirectX. Så langt har jeg... et tomt, grått vindu med et bilde av en katt (som ikke beveger på seg på noen måte). Det programmet krever Windows 7 og et Nvidia GTX-kort av nyere dato for å kjøre i det hele tatt. Så, et lite stykke igjen der altså. Men det kommer mer, etter hvert, lover. Fant en jæskla bra tutorial som - i motsetning til andre spillprogrammeringstutorials jeg har vært borti - BÅDE legger opp til en fornuftig struktur på koden sånn at den faktisk kan brukes til noe, OG gjør ting grundig sånn at man faktisk lærer noe av det. Bakdelen er at siden dette er DirectX og C++, tar det tjue sider med kode for å... tegne opp et grått vindu med et bilde av en katt. Hvis du føler deg tøff, finner du den her.
Men hvis du føler deg tøff på en måte som ikke involverer at du må si "joda, lære seg det mest kompliserte programmeringsspråket som brukes i dag for å mekke spill, det høres ut som noe jeg vil gi meg i kast med", da? Daaaa har jeg noe på lager til deg også. Invent With Python er en bok du kan lese free gratis på nett, og den "invent"-delen går ut på at du skal lage dine egne spill mens du lærer deg Python, et programmeringsspråk som er laget for å være både anvendelig og lett å lære seg. Nå skal det sies at boka er litt mer retta inn mot unger, og den bruker Pygame, som er et enkelt spillbibliotek. "Enkelt spillbibliotek" betyr så klart at det er 2D or bust, men for begynnere burde det være mer enn nok. Har ikke testa dette selv, men Python er veldig lett leselig for folk som har litt programmering under beltet, så det burde være lett å ta tak i. Og! Du kan mekke dine egne programfiler med det, sånn at du kan distribuere det i zip-filer på Internett og føle deg som en ekte rockstar game developer som mekker egne spill og sånt. Og det er du jo også.
(Kan nevne at jeg ikke er kjempeglad i programmeringsspråk som ikke har en eksplisitt operator for å avslutte en kommando (semikolon er den vanligste i C-style-språk), men det er sånt man kan lære etter hvert. Uansett er det nok lettere å se for seg at linjeskift = slutt på kommandoen, så kjør på.)
En annen ting jeg håper er at hvis noen er interesserte i noe av dette, så spør i vei. Jeg er langt fra en dreven programmerer, men jeg kan ett og annet om syntaks, så har du noen programmeringsspørsmål er det bare å fyre løs.
Avslutningsvis bringer jeg her et eksklusivt skjermbilde fra kattebildeframvisningsprogrammet som har verdens høyeste systemkrav:
Host. Eller, vel, joda. Har ikke akkurat overanstrengt meg med å bidra med dilldall her selv, men jeg juger faktisk ikke når jeg sier at jeg HAR jobba med noe spillprogrammeringsrelatert den siste tida. Det er bare at... det spørs veldig om jeg blir ferdig til første november. Fant ut at å jalle rundt med "heh kanskje Metroid-relatert 2D-spill i GameMaker" ikke var helt den veien jeg ville gå, så jeg har begynt å mekke en egen spillmotor i DirectX. Så langt har jeg... et tomt, grått vindu med et bilde av en katt (som ikke beveger på seg på noen måte). Det programmet krever Windows 7 og et Nvidia GTX-kort av nyere dato for å kjøre i det hele tatt. Så, et lite stykke igjen der altså. Men det kommer mer, etter hvert, lover. Fant en jæskla bra tutorial som - i motsetning til andre spillprogrammeringstutorials jeg har vært borti - BÅDE legger opp til en fornuftig struktur på koden sånn at den faktisk kan brukes til noe, OG gjør ting grundig sånn at man faktisk lærer noe av det. Bakdelen er at siden dette er DirectX og C++, tar det tjue sider med kode for å... tegne opp et grått vindu med et bilde av en katt. Hvis du føler deg tøff, finner du den her.
Men hvis du føler deg tøff på en måte som ikke involverer at du må si "joda, lære seg det mest kompliserte programmeringsspråket som brukes i dag for å mekke spill, det høres ut som noe jeg vil gi meg i kast med", da? Daaaa har jeg noe på lager til deg også. Invent With Python er en bok du kan lese free gratis på nett, og den "invent"-delen går ut på at du skal lage dine egne spill mens du lærer deg Python, et programmeringsspråk som er laget for å være både anvendelig og lett å lære seg. Nå skal det sies at boka er litt mer retta inn mot unger, og den bruker Pygame, som er et enkelt spillbibliotek. "Enkelt spillbibliotek" betyr så klart at det er 2D or bust, men for begynnere burde det være mer enn nok. Har ikke testa dette selv, men Python er veldig lett leselig for folk som har litt programmering under beltet, så det burde være lett å ta tak i. Og! Du kan mekke dine egne programfiler med det, sånn at du kan distribuere det i zip-filer på Internett og føle deg som en ekte rockstar game developer som mekker egne spill og sånt. Og det er du jo også.
(Kan nevne at jeg ikke er kjempeglad i programmeringsspråk som ikke har en eksplisitt operator for å avslutte en kommando (semikolon er den vanligste i C-style-språk), men det er sånt man kan lære etter hvert. Uansett er det nok lettere å se for seg at linjeskift = slutt på kommandoen, så kjør på.)
En annen ting jeg håper er at hvis noen er interesserte i noe av dette, så spør i vei. Jeg er langt fra en dreven programmerer, men jeg kan ett og annet om syntaks, så har du noen programmeringsspørsmål er det bare å fyre løs.
Avslutningsvis bringer jeg her et eksklusivt skjermbilde fra kattebildeframvisningsprogrammet som har verdens høyeste systemkrav:
