Spillegals spillklubb: Metal Gear Solid 4: Act III og utover

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
Metallgiret fortsetter, og du skal fortsette å merke spoilere. Det er det ikonet som ser ut som en bombe på toolbaren.

D

Deleted member 91

Gjest
Okai, litt om tingene fram til andre boss (mot slutten (tror jeg) av Act III):

Mekanikken var litt svakere enn i de tidligere kapitlene merker jeg, det er ikke så sinnsykt mye å finne på når miljøene og alt slikt er såpass begrensa. Likevel ganske festlig syns jeg, hele stemninga med en østeuropeisk by midt på tåkete natta i en kul frakk og den helt sinnsykt tøffe spionmusikken er strålende. Ingenting hardere enn å snike seg inn på en PMC og gi ham et par kjappe fra en lyddempet pistol i bakhodet før man stikker armene tilbake i frakken og rusler bestemt avgårde. Hele opplegget tok et par-tre forsøk fra meg, litt fordi jeg først føkket opp litt og skremte resistance-kuken jeg fulgte etter, litt fordi jeg ble for opptatt av ham til å legge merke til at jeg sto under en lyskaster, og litt fordi jeg av og til ble litt ivrig og drepte et par-fem stykker. En annen helt avsindig kul ting jeg la merke til, er at du faktisk kan se de jævla spion-botene med frakk og hatt i selve spillet - når du går ut av parken går han kuken du følger etter ned noen trapper fra en opphevet parkeringsplass, og hvis du ser til høyre når du kommer ned (altså ikke den veien resistance-karen gikk), ser du "mannen" i hatt og frakk titte fram fra bak hjørnet. Løper du dit for å sjekke nærmere har han forsvunnet uten videre. Veldig heftig.

Og, kudos for en av de beste on-rails-seksjonene jeg har spilt. Veldig lurt å presentere det hele som en cut-scene som lar deg ta kontroll når som helst og fyre av salver.

Sjutten

Piraten fra Sjuttavika
Spiller gjennom på Easy nå og kom nettopp til Raging Raven. Jeg la ned kontrollen da Snake og EVA satte seg på motorsykkelen for å se hvordan det gikk.

Første område: Hverken Snake eller vanen tok skade.
Andre område: Snake og vanen tok nesten 1/4 skade.
Tredje område: Ingen van, Snake tok nesten ikke skade.

CyberK

Finner ikke på noe.
Den byen de kjører gjennom er da vitterlig Praha. Kjenner igjen landemerkene.

Dobbelspoiler-warning for de som ikke har rundet spillet:
Big Boss, mann. Jeg må nesten si at dette spillet har klart å knyte sammen alle trådene i historien helt overraskende bra selv om det har med trademarkforviklingene til Kojima. Det forutsettes selvsagt at man er like obsessive over de tidligere spillene som meg for å få fullt utbytte da. :p

Elsket grepet med sluttfighten mellom Solid og Liquid som brakte tilbake minner fra alle tidligere spill. Og selvsagt alt som skjedde på Shadow Moses, fra ende til annen. :D

Jeg brukte over 21 timer på spillet, sist gang jeg brukte så lang tid på noe var et GTA-spill, og MGS2 og 3 pleier jeg å fyke gjennom på under 10. Så du kan si at jeg er positivt overrasket over lengden.

Er det bare jeg som ble skuffet over Shadow Moses-delen? Det var kult nok å dra tilbake dit og greier, men fiendene der søgde ganske masse ræv. De små robotene kan dra til helvete. Jeg likte dog veldig godt når man, etter å ha vært på rommet man møter Otacon, vandrer gjennom gangene tilbake, så ramler plutselig en av derre svære jævlene jeg ikke husker navnet på gjennom taket. Var ganske intense greier det der.

Svært enig med CyberK her. Fansen blir virkelig satt pris på i dette spillet.
Når du går ned til første del vi kjenner igjen av shadow moses mens "the best is yet to come" spiller i bakgrunnen fikk jeg nesten tårer i øynene. Elsket kampen mellom ray og rex. Elsket å være tilbake i shadow moses. Skal være enig i at de små robotene var drit i starten, men jeg lærte meg da til å komme usett forbi dem også. Det ble ekstra spennende på en måte, for de kunne se deg selv med 99% på camoen. I motsettning til Rebus synes jeg bossfighten med Snake og Liquid var genial. Når jeg trodde spillet var ferdig å rulleteksten kom så leste jeg på voice actorene, og kunne ikke huske å ha hørt Big Boss snakke i spillet:p.
Som sagt. Fansen får virkelig valuta for pengene. Kan vel tenke meg at de som er nye til serien, eller ikke har giddi å fulgt med i de tidligere spill *kremthost'nicholas'hosthost* ikke vil få den samme opplevelsen.