Spillegals store gjulequiskalender 2017!

#42
Fasit 17. desember:

1. Sam "Serious" Stone, Serious Sam spillene. Kun Lodin som kunne hele navnet så kudos til han!

2. Zangief, Streetu fighteru.

3. Marcus Fenix, Gears of War 4. Ikke lett å kjenne han igjen uten bandana og warhammer rustning, men det var to stykker som tok denne.

Spørsmål 18. desember "Not so burly men"


1. Hvem er denne spjælingen?

lkk.png


2. Jeg ønsker navn og første spill han dukket opp i.


mnmnmnnnn.png


3. Same same. Jeg ønsker navn og første spill han dukket opp i.

thin.png
 
#44
Det er de ikke så det så :ras:

Fasit 18. desember:

1. Lester, Lester the unlikely SNES. Nesten alle tok denne!

2. Waluigi, Mario Tennis N64.

3. Dhalsim, Street fighter 2.


Spørsmål 19. desember "Cosplay"

Her er noen som har kledd seg ut som favorittkarakterene sine, men dessverre har ikke fotografen fått med seg hele figuren i noen av bildene! Klarer du å se hvem de prøver å være?


1.

hey (2).jpg


2.

dat ass (2).jpg



3.

bandicam-2017-01-11-20-55-39-826 (2).jpg
 
#45
Fasit 19. desember:

1. Cortana, Halo. Tror halvparten tok denne.

hey.jpg


2. Cammy, Super Street Fighter 2.

dat ass.jpg


Jeg hadde lagt opp til en felle her etter å ha hatt Vanilla Street Fighter 2 som svar to dager etter hverandre, men jeg glemte å spørre etter hvilket spill hun dukka opp i først :/

3. Widowmaker, Overwatch. Bare to stykker som tok denne. Jeg har *kremt* sett littegrann på cos-play av denne spillen selv om jeg aldri har rørt det :p

bandicam-2017-01-11-20-55-39-826.jpg



Spørsmål 20. desember "Jinglebells" ( Snart gjul folkens! )

1. Hvilken spillkarakter er dette?

hqdefault (1).jpg



2. Hvilket spill er dette bildet av en character creation screen ifra?


koko.jpg


3. En litt obsksur en på slutten. Jeg vil vite hvilken karakter som blir cos-playet, og bonus poeng for hvem som cosplayer og i hvilken sammenheng!

2017-12-20.png
 
#48
Fasit 20. desember:

1. Voldo, Soul Calibur serien. Morsomt at Yetipants påpekte at det er fra en parodi reklame siden reklamen til Soul Calibur 5 bare viste hyllene til Ivy :D

2. Ikke Age of Conan som mange tippet på, men det nyere Conan Exiles. Et par stykker tok denne.

3. Det var flere som tippet riktig at det er Link som blir cos-playet, men kun Thinaran som klarte å se at det er ingen ringene enn Doug Walker aka Nostalgia Critic aka Chester A. Bum i oppfølgeren til Kickassia, nemlig Suburban Knights fra 2011! Jeg husker den som god underholdning, kanskje mest siden jeg fulgte de fleste involverte på det tidspunktet, noe jeg ikke sjanse til nå med barn og andre voksenting som stjeler tiden min.

Spørsmål 21. desember "Golden oldies"

Her er tre ikoniske arkadespill, og alt du trenger å gjøre er å huske navnene!

1.

uh.jpg


2.

uhhh.png


3.

uhhhhhh.png
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#51
Alles dag i dag!
 
#52
Nåja, det er ikke alle som har full oversikt over alt som kom ut for 20-30 år siden, men det ble delt ut plenty med poeng i går!

Fasit 21. desember:

1. Joust.

2. Golden Axe.

3. Ikke Sega Rally eller Cruisin USA som noen tippet, men godeste Outrun! Fikk spilt litt Outrun når vi var på Tilt på gjulebordet og er definitivt et kabinett jeg har lyst på!

Spørsmål 22. desember "Nytt i hyllene"

1.

I går ble ett spill kjent som PUBG eller Plunkbat sluppet offisielt, men hva heter de to kartene man kan spille på?

Edit: Er ute etter stedsnavnene da de ikke har eksplisitte navn.

2.

Det har kommet et nytt Call of Duty spill i år også, vet du hvor det det første brettet utspiller seg?

3.

Et kritikerrost spill ble nylig sluppet på ny i en HD utgave, kan du se hvilket?

dfdf.jpg
 
Sist redigert:
#53
Fasit 22. desember:


1. Miramar og Erangel. to tre stykker som kunne de her.

2. Tror det kun er Maximum som har anskaffet seg dette spillet her på bruket, men så å si alle klarte å tippe at joda, Normandie på D-dagen er fortsatt den eneste måten å starte et spill fra andre verdenskrig. Son, we are all dissapoint.

3. Okami HD. Denne klarte også så å si alle.

Spørsmål 23. desember "Ønskelisten"

Følgende spill har ikke blitt sluppet enda, men har nok fanget oppmerksomheten til flere enn meg. Hva heter spillene?

1.

asasas.jpg


2.

aghh.jpg


3.

bhjj.jpg


4.

asdu.jpg
 
#54
Fasit 23. desember:

1. Beyond Good and Evil 2. Tror alle tok denne.

2. Monster Hunter World. Tror andre runde beta testing er i gang på PS4. Kommer til PC 26 januar eller noe rundt der også for første gang, så det blir spennende.

3. A Way Out. Bare 3 stykker som tok denne. Skaperen lagde litt show på årets Game awards for de som ikke fikk det med seg.


4. Agony. Et rimelig bekmørkt spill satt i helvete. Flere av de store youtuberne har prøvd det ut i år, og det slippes i mars neste år.

Spørsmål 24. desember "Spillene vi aldri fikk"

Når vi var yngre var det gjerne slik at vi bare fikk se bilder av heller episke spill i blader som aldri kom ut i hyllene her på berget. Klarer du å se hvilke spill det er?

1.

wew.jpg


2.

wpp.jpg


3.

SNES Classic kom ut for bare litt siden og med konsollen fulgte det med et spill som aldri ble lansert, hvilket?

4.

Noen spill blir dessverre kansellerte. Her er et som mange ønsket seg, men som aldri ble noe mer enn en demo. Hvilket?

wwo.png
 
#55
Fasit 24. desember:

1. Ogre Battle. Lodin og Thinaran tok denne!

2. Katamari Damacy

3. Star Fox 2.

4. Silent Hills. Jeg ga poeng for P.T siden det var kjent under det, men navnet sto egentlig bare for "playable teaser".

Gjulequissen er ferdig! Det var veldig gøy å holde den i år. Selv om det ikke var så mange deltakere (12 stk) så var det veldig mange gode svar. Det var kun et spørsmål som ingen kunne i år (Farsight XR-20) så jeg føler at jeg oppnådde å holde spørsmålene mulige, men krevende.

Det er flere som har vært spente på resultatene og her er de:

PS: Høyest mulig poengsum er ca 83 poeng ( Det finnes sikkert noen obskure gaghammere ingen her vet om)

*trommevirvel*

@Agradula 11
@imported_Dash 8
@SirkusMartin 18
@Yetipants 45
@Houseman 7
@Thinaran 74 Flest poeng i år igjen!
@Shinra85 32
@Terje 35
@Kleevah 62 Nest flest poeng!
@Lodin 38
@Buggz 48 Ikke femte beste, men med den tredje høyeste poengsummen!
@Klaymen 24
@Maximum 9

Jeg skrev tidligere at det var mange gode svar, men Terje stilte i en helt egen klasse når det kommer til utfyllende svar! Jeg har bedt han om å lime inn svarene i tråden her til alles fornøyelse. Om det er andre som også vil gjøre det så er det fritt frem. Effortsvar er for all del ikke noe man behøver å gjøre, men det er litt ekstra kos for meg som sitter og retter.
En ting som ble litt annerledes i år var andelen videospill spørsmål kontra andre og det var litt for å jevne ut feltet da det bare er et fåtall brukere som f.eks leser de samme tegneseriene som meg, men sluttsummen på quissen ser temmelig lik ut som tidligere år så hvis jeg skal bytte tilbake til ett spill/film/litteratur format til neste år eller noe helt annet så er det bare å komme med forslag.

MEN, det skal også deles ut noen gjulepremier! Jeg har kjørt tallene igjennom en randominator med alle faktorer lagt til og her er årets vinnere:

@Thinaran
@Shinra85
@Terje
@Kleevah
@Lodin

Gratulerer! Hvis jeg får en oppdatert adresse så sender jeg en liten ting i løpet av uka :)
 
Sist redigert:

Shinra85

Spillegals effort emo
#56
ARGH!
Jeg trykka aldri SEND på gårsdagens, med Ogre Battle som svar. Faaaaaeeeen.

E: Hoi! Jeg vant noe stæsj. Jippi hippie!
 

Houseman

Filmnerden
Medlem av ledelsen
#57
Gratulerer til vinnerne, @Thinaran med flest poeng og ikke minst @ganon med efforten i år igjen!
 

Kleevah

Livsfarlig amatør
#59
Ja, nok en gang megakudos til @ganon for å investere tid og effort på dette midt under julestria. Definitivt den beste adventstradisjonen!

Og grats til alle de andre vinnerne selvfølgelig.
 

Terje

mostly harmless
#60
Det her var dritbra som vanlig! :) Personlig synes jeg det er helt greit med andre geek-kategorier enn bare spill, vi har ikke noe særltg lik historikk i spill virker det som så jeg synes det blir mye jeg ikke kan svare på. Men det er såklart min skyld også. Det spiller ingen rolle, jeg har det veldig moro uansett. Ekstra moro er det jo at jeg ble trukket ut til å få premie, så kudos! :)

Svarene mine ja, jeg synes som sagt det her er moro. Når jeg får mulighet til å mimre eller legge ut om noe så har jeg en tendens til å rante litt... selv om det bare er én tilhører. Spiller ingen rolle. Men her er nå svarene mine som bedt om. Det blir visst en del å scrolle forbi for de som driter i det, så jeg legger det i en spoiler. De som ikke driter i det og leser den... burde kanskje hente en kaffe eller en øl først. ;)

1.

Jess, vi er igang igjen. Som Martin sa, all skryt, heder og ære for at du gjør dette her. Elsker det!

Starter ikke veldig bra da, jeg er bare sikker på den siste. Så vi får se.

1: Ser ut som en superheltfigur. En X-Men fyr, eller en skikkelig dårlig Spiderman. Fyren kan og ligne på Captain Planet av alle ting. Det var et Captain Planet spill den gangen. Er det Captain Planet? Det kan jo glis inn under Miljø-biten i HMS. Jeg er sikkert på tur.

2: Har ingen idé. Ikke litt engang.

3: Ser ut som en dating-sim. Jeg spiller ikke dating-sims. Var noe nysgjerrig på Hatoful Boyfriend siden det skal ligge en ordentlig forskrudd historie bak om du spiller det nok og får med deg alt. Men så er det HMS-biten da. Og pasient greiene får en til å tenke litt den veien, men det eneste som kommer opp i hodet mitt er Surgeon Simulator. Det kom en ny en som heter Surgeon Simulator 2017, men jeg får ikke det til å rime med den asiatiske stilen så det er vel bare tull. Jeg har åpenbart ikke spilt Surgeon Simulator, fordi såvidt jeg har skjønt er det dritartig i fem minutter og det var det. Noe jeg prøver en gang i tiden om jeg snubler over det.

4: er ihvertfall Viscera Cleanup Detail. Det har ligget i wishlisten min lenge etter jeg prøvde den gratis Shadow Warrior varianten. Jeg har fortsatt ikke plukka det opp, men en dag.

Starter ihvertfall med minst ett poeng. Ikke helt krise. :)

---

2.

Flere som tok alle fire ja. Dømrade nintendospillere! :D

Jeg er skikkelig fornøyd med at Captain Planet gikk inn, den tok jeg mer eller mindre ut av lufta. Hadde jeg aldri trodd.Trauma Center... jeg har hørt den tittelen nevnt. Men hadde ikke sjangs. Mario er også for andre enn meg.

1: Må være fantastiske Limbo. Jeg visste ikke det at det finnes en fysisk utgave med cover, men det er ikke til å ta feil av.

2: Det legendariske Phalanx coveret. Man trenger ikke være Nintendonerd for å kjenne denne.

3: Dette kan være en hvilken som helst av de en milliard beat'em-upsene fra åttitallet. At det er noe kybernetikk inni neven hans hjelper meg ikke det grann. Det er et Nintendocover, så da slenger jeg bare ut Renegade siden jeg mener det var en big deal på plattformen. Rimer overhodet ikke med noe robotneve, men det trengte ikke bety noe i de dager. Se Phalanx coveret.

4: Det er jeg ganske sikker på var John Romero sjøl, han fortalte vel dette da vi så han på teknisk museum?

Har mer trua på disse enn på gårsdagen ihvertfall.

---

3.

Leste den Phalanx-artikkelen jeg også, forøvrig.

1: Jepp, har sett den altfor mange ganger til å ikke kunne huske den: Opp, opp, ned, ned, venstre, høyre, venstre, høyre, B, A, start

2:
Det var vel helst Contra? 95% trygg på denne.

3: Var ikke det sånn at når man bruker en juksekode i spillet som gjør det enkelt, uendelig med liv, penger eller ammunisjon eller noe sånt, så måtte du gå med den duncecapen som straff? Det var vel gjerne konamikoden det også hvis det er den røde tråden her.

---

4.

Såå, da ble det helbom i går? Eller fikk jeg ihvertfall for koden selv om jeg la til en "start"? Vel vel.

1: Bioshock. Og det var vel vår venn Andrew Ryan. Den twisten kom ut av ingensteds for min del ihvertfall, så den ikke komme i det hele tatt.

2: Jeg vet denne er kjent. Jeg husker ikke stort mer enn det. Så da går vi for assosiasjon. Barrel roll - flymanøver - flyspill - kjent flyspillserie - ...Ace Combat? Sikkert ikke.

3: Resident Evil. Den er ihvertfall ikke vanskelig å kjenne igjen. Jeg spilte det første spillet bare litegrann, og det fjerde nesten ca tre fjerdedeler igjennom. Og det er alt jeg har spilt av Resident Evil. Jeg tror ikke jeg spilte det første langt nok til å høre den infamøse linja selv. Den mannlige protagonisten i serien heter vel Chris Redfield eller noe sånt, har lest nok Resi-omtaler opp gjennom til at jeg tror jeg husker det riktig.

Ganon: Det ble dessverre ikke poeng på Konamikoden. Ingen med select og/eller start fikk poeng, men du ligger ganske bra an så langt!

---

5.

Fikk de sikre poenga i går ihvertfall. Hadde ikke spilt resi nok til å vite at det ikke var Chris, og Star Fox? Jaja. Innrømmer at jeg googla etter å ha svart for å sjekke, og... jeg hadde glemt hva som skjer når du skriver do a barrel roll inn i google. Jeg humra.

1: er Half-Life. Kjent som Space Biker eller noe. Det ene året jeg lot skjegget gro fikk jeg høre at jeg var gått fra å ligne Freeman til å ligne han fyren der istedet og ble vist bildet. Ellers hadde jeg sannsynligvis ikke kjent til han.

2: Dette blir ren gjetning. Alt jeg ser er at det ser gammelt ut, stilen skriker åttitallet eller tidlig nittitallet, og det er noe japansk. Han ser ut som en slåsskjempe, har noe wrestling make-up i trynet. Hjelper ingenting. Så... pffffff... Double Dragon? Fordi det er vestlige slåsskjemper designa av japanere. Samme som en haug med andre spill. Jeg er best på å resonnere.

3: Og denne skjønner jeg enda mindre av. Tegnefilmkatt med jetpack? Det er noe japansk med designet her og synes jeg. Flyging, snakker vi shmup? Shmup med rare figurer. Jeg husker Aero Fighters, der kunne man spille som delfin blant annet. Men delfinen fløy fortsatt jagerfly så katten med jetpack passer vel ikke inn. Jeg har ikke spilt nok shmups. Er det noe Cave greier tro? DoDonPachi kanskje? Det er sikkert ikke en shmup du skal frem til engang. Jepp, BEST på å resonnere.

---

6.

Jepp. BEST! :p

Det blir mer vill resonnering, for jeg kjenner ikke ETT av disse jævla kartene! :argh:

Som betyr at dette er sikkert noe nintendo-greier. Jeg reagerer på at det blir sagt i tråden at bare den siste var vanskelig, så...

1: Grafikkstilen ser ut som tidlig 3D, altså N64. Er det så lett som at det er Super Mario 64? Du spør om hvilket brett også men det har ikke jeg greie på overhodet. Et-eller-annet Peak, fordi det fjellplatået der.

2: Det første som slo meg er Civilization, ligna litt. Men ser lett at det er ikke den. Hadde vært litt kult om du hadde gjort det forresten, ja det er tilfeldig genererte kart men det hadde fortsatt vært lett å kjenne igjen. For meg ihvertfall, jeg spilte det første jævlig mye. Men nok om det, det er fortsatt et lett gjenkjennelig nintendospill gjetter jeg. Det er 16-bit grafikk, så snes. Ser ut som et rpg-kart. Lett gjenkjennelig betyr at da er det Zelda. Så da sier vi Zelda: A Link to the Past. Jeg har fortsatt bare spilt det aller første Zeldaet, og det ikke så veldig mye heller. Jeg vet at jeg må spille A Link to the Past en dag.

3: Jeg greier ikke engang å nevne et spill jeg er sikker på at kom ut i 2013. Er jeg kommet i den alderen hvor årene er så like at jeg ikke klarer å skille de fra hverandre lenger? Jeg kjenner ikke igjen kartet, tror ikke jeg har spilt det. Sånn moderne, åpen-verden jeg ikke har spilt som kan være fra rundt 2013 får meg bare til å tenke Watch_Dogs, men jeg er temmelig sikker på at det er bom. Har såvidt prøvd det hos en kompis nemlig, og det var en by. Stemmer ikke med det kartet der.

BEST!

Når kommer kategoriene jeg har god greie på? :p

Ganon: De kommer, de kommer ;)

---

7.

Godt å høre. :)

Jeg gjetta mario riktig ihvertfall. Jeg har spilt Final Fantasy VI, men det var én gang på slutten av nittitallet. PS1 porten. Husket ikke det kartet nei. Og jeg har spilt Tomb Raider rebooten også, ikke lenge etter at det kom. Og jeg kjenner fortsatt ikke igjen kartet! Så det er sånn det er å bli gammel? Jeg burde fått et handicap. Honnør-poeng?

Ikke?

1: Jeg har på følelsen at jeg burde kjenne igjen han der, og at jeg vil hate meg selv for å ikke ha gjort det. Det er noe veeeldig kjent. Monsterdesignet er veldig japansk, og grafikken er i PS2-æraen? Jeg tror ikke jeg har rett om jeg sier det er ett av Final Fantasyene fra den tiden men faen heller. Final Fantasy XII?

2: Ooh, ja, nei, tjaaa. Hva kan dette være tro? Elite: Dangerous selvfølgelig. Tok du med denne fordi jeg klaga? :p Kan ta med at du må ha Horizons ekspansjonen for å se han der. Det er altfor lenge siden jeg har spilt noe Elite forresten. Jeg er nødt til å komme igang igjen med det.

3: Det begynner å bli noen år siden half-life også gitt. Aliensa og verdenen deres het vel Xen. Bossen het sikkert noe annet, men neigu om jeg husker det.

Det burde definitivt være et alderstillegg.

---

8.

Timesplittere er ikke mye japanske nei. Og som nevnt i tråden, jeg burde absolutt ha visst det ja. Jeg har ikke spilt spilla i nyere tid riktignok, men jeg spilte de nok for et århundre den gangen. Nihilanth hadde jeg aldri huska. Kan ikke si at jeg har pugga half-life utenat, det har vel egentlig bare blitt et par-tre gjennomspillinger totalt.

Dette blir en dårlig dag. Bare nummer to som ringer en liten bjelle, de andre er totalt ukjente for meg.

1: Så nei, ser ikke opp eller ned eller bak eller fram på denne. Sier meg ingenting.

2: Og når jeg sier denne ringer ihvertfall en bjelle så betyr ikke det at jeg husker noe mer. Tipper jeg har vært borti den før ihvertfall. Ja nei faen, det er jo gammelt ser vi. 16-bit grafikk? Noe arcadegreier, slutten av åtti-begynnelsen av nittitallet? Hadde Tunderblade en sånn skalle på den siste basen tro? Tror ikke bossen heter Thunderblade uansett. Nei, jeg har egentlig ikke en dritt å gå på. Xevious, da. Så har man svart noe.

3: Mens denne er totalt ukjent igjen.

Herre.

---

9.

Den utgaven av Robotnik har jeg ikke sett. Jeg har vel også bare spilt det originale Sonic-spillet. Sinistar er en ting jeg kanskje burde ha kjent til, men det gjør jeg heller ikke. Men jeg har nok sett bossen i diverse sammenhenger, artikler og slikt. Også World of Warcraft. Jeg spiller ikke multiplayer-spill overhodet omtrent, så jeg investerer ihvertfall ikke tid i MMO. Jammen... Elite: Dangerous er et MMO? Joa, men det kan fint spilles alene. Det har jo også en Solo-mode som man kan spille i som ikke har noen mangler i forhold til å spille i åpen multiplayer. Og man kan veksle som mellom solo og åpen som man vil, trenger ikke ha egne karakterer til hver mode. Med tanke på hvor mye tid jeg brukte på Elite i gamle dager, og hvor lenge jeg venta på det fjerde spillet... Braben sa ganske tidlig på nittitallet at han var igang med Elite 4. Vi vet nå at det ble lagt på hylla, og ble tatt frem og kikka på et par ganger men lagt tilbake igjen. Men det visste ingen andre underveis, Braben & co sa ingenting og svarte aldri på Elite 4-relaterte spørsmål. Så vi som har venta på det venta faktisk lenger enn det tok for Duke Nukem Forever å komme ut! Så det var ikke sjangs for at jeg ikke kom til å prøve det da det endelig kom, selv om det var et realt slag i trynet for meg da det det ble annonsert som et MMO. Banna stygt da, men solo-moden ble og lovet fra starten så da var det håp. Og ja, det fungerer. Selv om det er innhold som man nesten må være fler for å gjøre, eller være en umenneskelig dyktig pilot. Men det fungerer, og jeg liker det.

Her kommer brettspilla ja...

1: Det er det Atlantis-spillet. Jeg husker det ble snakka om i brettspilltråden fordi vi spilte den originale utgaven mye hos en kompis på åttitallet. Og den utgaven het Flukten fra Atlantis. Brikkene er ikke de samme, men delfin, hai, sjø-uhyre og båt. Det kan bare være den.

2: Det store bondegårdspillet.

3: Det store akrobatspillet.


Hva kan jeg si om de to siste?

---

10.

Her kommer RTS-spilla ja...

Neida, jeg kjenner alle disse spilla. Tror jeg. Jeg ga opp RTS-sjangeren etterhvert, jeg har igrunn alltid foretrukket rundebasert i strategispilla mine. Jeg har ikke spilt veldig mange rundebaserte heller, der har det mest gått i civilization. Sanntids strategiene begynte alltid å gå for fort og bli for mye å holde styr på mot slutten. Takla de ikke. Og etter de ble mer niche og hardcore så var det ihvertfall bare å glemme.

1: Så Warcraft 3 var vel en av de siste som jeg spilte. Jeg spilte det helt til siste mission... og klarte den aldri. Populær på lan, var på et par hvor det gikk mye i Warcraft 3 og den originale Tower Defense modden! Det er såklart for lenge siden til at jeg husker navnet på han der. Men jeg husker storyen sånn noenlunde, han var en good guy og ble shanghaia av de onde undead folka etterhvert.

2: Det er vel hu der fra Starcraft Ghost, er det ikke? Det er vel ikke så enkelt som at hu bare kalles Ghost? *google* Nei, det gjør hun ikke. <_<

3: Det er ihvertfall Kane. Han er bare en sånn figur man vet om selv om man ikke har all verden kjennskap til han. Jeg har spilt Command & Conquer og Red Alert bare, begge på PS1. Og for meg ble de begge helt umulig etterhvert, håpløst å klikke rundt raskt nok når du bare styrer en musepeker rundt med kontrollen. Ble av den oppfatning at man er ihvertfall nødt til å ha mus for å spille sånne spill. Ble litt skuffa over at det var sånn egentlig, jeg hadde såklart Dune 2 på Amiga og spilte det mye. Så når Westwood fortsatte i samme sjangeren så regna jeg med at det var godsaker. Og det er det jo, bare at PS1 kontrollen funka ikke. Tror ikke jeg engang hadde analogstikker enda. Jeg har det ihvertfall klart for meg at jeg raega når jeg tapte missions og syntes det bare var fordi det tok for lang tid å kommandere enheter rundt. Jeg prøvde etterhvert Starcraft en god stund etter at det var kommet mer av nysgjerrighet enn noe annet, og jeg hadde Age of Empires 2 på PS2. Og jeg møtte veggen underveis i de spilla også, så siden har jeg vel bare tenkt at RTS er nok egentlig ikke noe for meg.

Jeg klager og syter over kategoriene, men ikke hør på det. Jeg bare tuller såklart, elsker quizen uansett. Jeg må jo skylde på noe når jeg selv synes det ikke går så bra. Skal jo liksom være med i den kunnskapsrike norske spilleliten! ;)

---

11.

Litt i seineste laget i dag.

1: Det der ligner veldig mye på Jackie Estacado fra The Darkness. Men det stemmer liksom ikke helt, på en måte. Jeg spilte ikke det første noe særlig, bare prøvde det såvidt. Men Darkness 2 spilte jeg gjennom derimot. Så det må være det første om det er riktig. Leste en del av tegneserien også, Image-seriene syntes jeg var kule greier rundt tusenårskiftet. Mye blodig action og gode tegninger. Midt i blinken den gangen.

2: Custer's Revenge. Jeg har helt ærlig aldri spilt det, men det er ikke akkurat vanskelig å kjenne igjen. Om jeg ikke husker feil så er ikke greia at han redder dama og får seg et nummer som takk. Det går i voldtekt av bundet indianer, derfor "revenge". Moro for hele familien!

3: Det der ser ut som noe som ville vært lett å kjenne igjen om man har vært borti det før. Det har ikke jeg.

---

12.

Jeg tenkte nok det ikke var The Darkness ja. RapeLay har jeg såklart hørt om, men ikke noe mer enn det.

1: Generisk animé-pike #143? Jeg kjenner henne ikke tror jeg, men hun har rosa hår så da sier jeg bare Sakura fordi halvparten av alle animéjenter med rosa hår heter Sakura.

2: Det er noe kjent. Har jeg lest en artikkel en gang hvor hu der bare kom til skissestadiet og så ble det ikke noe mer av? Husker ikke noe navn.

3: Det er Pauline, da. Litt har man fått med seg. Tidlige Nintendo-spill ble porta til andre systemer, så sånt som Donkey Kong og det originale Mario Bros spilte jeg en god del på C64. Ikke at man fikk vite at hun heter Pauline på C64 versjonen eller noe. Etter at ting tok av for Nintendo ble spilla deres kjapt eksklusive gitt. Rart det der.

---

13.

[Glemte å svare denne dagen :( ]

---

14.

Ah, helsike jeg rota det bort igår. Ikke at det gjør noe fra eller til, kunne ingen. Men jeg prøver jo å komme med et eller annet uansett. Så igår hadde jeg nok fnyst et eller annet om Breath of the Wild, sagt at det er noe kjent med GUIet på det rollespillet, og det er det men jeg plasserer det ikke. Har uansett ikke spilt Tales of Symphonia. Og når det gjelder den hammeren, prøvde å vri nøtta mi litt etter gag-hammere men det eneste jeg klarer å tenke på er Fiendish Freddy sin fra Fiendish Freddy's Big Top o'Fun:



Og den har vel lite med saken å gjøre. Han er antagonisten og ikke spillbar, og hammeren ligner ikke egentlig engang. Men det er vel teknisk sett en gag-hammer?

Samma det, jeg glemte det bort. Men jeg har rota litt med noen slåssespill derimot, så vi får se i dag da.

1: kjenner jeg igjen, det er Dead or Alive. Jeg er glad du bare ber om spillserien, kan ikke plassere nøyaktig hvilken det er. Jeg hadde vel egentlig bare Dead or Alive 2 på PS2. Og så har jeg vel testa en demo eller to også. Nå for tiden handler spilla mer om puppefysikk enn slåssing, og jeg må innrømme at jeg er en av de som skulle ønske at kvinnfolk ble litt mer modent fremstilt i spill. Det er litt vanskelig å få utenforstående til å akseptere spill som en normal, voksen hobby når jenter stadig blir fremstilt på den måten.

2: Ryu er selvfølgelig en Street Fighter figur. Er denne så enkel? Jeg lukter lureri. Det har vært noen Street Fighter crossovere, Marvel vs Capcom og sånt. Men jeg veit ikke om noen Marvel figur som heter Geese. Og fra Capcom var det bare Street Fighter og Final Fight folk vel? Final Fight folka kjenner jeg, men ikke noe særlig av de fra Street Fighter etter det andre. Nei, jeg går bare for Street Fighter. Så får det gå som det går.

3: Andre 2d-slåssere det er verdt å snakke om? Sannsynligvis King of Fighters. Jeg er ikke godt kjent med de, prøvde et par av de tidlige sånn overfladisk på MAME en gang for lenge siden og det er vel det. Prøvde Darkstalkers-spilla også, men det ser jeg lett at det ikke er. Ellers husker jeg ett som heter Violence Fight, spilte spilleautomaten en del da jeg var i ungdomskolealder husker jeg. Likte det ganske godt den gangen.

---

15.

Nei selvfølgelig var det ikke så enkelt at det var Street Fighter. Capcom vs SNK visste jeg vel sånn halvveis om, men huska ikke den eksisterte. Synd, jeg hadde sannsynligvis svart den siden jeg ikke syntes vanlig Street Fighter var sannsynlig og det var ihvertfall ikke Marvel vs Capcom. Så faen.

Multiplayer gønnere da.

1: Ser ut som noe som kunne kommet ut av Halo. Jeg har ingen idé, helt ærlig. Så jeg vet ikke hva gønnern heter, men grafikken ser gammel ut. Og det var vel helst Halo 2 som hadde en populær multiplayer.

2: Denne ser ut som er kommet ut av Ratchet & Clank. Som ikke har noe multiplayer så selvfølgelig er den ikke derfra. Men den ser ut som den skyter discs, at det er en disc-launcher. Hadde ikke Unreal Tournament noe sånt? Gjetter at den bare het Disc Launcher. Som alle andre multiplayer greier så spilte jeg aldri dette noe særlig.

3: Nå er derimot ballen på Terjes banehalvdel! Jeg hadde det første Worms-spillet på Playstation opprinnelig og spilte det dømrade mye. Både med kompiser og alene. Man kan fint spille Worms mot seg selv, bare å alltid gjøre det beste trekket man kan for det laget sin tur det er. Funker helt fint. Jeg visste om Worms: The Director's Cut da det kom ut, jeg var fortsatt oppdatert på hva som skjedde i Amiga-verden. Men det krevde en kraftigere AGA-amiga som for eksempel Amiga 1200. Og den eide aldri jeg på den tiden. Jeg har en nå, forstås. Så jeg prøvde det ikke før mye senere. Spilte Worms: Armageddon en del på PC, og så ble jeg egentlig lei Worms-formelen. Men en kompis som fortsatt var gira insisterte på at jeg måtte kjøpe Worms: World Party da vi så det svinebillig på Steam, og vi spilte det litt. Og det var der jeg først så konkret-eselet. Og hata det, det var altfor OP ja. Etter jeg og kompisen hadde ledd oss ferdig av det så disabla vi det. Tenkte på det som en idiotisk idé som de burde ha skjønt i testfasen at de burde ha kutta, særlig teit var det at alle laga har en fra start i standard-oppsettet. Stor var derfor overraskelsen min da jeg emulerte Worms: The Director's Cut en del senere. Jeg satt en kveld og bestemte meg for at jeg ville se Amiga-originalen av Worms, hadde bare spilt det første på Playstation som sagt. Og jeg fant fort ut at Worms: The Director's Cut er samme motoren, men har mye mer kule ting lagt til. Så jeg testa det også, og jaggu var ikke konkret-eselet med allerede der! Må sies at det funka bedre i den versjonen, den var langt ifra så sinnsykt OP som den var i World Party ihvertfall. Men fortsatt en irriterende jævel. Så, svaret er selvfølgelig Concrete Donkey, og den dukka opp først i Worms: The Director's Cut.

---

16.

Tok bare den ene som var bænkers ja, kan vel ikke regne med mer. Har ingen videre kjennskap til Perfect Dark eller Turok nei. Prøvde PS3 rebooten av Turok litt, men det droppa jeg fort. Skikkelig elendig. Det står fortsatt i hylla mi og glor olmt på meg.

1: Jeg har ikke all verdens kjennskap til Donkey Kong spilla som vanlig, men jeg vet at foruten Donkey Kong så eksisterer Donkey Kong Jr. og Diddy Kong. Så jeg gjetter at det der er Diddy Kong. Han hadde eget spill også, men det er han ikke den første sidekicken som fikk iallfall. Var det Diddy Kong Racing det het? Det høres riktig ut.

2: Sonic spilte jeg bare det aller første av egentlig, da søstra mi lånte en Megadrive fra en kompis. Men jeg fikk med meg tegnefilmene på tv, begge versjonene. Og der var Tails fremtredende. Har selvfølgelig hørt om han ellers også, et av spilla heter vel Sonic & Tails. Men jeg kan ikke nok om han til å kunne noe etternavn dessverre.

3: Jeg spilte ikke originalserien på PS2, men jeg kjørte gjennom HD-remasterne på PS3. Så det er Daxter, fra Jak & Daxter. Bonuspoeng for å vite at han er en ottsel?

---

17.

Nei, jeg kjenner ikke Kong-serien så det er ikke rart at det ble feil. Og det egentlige navnet til Tails ringer ingen bjeller så det tror jeg ikke jeg har vært borti før heller.

1: Han virker såpass kjent at jeg er redd det er en fyr jeg bør kjenne igjen. Det er ikke Dead Rising fyren vel? Jeg har ikke spilt de heller så kjenner uansett ikke navnet på han.

2: Det er ihvertfall Zangief da, men det vet vel alle. Jeg spilte Street Fighter 2 arcademaskinen en del da den var ny, og hadde Amiga-versjonen som er en tragisk port men fortsatt spillbar. Og jeg mener tragisk, folk som har analysert koden bare rister på hodet. Den er åpenbart utviklet for å kjøre både på Amiga og Atari og kjører dermed ikke særlig bra på noen av delene. Amiga hadde en del kule hardware triks som porten ikke benytter seg av overhodet. Det kunne lett vært flere farger for eksempel, istedet er alle sprites redusert til åtte farger hver som er en merkbar downgrade. Grafikken er forøvrig heller ikke finpussa men bare redusert og ferdig med det, så sprites og karakterportrettene ser grønnjævlige ut. Frameraten suger mest fordi den ene hovedprosessoren må gjøre alt, mens hjelpeprosessorer som har kule rutiner for å flytte sprites rundt og å holde bakgrunner på plass uten å stresse RAM noe særlig blir ikke brukt. Porten kunne lett vært like bra som SNES-porten, men er i stedet et togkræsj. Derfor, tragisk. En ganske typisk U.S. Gold affære på den tiden.

3: Minner meg litt om han The Last of Us fyren. Men det er det ikke. Jeg spilte det bare en gang da det kom, så jeg husker ikke navnet hans heller.

---

18.

Serious Sam hadde jeg hatt sjangs til å ta ja. Men jeg har ikke spilt de masse og det er lenge siden. Gears of War fyren, veeel. Har jo spilt et par av de sammen med en kompis på x-burken hans for noen år siden. Det hadde ikke vært helt umulig. Men jeg hadde nok ikke tatt navnet hans uansett.

1: Han ser ut som er i gata jeg kjenner. Men jeg gjør nok ikke det.

2: Det er jo Waluigi. Hvem på forumet har ikke fått med seg det? Han dukka vel først opp i et Wario spill vil jeg gjette. Hva het nå det? Wario World, kan det stemme?

3: Heh, Dhalsim. Veit det av samme grunn som Zangief i går. Så han var selvfølgelig i Street Fighter 2, men var han i Street Fighter? Har bare såvidt kikka på det en gang en god stund etter jeg spilte Street Fighter 2, og jeg minnes at det ikke var noen omtrent av de samme folka. Så jeg sier Street Fighter 2.

---

19.

Lester the Unlikely. Nesten alle tok den og jeg har ikke hørt om den engang. :penga:

1: Tipper det er Cortana fra Halo. Jeg har faktisk bare spilt det første, men hun og Master Chief hører man om og ser overalt. Og det hjelper jo at den søketjenesten fikk samme navn.

2: Street Fighter 2 *igjen*. Det er Cammy. Det må sies at den Amiga-porten som jeg kjenner best er bare originalutgaven som ikke hadde Cammy og Deejay og de andre nye folka fra Championship Edition. Men jeg hadde som tidligere nevnt anime-filmen på VHS, som jeg så en god del ganger fordi anime var kult og ikke lett å få tak i på nittitallet. Og der var Cammy & co med. Har jeg nevnt at den utgaven jeg hadde var den usensurerte der man fikk Chun-Li pupp i dusjen? Den jeg hadde var den usensurerte der man fikk Chun-Li pupp i dusjen. Jeg var 18. =D

3: Lillapiken. Eller, jeg aner ikke. Pen stjert.

---

20.

Jeg har spilt noe Overwatch, men ikke noe særlig. Den ene nevøen min hender at kommer til meg med PS4en sin når det er store oppdateringer å laste ned siden jeg har fiber og folka hans har en elendig utgammel linje. Så han og en annen nevø som var på besøk kom trekkende ned til meg for å få oppdatert Overwatch så de fikk spilt det sammen, så da ble det noen runder med de. Kan ikke si jeg husker stort av navn, jeg vet om Tracer fordi det har vært så mye artikler og hun er vel mer eller mindre maskoten. Og så er det en som heter Bastion. Og det er det.

Jeg hadde tenkt å være høy på pæra å si at du hadde ikke lurt meg med den Cammy-greia uansett, jeg visste jo at hun var ikke i originale Street Fighter 2. Men jeg hadde tenkt å si at hun er i Championship Edition. Men så kalte du det Super Street Fighter 2, så jeg googla det for å dobbelsjekke at arcade-utgaven het Championship Edition. Og så er det feil, det var en Championship Edition etter originalen ja, men alt den gjorde var å gjøre bossene spillbare og å legge til mirror matches. Utgaven som introduserte de nye folka var den etter der igjen, og het The New Challengers. Så der kan man se.

Jeg så Championship Edition i arcaderommet på gatekjøkkenet her husker jeg, men jeg spilte det ikke. Gadd ikke bruke penger på det, men når jeg tenker etter så husker jeg ikke nye folk i det nei.

Mer Amiga-trivia? Da jeg leste om Championship Edition nå og så at den introduserte mirror matches så mente jeg å huske at det kunne man da på Amiga-versjonen av originalen ved hjelp av en cheat? Og joda, jeg måtte google fremgangsmåten nå men jeg husker at vi brukte den, man bare pausa spillet og skrev inn 7 KIDS på tastaturet, så kunne to spillere være samme fyren. De hadde klin lik palett, men den ene spilleren fikk en pil svevende over hodet så man så forskjell på dem. Veit ikke om andre ports hadde samme cheat.

1: Nope. Ser ut som noe japanere kunne finni på, så det er vel fra et av fighting-spilla deres. Eneste useriøse fighting-spillet jeg kommer på er God Hand, men grafikkstilen stemmer ikke.

2: Åh, Conan Exiles. Digre mannekjønn som blafrer i vinden var hovedsaken på alle spillsidene i en uke. Har ikke prøvd fordi jeg og MMO, og jeg leste ikke lenge etterpå at i huben så springer alle rundt nakne med penislengde på maks og synes de er dritmorsomme, som bekrefter alle mine fordommer mot MMO-spillere og gjør at jeg bare vil holde dem på enda en armlengdes avstand.

3: Ingen kjenning av meg ihvertfall. Altså, den grønne drakta sier umiddelbart Link, men det er ikke akkurat obskurt. Ellers er det en mannetruse, skinnhansker og en rød bandana eller halstørkle. Ser det ut til. Sier meg ingen verdens ting. Så da svarer jeg bare Link.

Ganon: Du burde seriøst legge ut resonnementene dine i quis tråden, det er for dårlig at de blir kastet bort på bare meg :D

Terje: Jeg har vært inne på tanken å foreslå at svar-samtalene blir åpnet for alle deltagerne etter quizen er over. Kan være interessant å se hvordan andre har svart.

Ganon: Kan sikkert får Buggz til å fikse det!

---

21.

Alle kan jo bare invitere fler inn i samtaler. Eller ihvertfall kan den som starta samtalen gjøre det. Det kuleste måtte vært om det eksisterte en forum-plugin som lar en samtale bare bli konvertert til en forumtråd med et klikk.

Voldo, ja. Overasker meg ikke, han har vel de sykeste påkledningene i hele fighting-spill historien. Så jeg var på rett spor ihvertfall, men kjente ikke igjen den suspen nei. Det er igrunn bare den originale Soulblade jeg spilte veldig mye. Har Soul Calibur 2 og 3 til PS2 og de ble da spilt litt de også såklart. Trodde fler ville ta Conan Exiles, den penisgreia var jo overalt en liten periode. Og det var Link likevel? Trodde ikke det når du nevnte obskurt, men da var det vel heller cosplayeren det var snakk om.

Nåja, min dag i dag som sagt i tråden. Endelig en dag som er ren plankekjøring for meg. :)

1: Så dette er Joust. Av de tre så er det den jeg kjenner minst personlig, jeg hadde det aldri selv og så heller aldri spillautomaten. Det eksisterte heller aldri en offisiell C64 utgave, men det var selvfølgelig plenty av rip-offs. Den mest åpenbare het Jouste. Dessverre ikke særlig god, treg som sirup. Så grunnen til at jeg kjenner til det er alle retro-artiklene opp gjennom. jeg prøvde det vel til slutt på MAME, og så ble det gitt ut tidlig til PS3 sammen med noen andre gamle arcade spill, Rampart og Rampage og et par til.

2: Mens Golden Axe har jeg spilt dritmye. Både på arcade som valp og Amiga-versjonen som er temmelig bra selv om det er en tidlig port. Ja, den mangler litt av det visuelle, litt færre animasjoner og slikt. Men gameplayet er veldig tro mot originalen. For ikke lenge siden kjøpte jeg Sega Classics på Steam og fikk prøvd Sega utgaven av dette. Og syntes den var bortimot uspillbar. Presentasjonsmessig er det en bedre port som har beholdt mer av animasjoner og musikk, men gameplayet stemmer ikke. AIen er altfor aggressiv og ligger limt opptil figuren din og denger deg hele tiden, eneste måten å spille det på er ved å cheese systemet og bare bruke hoppeangrepet hele tiden. Der var originalen og Amigaporten mye mer spillbar ihvertfall.

3: Klassiske Out Run. Studerte det skjermbildet en stund for å være sikker på at du ikke har tatt en kjapp en og gått for en oppfølger. Jeg kjenner til og hadde Turbo Out Run som var arcade oppfølgeren og ble porta til alt som var, og jeg hadde Out Run Europa som var en original til konsoll og datamaskiner og var aldri en arcademaskin. Men det er lett å se forskjellen, og at det er den originale Out Run du har der er det liten tvil om. Når det gjelder portsa jeg hadde så var det igjen ganske skuffende greier. Out Run til Amiga har en en-sifret framerate og er nok et eksempel på at de bare tok Atari-koden og kjørte på Amiga. Dette var helt vanlig de første årene til bransjen våkna og begynte å utvikle med Amiga som lead-plattform. Men da igjen så hadde du selskaper som US Gold som kynisk nok dreit i kvalitet, bare sydde noe ræl sammen og lot det selge på navnet. Noe som var mye lettere å slippe unna med pre-internett. Case in point, C64 versjonen av Turbo Out Run. Jeg hadde det på kassett, og det var multiload så tok smertefull lang tid å komme igang, og måtte laste mer for hver sekvens du kjørte gjennom. Siden det var multiload så kunne de bruke mye ressurser på presentasjonen, og spillet åpner med en knall tittelskjerm med en kongelåt av Jeroen Tel med masse samples (overforbruk av samples var fortsatt kult) og gjorde deg skikkelig gira på spillet. Så trykker du start og må vente fem minutter på at de første par sekvensene lastes. Og gameplayet som kommer er så middelmådig at etter den kanonåpningen er det en kjempeskuffelse. Treigt og kjedelig. Jeg mener, bare se denne åpningen, dette spillet må jo bare være bra, ikke sant?


Den låta bruker sannsynligvis alt som er av tilgjengelig RAM på C64en. Flere mil forbi hva man var vant til å høre i spilla den gangen. Og så går spillet rett på trynet når det endelig starter. Fy faen.

---

22.

Jada, så...

1: Det veit jeg vel ikke. Fun fact: Jeg leser alltid PUBG som Pub Games. Hver gang.

2: Jeg vil tippe det første brettet utspiller seg i andre verdenskrig. Hue hue. Nei, jeg spiller ikke cod noe særlig. De er primært multiplayer spill. Single player kampanjene skal være ålreite, men for korte til å være verd full pris. Og disse spilla går aldri ned i pris. Det siste jeg spilte var Call of Duty 4: Modern Warfare. Jeg har vært borti multiplayeren til andre nyere cods hos en kompis innimellom, men det er alt.

3: Her har vi Okami i HD utgave da. Jeg spilte PS3 remasteren. For å være ærlig så syntes jeg ikke så mye om det. Det var noe ganske annet, det var jo noe. Men til syvende og sist så var det ikke særlig underholdende syntes jeg.

---

23.

Urk, burde greid å gjette Normandie. :penga:

Jeg følger spillnyheter, men jeg ser sjelden trailere eller leser fornhåndstitter lenger. Jeg har så stor backlog at jeg mangler ikke ting å spille, så de siste årene når det kommer nye ting som virker som must-haves ettersom hvordan de blir omtalt på spillsider og her på forumet så bare wishlister jeg de som regel og går videre.

1: Men det gjelder ikke ting man er virkelig interessert i såklart, og Beyond Good and Evil 2 faller definitivt i den kategorien. Har vært gira siden det ble annonsert første gangen, som så mange andre.

2: Ok, full disclosure: Jeg bruker feedly RSS for å henge med på spillnyheter, vanlige nyheter, blogger, torrents og så videre. Jeg blir backlogga på denne som med alt annet, særlig når jeg jobber sammen med andre og må helst være sosial i pausene og ikke ha nesa i telefonen hele tiden. Sånn som de siste par månedene. Så i dag hang jeg syv dager etter på feeden, og mye på grunn av quizen så bestemte jeg meg for at i dag er en god dag for å oppdatere seg og gå gjennom hele feeden som er noe jeg har trengt å gjøre lenge. Så jeg kom først til denne fem dager gamle artikkelen på Eurogamer og flere andre etterhvert, og det er bare derfor jeg vet at dette er Monster Hunter World. Det hadde jeg ikke visst ellers, og garantert ikke husket om jeg spolte forbi den for fem dager siden. Det er ikke en artikkel jeg normalt hadde sett nærmere på, har ingen videre interesse for spillet. Om dette er innafor får være opp til deg.

3: Men jeg så ikke noe til de neste to på min ferd gjennom den siste ukens nyheter. Så enten ble de ikke nevnt, eller så ble jeg bare ikke oppmerksom på de. Så vi har to menn i samarbeidsmodus. Har ikke fått med meg at det er noe nytt sånt på gang. Alt jeg klarer å koble det til er Kane & Lynch og Army of Two. Jeg spilte AoT en del med en kompis så det stemmer ihvertfall ikke. Kane & Lynch spilte jeg aldri. Jeg har ikke hørt om at det skal være et nytt et på gang, men det er ikke det dårligste jeg har gjetta noen gang tror jeg. Så jeg prøver Kane & Lynch.

4: Et eller annet virker sånn halvveis kjent. Jeg har muligens sett noe lignende i en film eller noe? Sier meg ingenting i spillsammenheng. Jeg så at det er et nytt Darksiders på gang i nyhetene forresten, grafikkstilen er helt feil igjen men det handler ihvertfall om monstre. Så da er vel Darksiders III bedre enn å ikke svare noenting.

Ganon: 2 av fire er ikke dårlig når du ikke mener at du følger med ;) Hvis du vil så kan du bare copy paste alle svarene dine i quistråden den 25. Skal be de andre om å gjøre det samme så kan man sammenligne e-peniser :D

---

24.

Vel, det hadde bare vært én hvis jeg ikke hadde gått gjennom siste ukes nyheter og spesifikt sett etter de andre tre. ;) Neida, jeg følger jo forsåvidt med i og med at jeg følger flere spillsider, men jeg klikker meg ikke inn på artikler jeg ikke er spesielt interessert i og det er ikke akkurat mange lenger.

A Way Out hadde jeg ikke hørt om overhodet nei. Agony derimot. Jeg er ikke utprega interessert, men det er et veldig kjent Amiga spill som også heter Agony. De har ingenting med hverandre å gjøre, men jeg kan jo ikke unngå å bite meg merke i tittelen når jeg ser den. Og selvfølgelig være litt irritert over at de bare tar en kjent, klassisk tittel og bruker den til noe helt annet.

Det er jo litt artig å komme inn på dette nå siden jeg alt har snakket om hvor elendig noen porta til Amiga tidligere. Agony er nemlig en Amiga-eksklusiv som utnyttet hardwaren riktig. God oppløsning, god palett med mye farger, høy framerate og mye animasjon med parallax scrolling og alt. Mye god lyd også, et veldig kjent tittelspor av Tim Wright som senere laga musikk til Wipeout spilla, og som Dimmu Borgir av alle folk stjal til sangen Sorgens Kammer på Stormblåst albumet deres! Gameplaymessig var det en midt på treet shmup, men det var fortsatt et av skrytespilla til Amiga den gangen. Særlig lasteskjemene var rene kunstverk:




Det må jo nesten ses i bevegelse:


Ok,

1: Veit jeg ikke nei. Jeg har sikkert hørt om det før, det har vært nok av artikler om spilla vi aldri fikk opp gjennom åra.

2: Og på grunn av alle de artiklene så kjenner jeg ihvertfall til denne. Ikke til å ta feil av. Må bare komme på navnet, irriterende nok. Gidder du sjekke tilbake her? Mulig jeg redigerer denne inn senere i dag. Under julemiddagen om jeg må.

Edit: Det er Katamari! Jeg visste jeg ville komme på det. Sånn halvveis. We Love Katamari eller noe sånt?

3:
Det bare veit jeg heller ikke. Ikke interessert i en SNES Classic når jeg har en original SNES med kortleser og ROMs. ;)

4: Det må være Silent Hills. Jeg spilte ikke demoen, men det var så mye snakk om den og kansellasjonen at det var vanskelig å unngå å få det med seg.

Og det var det. Takk igjen for at du gjør dette, selv om jeg ikke føler det går så bra bestandig så synes jeg det er veldig gøy. Om jeg klager litt innimellom så er det bare tull som sagt. :)