Spillegals store gjulequiskalender 2018 edition!

ganon

The Boshy
#1
Ho! Ho! Ho! godtfolk og velkommen til årets adventskalender, en quiz i 24 deler! Hver dag i desember frem til jul kommer et eller flere spørsmål som må besvares innen midnatt samme dag.
For hvert riktige svar putter jeg som tidligere en lapp med nicket ditt i en hatt som jeg trekker de heldige vinnerne fra etter julaften! Altså, jo flere riktige svar, jo større mulighet for premie. For å ytterligere hjelpe sjansene deres blir det kun èn premie per person!
Jeg prøver å holde det mulig for alle på ett eller annet tidspunkt så ikke fortvil om spørsmålene virker vanskelige fra tid til annen. Jeg kommer til å spørre om både nytt og gammelt, spill såvel som popkultur.

Du lurer sikkert på hva du kan vinne på dette tidspunktet? Vel siden det er jul, så holdes premiene hemmelige og vil finne veien til vinnerne ferdig innpakket. Vinnerne oppmuntres til å dele hva de vinner her i tråden i etterkant.
Dere svarer ved å lage en samtale og sende meg en PM med det du tror er det riktige svaret innen midnatt. Jeg deler fasiten med dere etterhvert som nye spørsmål dukker opp.

Spørsmål 1 desember "gaming accessories!"

1.

Hvilke/hvilket av de følgende tilbehørene finnes til NES? Svar sant/usant. Poeng gis for hvert riktige svar, poeng mistes ved hvert gale eller manglende svar.

1. Gamingstol

2. Jukebox

3. Gaming headset m/mic

4. Piano

5. Bazooka

6. Strikkemaskin

7. Spillhanske

8. Kamera

9. Arkadestikke

10. Datamus
 

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
#4
Er det spesifikt NES det spørres om her, eller teller utstyr til Famicom også?
 

ganon

The Boshy
#6
Ehh jo det er en ting til som blir annerledes i årets gjulequis.

Jeg hadde tenkt å vente litt nærmere jul med dette, men grunnet så mye god feedback på denne førjulstradisjonen så ringer jeg inn jula for alvor!

Det er en valgfri oppgave jeg ønsker at så mange som mulig prøver seg på, hensikten med oppgaven blir avslørt på julaften...

BONUS OPPGAVE:

Design/skrible/droddle en arkademaskin du kunne ønsket å ha i huset!

Eksempel:

96452538-vintage-arcade-game-machine-with-joysticks-and-buttons-vector-illustration-drawing-de...jpg


Del gjerne kreasjonene deres her i tråden. Lykke til!
 

Agradula

Ridder Jonatann
Medlem av ledelsen
#7
Den arkademaskinen. Har du noen mål på en sånn skjerm du tidligere har putta inn i den? =D
 

ganon

The Boshy
#9
Mornings!

Jeg tror mange blir overrasket over fasiten i dag :)

1. Gamingstol


SANT!

2. Jukebox

jukebox.jpg


Jaggu fantes det ikke en jukebox til NES! Denne er beregnet på butikker som med en slik kan demonstrere mange spill uten å fysisk bytte de, men Jeg fant en jukebox til Genesis til hjemmebruk.

SANT!

3. Gaming headset m/mic

laser scope.jpg


Oh hell yeah! Jeg har veldig lyst på en slik en, tips til fremtidig hemlinisse ;)

SANT!

4. Piano

Men ikke et piano vel...?

Miracle_Piano_Teaching_System_cover.jpg


å joda, visst pokker!

SANT!


5. Bazooka

super scope.jpg


Et lite lurespørsmål der, den kom jo ut til SNES!

USANT!

6. Strikkemaskin

Nå, rekk opp hånda de som har lyst på en strikkemaskin til NES. Ingen?

243990_279935495445300_2135130501_o.jpg


Vel synd for det finnes!

https://kotaku.com/5939210/this-lon...ould-have-let-you-make-sweaters-with-your-nes

SANT!


7. Spillhanske

1200px-NES-Power-Glove.jpg


De fleste av dere sa det selv. Vi alle elsker den, den er rett og slett så dårlig.

SANT!

8. Kamera

GB camera.jpeg


Ingen kamera til NES, men det fikk Gameboyen! Det finnes fortsatt fotografer som bruker det til å lage unike bilder. Jeg så noen som tok bilde av den forrige solformørkelsen med det!

gameboycameraeclipsefeat-800x420.jpg


https://petapixel.com/2017/08/23/guy-shot-solar-eclipse-game-boy-camera/

USANT!

9. Arkadestikke

Tror alle husket NES Advantage, som er det eneste på lista jeg faktisk eier. Ikke at jeg vil påstå at den gir deg en fordel over en vanlig kontroller.

SANT!

10. Datamus


nes mouse.jpg


Noen har kanskje sett dette bildet på nett? Det er dessverre bare en mock-up, Nintendo slapp ikke en mus til en konsoll før SNES i forbindelse med Mario Paint.

USANT!
 

Houseman

Filmnerden
Medlem av ledelsen
#14
Jeg synes heller ikke den teller. Definisjonen av en jukebox er at den spiller av musikk når man legger på en mynt.
 

Terje

mostly harmless
#17
Jeg spilte en del på sånn jukebox i lekebutikken på slutten av åttitallet. Jeg tenkte aldri at det var den man var ute etter, jeg svarte sant bare ut fra at det er sprøtt nok til å være en greie. Nintendo gjorde mye rart.

Liker at det er sånne obskure ting som strikkemaskin med, så hører man ihvertfall om sære ting man ikke visste om. Jeg holdt på å svare sant på den kun ut fra at det er såpass absurd at jeg ikke er sikker på om Ganon hadde kommet på det selv.
 

Thinaran

Den mannlige sexbomba
Medlem av ledelsen
#18
Jeg svarte sant på strikkemaskinen fordi jeg husket den Kotaku-artikkelen, men svarte samtidig usant på stolen siden den aldri kom i salg … Men det gjorde jo ikke strikkemaskinen heller.
 

ganon

The Boshy
#19
Vel jeg skrev aldri at ting måtte være til salgs, jeg spurte om tingene fantes... Thinaran får poeng på stolen siden han svarte at den fantes, men ikke var til salgs over disk.

Når det gjelder jukeboxen så finnes det jukeboxer for andre ting enn musikk, det hjelper ikke at en ordbok sier noe annet når produktet finnes der ute.

 

ganon

The Boshy
#20
Fasit 2. desember:

1.

Prototype av en mini vectrex.

https://gizmodo.com/this-incredibly-rare-console-from-the-1980s-is-like-the-1830740159

Her var det mange som klødde seg i hodet. Nyhetene om denne kuriositeten gikk sin gang på spillsidene for litt siden, og Kleevah og en eller to til hadde lest artikkelen over. Jeg mener Pressfire og spillmuseet også nevnte den, så det var ikke heeeeelt urimelig at man skulle vite hva det var :p

2.

Dette er da en kontroll for Arkanoid til NES!

Spørsmål 3. desember:

Jeg har fått med meg at de fleste på bruket spillet ett visst kåbbåi spill for tiden så la oss se hva dere vet om western spill!

1.

Hva heter protagonisten i Red Dead Redemption?

2.

Alle kjenner til Redemption 1 og 2, men det finnes et tredje spill i Red Dead serien som kom ut for 14 år siden. Hva heter det?

3.

Hvilket spill er dette?

hqdefault (1).jpg