Spillfisletråden

• Trådstarter Deleted member 91
  • Startdato

Jante

privileged CIS shitlord
Nei, du er mindre verdt fordi du er bergenser.

Protip: ikke spill Mirror's Edge på konsoll.

Nå skal det sies at jeg ikke er storfan av kontrollen selv, men hadde du forenkla den på nivå med Asscreed sitter man igjen med... et spill som er rimlig meningsløst? Hele poenget med ME er time trialingsa og hvis man bare holder en knapp inne og trykker på en annen i ny og ne kan hvem som helst pløye gjennom det uten noe effort.
Trudde egentlig det var Buggz som skulle bite på trollinga mi her.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Hehe bare trolla da.

Uansett er nå Anita Sarkadarkadingdong to måneder for seint ute med den første episoden av serien hu Kickstarta, hu nekter å uttale seg om hva som skjer og hu syntes det var en bedre ide' å bruke tiden på å dra til Sverige på EA sin regning for å holde foredrag for Dice.

Kontrollene i Mirror's Edge var bra uttenkt og funka supert (også på konsoll). Problemet til campaignen var leveldesignet og da spesielt signpostinga. I det som strengt tatt er et racing-spill så burde ruten til mål alltid være 100% tydelig, også ved første gjennomspilling. Time Trial var det beste med ME siden det der var meninga å utforske og slik finne den raskeste veien til mål. Trial and error på den gode måten. Campaignen ble frustrerende fordi man måtte stoppe opp og finne fram, ofte samtidig som man ble pressa videre av fiender. Trial and error på den vprste måten. Det, pluss sugne platforming-puzzles.
..og historien var dritt.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Uansett er nå Anita Sarkadarkadingdong to måneder for seint ute med den første episoden av serien hu Kickstarta, hu nekter å uttale seg om hva som skjer og hu syntes det var en bedre ide' å bruke tiden på å dra til Sverige på EA sin regning for å holde foredrag for Dice.
Og derfor er ikke diskriminering av kvinner et problem i spillbransjen, eller?

Jante

privileged CIS shitlord
Det virker som om dette korstoget mot kvinnediskrimineringen i spillbransjen (douchebags i tenårene notwithstanding) handler mer om at jenter er superspeshul og fortjener å heies frem og hylles som fullverdige helter de også mer enn at kjønnene skal være likestilte og realistisk fremstilte i mediet. Det er vel ikke noen moden likestilling når man påberoper seg det stemplet? Om noe gjør det bare "kvinnesaken" i spill en bjørnetjeneste. Det blir litt det samme som de som sier at alle spill er rasistiske fordi det ikke er nok negre, meksikanere, muslimer eller indianere blant spillfigurutvalget.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Det er så klart en fin grense der, men for min del handler det om at spillmarkedet blir så mye fattigere hvis jenter og kvinner systematisk utestenges fra å delta på lik linje som gutter og menn. Vis meg et blockbuster-spill som både har en relativt kjønnsnøytral estetikk og samtidig ikke retter seg for mye inn mot hardcore-crowdet til at ikke nybegynnere umiddelbart gir opp, for eksempel. Så klart er argumentet mot Mirror's Edge verdiløst, men tanken om at spill må bli lettere tilgjengelig finnes det ingen gode argumenter mot.

Jante

privileged CIS shitlord
Det må vel finnes rom både til hardcorespill med høy terskel og mer tilgjengelige titler? Alt kan ikke appellere til alle, da forsvinner særpreget til veldig mange sjangre og titler. Samt noen som klarer å kombinere de to, a la det Valve fikk til med Portal. Det er vel det beste eksempelet på den typen spill du nevner.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Det må vel finnes rom både til hardcorespill med høy terskel og mer tilgjengelige titler? Alt kan ikke appellere til alle, da forsvinner særpreget til veldig mange sjangre og titler. Samt noen som klarer å kombinere de to, a la det Valve fikk til med Portal. Det er vel det beste eksempelet på den typen spill du nevner.
Det er det eneste eksempelet. Og, vel, det er ingen som mener at "alt skal appellere til alle", siden det er fysisk umulig og sånt, men å påstå at blockbuster-spill per definisjon bare skal appellere til oss hardbarka kara er å devaluere mediet, spørru meg.

Jante

privileged CIS shitlord
Det var ikke det jeg mente, men takk for den du. Snakket mer om hardbarka nichespill som de svetteste rougelikes og diverse andre promperomsklassikere som igrunn ikke er tilgjengelig for noen. Flere gode eksempler på blockbustere som duger i så måte: Skyrim, de siste Falloutene, en drøss med MMO-er, Sims ..

Blockbusterspill er vel på en nedadgående kurve uansett, en dinosaur jeg ikke tror vil kunne klare seg i mange år til. Jeg spår derfor at dette problemet vil korrigere seg selv, med den voksende trenden av indieutviklere og gamle studioer som prøver lykken på egen hånd via crowdfunding etc vil vi se mange flere eksperimentelle og mer tilgjengelige titler innen en gloriøs konstellasjon av sjangre og temaer. At drapsdrepespill mynta på hormonelle tenåringsgutter ikke alltid selger som varmt hvetebrød blant kvinner 30+ er vel ingen bombe, mens andre AAA-titler som World of Warcraft og The Sims er superpopulære blant disse.

Tror også det er å undervurdere kvinnelige gamere hvis man skal begynne å gjøre masse endringer for å tekke dem basert på kjønn alene. Kjenner flere jenter som digger Call of Duty, CS, Starcraft og andre såkalte hardkjernespill uten å grine på nesa over at de ikke får rettigheta sine. Akkurat som at vi gutta ikke liker det samme hele tida gjelder det samme for dem også.

Yetipants

Mein Gampf
Medlem av ledelsen
Det var ikke det jeg mente, men takk for den du. Snakket mer om hardbarka nichespill som de svetteste rougelikes og diverse andre promperomsklassikere som igrunn ikke er tilgjengelig for noen. Flere gode eksempler på blockbustere som duger i så måte: Skyrim, de siste Falloutene, en drøss med MMO-er, Sims ..
Vel, med unntak av The Sims handler alle de spillene der om å drepe ting. Det er ett av poenga mine: Det bør finnes andre måter å representere konflikt på, for eksempel.
Blockbusterspill er vel på en nedadgående kurve uansett, en dinosaur jeg ikke tror vil kunne klare seg i mange år til. Jeg spår derfor at dette problemet vil korrigere seg selv, med den voksende trenden av indieutviklere og gamle studioer som prøver lykken på egen hånd via crowdfunding etc vil vi se mange flere eksperimentelle og mer tilgjengelige titler innen en gloriøs konstellasjon av sjangre og temaer. At drapsdrepespill mynta på hormonelle tenåringsgutter ikke alltid selger som varmt hvetebrød blant kvinner 30+ er vel ingen bombe, mens andre AAA-titler som World of Warcraft og The Sims er superpopulære blant disse.
Seff, men hvis man trekker paralleller til andre medier, så er det muligens litt tydeligere: Det er ikke sånn at den overveldende majoriteten av filmer lages for tenåringsgutter, og at bare noen få jenter eller damer ser film. Samme med bøker, musikk osv. Hovedpoenget mitt er at i alle andre medier (stort sett) finner man ting som har bred appell i alle kategorier, men det er rett og slett ikke tilfellet når det gjelder spill.
Tror også det er å undervurdere kvinnelige gamere hvis man skal begynne å gjøre masse endringer for å tekke dem basert på kjønn alene. Kjenner flere jenter som digger Call of Duty, CS, Starcraft og andre såkalte hardkjernespill uten å grine på nesa over at de ikke får rettigheta sine. Akkurat som at vi gutta ikke liker det samme hele tida gjelder det samme for dem også.
Det var ikke det jeg mente, men takk for den du. Problemet mitt er først og fremst at spilltilbudet er så homogenisert, og som du også skriver vil det nok i ytterste konsekvens føre til en eller annen form for kollaps om ikke så alt for lenge. Tanken min er ikke noe mer komplisert enn at om det blir større rom for kvinner i bransjen, så vil antageligvis tilbudet bli mer variert og mediet vil få bredere appell.