Alien trilogien? Filmtrilogien? Jeg har aldri hørt om noen som har hatt problemer med å kjøpe en film med 18-årsgrense. Det var vel en 40 år gammel dame bak disken da?
Uansett, den svir.
Du har rett, det er null stress å kjøpe film med høy aldersgrense, og spill er ganske lett.. Men noter deg at det er strenge straffer / store bøter for å selge filmer til mindreårige, og det finnes også kontrollører for dette.
Salg av spill til mindreårige derimot går bare på policy, en butikk vil gjerne ha et godt rykte på seg, da det ikke finnes lover som dekker spill på samme måten som de dekker filmer. Aldersgrensene i Norge er anbefalte, og er ikke satt i stein.
tldr; Du kan få straff for å selge sin city til en 17-åring, mens hvis du selger GTA IV til en 12 år gammel uke så risikerer du kanskje jobben, men mest sansynlig bare et klask på lanken.
Hadde foreldrene brydd seg og hadde spill faktisk vært farlige så hadde det kanskje vært ekte aldersgrenser for spill her (Fakta)
disclaimer: nei, du kan ikke komme innom når jeg jobber for å kjøpe spill, jeg sladrer til morra di.